Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHardstyle Origins

Hardstyle Origins

361 antwoorden
33 weergaven
18-5-2026
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#1
alles gaat voorbij zei:
Want ik denk dat hier ook heel veel voorbereiding in zit. Sws anders weet die mc ook niet wanner hij iets kan zeggen.
Klik om te vergroten...
Nog even over dit: dj's bereiden heel vaak hun set volledig voor. Uitzonderingen daargelaten. Nu nog meer dan vroeger hoor. Maar vaak weet een dj wel wat ie ongeveer of helemaal gaat draaien. Zeker op de grote gigs. Maar op kleinere feestjes, zeker vroeger, pakte de dj gewoon een platentas in en keek waar het publiek behoefte aan had. Das tegenwoordig echt minder. Totaal uitgeplozen sets. Veel saaier. Dat een mc weet wannier ie wat kan zeggen heeft met niets anders te maken met het feit dat de mc de muziek gewoon ook kent en dus weet wanneer een break komt of er een climax aan zit te komen
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zanza zei:
Producties ontstaan rondom het millennium en ongeveer 10 a 15 jaar lang geproduceerd zijn en toen vaak als "gewone hardcore" werd beschouwd.
Klik om te vergroten...

Niet in mijn kring, een vriend van mij draaide hardcore en hij zei dus dat die set geen echte hardcore was.
Zanza zei:
😂 haha ja. De basics. Maar heb je een voorbeeld van wat je specifiek bedoelt met deze term?
Klik om te vergroten...

Het klopt niet want het is niet helemaal kaal natuurlijk.
Maar de meeste hardcore valt er wel onder denk ik Het klinkt meer als herrie, het schuurt, het is niet opgepoetst en niet warm, het heeft (vaak) ook iets engs, intimiderends.

Zanza zei:
Ja het zou kunnen zijn dat het een heropname is. Want meestal zijn opgenomen livesets van erg lage kwaliteit. Zeker toen. Maar dit weet ik niet zeker. Ik luister om die reden ook zelden echte livesets. Pijn aan je oren.
Klik om te vergroten...

Vaag dat die kwaliteit zo slecht is, je zou verwachten dat ze vanaf de apparatuur opgenomen worden toch?
Zanza zei:
Dat een mc weet wannier ie wat kan zeggen heeft met niets anders te maken met het feit dat de mc de muziek gewoon ook kent en dus weet wanneer een break komt of er een climax aan zit te komen
Klik om te vergroten...

Misschien dat de meeste mc’s het freestyle doen en dat het daarom altijd zo slecht klinkt. Maar de mc in deze set klinkt zo goed, dat moet haast wel voorbereid zijn. Dit is ook de enig set waarbij ik de mc wel kan waarderen.

Wat ik ook heel gek vind is; elke keer als hij Dana ophemelt, dan voel ik mij stoer😂 En dat word dan weer versterkt door de muziek die er na komt.
“Coming down live from the main stage, here is Lady Dana!!”
Het slaat eigenlijk nergens op want, het is niet alsof ze net binnnen komt, ze was er de hele set al.

Zanza zei:
Maar vaak weet een dj wel wat ie ongeveer of helemaal gaat draaien. Zeker op de grote gigs.
Klik om te vergroten...

Ja, of ze bereiden het begin en einde voor en houden een paar plekken open die ze op gevoel doen.
Zanza zei:
Maar op kleinere feestjes, zeker vroeger, pakte de dj gewoon een platentas in en keek waar het publiek behoefte aan had.
Klik om te vergroten...

Ik was een keer in the bridge in Duitsland, want daar zou Buzzfuzz draaien. Maar er kwam bijna niemand op af er was maar een handje vol mensen. Maar ondanks dat, toen Buzzfuzz kwam, met de eerste plaat die hij opzette sloeg de sfeer direct om. En dat deed hij met deze plaat:
(Tot dat moment wist ik niet dat dat zon vette plaat was)

e
eve's second dropLid
01-01-2024, 00:00
#3
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#4
alles gaat voorbij zei:
Het klopt niet want het is niet helemaal kaal natuurlijk.
Maar de meeste hardcore valt er wel onder denk ik Het klinkt meer als herrie, het schuurt, het is niet opgepoetst en niet warm, het heeft (vaak) ook iets engs, intimiderends.
Klik om te vergroten...
Ahja. Snap wel wat je hiermee bedoelt. Vaak hoe later het wordt, hoe meer de muziek deze kant op gaat op de hardcorefeestjes destijds (wrs nog). Ik houd wel van beiden moet ik zeggen. De term Darkcore is ook bedacht om binnen de millenium stroming de hardere kant aan te geven. Zoek maar eens wat van bijvoorbeeld E-noid of Daymar op. En het Enzyme label ook. Hoewel daar wel ruimte is voor veel verschillende stijlen hardcore uit die periode, kun je daar wel echt die specifieke Enzyme stijl in herkennen. Namen als Nosferatu, Endymion, Ophidian en natuurlijk Ruffneck.
alles gaat voorbij zei:
Vaag dat die kwaliteit zo slecht is, je zou verwachten dat ze vanaf de apparatuur opgenomen worden toch?
Klik om te vergroten...
Mja ik zou het echt niet weten eigenlijk... Sws vond ik het altijd vreemd dat er maar zo beperkt livesets beschikbaar waren. Waarom neem je niet elke set van elke zaal op van een grote party en breng je dat (al dan niet tegen betaling) uit??

alles gaat voorbij zei:
Ik was een keer in the bridge in Duitsland, want daar zou Buzzfuzz draaien. Maar er kwam bijna niemand op af er was maar een handje vol mensen. Maar ondanks dat, toen Buzzfuzz kwam, met de eerste plaat die hij opzette sloeg de sfeer direct om. En dat deed hij met deze plaat:
(Tot dat moment wist ik niet dat dat zon vette plaat was)
Klik om te vergroten...
Huh? Haha wat gaaf wel! Buzzfuzz is ook wel echt een diehard zeg. Die man draait nog steeds 3 boekingen per weekend ofzo. Al meer dan dertig jaar holy shit.

Leuk om te kijken voor je is misschien Thunderdome never dies (niet te verwarren met Hardcore never dies, die vorig jaar uitkwam). Geeft een erg leuk beeld over het ontstaan en vervolg van thunderdome an sich. Maar ook hoe dit wereldje toch zo absurd ontstaan is. Krijg bij dit soort docus echt weemoed naar oude tijden ook hoor😂
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#5




Hier paar voorbeelden van enzyme. Hard, rauw, soms toch een fijne melodie, veel wisselend bpm per track. Echt van 140 tot 220 bpm. Echt een typische sound iig. Is wel mijn favoriete allround millennium label
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik geloof dat ik 1 set heb van rond die tijd die ik wel ok vind, van nosferatu en megashire op moh.
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#7
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zanza zei:
Ahja. Snap wel wat je hiermee bedoelt. Vaak hoe later het wordt, hoe meer de muziek deze kant op gaat op de hardcorefeestjes destijds (wrs nog). Ik houd wel van beiden moet ik zeggen.
Klik om te vergroten...

Volgens mij en voor mij is echte hardcore alleen maar leuk met xtc op, mijn vrienden draaide het vroeger veel, en dan was het wel leuk. Maar tegenwoordig als ik speed heb gehad, dan moet ik er niks van hebben.

Maar jij kunt echte hardcore dus wel waarderen.
Ik herinner me opeens dat ik vroeger een keer op de lsd er naar luisterde en toen besefte en hoorde ik ineens de schoonheid die in zit.


Owja, dr is ook nog zoiets als artcore, dat vind ik ook mooi.

Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#9
alles gaat voorbij zei:
Ik herinner me opeens dat ik vroeger een keer op de lsd er naar luisterde en toen besefte en hoorde ik ineens de schoonheid die in zit.
Klik om te vergroten...
Zoals wel vaker met middelen op. Klinkt alles net wat anders. Je hoort dingen die je anders niet hoort idd.
alles gaat voorbij zei:
Maar jij kunt echte hardcore dus wel waarderen.
Klik om te vergroten...
Ja wat is echte hardcore?😅 maar ja, ik kan het meeste wel waarderen. Met name dus de millennium hardcore tijd. Same era als de early en classic hardstyle. Ging hand in hand destijds op de feestjes ook wel.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zanza zei:




Hier paar voorbeelden van enzyme. Hard, rauw, soms toch een fijne melodie, veel wisselend bpm per track. Echt van 140 tot 220 bpm. Echt een typische sound iig. Is wel mijn favoriete allround millennium label
Klik om te vergroten...

Is dit ook millennium muziek? Want er zit zon knetterend geluid achter de bas, dat is toch juist ook van deze tijd?
Geen fijne sound naar mijn smaak.

Zanza zei:
Ja wat is echte hardcore?😅
Klik om te vergroten...

Alle hardcore waar ik niet van hou.
Dat ligt wat genunceerder, misschien klopt het als ik het andersom zeg:
als ik het mooi vind dan kan het geen echte hardcore zijn.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#11
alles gaat voorbij zei:
Is dit ook millennium muziek? Want er zit zon knetterend geluid achter de bas, dat is toch juist ook van deze tijd?
Geen fijne sound naar mijn smaak.
Klik om te vergroten...
Ja. Dit is ook millennium hardcore. Mijn favoriete zelfs. Dit is van het Enzyme label (en sublabels) het combineert darkcore en hardcore en de kicks zijn behoorlijk distorted idd.

Heel anders dan bijvoorbeeld:

Wat gok ik dan wel weer meer bij jouw voorkeur past.

Wat het Enzyme label zo goed maakt, imo, is de originaliteit. Echt een andere sound dan andere labels. En kwalitatief gewoon erg sterk. Maar is wel een kwestie van smaak allemaal natuurlijk. Denk idd dat wanneer je niet per se van hardcore houdt, maar zo nu en dan een plaatje kan waarderen, dit (enzyme) wat te heftig is inderdaad en dat zo'n plaat als hierboven meer bij je past.


Ik vind dit echt meesterwerken. Hard, rauw en toch melodieus.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Vraag anders @XMR voor wat plaatjes van de uptempo van nu. Dan schrik je je pas een hoedje😅🤭
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zanza zei:
Vraag anders @XMR voor wat plaatjes van de uptempo van nu. Dan schrik je je pas een hoedje😅🤭
Klik om te vergroten...

Nee dankje :)
Zanza zei:
Ja wat is echte hardcore?
Klik om te vergroten...

Eigenlijk is dat antwoord heel simpel: dat is die muziek waar gabbers naar luisteren. Dat werd vroeger in de jaren 90 heel veel gedraaid op houseparty's tijdens de opkomst van xtc.
Door die muziek zijn houseparty's geworden wat ze nu zijn.
Het is het lawaai dat gedraaid word in de thunderdome-tent/hal/afdeling.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#14
alles gaat voorbij zei:
Eigenlijk is dat antwoord heel simpel: dat is die muziek waar gabbers naar luisteren. Dat werd vroeger in de jaren 90 heel veel gedraaid op houseparty's tijdens de opkomst van xtc.
Klik om te vergroten...
Allright. Kan het niet met je oneens zijn daarover eigenlijk. Zoek wat oude tracks van The Stunned Guys op (van voor het millennium era) bijvoorbeeld. Denk dat je daar ook veel leuks kan vinden naar jouw smaak
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik heb lang naar deze link moeten zoeken, maar het gaat (dus) om dat nummer van dat feest in de jaren 90, en dan met name die bas, die associeer ik met echte hardcore.


DailyBuzz

dailybuzz.nl
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#16
alles gaat voorbij zei:
Ik heb lang naar deze link moeten zoeken, maar het gaat (dus) om dat nummer van dat feest in de jaren 90, en dan met name die bas, die associeer ik met echte hardcore.


DailyBuzz

dailybuzz.nl
Klik om te vergroten...
Ja dit is echt early hardcore en early rave idd. En dus zou ik akkoord gaan met je om dit als echte hardcore te bestempelen😅
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Om weer wat ontopic te gaan:

Ik kan me herinneren dat toen dit plaatje net uit was, ik een cdtje had gebrandt (zo ging dat he😅) met allerlei van dit soort platen en meegenomen op vakantie naar Marmaris. Cdtje mee naar de clubs iedere avond en aan de dj geven. Ze wilden allemaal kopieën om het te draaien en zo hoorden we 2 weken lang mijn samengestelde cdtje door heel de barstreet haha. Met name deze was erg populair:

j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zanza zei:
Om weer wat ontopic te gaan:

Ik kan me herinneren dat toen dit plaatje net uit was, ik een cdtje had gebrandt (zo ging dat he😅) met allerlei van dit soort platen en meegenomen op vakantie naar Marmaris. Cdtje mee naar de clubs iedere avond en aan de dj geven. Ze wilden allemaal kopieën om het te draaien en zo hoorden we 2 weken lang mijn samengestelde cdtje door heel de barstreet haha. Met name deze was erg populair:

Klik om te vergroten...

Nuchter 6,5



Zanza zei:
Ja dit is echt early hardcore en early rave idd. En dus zou ik akkoord gaan met je om dit als echte hardcore te bestempelen😅
Klik om te vergroten...

Maar om hier nog even op door te gaan😬:
(Discussie gaat over dat de naam van de stijl veranderd, terwijl het juist de muziek is die veranderd)

Welke elementen van de hardstyle van het begin zitten er nog in de hardstyle van tegenwoordig? De reversed base is verdwenen toch?
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#19
alles gaat voorbij zei:
Welke elementen van de hardstyle van het begin zitten er nog in de hardstyle van tegenwoordig? De reversed base is verdwenen toch?
Klik om te vergroten...
Over de hardstyle van nu-nu kan ik eerlijk gezegd bijzonder weinig zeggen. De laatste 10 jaar heb ik me vrijwel niet meet met nieuwe (hardstyle) muziek beziggehouden namelijk.

Tot 2012 ongeveer kan ik je zo'n beetje alles zeggen, daarna echt niet meer, op een uitzonderingetje na.

De reversed bass is echter nooit helemaal verdwenen na 2004. Vaak ook wel, maar vaak ook niet. De kick veranderde wel dusdanig dat de basslijn ook anders ging klinken. Maar een reversed bass hoor je bijvoorbeeld in deze plaat (in de midintro en outro) nog steeds:

Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#20
alles gaat voorbij zei:
Echte hardstyle por favor!

Klik om te vergroten...
Leuk plaatje. Maar dit is geen hardstyle. Dit is imo (een vorm van) trance.

Ik zou techtrance zeggen wellicht. Maar heb te weinig verstand van die stijlen om daar echt wat van te zeggen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1213141516...19
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."