"Ik herken de laatste 10 jaar al dat het publiek komt en gaat en veranderd, en dat geldt voor meer genres dan alleen Techno en andere elektronische sub-genres. Zelf ben ik al langer in de techno scene actief, en het verschil zie ik voornamelijk bij de grote evenementen.
De grote namen in techno (waarvan jij alle 3 fan bent) trekken inderdaad een erg hype-gekozen publiek, waarmee ik refereer naar de mensen die naar techno feesten gaan "omdat vrienden van mij dit ook doen" of om de hele avond social media dingen te doen. Die mensen willen voornamelijk meegaan of gezien worden, en mogelijk ook drugs nemen, maar hebben niks met de muziek zelf als ze sober zijn. Helaas zie je dit publiek vaak bij Amelie Lens, Charlotte de Witte, Capirati, FJAAK, Paula Temple, en andere namen. Mijn vuistregel is: hebben ze een eigen uitverkochte avond bij Awakenings, Thuishaven, etc. (of een eigen hosting, zoals Exhale met Amelie Lens)? Dan is het vaak mainstream techno wat interessant is voor dit soort publiek.
Daar is overigens niks mis mee, ik hou zelf van alle artiesten die je noemt en die ik hierboven opnoem. Maar ik merk wel dat het publiek zelf stoort, niet omdat ik mij wat aantrek van anderen, maar omdat de sfeer vaak een van agressie en/of irritatie is die snel opgedwongen wordt. Je wordt sneller geramd, meer mensen willen per se vooraan staan als ze mid-set komen, meer mensen die hard gillen of "heeeey hoooo" gaan doen, of die anderen lastig vallen (denk hierbij helaas aan ongewenste seksuele handelingen of schreeuw gedrag). Daarnaast merk ik dat bij deze techno avonden meer alcohol en cocaïne wordt gesnoven wat de avond niet leuker maakt, terwijl ik vaak op andere techno feesten meer XTC/MDMA en 2CB gebruik zie. Ik doe zelf veel techno concerten volledig sober, en het verschil in publiek is duidelijk te zien. Ik sta graag tussen mensen die aan de MDMA zijn, alcohol en coke? Not so much...
Het hoort erbij. Als je echt van deze namen houdt, zou ik je willen aanraden om te kijken naar de grotere maar minder bekende namen. Ik denk dan snel aan bijvoorbeeld DJ Rush, Luke Slater, of 9x9. Grote namen die zalen uitverkopen en geweldige artiesten, maar minder ge-hyped dan de namen die jij noemt.
DJ Rush speelde laatst op Awakenings 29 December, tijdens het Exhale evenement. Was er de hele avond bij (22:30 tot 07:45), en hij speelde direct na Amelie Lens. De sfeer was goed, maar je merkte erg veel van het 'hype' publiek wat ik eerder noemde. Zodra dat DJ Rush begon en Amelie Lens klaar was stroomde het al een stuk leger, en bleven er meer diehards over die nog voor Rush en 9x9 bleven. De sfeer daarna was geweldig, allemaal lieve mensen en veel meer dansen en meedoen dan eerder, en ook veel minder mensen die continu met hun telefoon bezig waren. Veel beter dan daarvoor, in ieder geval."
In: Techno cultuur
1-1-2024