#1
Ik zou gewoon gaan voor 100-150 microgram (1P-)LSD.Nu ben ik toch benieuwd naar wat jullie keuze zou zijn voor een eerste trip.
Laat je niet te veel bang maken door allerlei horrorverhalen. De meeste mensen hebben juist een heel leuke, interessante, lachwekkende, maar ook wereldschokkende ervaring. Punt van psychedelica is nou juist dat je de nieuwe inzichten omarmt, of die gewenst of ongewenst, verwacht of onverwacht zijn. Dat wereldschokkende is dus juist een voordeel, want je kan daardoor ineens heel ander naar de realiteit kijken. Wat mij betreft is dat een enorme verrijking (die veel andere rc-psychedelica juist missen).
LSD vereist gewoon goede voorbereiding: set, setting, wat kennis over de effecten en risico's, wat gedachtentrucjes waarmee je je eigen gedachten en gevoelens kunt aanschouwen (vanuit de mindfulness en NLP). Maar dat zijn voorbereidingen die je sowieso met alle psychedelica moet doen. Het belangrijkste criterium is dat je nieuwsgierig bent met een positieve houding. Als je zo de trip in gaat dan komt het wel goed.
Het voordeel van LSD is dat 1. het heel veilig is, 2. dat het een complete ervaring geeft in de zin van dat je met LSD zo'n beetje alle psychedelische effecten kan meemaken, 3. dat het heel weinig bijwerkingen veroorzaakt (t.o.v. bijvoorbeeld psychedelische fenetylamines). En 4. dat de visuele effecten echt heel mooi zijn (zowel open- als closed-eye).
Ik heb echt tientallen psychedelica gebruikt, en elke keer is mijn conclusie: 'ja, LSD is echt beter'.
Tuurlijk heb ik ook wel eens moeilijke momenten gehad. Laatst nog, toen ik LSD nam en iemand anders cocaïne. We botsten enorm in sfeer, en ik moest veel huilen omdat die persoon totaal onbereikbaar was op een sociaal/spiritueel niveau en ik dat heel erg vond omdat we normaal zo'n goede band hebben. MAAR, in dat moment zelf vond ik dat een heel fijne ervaring. Want ik wist dat ik verdrietig was omdat ik de warme band die we hebben miste, wat me dus deed denken aan hoe fijn die warme band is. En bovendien deed het mijn beeld van cocaïne ook nog kantelen waardoor ik beter zag wat voor kutspul dat eigenlijk is.
Dat bedoel ik dus ook met de nieuw binnenkomende ervaringen omarmen. Vraag je af: wat voel en denk ik nou eigenlijk, waar komen die gevoelens en gedachten eigenlijk vandaan. En benoem vervolgens: 'hee, kennelijk voel ik me verdrietig omdat we normaal gesproken zo'n warme band hebben die ik nu mis'. Op die manier maak je van ongewenste/onverwachte ervaringen een leermoment.
100-150 microgram (1p-)LSD is bovendien een relatief lichte dosis. Je merkt er wel de tripeffecten van, maar het is niet zo overweldigend dat je alleen nog maar hallucinaties ziet. En ja, LSD duurt 8 tot 12 uur. Maar dat zie ik ook als een voordeel. Want je hebt namelijk 2 uur om langzaam te wennen aan de opkomende effecten. Daarna verlies je je gevoel voor tijd, en is die 6 uur trippen gevoelsmatig net zo lang als 2 uur, en daarna werkt LSD heel langzaam uit zodat je weer rustig kan landen. Het punt is dus meer dat je gewoon even een volledige dag moet blokken in je agenda. Telefoon uit, naar een mooie locatie, alvast wat lekker avondeten voorbereiden. En dan ga je gewoon een dagje op vakantie uit je hoofd naar wonderland.
10/10 recommend.
Overigens een lijstje psychedelica die ik heb geprobeerd ter referentie:
LSD, 1P-LSD, 1B-LSD, 1cP-LSD, AL-LAD, ETH-LAD, MiPLA, DMT, 4-HO-MET- 4-HO-MiPT, 4-AcO-DET, paddo's/truffels, mescaline, escaline, methallylescaline, TMA-2, 2C-B, 2C-C, 2C-D, 2C-E, 2C-P, 2C-I, 2C-T7, 2C-T-21, 2C-B-FLY, 5-MeO-MiPT, DOB, DOC, DOM, DOT / ALEPH-1.