Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPositieve speekseltest, negatieve bloedtest —> wat nu?

Positieve speekseltest, negatieve bloedtest —> wat nu?

13 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
G
GABA-B BonanzaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Praelyk zei:
Bij de speekseltest zou gebleken hebben dat ik coke gebruikt zou hebben. Dit vond ik al erg vreemd, omdat ik niks gebruikt had in de maanden daarvoor. Tijdens het verhoor heb ik ook ontkent dat ik iets gebruikt zou hebben…
Klik om te vergroten...
Geen zorgen maken, niets aan het handje.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Praelyk zei:
Een paar weken geleden ben ik betrokken geweest bij een aanrijding. Gelukkig geen gevolgen, maar de politie heeft toen een blaastest en speekseltest bij ons beiden afgenomen.
Bij de speekseltest zou gebleken hebben dat ik coke gebruikt zou hebben. Dit vond ik al erg vreemd, omdat ik niks gebruikt had in de maanden daarvoor. Tijdens het verhoor heb ik ook ontkent dat ik iets gebruikt zou hebben…
Daarna 24 uur rijverbod gekregen en mijn rijbewijs gewoon terug.
Ik heb de uitslag van het bloedonderzoek terug en hieruit bleek dat ze niks gevonden hebben.
Nu snap ik dat ik voor justitie en de verzekering niet meer zoveel hoef te vrezen, maar ik ben meer bang voor het cbr.
Kan het zijn dat het cbr alsnog mijn rijbewijs inneemt en onderzoek gaat opleggen voor drugsgebruik? Of gebeurt dit alleen na een positief bloedonderzoek?
Klik om te vergroten...
De speekseltesten zijn een voorselectiemiddel wat niet rechtstreeks test of, en hoeveel van, een bepaalde drug aanwezig is. De tests zijn best wel gevoelig en kunnen daardoor ook vals-positief uitslaan. Daarom is ook de bloedtest nodig om uitsluitsel te geven.

In jouw geval is dus gebleken dat de speekseltest vals-positief was, waardoor de zaak geseponeerd dient te worden wegens gebrek aan bewijs.
P
PraelykLid
01-01-2024, 00:00
#3
Een paar weken geleden ben ik betrokken geweest bij een aanrijding. Gelukkig geen gevolgen, maar de politie heeft toen een blaastest en speekseltest bij ons beiden afgenomen.
Bij de speekseltest zou gebleken hebben dat ik coke gebruikt zou hebben. Dit vond ik al erg vreemd, omdat ik niks gebruikt had in de maanden daarvoor. Tijdens het verhoor heb ik ook ontkent dat ik iets gebruikt zou hebben…
Daarna 24 uur rijverbod gekregen en mijn rijbewijs gewoon terug.
Ik heb de uitslag van het bloedonderzoek terug en hieruit bleek dat ze niks gevonden hebben.
Nu snap ik dat ik voor justitie en de verzekering niet meer zoveel hoef te vrezen, maar ik ben meer bang voor het cbr.
Kan het zijn dat het cbr alsnog mijn rijbewijs inneemt en onderzoek gaat opleggen voor drugsgebruik? Of gebeurt dit alleen na een positief bloedonderzoek?
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Praelyk zei:
Een paar weken geleden ben ik betrokken geweest bij een aanrijding. Gelukkig geen gevolgen, maar de politie heeft toen een blaastest en speekseltest bij ons beiden afgenomen.
Bij de speekseltest zou gebleken hebben dat ik coke gebruikt zou hebben. Dit vond ik al erg vreemd, omdat ik niks gebruikt had in de maanden daarvoor. Tijdens het verhoor heb ik ook ontkent dat ik iets gebruikt zou hebben…
Daarna 24 uur rijverbod gekregen en mijn rijbewijs gewoon terug.
Ik heb de uitslag van het bloedonderzoek terug en hieruit bleek dat ze niks gevonden hebben.
Nu snap ik dat ik voor justitie en de verzekering niet meer zoveel hoef te vrezen, maar ik ben meer bang voor het cbr.
Kan het zijn dat het cbr alsnog mijn rijbewijs inneemt en onderzoek gaat opleggen voor drugsgebruik? Of gebeurt dit alleen na een positief bloedonderzoek?
Klik om te vergroten...

Jouw zaak zal worden geseponeerd en het CBR zal geen melding hierover ontvangen. Je reed immers niet onder invloed.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Praelyk zei:
Een paar weken geleden ben ik betrokken geweest bij een aanrijding. Gelukkig geen gevolgen, maar de politie heeft toen een blaastest en speekseltest bij ons beiden afgenomen.
Bij de speekseltest zou gebleken hebben dat ik coke gebruikt zou hebben. Dit vond ik al erg vreemd, omdat ik niks gebruikt had in de maanden daarvoor. Tijdens het verhoor heb ik ook ontkent dat ik iets gebruikt zou hebben…
Daarna 24 uur rijverbod gekregen en mijn rijbewijs gewoon terug.
Ik heb de uitslag van het bloedonderzoek terug en hieruit bleek dat ze niks gevonden hebben.
Nu snap ik dat ik voor justitie en de verzekering niet meer zoveel hoef te vrezen, maar ik ben meer bang voor het cbr.
Kan het zijn dat het cbr alsnog mijn rijbewijs inneemt en onderzoek gaat opleggen voor drugsgebruik? Of gebeurt dit alleen na een positief bloedonderzoek?
Klik om te vergroten...
Vonden ze niks bij het bloedonderzoek, of vonden ze te weinig?


Heb dat ook meegemaakt, speekseltest op cocaïne positief
( hier in BE is dat standaard maand rijbewijs kwijt), maar speekselanaylyse in het labo toonde aan dat ik onder de strafrechterlijke grens zat.
(Grens is 10ng/ml, ik zat op 4ng/ml)

Had ook al weken geen drugs genomen.
P
PraelykLid
01-01-2024, 00:00
#6
CuriousExplorer zei:
Vonden ze niks bij het bloedonderzoek, of vonden ze te weinig?


Heb dat ook meegemaakt, speekseltest op cocaïne positief
( hier in BE is dat standaard maand rijbewijs kwijt), maar speekselanaylyse in het labo toonde aan dat ik onder de strafrechterlijke grens zat.
(Grens is 10ng/ml, ik zat op 4ng/ml)

Had ook al weken geen drugs genomen.
Klik om te vergroten...
Ik heb sowieso het vermoeden dat ze alcohol gevonden hebben in mijn bloed, want volgens de agent blaaste ik een PA. Dat zou tussen de 0,2 en 0,5 promille moeten zijn. Maar in Nederland krijg je helaas alleen te horen dat je niet boven bepaalde grenswaarden bent uitgekomen. Blijft dus erg merkwaardig waarom de speekseltest dan toch aansloeg...
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Praelyk zei:
Ik heb sowieso het vermoeden dat ze alcohol gevonden hebben in mijn bloed, want volgens de agent blaaste ik een PA. Dat zou tussen de 0,2 en 0,5 promille moeten zijn. Maar in Nederland krijg je helaas alleen te horen dat je niet boven bepaalde grenswaarden bent uitgekomen. Blijft dus erg merkwaardig waarom de speekseltest dan toch aansloeg...
Klik om te vergroten...

Grote kans dat er dan tijdens het bloedonderzoek niets meer werd aangetroffen. Dit gezien de tijd die er tussen het blazen bij de auto en het bloedonderzoek hebben gezeten en de verwerking van alcohol door je lichaam. Inderaad jammer dat je alleen krijgt te horen dat je onder de grenswaarden zat en niet precies hoeveel, want dat is wel leuk om te weten. Krijg je alleen te horen als je erboven zat en je op het matje mag komen...
N
NewbieeeeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hallo iedereen,

Ik ben mijn rijbewijs 1 jaar kwijt geweest door wiet gebruik en ben nu weer bezig om opnieuw het rijbewijs aan te vragen.

Afspraak bij de psychiater heb ik gehad, nu wacht ik op 't lab formulier om een afspraak te maken om mijn bloed te testen op Thc-Cooh, de afbreekstoffen van thc. Dat blijkt beduidend langer zichtbaar te zijn. Nu ben ik al 5 maanden gestopt met blowen, maar wel in het weekend van 19 november een voorgedraaide gerookt en het weekend van 26 november samen met m'n vriendin een kleine gram opgerookt. Daarna niks meer! Ik wil graag op 22 december een afspraak inplannen voor 't bloed prikken. Als ik het Google moet ik wel goed zitten, wat denken jullie?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes nieuweling
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Newbieeee zei:
Nu ben ik al 5 maanden gestopt met blowen, maar wel in het weekend van 19 november een voorgedraaide gerookt en het weekend van 26 november samen met m'n vriendin een kleine gram opgerookt. Daarna niks meer!
Klik om te vergroten...
Dus je bent 3 weken gestopt met blowen? Sorry, mijn bullshit detector 🚨 ging heel hard af :grin:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
Newbieeee zei:
Hallo iedereen,

Ik ben mijn rijbewijs 1 jaar kwijt geweest door wiet gebruik en ben nu weer bezig om opnieuw het rijbewijs aan te vragen.

Afspraak bij de psychiater heb ik gehad, nu wacht ik op 't lab formulier om een afspraak te maken om mijn bloed te testen op Thc-Cooh, de afbreekstoffen van thc. Dat blijkt beduidend langer zichtbaar te zijn. Nu ben ik al 5 maanden gestopt met blowen, maar wel in het weekend van 19 november een voorgedraaide gerookt en het weekend van 26 november samen met m'n vriendin een kleine gram opgerookt. Daarna niks meer! Ik wil graag op 22 december een afspraak inplannen voor 't bloed prikken. Als ik het Google moet ik wel goed zitten, wat denken jullie?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes nieuweling
Klik om te vergroten...
Als ze bloed testen en niet je urine dan zal het denk ik wel goed komen. Cannabis kan soms 6 weken tot 3 maanden lang aangetoond worden, maar dat is voornamelijk bij veelvuldig dagelijks gebruik voor een langere tijd. Dus ik denk dat je met die 4 weken na een gram wel safe zit. Dan moet je natuurlijk wel gestopt blijven tot de test.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Zandman zei:
Waarom ga je nou toch nog wietroken, als je weet dat je een test krijgt?!
Ik kan dit niet begrijpen....
Klik om te vergroten...
Gaat tie lekkah?

Je reageert op een topic uit de steentijd😂
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Maar wat had je nou precies wel en niet gebruikt die avond?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
LifeIsAlmostGreatAgain zei:
Gaat tie lekkah?

Je reageert op een topic uit de steentijd😂
Klik om te vergroten...
O jee. Ik heb wat over het hoofd gezien.,.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Alinde zei:
Maar wat had je nou precies wel en niet gebruikt die avond?
Klik om te vergroten...
Mijn medicatie te vroeg genomen. Daar raak ik weleens van in de war....zoals deze keer.
@Alinde , ik had niets anders gebruikt.
Ik heb mijn reactie verwijderd.
Idd een oud topic.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."