Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Β© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHulp voor een vriendin

Hulp voor een vriendin

5 antwoorden
536 weergaven
18-5-2026
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi allemaal,





Ik schrijf dit bericht over een goede vriendin van mij en hoop dat er mensen zijn die hun ervaringen willen delen.





Na een zware burn-out is zij in een diepe depressie terechtgekomen, met uiteindelijk ook psychoses. In die periode is ze meerdere keren gedwongen opgenomen geweest op gesloten afdelingen. Daar is ze ingesteld op een combinatie van medicatie, die ze nu – ongeveer 10 jaar later – nog steeds gebruikt.





Op dit moment gaat het om o.a.:





  • Haldol (3 mg)
  • Lorazepam (5 mg voor de nacht, in crisistijd was dit 12 mg)
  • Oxazepam (150 mg overdag)
  • Daarnaast gebruikt ze ook Lyrica en Gabapentine

Ze leeft inmiddels al jaren in een soort overlevingsstand. Ze is erg lethargisch, heeft nergens zin in, kan weinig prikkels verdragen en komt eigenlijk niet meer buiten. Ook is ze ongeveer 50 kilo aangekomen in deze periode. Er lijkt weinig perspectief of verbetering te zijn.

Laatst heb ik voorzichtig met haar besproken of (heel geleidelijk en onder begeleiding) afbouwen van medicatie misschien zou kunnen helpen om weer iets van herstel te ervaren. Haar behandelend arts geeft echter aan dat dit niet mogelijk is en dat ze waarschijnlijk de rest van haar leven deze medicatie nodig zal hebben.

Dat voelt voor mij best heftig om te horen, zeker gezien haar huidige kwaliteit van leven.

Mijn vragen:
  • Zijn er mensen met ervaring met langdurig gebruik van dit soort medicatie en tΓ³ch (gedeeltelijk) afbouwen?
  • Hoe pak je zoiets aan, zeker na zoveel jaar?
  • Zijn er trajecten, second opinions of specialisten die hier ervaring mee hebben?
  • En hoe kun je iemand hierin het beste ondersteunen zonder te pushen
Ik wil haar heel graag helpen, maar ook niets forceren of iets doen wat onveilig is.

Alle ervaringen of inzichten zijn welkom πŸ™
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Pittige cocktail. Recept voor een kasplantje :(

Het zal in essentie lijken op jouw eigen afbouw, alleen dan langer en op een tempo dat verdragen wordt.

Ik zou sowieso goed zoeken naar een specialist die er veel ervaring mee heeft. Misschien Erik Paling of een ervaren verslavingsarts. Die hebben het meest ervaring met afbouwen.

Misschien is volledige afbouw niet mogelijk. Het zal een traject van maanden of jaren worden.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#3
Vinidi84 zei:
Haar behandelend arts geeft echter aan dat dit niet mogelijk is en dat ze waarschijnlijk de rest van haar leven deze medicatie nodig zal hebben.
Klik om te vergroten...
Helaas is dat soms nodig.
Als iemand er goed op reageert en de kwaliteit van leven ok is, is het een andere zaak.
Maar vaak is het dat niet. :(
Je zou, als zij dat goed vindt een afspraak met haar psychiater kunnen maken?
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#4
@Vinidi84 ik kan je slecht adviseren rondom de inhoud, maar petje af dat je er nog steeds voor haar bent na al die jaren / dit hele traject. Klinkt als ware vriendschap door dik en dun en vrienden zoals jij zijn goud waard.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#5
In mijn visie, kan het afbouwen wel.
*Disclaimer ik ben geen arts/geleerde

Dit soort cocktail's heb ik de ook gezien bij m'n ex vriendin.
Wat mensen hierboven aangegeven met woorden als kastplantje recept beaam ik.
Dit is voor lange termijn in mijn visie voor niemand goed.
Mijn ex heeft zeker tot de helft gereduceerd, helaas is de relatie toen verbroken dus hoe het nu is weet ik niet.
Ik weet wel dat haar kwaliteit van leven vooruit gegaan is.
Ze had dagbesteding, fysiek echt veel meer kracht.
Wat wel belangrijk is om te beseffen is dat het hard werken is en een vangnet zeer belangrijk is.
Zij had een FACT team en wanneer nodig forensische afdeling bereikbaarheid.
Het gaat ook flink wat tijd kosten en sloom en steady is enorm belangrijk.
Denk dat als ze zo doorgaat er hogere doseringen bijkomen en zo verder wegvalt.
Wees er ook bewust van dat een psychiater belangen heeft bij het verkopen van medicijnen.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#6
Vinidi84 zei:
Hoi allemaal,





Ik schrijf dit bericht over een goede vriendin van mij en hoop dat er mensen zijn die hun ervaringen willen delen.





Na een zware burn-out is zij in een diepe depressie terechtgekomen, met uiteindelijk ook psychoses. In die periode is ze meerdere keren gedwongen opgenomen geweest op gesloten afdelingen. Daar is ze ingesteld op een combinatie van medicatie, die ze nu – ongeveer 10 jaar later – nog steeds gebruikt.





Op dit moment gaat het om o.a.:





  • Haldol (3 mg)
  • Lorazepam (5 mg voor de nacht, in crisistijd was dit 12 mg)
  • Oxazepam (150 mg overdag)
  • Daarnaast gebruikt ze ook Lyrica en Gabapentine

Ze leeft inmiddels al jaren in een soort overlevingsstand. Ze is erg lethargisch, heeft nergens zin in, kan weinig prikkels verdragen en komt eigenlijk niet meer buiten. Ook is ze ongeveer 50 kilo aangekomen in deze periode. Er lijkt weinig perspectief of verbetering te zijn.

Laatst heb ik voorzichtig met haar besproken of (heel geleidelijk en onder begeleiding) afbouwen van medicatie misschien zou kunnen helpen om weer iets van herstel te ervaren. Haar behandelend arts geeft echter aan dat dit niet mogelijk is en dat ze waarschijnlijk de rest van haar leven deze medicatie nodig zal hebben.

Dat voelt voor mij best heftig om te horen, zeker gezien haar huidige kwaliteit van leven.

Mijn vragen:
  • Zijn er mensen met ervaring met langdurig gebruik van dit soort medicatie en tΓ³ch (gedeeltelijk) afbouwen?
  • Hoe pak je zoiets aan, zeker na zoveel jaar?
  • Zijn er trajecten, second opinions of specialisten die hier ervaring mee hebben?
  • En hoe kun je iemand hierin het beste ondersteunen zonder te pushen
Ik wil haar heel graag helpen, maar ook niets forceren of iets doen wat onveilig is.

Alle ervaringen of inzichten zijn welkom πŸ™
Klik om te vergroten...
Haldol in die combinatie is recept voor zombie mode. Ook die hoge dosering oxa en LoRa zou dan al genoeg zijn. En dan nog lyrica erbovenop. Ik begrijp niet wie deze combi heeft voorgeschreven in deze hoeveelheden.

Echter, afbouwen betekent altijd meer prikkels en meer dopamine wat mogelijk lijdt tot episodes of psychoses. Dit zal heel geleidelijk aan moeten onder begeleiding van een behandelend psychiater. Lijkt mij beter om de haldol te switchen naar een alternatief. Overigens is die lyrica denk ik om de haldol shuffle symptomen tegen te gaan. Ofwel de onrustige armen en benen die optreden bij dopamine blokkade. Dus als de haldol wordt geswitched zou die ook ver omlaag en uiteindelijk weg kunnen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."