Alleen deze zin past niet in mijn visie. Ik vind meer zoiets als dat we in essentie allemaal er niet toe doen, fragmenten in een op toeval beruste chaos. "Hetzelfde bewustzijn" suggereert iets bewust meemaken,
Mijn herhaaldelijke inzicht (onder andere) op psychedelica is dat niet alleen het kleine deeltje leunt op het geheel, maar dat het geheel ook leunt op het kleinste deeltje.
Dat letterlijk dit universum niet dit universum is zonder jou. Dat je dus juist niet een insignificant onbetekenend iets bent, maar cruciaal in dit hele schouwspel.
Het universum kon alles worden, maar het koos dit, waaronder jouw vorm. Wij kunnen er vanuit onze geest het onze van denken, maar alsnog is dit: deze wereld in precies de vorm die je voor je ziet en die je bént, de wil van het universum. Want dat is hoe het is.
Slechts chaos? Ik denk van niet.
lijkt me wat hoog gegrepen voor de mensheid.
Maar de mensheid is het deel van het universum dat niet slechts bestaat, maar na kan denken over zijn eigen bestaan. Hierin is het niet beter dan bijvoorbeeld mineralen, planten of dieren, maar het is een soort stap verder qua bewustzijn dan deze drie.
Ik ben het er dus zeker niet mee eens dat de wereld per se beter af is zonder ons. Ja, we maken er een flink potje van op het moment, maar ook het feit dat we het vermogen hebben om naast simpelweg te bestaan, ons eigen bestaan te kunnen overpeinzen, is de wil van het universum. Want dat is immers hoe het universum is: het heeft mensen gecreëerd met dit vermogen. Dus wederom: wij kunnen er het onze van denken, maar het universum wou blijkbaar mensen maken, want dat is precies wat het heeft gedaan.
Wellicht zitten we in een overgangsfase waar we mogelijk uit kunnen komen om weer in harmonie met de rest te kunnen komen maar dan mét zelf-reflecterend bewustzijn. Wederom, niet beter dan de rest van het bestaan, maar op een hoger niveau van bewustzijn.