Haha, leuke theorie. Je hebt er niet bij gezegd om welke drugs het gaat. Maar het klinkt als een stimulerend middel. Zulke drugs activeren het beloningssysteem in het brein. Dus als je dan een gesprek hebt en je zegt iets, dan is de kans groot dat je denkt "WOW WAT EEN GOED IDEE". Gewoon simpelweg omdat je beloningsprikkels krijgt in je brein. Je kunt daar ook een hyperfocus van krijgen doordat je brein steeds signalen geeft "ja, lekker, ga door". Zo kan het dus dat je heel lang door blijft praten over een onderwerp met lange monologen. Dat komt veel voor bij stimulerende middelen, en het wordt ook wel eens 'peptalk' genoemd
Concreet over je vraag: word je slimmer van drugs?
Het lijkt mij onwaarschijnlijk. Intelligentie is afhankelijk van een zeer ingewikkeld samenspel tussen allerlei neuronen, en drugs veranderen dat proces waardoor het geheel waarschijnlijk minder optimaal werkt. Uiteraard is de discussie over drugs en intelligentie zeer afhankelijk van welke drug en welke dosis. Maar over het algemeen zullen drugs op lange termijn juist de cognitie schaden. Enerzijds doordat sommige drugs neurotoxisch zijn en dus hersencellen beschadigen. Anderzijds doordat drugs de ontwikkeling van het brein kunnen belemmeren (bij mensen onder de 27 jaar).
Wel kunnen drugs soms de creativiteit bevorderderen. Dat heeft te maken met het Default Mode Network, dat betrokken is bij verschillende soorten bewustzijn. Creatieve ideeën maken is een ander soort bewustzijn dan zeer gefocust taken uitvoeren. Dit is ook waarom je doorgaans de beste ideeën niet op je bureaustoel hebt, maar tijdens het wandelen, onder de douche, of in bed vlak voor het slapen. Ook kunnen er bepaalde cognitieve taken zijn die beter gaan met wat drugs op. Denk aan de hyperfocus die je krijgt van ritalin zodat je urenlang aan je werkstuk kunt schrijven. Maar ritalin verslechtert het geheugen, waardoor je juist minder leert van het schrijven van dat verslag.