Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSerotonine syndroom? Xtc overdosis?

Serotonine syndroom? Xtc overdosis?

34 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
F
FeliiiLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hai vraagje over xtc.
Ik ben iets minders als een jaar geleden begonnen met xtc. Ik had eerst genoeg aan een hele pil van 160mg voor de hele avond/ nacht en soms maar een halve. Na mijn eerste 2x ben ik het zo ongeveer elk weekend gaan doen, eigenlijk altijd met de zelfde dosis en maximaal 1.5 pil per avond gebruiken. Ik deed het omdat het gewoon een uitweg was en daardoor geen negatieve problemen in me hoofd had. De een na laatste keer voor dat ik bad ging, had ik voor de eerste keer andere pillen, ik was met een vriend en gingen beetje tof doen door wat meer te nemen (de pillen waren 200mg), na 1.5 in 4 uurtjes begon ik een klein beetje te hallucineren, daarna niks meer genomen en was verder niks aan de hand. 2 weken daarna, dezelfde soort pillen gehaald en weer zelf genomen, nu is dit compleet fout gegaan. Na 1 uur voelde ik niks en nam ik gelijk weer een hele, en zo verder gegaan na 3 uur had ik er 5 van op. Begon te hallucineren en ging compleet badNu kan ik mezelf altijd rustig houden en weet ik hoe ik xtc een beetje moet tegendrukken dus niks niks gevaarlijks gebeurd.

Sinds dat moment heb ik 1 maand gewacht (dacht dat is wel genoeg) (ondertussen aantal keer 3mmc en coke) de keer dat ik het gebruikte was heel minimaal maar ging weer bijna op de zelfde manier bad als de vorige keer. Nu heb ik daarna 2 maanden gewacht en het geprobeerd, weer minimaal en alles ging goed maar ik kwam niet verder dan de beginfase wanneer iemand xtc slik, het kickte dus niet compleet in. Na 1 uur halfje bij genomen en toen was het helemaal weg en ging het alleen maar slechter. Ookal weet ik dat ik er niks goeds van ga voelen heb ik alsnog de drang om te gebruiken

Weet iemand hier iets van wat het echt kan zijn ipv rare internet feitjes.
Alv bedankt.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#2
Je hebt een tijd lang elke week xtc gebruikt. Dat is te veel en dat kan er toe leiden dat je weinig meer voelt van xtc of alleen negatieve effecten. Daar is weinig aan te doen. Soms is dit permanent. Soms wordt dit weer beter na een lange pauze (denk dan aan 6 maanden of zelfs een jaar).

Om te compenseren voor het gebrek aan effecten ben je hoger gaan doseren — te hoog. Hallucineren en bad gaan is dan normaal. Dat heeft niets te maken met het serotonine syndroom. Het serotonine syndroom komt eigenlijk alleen voor als er twee drugs/medicijnen die op serotonine werken tegelijk worden gebruikt. Uit jouw verhaal maak ik op dat dat niet het geval was.
D
DruggersLid
01-01-2024, 00:00
#3
Je hebt veel te lang veel te veel gebruikt en te kort op elkaar. Ik zou voor minimaal een jaar (ik zou eerlijk gezegd helemaal stoppen in jouw geval) met xtc. Daarbij zou ik ook 3mmc laten liggen aangezien dat ook seretonine aanspreekt. Natuurlijk is het lastig om met alles in een keer te stoppen dus misschien kun je het een tijdje houden bij alleen coke?
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#4
Stoppen met alle middelen die serotonine aanspreken is duidelijk het advies. De oorzaak van het bad gaan is een te hoge dosering. Je lichaam reageert niet meer goed op de MDMA. Tolerantie speelt hierin ook een rol. I

Je geeft aan dat je mdma gebruikte om even een uitweg te hebben. Ik kan je verzekeren dat als je doorgaat met deze manier van gebruiken dat je dalijk levenslange schade gaat overhouden.
Het heeft ook niet zoveel zin om nog te gaan proberen meer te nemen als je je niet goed voelt. Zo werkt het niet.

Ik heb vroeger MDMA enorm misbruikt. Gemiddeld 2 keer per maand voor een lange periode en te hoge doseringen. Hierdoor heb ik uiteindelijk klachten overgehouden in mijn dagelijkse leven. Dit heeft zich geuit in angstproblemen, depressies en paniekaanvallen. Puur doordat mijn serotonine balans verstoord is geraakt. Ik slik nu een SSRI en dat helpt enorm. Maar dat is natuurlijk niet wat je wilt.

Ik wil je dus waarschuwen want het korte termijn effect van drugs weegt echt nooit op tegen eventuele klachten op de lange termijn.

Het is geen spelletje. Dus het is ook ronduit waanzin dat jullie er een spelletje van maakte om meer te nemen.

En oja, als je een setoninesyndroom hebt hoef je hier niet over te twijfelen. Dan is het wel duidelijk dat er iets niet goed is. Stuipen; oververhitting; verwarheid en andere ernstige symptomen.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#5
Feliii zei:
Ookal weet ik dat ik er niks goeds van ga voelen heb ik alsnog de drang om te gebruiken
Klik om te vergroten...

Dit is wel een duidelijk signaal dat je mogelijk een verslaving hebt of beginnende verslaving. Maak het bespreekbaar als het je niet lukt om te stoppen.
G
G.AmerLid
01-01-2024, 00:00
#6
Feliii zei:
Weet iemand hier iets van wat het echt kan zijn ipv rare internet feitjes.
Klik om te vergroten...
Misschien zit er toch waarheid in die rare feitjes?
XTC / MDMA, 3MMC en andere drugs die op je serotonine werken zou je maar 1x per 3 maanden moeten gebruiken in 'normale' doseringen. Anders is de lol er snel af en richt je alleen maar schade in je hersenen aan. Ook verpest je het leuke effect voor de volgende keren. 1000mg op een avond is echt niet best.
Hallucinaties kunnen voorkomen bij XTC, maar dit gebeurt alleen als je teveel neemt en te lang door gaat.

Ik zou er nu minimaal 6 maanden tot een jaar van afblijven, ook van andere drugs die op je serotonine werken.
Als je toch iets wilt gebruiken is 2C-B in lage doseringen misschien interessant, maar ook niet voor elk weekend.
F
FeliiiLid
01-01-2024, 00:00
#7
Druggers zei:
Je hebt veel te lang veel te veel gebruikt en te kort op elkaar. Ik zou voor minimaal een jaar (ik zou eerlijk gezegd helemaal stoppen in jouw geval) met xtc. Daarbij zou ik ook 3mmc laten liggen aangezien dat ook seretonine aanspreekt. Natuurlijk is het lastig om met alles in een keer te stoppen dus misschien kun je het een tijdje houden bij alleen coke?
Klik om te vergroten...
Klopt inderdaad, heb het nu ook al een tijd niet gebruikt ook geen moeite mee nu. 3mmc stop ik sowieso mee aangezien ik het echt verschrikkelijk vies spul vind. Zal het idd even bij coke houden en dat is ook minimaal.
F
FeliiiLid
01-01-2024, 00:00
#8
G.Amer zei:
Misschien zit er toch waarheid in die rare feitjes?
XTC / MDMA, 3MMC en andere drugs die op je serotonine werken zou je maar 1x per 3 maanden moeten gebruiken in 'normale' doseringen. Anders is de lol er snel af en richt je alleen maar schade in je hersenen aan. Ook verpest je het leuke effect voor de volgende keren. 1000mg op een avond is echt niet best.
Hallucinaties kunnen voorkomen bij XTC, maar dit gebeurt alleen als je teveel neemt en te lang door gaat.

Ik zou er nu minimaal 6 maanden tot een jaar van afblijven, ook van andere drugs die op je serotonine werken.
Als je toch iets wilt gebruiken is 2C-B in lage doseringen misschien interessant, maar ook niet voor elk weekend.
Klik om te vergroten...
Dank voor je bericht. Je hebt gelijk en ben er zelf ook bewust van dus dat is goed. Van de xtc en 3mmc blijf ik sowieso nu af. En het is echt gekomen door die ene keer 1000mg op een avond. Ik zal eens kijken naar 2cb, hoorde dat het een beetje een psychedelisch is? Wat een is een juiste dosering hiervoor?
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#9
Feliii zei:
En het is echt gekomen door die ene keer 1000mg op een avond.
Klik om te vergroten...
Dat denk ik niet hoor, want je nam toen toch steeds meer omdat je er niks van voelde? Dat betekent dat er al iets aan de hand was.
F
FeliiiLid
01-01-2024, 00:00
#10
Raver zei:
Dit is wel een duidelijk signaal dat je mogelijk een verslaving hebt of beginnende verslaving. Maak het bespreekbaar als het je niet lukt om te stoppen.
Klik om te vergroten...
Dit was eerst inderdaad. Ik heb dit nu met xtc niet meer, met 3m meer maar het is puur het idee van het willen gebruiken. Maar ik kan zonder probleem 1 keer gebruiken en dan 1/2/3 maanden niks. Ben er zelf bewust van en toen ik het elke week gebruikte heb ik het bespreekbaar gemaakt. Bedankt voor je reactie
F
FeliiiLid
01-01-2024, 00:00
#11
Raver zei:
Stoppen met alle middelen die serotonine aanspreken is duidelijk het advies. De oorzaak van het bad gaan is een te hoge dosering. Je lichaam reageert niet meer goed op de MDMA. Tolerantie speelt hierin ook een rol. I

Je geeft aan dat je mdma gebruikte om even een uitweg te hebben. Ik kan je verzekeren dat als je doorgaat met deze manier van gebruiken dat je dalijk levenslange schade gaat overhouden.
Het heeft ook niet zoveel zin om nog te gaan proberen meer te nemen als je je niet goed voelt. Zo werkt het niet.

Ik heb vroeger MDMA enorm misbruikt. Gemiddeld 2 keer per maand voor een lange periode en te hoge doseringen. Hierdoor heb ik uiteindelijk klachten overgehouden in mijn dagelijkse leven. Dit heeft zich geuit in angstproblemen, depressies en paniekaanvallen. Puur doordat mijn serotonine balans verstoord is geraakt. Ik slik nu een SSRI en dat helpt enorm. Maar dat is natuurlijk niet wat je wilt.

Ik wil je dus waarschuwen want het korte termijn effect van drugs weegt echt nooit op tegen eventuele klachten op de lange termijn.

Het is geen spelletje. Dus het is ook ronduit waanzin dat jullie er een spelletje van maakte om meer te nemen.

En oja, als je een setoninesyndroom hebt hoef je hier niet over te twijfelen. Dan is het wel duidelijk dat er iets niet goed is. Stuipen; oververhitting; verwarheid en andere ernstige symptomen.
Klik om te vergroten...
“Serotonine syndroom”

klopt maar las meerdere soorten symptomen er over dus zocht een beetje naar duidelijkheid. Die symptomen heb ik inderdaad niet.
F
FeliiiLid
01-01-2024, 00:00
#12
OtherShore zei:
Dat denk ik niet hoor, want je nam toen toch steeds meer omdat je er niks van voelde? Dat betekent dat er al iets aan de hand was.
Klik om te vergroten...
Denk dat het eerder te maken had met dat ik me die dag niet helemaal top voelde, als eerste dosis 1 hele pil genomen en na 1 uur niks voelde en gelijk nog 1 hele nam en na die niet meer bewust kon nadenken.

Dit is ook wat degene zei met wie ik aan het bellen was.
F
Fried RiceLid
01-01-2024, 00:00
#13
G.Amer zei:
Misschien zit er toch waarheid in die rare feitjes?
XTC / MDMA, 3MMC en andere drugs die op je serotonine werken zou je maar 1x per 3 maanden moeten gebruiken in 'normale' doseringen. Anders is de lol er snel af en richt je alleen maar schade in je hersenen aan
Klik om te vergroten...
Oprecht, precies dit.

Hou het lekker op 'n keertje op de rave waar je heen gaat, of wat nog beter is, zoals de jongens hier boven mij al zeiden:

Maar beter inderdaad stoppen met de uppers (maakt niet uit wat, xMMC, sos, apb, idc), zodat je 'fried serotonin-receptors', weer redelijk kunnen bijvullen voor de volgende.

Drugs is/zijn geen uitweg voor je problemen (leeg hoofd, spacen terwijl je je kut voelt ect). Wanneer je niet goed in je vel zit moet je het gewoon niet doen.

Serotonine-syndroom is inderdaad erg merkbaar. Zolang je geen stuiptrekkingen, oververhitting, misselijkheid hebt en of niet kunt slapen, is er niks aan de hand.



Dan heb ik het over minimaal 3 weken en t liefst 'n half jaar tot 'n jaar.

Let goed op jezelf, dingen gaan sneller kapot als dat je denkt. Soms zijn die 'internet feitjes' best nuttig.
M
MDMAutistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Klinkt als een beetje een standaard nachtje van 1 van de eerste Gabbers.
Vraag me af wat die te zeggen hebben hoe ze de lange termijn gevolgen ervaren.
G
G.AmerLid
01-01-2024, 00:00
#15
Feliii zei:
2cb verhinderd je serotonine niet begrijp ik hier uit?
Klik om te vergroten...
2C-B verbruikt geen serotonine maar neemt het serotonine systeem tijdelijk over dacht ik, weet ik op moment niet 100% zeker tho.
G
G.AmerLid
01-01-2024, 00:00
#16
Feliii zei:
En het is echt gekomen door die ene keer 1000mg op een avond.
Klik om te vergroten...
Nee ik denk vooral door het te vaak en te veel nemen, niet die ene keer maar alles bij elkaar.

Feliii zei:
Ik zal eens kijken naar 2cb, hoorde dat het een beetje een psychedelisch is? Wat een is een juiste dosering hiervoor?
Klik om te vergroten...
Ja klopt, maar vooral in een hogere dosering. Bij een lagere dosering omschrijven veel mensen het als een 'XTC light' effect, maar dat merk ik zelf niet. Wel een erg leuk stofje. Ik zelf neem altijd juist wat meer voor wat visuals. Wat de juiste dosis voor jou is ligt eraan wat je wilt ervaren. Ik raad je aan hier op DF te zoeken naar 2C-B, staat genoeg informatie op!
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#17
OtherShore zei:
Het serotonine syndroom komt eigenlijk alleen voor als er twee drugs/medicijnen die op serotonine werken tegelijk worden gebruikt. Uit jouw verhaal maak ik op dat dat niet het geval was.
Klik om te vergroten...
Nee, het serotonine syndroom kan ook optreden bij het gebruik van een enkele drug, als je er maar genoeg van neemt. Het is gewoon een ophoping van veel te veel serotonine in je brein.
Maar klinkt alsnog niet alsof dat aan de hand is geweest bij TS.

Feliii zei:
En het is echt gekomen door die ene keer 1000mg op een avond.
Klik om te vergroten...
Feliii zei:
Denk dat het eerder te maken had met dat ik me die dag niet helemaal top voelde, als eerste dosis 1 hele pil genomen en na 1 uur niks voelde en gelijk nog 1 hele nam en na die niet meer bewust kon nadenken.

Dit is ook wat degene zei met wie ik aan het bellen was.
Klik om te vergroten...
Dat lijkt me echt heel sterk. Als je stelselmatig te vaak en te veel mdma en andere serotonine gerelateerde drugs gebruikt, verliest je brein de kracht om wat van die serotonine te voelen. Dat is wat er aan de hand is. Je geeft zelf ook al aan dat je steeds meer moest gebruiken voor hetzelfde effect. Simpel gezegd was je brein dus al te gefrituurd om nog wat met de normale hoeveelheden mdma te kunnen. Je reactie is geweest om je brein nog verder te frituren met nóg hogere dosissen om toch maar iets van het effect te voelen. Uiteindelijk is dat opgelopen tot het incident dat je in deze citaten noemt. Das misschien de genadeklap geweest, maar niet de oorzaak.

Wbt 2cb: probeer het eerst een keertje thuis uit, ik zou dan beginnen met ongeveer 18mg. Dat is het maximale wat ik op feestjes gebruik en ik krijg daar geen visuals oid van… Van 12mg ga je ook al lekker dansen. Thuis kun je goed beoordelen hoe jij op 2cb reageert ipv dat je meteen helemaal overweldigd op een feestje staat.

MDMAutist zei:
Klinkt als een beetje een standaard nachtje van 1 van de eerste Gabbers.
Vraag me af wat die te zeggen hebben hoe ze de lange termijn gevolgen ervaren.
Klik om te vergroten...
staat hut forum ook vol van, gewoon beter zoeken🤪 De strekking is vaak: DeDeN wIj VrOeGeR oOk En NiEmAnD hIeLd Er WaT aAn OvEr JuLLiE sTeLLeN jE aAn. Maar volgens mij is dat vooral perceptie. Als je gewend was om wekelijks zo enorm strak te staan, wat valt er dan over het ervaren van het euforische deel van XTC te zeggen? Sowieso is de goede oude gabbertijd iets waar met veel warme gevoelens op teruggekeken wordt, dus niet zo gek dat ook het gebruik geromantiseerd wordt. En dat de meesten er geen last van hadden, betekent niet dat er helemaal geen nadelige gevolgen zijn geweest. Sowieso is het niet meer te onderzoeken… we zijn al verder gaan leven zegmaar. Voor t zelfde geld hadden deze mensen of een deel daarvan wel een veel beter geheugen gehad, of emotieregulatie, of wat dan ook als ze niet of minder gebruikt hadden. Maar we hebben geen nulmeting dus kun je het niet vergelijken.

Feit blijft dat er sindsdien wél meer onderzoek naar mdma en veilig(er) gebruik is gedaan en de adviezen die daaruit volgen kennen we inmiddels🤷🏻‍♀️ Dat kunnen we dus wel zeker weten. En je leest het dus ook terug in het openingsbericht van dit topic.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#18
ljuv zei:
Nee, het serotonine syndroom kan ook optreden bij het gebruik van een enkele drug, als je er maar genoeg van neemt.
Klik om te vergroten...
Je hebt gelijk, maar dat komt veel minder voor.

“Serotonin toxicity (ST) (aka serotonin syndrome) is a cluster of symptoms that develops with very high serotonin levels or serotonergic activity from direct agonists at certain serotonin receptors. It is most often seen with a combination of drugs, such as a monoamine oxidase inhibitor (MAOI) with a serotonin reuptake inhibitor (SRI), but it can also occur with a single drug, usually when a substantial overdose is used.”

Bron: The Drug Classroom
F
FeliiiLid
01-01-2024, 00:00
#19
G.Amer zei:
Nee ik denk vooral door het te vaak en te veel nemen, niet die ene keer maar alles bij elkaar.


Ja klopt, maar vooral in een hogere dosering. Bij een lagere dosering omschrijven veel mensen het als een 'XTC light' effect, maar dat merk ik zelf niet. Wel een erg leuk stofje. Ik zelf neem altijd juist wat meer voor wat visuals. Wat de juiste dosis voor jou is ligt eraan wat je wilt ervaren. Ik raad je aan hier op DF te zoeken naar 2C-B, staat genoeg informatie op!
Klik om te vergroten...
Las het inderdaad al. Bedankt.

nu eerst even aantal maanden niks om me lichaam tot rust te laten komen, 2cb verhinderd je serotonine niet begrijp ik hier uit?
G
G.AmerLid
01-01-2024, 00:00
#20
ljuv zei:
Wbt 2cb: probeer het eerst een keertje thuis uit, ik zou dan beginnen met ongeveer 18mg
Klik om te vergroten...
Inderdaad eerst lekker thuis uit proberen, lekker muziekje op en wat mooie lampen aan.
Ik vond zelf 13 a 14mg de eerste paar keer wel genoeg om kennis te maken. Daarvan vervormde bij mij het plafond en licht al genoeg om een interessante avond te hebben.
Mocht je het gaan proberen, laat je 2C-B wel altijd testen, vaak zit er veel minder in de pil dan de dealer zegt, of een hele andere stof.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."