Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVergelijking drugs en xtc-vraag

Vergelijking drugs en xtc-vraag

11 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#1
Kwam net dit korte filmpje tegen waarin ze alcohol, cocaïne, cannabis, xtc en koffie met elkaar vergelijken.


Vanaf ongeveer halvewege het filmpje legt hij uit hoe het zit met receptoren/neurotransmitters etc.
Maar bij xtc zegt hij dat het maar een paar dagen duurt voordat de serotonine weer is aangevuld? En dat je tijdens die paar dagen dus de welbekende dip kunt hebben.

Nou zeggen ze altijd dat je 3 maanden pauze kunt houden, maar zelf gebruik ik het ook wel vaker.
Het heeft idd geen zin om 3 dagen achter elkaar xtc te gebruiken, dan heeft het geen effect meer. Maar ik heb er soms wel maar 2 weken tussen gehad en dan werkte het gewoon prima weer.

Mijn eigen xtc-gebruik dit jaar:
25 maart
9 april
6 mei
27 mei
8 juli
5 augustus

Ik geloof wel dat het voor je hersenen niet goed is om het al te vaak te doen, net zoals alle andere drugs natuurlijk. Maar waarom zou je dan bij xtc 3 maanden ertussen moeten houden als het na een paar dagen alweer aangevuld is?
Filmpje is van de Universiteit van Nederland, dus neem aan dat het geen onzin is wat daar gezegd wordt.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik denk dat waarschijnlijk het niet alleen gaat over alleen het aanvullen van de Serotonine maar ook dat het lichaam zelf kan herstellen ?

Bedoel dan de 3 maanden tijd/rust/herstel die het lichaam dan heeft?
En dat de kans op misbruik dan ook kleiner is?
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Gebruik niet te vaak, beperk gebruik tot speciale gelegenheden. Gebruik in ieder geval niet vaker dan eens in de 6 tot 8 weken.
Weet dat bij herhaald gebruik het bewustzijnsveranderende effect niet meer optreedt (tolerantie). Als je meer gebruikt omdat je het effect niet meer voelt, ben je aan xtc gewend geraakt en is de periode tussen het slikken te kort.
Bron:

XTC & MDMA: wat je moet weten | Jellinek

www.jellinek.nl www.jellinek.nl
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#4
Nee ik heb voldoende info hoor, dankjewel👍
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#5
Arrrrrrr you kidding…

Perenijsje zei:
Maar waarom zou je dan bij xtc 3 maanden ertussen moeten houden als het na een paar dagen alweer aangevuld is?
Filmpje is van de Universiteit van Nederland, dus neem aan dat het geen onzin is wat daar gezegd wordt.
Klik om te vergroten...
Er wordt zeker geen onzin verteld in de video… Maar je moet wel wat er verteld wordt goed interpreteren. Dat begint met goed luisteren en goed begrijpen wat de onderzoeksvraag is. In 5 minuten worden de schadelijke effecten van 4 middelen vergeleken. De onderzoeksvraag is dan ook

- Hoe verhouden de schadelijkheid van XTC, alcohol, cannabis en caffeine zich tegenover elkaar?
- Hoe verhouden de positieve effecten van deze middelen tot elkaar?

Je ziet hiermee meteen dat het geen antwoord geeft op jouw vraag “waarom zou ik er zo lang tussenhouden bij XTC”?
Ze gaan namelijk helemaaaaaaal niet diep in op de effecten en werking van XTC zelf. Hiervoor zul je echt andere onderzoeken moeten opzoeken en ook dan kom je tot de conclusie: er zijn te weinig significante onderzoeken geweest.

Volgens mij neem jij vooral deze twee quotes over XTC over uit de video:
“Hoewel je niet te veel moet nemen, dan is het gevaarlijker”
Hiermee zegt hij niet dat je het zo vaak kan pakken als je wil, OF er maar een paar dagen tussen moet laten.
“Het duurt een paar dagen voordat je lichaam dit weer heeft aangevuld”
Hiermee zegt hij ook niet dat het weer VOLLEDIG is aangevuld. Tuurlijk vult je lichaam het binnen een paar dagen weer aan… Anders zou de dinsdagdips 3 maanden duren.

Hij legt hiermee alleen uit dat het minder verslavingskansen geeft dan de andere genoemde middelen om die reden. Hij zegt NIETS over de veiligheid van xtc gebruik of over tot in hoeverre je serotonine weer wordt aangevuld in die eerste dagen… daarnaast: dat de effecten weer werken betekent niet dat er geen toxiciteit op de loer ligt.

Wederom ben je bezig met je eigen gebruik goedlullen en jezelf een gegrond excuus te geven meer te gebruiken, in dit geval XTC. Hiermee zet je ook nog eens andere gebruikers op het verkeerde been… Heel niet okay.
Heb je behoefte aan video’s/ informatie die je aanname tegengaan ipv bevestigen, of heb je zo voldoende info?
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#6
Even een serieuze vraag, voel jij je nog goed door drugs? Heb je nog wel leuke effecten ervan? Of is het meer gebruiken om te gebruiken?

Geen vooroordeel verder. Ben zelf ook behoorlijk zelfdestructief geweest maar de lol was er allang vanaf.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#7
Spyro zei:
Even een serieuze vraag, voel jij je nog goed door drugs? Heb je nog wel leuke effecten ervan? Of is het meer gebruiken om te gebruiken?

Geen vooroordeel verder. Ben zelf ook behoorlijk zelfdestructief geweest maar de lol was er allang vanaf.
Klik om te vergroten...

Nee dat laatste is bij ons niet het geval. Wij ervaren nog wel veel positieve effecten. Als de lol eraf is dan is het makkelijker stoppen. Met pep beginnen de nadelen wel zwaarder te wegen dan de voordelen. Dus vandaar dat ik dat nou 11 weken niet gebruikt had. En om dat gewoon thuis te gebruiken voel ik ook de behoefte niet meer voor. Moet nou doordeweeks gewoon elke dag werken of iets anders doen. Met een pep-kater waar ik knetter depressief van word is dat niet te doen.

Alhoewel het afgelopen weekend meeviel omdat we maar 6 gram nat hadden voor het feest, ik toen geen xtc erbij had en we maar 1.5 nacht hebben overgeslagen. Dus dat ging al een stuk beter dan het feest ervoor in de zomervakantie met 10 gram nat samen en 3 nachten wakker. Toen was die kater wel zo erg daarna dat ik er dus wel ff klaar mee was en het bijna 3 maanden niet gebruikt heb.

Maar bij andere drugs zoals coke, xtc, of disso's ervaren we dus echt nog wel voordelen. Het is niet meer zoals een paar jaar geleden met de pep dagelijks gebruiken om te gebruiken. Juist omdat we het nog zo leuk vinden doen we het zo vaak🫣
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#8
Perenijsje zei:
Nee dat laatste is bij ons niet het geval. Wij ervaren nog wel veel positieve effecten. Als de lol eraf is dan is het makkelijker stoppen. Met pep beginnen de nadelen wel zwaarder te wegen dan de voordelen. Dus vandaar dat ik dat nou 11 weken niet gebruikt had. En om dat gewoon thuis te gebruiken voel ik ook de behoefte niet meer voor. Moet nou doordeweeks gewoon elke dag werken of iets anders doen. Met een pep-kater waar ik knetter depressief van word is dat niet te doen.

Alhoewel het afgelopen weekend meeviel omdat we maar 6 gram nat hadden voor het feest, ik toen geen xtc erbij had en we maar 1.5 nacht hebben overgeslagen. Dus dat ging al een stuk beter dan het feest ervoor in de zomervakantie met 10 gram nat samen en 3 nachten wakker. Toen was die kater wel zo erg daarna dat ik er dus wel ff klaar mee was en het bijna 3 maanden niet gebruikt heb.

Maar bij andere drugs zoals coke, xtc, of disso's ervaren we dus echt nog wel voordelen. Het is niet meer zoals een paar jaar geleden met de pep dagelijks gebruiken om te gebruiken. Juist omdat we het nog zo leuk vinden doen we het zo vaak🫣
Klik om te vergroten...
Nja, ik vond dat niet perse makkelijker. Zelfs aan XTC ben ik verslaafd geweest en kreeg ik het serotonine syndroom en bleef ik toch gebruiken…

Wat fijn dat het stukken beter gaat met de pep in ieder geval! Ik doe dat echt maar hooguit een paar keer per jaar. Maar toen ik nog ieder weekend hardcore feestjes ging werd dat gebruik ook steeds meer en meer en werd ik op een gegeven moment gewoon ziek als ik pep nam. Vind het altijd bijzonder als mensen het zo lang kunnen volhouden!

Disso’s blijven altijd leuk. 🙈 Maar zo eng voor je lijf.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Perenijsje zei:
Als de lol eraf is dan is het makkelijker stoppen.
Klik om te vergroten...
Dat zou je denken maar mijn ervaring is echt anders. Gebruiken was al jaren niet meer fijn en de katers werden ook nog eens steeds langer en dieper maar ik bleef het doen. En als je doorgaat zoals je nu bezig bent zal er ook een punt komen waarop je dit gaat ervaren.

Ik kon niet meer met en ik kon niet meer zonder. Zonder miste ik wat en met voelde ik me machteloos. Het was vreselijk. Maar nu is het onder controle door keihard mijn denkfouten aan te pakken :)
U
UlixesLid
01-01-2024, 00:00
#10
dupont zei:
Dat zou je denken maar mijn ervaring is echt anders. Gebruiken was al jaren niet meer fijn en de katers werden ook nog eens steeds langer en dieper maar ik bleef het doen. En als je doorgaat zoals je nu bezig bent zal er ook een punt komen waarop je dit gaat ervaren.
Klik om te vergroten...
Het is ook onvermijdelijk. Dus waarom wachten tot het kut wordt?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ulixes zei:
Het is ook onvermijdelijk. Dus waarom wachten tot het kut wordt?
Klik om te vergroten...
Omdat de motivatie er dan nog niet is om alles op alles te zetten. En ik was er zo van overtuigd dat ik het allemaal zelf wel wist, en ik geloofde de sprookjes die mijn verslaving mij voorhield. Pas toen ik me overgaf en het allemaal ging doen wat er van me werd gevraagd, lukte het. Jarenlang was het aanklooien. Die Hölle!
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Verslaving is willen stoppen maar het niet kunnen/lukken. Ook zodra het kut is en niet meer leuk is.
Dan word het moeten. Dus beter stoppen wanneer het nog leuk is ?

Stoppen is waarschijnlijk ook niet leuk maar "leuker" dan "moeten" gebruiken omdat de verslaving zo diep is ingesleten.

Kheb ooit een verhaal gehoord van een ex verslaafde..
Die vertelde:

Je bent samen aant zwemmen (jij ende verslaving ) en je houd elkaar vast en int begin is het allemaal leuk en gezellig.
Tot op een gegeven moment het eigenlijk allemaal teveel word en je samen telkens kopje ondergaat...
Je denkt dan oke ik laat je los ga maar weg..
De verslaving denkt daar anders over. Het was zo leuk en fijn samen denk maar niet dat ik je Los ga laten... En zo verdink je samen. Ookal laat je los.


Kheb dat zelf altijd wel een mooie metafoor gevonden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."