Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe zit het nu eigenlijk echt met het "iedereen kijkt naar mij" gevoel??

Hoe zit het nu eigenlijk echt met het "iedereen kijkt naar mij" gevoel??

13 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dat is wel echt een speed dingetje inderdaad. Ik had eens op een feest.. Multigroove in hemkade volgens mij.. ook eens teveel speed genomen en toen begon ook iedereen mij aan te kijken. Iedereen had het over mij en roddelde over me. Dit had ik zo erg dat ik erg vroeg weer buitenstond en in de auto ging zitten wachten tot mijn maten uitgefeest waren. Was evengoed wel iets van 04:00uur in de ochtend ofzo, toen ik buiten stond, maar dat kwam echt omdat ik mega paranoia werd. Of dat echt zo is? nee voor 90% niet. Iedereen kijkt altijd iedereen wel eens aan. Maar als je mega veel speed op hebt, ben je mega scherp en gefocust. Je ziet dan alles en als je dan even denkt dat ze bewust naar je kijken dan ga je dat van iedereen ook zien en opvallen.

Echt jo... iedereen had het over niks anders dan over mij. Hoe kan ik dat nou denken? zo speciaal ben ik nou ook weer niet.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Het allereerste verschijnsel van achtervolgingswaanzin.

Combinatie van 2 of eigenlijk 3 zaken. Ja, speed kan dit soort dingen veroorzaken en of triggeren, al dan niet in combinatie met slaapgebrek (onderschat die niet). Maar het is natuurlijk ook zo dat als je zo strak als een paal over straat loopt al een beetje over je schouder kijkend zo van kijkt nou iedereen naar me dat mensen dan inderdaad naar je gaan kijken van wat is dat voor een rare. en dat kan elkaar versterken en kan je in in het ergste geval zelfs van in een psychose komen en iedereen het op je gemunt heeft in je kop.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik had jaren geleden een camera bij voordeur hangen
Ik kon dan op mijn tv zien wie er voor de deur bv stond.
Mijn ex had nachtsdiemst en ik was dus alleen thuis en had dus ook speed op.
Ik heb urenlang naar die tv zitten staren en op een gegeven moment was ik er van overtuigd dat er een oudere man met een baard voor mijn voordeur stond midden in de nacht.
Ik werd helemaal para door dat staren en het bleek uiteindelijk gewoon spinnerag te zijn vlak bij camera.
Je kunt echt paranoide worden ervan .
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kan erger zijn als je je gebruik wil verbergen. Je wil niet dat mensen aan je zien dat je gebruikt hebt. Dus ga je overal op letten zodat je je gebruik kan verbergen.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dit is inderdaad een gevolg van speed (door beïnvloeding van adrenaline en dopamine); in combinatie met slaaptekort wordt het nog eens flink versterkt. Los van drugsgebruik zie je ook dat bepaalde psychiatrische stoornissen (zoals psychose bij schizofrenie) verband houden met een verstoorde dopamine balans en/of activiteit. Paranoia ofwel achtervolgingswaanzin is daar een uiting van. Wat er na (teveel) amfetamine gebeurt zou je dus simpel bekeken kunnen zien als het begin van psychose, weliswaar is dit gelukkig over het algemeen niet blijvend. En het is ook vaak zo dat je jezelf nog redelijk bewust bent van de werkelijkheid als je het niet te bont maakt. Maar zoals altijd geldt hier ook dat de één gevoeliger is voor ‘speedpara’ dan de ander.

Het is zoals gezegd natuurlijk ook niet uit te sluiten dat je je in het openbaar opvallender gaat gedragen voor anderen, juist doordat je in de waan bent dat iedereen op je let. :wink:
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik ken iemand die ruim 5 jaar een volle psychose heeft gehad in de vorm van achtervolgingswaanzin die dus door speed getriggerd werd, en daarna nog jaren nodig heeft gehad om van de restverschijnselen af te komen.

Ik ken meer van dat soort gevallen maar dat was dus het extreemste voorbeeld dat ik ken.
G
GreenLid
01-01-2024, 00:00
#7
acht.zes zei:
Het allereerste verschijnsel van achtervolgingswaanzin.

Combinatie van 2 of eigenlijk 3 zaken. Ja, speed kan dit soort dingen veroorzaken en of triggeren, al dan niet in combinatie met slaapgebrek (onderschat die niet). Maar het is natuurlijk ook zo dat als je zo strak als een paal over straat loopt al een beetje over je schouder kijkend zo van kijkt nou iedereen naar me dat mensen dan inderdaad naar je gaan kijken van wat is dat voor een rare. en dat kan elkaar versterken en kan je in in het ergste geval zelfs van in een psychose komen en iedereen het op je gemunt heeft in je kop.
Klik om te vergroten...
Ja, Het idee hebben dat iedereen wel weer naar je zal kijken is bepalend of ze al dan niet gaan kijken. Zenuwachtig lopen doen op straat of in de winkel (wie herkent het niet :tonguewink:) valt natuurlijk op. De vermoeidheid speelt zeker ook een grote rol, als je oogleden onder je neusvleugels hangen gaat de brave burger ook wel eens omkijken.
Ik heb het altijd wel beetje gehad, toen ik 20jaar geleden begon maar het is gelukkig nooit een dingetje geworden voor mij, ze kijken maar als ze willen,of helemaal niet als ze niet willen. Ik ken (kende) echt gebruikers die de deur niet meer uitkomen zolang het licht is.
Goed, ik ga maar even naar de winkel, de nachtwinkel is nogal duur:flushed:
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb het als ik in de ochtend helemaal van de kaart ergens heen moet of naar huis.
Meestal neem ik een snorder maar het komt wel eens voor dat ik tussen de gedouchte mensen zit.
En dan denk ik dat iedereen naar mij kijkt.
Kan af en toe wel zo zijn!
Je vibe is op dat moment erg sterk en anders dan de mensen die onderweg naar hun werk gaan.
P
PeppelijntjeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Spichtig.
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#10
Je moet hier gewoon geen ene fuck om geven. Op een hardcore feest met 10.000'en mensen, heeft sowieso 90% van de bezoekers hier last van. Met dezelfde verschijnselen. Sommige hebben d'r meer last van dan anderen. Probeer er gewoon om te lachen omdat je weet dat andere het ook hebben, je moet jezelf niet gek maken door er aan te denken dat ze je aankijken, haha.

Als iemand bijvoorbeeld continu jou aankijkt en weer wegkijkt en jij dit hetzelfde doet. Zeg dan: "maat, heb ik wat van je aan ofzo?". Geloof me, je ligt beiden in een deuk hierom. Zo onzinnig is het.
t
timmoteethLid
01-01-2024, 00:00
#11
haha,dit is al een hele oude vraag maar hier moet ik toch even iets dieper op ingaan. Neem nou blowen ik word hier heel paranoide van, de stof zelf brengt mij gewoon in een verkeerde mindstate, ja ik kan lachkicks hebben, ja ik kan genieten van heerlijk eten, maar de wiet triggert bij mij altijd een soort van paranoia, ik kan hier niks aan doen de stof is bewustzijnsveranderend en je hebt minder invloed op hoe het bij jouw tot uitwerking komt. Speed is in de basis heel erg simpel het is een hele simpele stimulant, het is bijna filosofisch hoe gedachten alle kanten op kunnen gaan bij speed terwijl er in de werkelijkheid niks spannends gebeurt. Ik ben er heilig van overtuigd( bij redelijk normaal gebruik) dat dit soort gedachten vrij makkelijk te sturen zijn. de kunst van speed is ook om tijdens de hogere pieken maar ook tijdens de mindere pieken in je energie te blijven, als ik jaren geleden tijdens de uitwerking van speed allerei snelle gedachtes kreeg maakte ik mezelf helemaal gek, ik zette mn koptelefoon op met de snelste muziek voor uren, ik zat al te denken hoe het was als ik straks naar de winkel moet terwijl ik helemaal strak sta, ik maakte mezelf helemaal gek. Ik maak mezelf gek. bij speed kun je zelfs bij hoge dosissen en bij 1 nachtje doorhalen eigenlijk nog redelijk normaal de straat op maar je moet wel gewoon blijven ademen, alles op Normaal tempo blijven doen, voelen dat je even niet zo lekker in je energie zit, zelfde als je te hard gaat voelen dat je te hoog in je energie zit waardoor je gedachten over stimuleren, kalmeer jezelf en richt je energie naar de muziek, lach erom dat je mischien wel iets te hard gaat idd. ik heb mezelf meegemaakt op speed op jonge leeftijd, en ook een aantal jaren niet. Je zelfbewustzijn van lichaam en geest is belangrijk je hebt meer controle dan je denkt. En probeer voorderest vooral ook te genieten want anders kun je het beter sowieso niet nemen😉 ps: ik wil toch nog een tipje meegeven omdat zoveel mensen te snel denken dat ze wel weten wat ze aan het doen zijn, bijnemen als ze na 2 uurtjes een dipje voelen gaat AVERECHTS werken en dan krijg je vaak dit soort praktijken, speed is een langwerkende stimulant maar dat betekent niet dat de energie soms in golven kan komen, less is more is wat mij betreft voor geen enkel product op aarde meer toepasselijk dan bij speed.
F
FelisLid
01-01-2024, 00:00
#12
Grappig, bij mij is dat heel anders.
Als ik speed neem, voel ik me zo zelfverzekerd dat ik denk dat niemand het aan me kan zien (ook al lijken mijn ogen zwart door mijn te grote pupillen). Ik voel me gewoon heel sterk en onoverwinnelijk.

Met THC is het anders. Zodra ik heb geblowd, heb ik het gevoel dat iedereen het aan me ziet, alsof ik een groot bord op mijn hoofd heb met de tekst ‘Ik ben stoned’.
Ik probeer me dan zo normaal mogelijk te gedragen, wat natuurlijk abnormaal overkomt, omdat ik dan heel anders ben dan normaal.
En dan valt het natuurlijk op.

Wat je daartegen kunt doen, weet ik niet.
Bij mij heeft tot nu toe geen enkele methode geholpen.

P.S.
Ik ken paranoia op zich, maar dan van cocaïne. Ik heb dan plotseling het gevoel dat er iets ergs gaat gebeuren.
Of ik zie overal burgeragenten, iedereen met een mobieltje in de hand die zachtjes praat, lijkt me verdacht.
Een zeer onaangename situatie.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#13
Nee het is geen gevolg van speed. De oorzaak ligt in jezelf. Wanneer jij gevoelig bent voor paranoïa, dan kan het er onder bepaalde omstandigheden uitkomen. Speed kan daarvoor zorgen, maar ook bijv. overspannenheid. Sommigen hebben nooit last van paranoïa en anderen enorm veel. Kan soms heel heftig zijn!
G
GreenLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hoi allemaal,

Ik heb de nodige ervaring met speedgebruik. Ik heb heel veel gezien, beleefd, gevoeld en meegemaakt.
Ik denk ongeveer alles wel zo een beetje te kunnen plaatsen.

Ongeveer... ja,want...

...Over 1 ding echter kom ik nooit uit... het gevoel dat mensen je op straat bekijken en/of over je praten... is dat nu echt zo of verzint je brein het om je beetje voor de gek te houden.

Benieuwd naar de reacties van jullie!
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."