Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrugsdoden in 10 jaar verdrievoudigd

Drugsdoden in 10 jaar verdrievoudigd

12 antwoorden
622 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Snelle groei van drugsdoden:

nos.nl

Aantal drugsdoden in tien jaar tijd verdrievoudigd

Ook is er een 'opvallende stijging' in het aantal doden in de categorie 'niet-gespecificeerde drugs'. Onder deze categorie vallen middelen zoals designerdrugs.
nos.nl nos.nl
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#2
Kordie zei:
Snelle groei van drugsdoden:

nos.nl

Aantal drugsdoden in tien jaar tijd verdrievoudigd

Ook is er een 'opvallende stijging' in het aantal doden in de categorie 'niet-gespecificeerde drugs'. Onder deze categorie vallen middelen zoals designerdrugs.
nos.nl nos.nl
Klik om te vergroten...
Waren ze toch beter af toen alle Rc's er nog waren Hoewel in 10 jaar ook de conclusie getrokken kan worden dat er nu veel meer door beschikbaar is en blijkbaar betere kwaliteit. Hopelijk kunnen ze het per jaar bijhouden dan weet je sneller waaraan de stijging kan liggen.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#3
Nog geen 400 mensen onder de 18 op een beschaving van 18 miljoen is best weinig.
Al begrijp ik wel dat er minder jongeren zijn dan 18 milj. Maar dan nog, ik durf bijna m'n hand in het vuur te steken dat het vooral komt door onverantwoord gebruik, aan de andere kant wat verwacht je van iemand die onder de 18 is kwa verantwoordelijkheid.
Vaak zie je in media "huppelepup dood door XTC" en dan lees je het artikel en blijkt dat die persoon 9L water gedronken heeft.
Opioïden word vooral genoemd, dus dat kan ook zijn bij wijze van de pilletjes die ze bij hun thuis hebben gevonden in de medicijnen kast.
П
ПустоLid
01-01-2024, 00:00
#4
Verdrievoudiging klinkt veel maar als je vergelijkt met alcohol en roken wat niet is mee genomen in het onderzoek is het relatief laag. Ook als 1 op de 3 ook nog suïcide is.

https://www.trimbos.nl/kennis/alcohol/alcohol-in-cijfers/alcohol-en-sterfte/

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/hoeveel-mensen-gaan-er-per-jaar-dood-door-roken/

Ik vind het belangrijk om te zeggen dat ik elk sterfgeval vreselijk vind. achter elk getal zit een mens en een familie. Maar ik vind ook dat de media het beeld soms een beetje scheef trekt.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Alcohol schittert weer door afwezigheid :wink:
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#6
Kordie zei:
Snelle groei van drugsdoden:

nos.nl

Aantal drugsdoden in tien jaar tijd verdrievoudigd

Ook is er een 'opvallende stijging' in het aantal doden in de categorie 'niet-gespecificeerde drugs'. Onder deze categorie vallen middelen zoals designerdrugs.
nos.nl nos.nl
Klik om te vergroten...
Ach ja de media hè.
Ze blijven het op dezelfde manier neerzetten, weinig verrassend.

En alcohol is kennelijk geen drugs?
Benieuwd hoe het verhaal met de drug alcohol erbij eruit ziet.

Geweldige journalistiek. Niet anders verwacht.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Toch valt wel op dat met name sterfgevallen door opioïden aan het toenemen is. Dit terwijl heroïne op zich niet per se populairder is geworden volgens mij. Komt dit door oxy, fent, nitazenen? Of zoals ze zelf al zeggen, een betere registratie van drugsgerelateerd overlijden.

Ik ben nog zoveel meer benieuwd naar indirecte sterfgevallen door drugs en alcohol. Dat lijkt me nog veel 'interessanter'.

Wat me verder overigens opvalt is dat de doden door stimulantia (coke, MDMA, speed) erg laag blijft. Iets wat NOS verzaakt te vermelden. NU.nl schrijft daar wel over. Het AD ook. Sowieso is het artikel van het AD wat zakelijker en blijft beter bij de feiten.
П
ПустоLid
01-01-2024, 00:00
#8
Deed me ook denken aan deze video how beeldvorming heel belangrijk is bij journalistiek
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
LucidLucy zei:
Toch valt wel op dat met name sterfgevallen door opioïden aan het toenemen is. Dit terwijl heroïne op zich niet per se populairder is geworden volgens mij. Komt dit door oxy, fent, nitazenen? Of zoals ze zelf al zeggen, een betere registratie van drugsgerelateerd overlijden.
Klik om te vergroten...
Ook de vervuiling van die ene RC vendor kan meespelen. Verwachten een Benzo te nemen en dan een opiaat krijgen. Of misschien wel een combi met Tramadol?
LucidLucy zei:
Ik ben nog zoveel meer benieuwd naar indirecte sterfgevallen door drugs en alcohol. Dat lijkt me nog veel 'interessanter'.
Klik om te vergroten...
Mee eens, maar dat is natuurlijk een stuk lastiger te meten. Althans, lastiger dan een autopsie...
LucidLucy zei:
Wat me verder overigens opvalt is dat de doden door stimulantia (coke, MDMA, speed) erg laag blijft. Iets wat NOS verzaakt te vermelden. NU.nl schrijft daar wel over. Het AD ook. Sowieso is het artikel van het AD wat zakelijker en blijft beter bij de feiten.
Klik om te vergroten...
Zullen vermoedelijk meer vallen onder indirecte schade / langduring gebruik, eigenlijk jouw vorige punt :wink:
П
ПустоLid
01-01-2024, 00:00
#10
Het is te makkelijk om alleen te roepen dat 'drugs slecht zijn'. Als je naar de cijfers kijkt, zie je namelijk vooral waar ons systeem tekortschiet.

Dat 1 op de 3 sterfgevallen suïcide is, zegt mij dat het probleem vaak niet de drugs zijn, maar de uitzichtloosheid: de enorme wachtlijsten in de zorg, de woningnood en de bezuinigingen op de GGZ. Mensen vallen tussen de wal en het schip.

Bij de overige sterfgevallen zie je het effect van een falend drugsbeleid. We hebben in Nederland de beste testcentra ter wereld, maar door het taboe en gebrekkige voorlichting weten te weinig mensen die te vinden. Door te legaliseren en reguleren, creëer je juist die extra veiligheid en de ruimte voor échte voorlichting.

Het verschil is soms bizar: als ik in een smartshop truffels koop, krijg ik een uitgebreide uitleg over hoe ik het veilig moet gebruiken. Maar loop ik een slijterij binnen voor een fles sterke drank (wat objectief veel gevaarlijker is) dan krijg ik alleen een fijne dag gewenst. Dat laat precies zien hoe scheef onze kijk op veiligheid is.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Пусто zei:
Deed me ook denken aan deze video how beeldvorming heel belangrijk is bij journalistiek
Klik om te vergroten...

Tja, het is een verdienmodel hè. Artikelen moet je verkopen en dus interessant aan de man brengen. Wel jammer dat het tegenwoordig zo'n gigantische invloed heeft op 'de publieke opinie' (wat een gedrocht van een term überhaupt 🤣)

Toen ik nog maar net in herstel kwam, heb ik echt een stop gezet op nieuws. Ik ben heel bewust onder een steen gaan leven, want mijn nieuwsfetisj was echt niet goed voor mij. Zeker als er iets heftigs gebeurde en er een liveblog open ging. Mijn hele denken werd die dag dan gedomineerd door een situatie waar ik verder totaal geen invloed op heb.

Nu volg ik het wat gematigder. En zeker sinds ik weer veel in het buitenland ben geweest, zie ik hoe nieuws zo anders gebracht wordt in verschillende delen van de wereld. Dat laat maar zien hoe gekleurd het is. Absoluut niet objectief.

Wel een paar dingen in het filmpje waar ik me dan minder in kan vinden. Maar dat heeft te maken met het stoïcicme waar ik zelf net iets andere denkbeelden op na houd. Zoals omgaan met boosheid of uit een situatie stappen. Er zijn altijd nog meer (gezonde) keuzes dan wat daar gepresenteerd wordt.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Пусто zei:
Dat 1 op de 3 sterfgevallen suïcide is, zegt mij dat het probleem vaak niet de drugs zijn, maar de uitzichtloosheid: de enorme wachtlijsten in de zorg, de woningnood en de bezuinigingen op de GGZ. Mensen vallen tussen de wal en het schip.
Klik om te vergroten...

Ik zou daarin zelfs nog een stukje verder willen gaan... Wat dacht je van onszelf als een falende gemeenschap? Het is niet voor niets dat zo verschrikkelijk veel geestelijke gezondheidszorg nodig hebben.

Dat komt naar mijn idee deels door de overvloed aan prikkels die we vandaag de dag hebben (nieuws, sociale media, prestatiedruk) i.c.m. te weinig sociaal vangnet. Veel van de problemen zouden niet zover gekomen zijn als we meer met elkaar zouden praten. Over gevoelens. Zonder taboes. Als er meer gevoel van eenheid en verbondenheid zou zijn.

Dit trekt het wel weer terug naar onze eigen cirkel van invloed.

Dan heb ik het niet direct over ernstige mentale problemen. Maar dat is ook niet het overgrote deel in de GGZ.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#13
LucidLucy zei:
Ik zou daarin zelfs nog een stukje verder willen gaan... Wat dacht je van onszelf als een falende gemeenschap? Het is niet voor niets dat zo verschrikkelijk veel geestelijke gezondheidszorg nodig hebben.

Dat komt naar mijn idee deels door de overvloed aan prikkels die we vandaag de dag hebben (nieuws, sociale media, prestatiedruk) i.c.m. te weinig sociaal vangnet. Veel van de problemen zouden niet zover gekomen zijn als we meer met elkaar zouden praten. Over gevoelens. Zonder taboes. Als er meer gevoel van eenheid en verbondenheid zou zijn.

Dit trekt het wel weer terug naar onze eigen cirkel van invloed.

Dan heb ik het niet direct over ernstige mentale problemen. Maar dat is ook niet het overgrote deel in de GGZ.
Klik om te vergroten...
Amen. Maar daar is zelfreflectie en empathie voor nodig. Dat wordt langzaamaan steeds gebruikelijker. maar tegelijkertijd hebben we daar nog veel terrein te winnen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."