Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Respect voor iedereen die hier zijn frustraties eruit gooit en de cravings/trek weet af te wenden. Ik vroeg me iets af: toen ik stopte eind jaren negentig had ik een sponsor (soort buddy) die al lang clean was en het klappen van de zweep kende die ik wanneer ik het moeilijk had kon opbellen en mee praten om samen een weg uit de cravings en trek te vinden. Is het niet een idee om in Nederland (al dan niet via de verslavingszorg of anders misschien dit forum) een buddy systeem op te zetten met langdurig clean zijnde ervarings deskundigen waar je de hulp van kunt inroepen in het geval dat je moeilijke momenten of trek hebt? Volgens mij bestaat zoiets nog niet echt. Wellicht wel bij de AA en andere 12 stappen programma's want daaruit komt het sponsor systeem namelijk. Ik hoor graag jullie (ongezouten) mening. Sterkte allemaal! PEACE, Olaf"
"LucidLucy zei: Klopt! Zelf heb ik een sponsor en ook sponsees. En ik volg het NA programma. Daar kan je dus een sponsor vinden. In de kern van deze programma's helpt een sponsor je vooral door de stappen heen. Zonder stappenwerk heeft een sponsor naar mijn inzien weinig nut. Je doet dan eigenlijk te weinig inzichten op om het regelmatig ècht ergens over te hebben. Dan is het vooral je week bespreken met je sponsor. Maar dat kan je ook met je buurvrouw 🤷♂️ Klik om te vergroten... Hahahaha waar de buurvrouw al niet goed voor is... Ik heb mijzelf wat ingelezen het afgelopen uur en geleerd dat niet alleen de AA en NA met een sponsorschap werken maar feitelijk elk traject voor de behandeling van verslaving die het twaalf stappen Minnesota model volgt met sponsoren en/of buddy's werken. Ik was verrast dat zelfs de Jellinek dit doet en via Google kwam ik op een hele waslijst van programma's die een sponsorschap hebben. Weer wat geleerd vandaag. Bedankt voor je vragen en info. PEACE, Olaf"
"Schoon en tea totaler sinds 13 Mei 2001 Soms heb ik maanden aan een stuk door dat ik niet een keer denk aan mijn verslavings verleden. Helaas wordt dit uiteindelijk altijd weer doorbroken doordat iemand het nodig vindt er met geveinsde interesse naar te informeren en op dat moment herinner ik het me weer. 24 jaar is een lange tijd. Ik ben inmiddels langer clean dan dat ik ooit gebruikt heb. Gefeliciteerd iedereen. Jullie zijn allemaal BIKKELS!!!"
"LucidLucy zei: Ik ben dan toch wel benieuwd: wat maakt dat je na zo'n lange tijd clean, je toch aanmeld op een drugsforum? Klik om te vergroten... Goeie vraag. Een goede vriend van mij die als ervarings deskundige werkt zei dat ik van waarde zou zijn in de hulpverlening en dat er momenteel een groot tekort is aan deskundigen. Sinds ik met pensioen ben ervaar ik een leegte omdat ik niet meer werk en ik ga dit opvullen door me via Tactus tot ervarings deskundige te laten omscholen en zo met wat ik weet en aan ervaring heb opgedaan proberen mensen te helpen die voor de moeilijke keuze staan om de grote stap te maken om te gaan afkicken. n.b. Ik ben ook nog steeds freelance foto journalist en ik maak muziek als gitarist. Het is niet uit verveling. Maar ik denk echt dat ik positief kan bijdragen. Om je vraag te beantwoorden, ik hoop hier wat te leren van de situatie van vandaag inzake de scenen en gebruik. Zo hoop ik een beetje bij te leren zodat ik de medemens straks beter kan helpen."
"Kordie zei: Ik lees gelukkig hier vaak dat mensen na heel wat ellende met drugs / drank succesvol zijn kunnen stoppen. Als jij onder deze groep valt; Ben jij wel eens bang voor een (flinke) terugval? Of juist totaal niet? Klik om te vergroten... Ik kan alleen voor mijzelf spreken, ookal ben ik inmiddels 24 jaar drugsvrij ik zal qua persoonlijkheid altijd verslavingsgevoelig blijven. En ookal heb ik geleerd anders met tegenslagen om te gaan, ik vermoed dat ik nooit met 100% zekerheid zal kunnen zeggen dat ik voor goed bevrijd ben van mijn verslaafde persoonlijkheid. Ik ken mensen die net als ik enkele tientallen jaren drugsvrij waren, een goed sociaal maatschappelijk aanvaardbare levensstijl voor zichzelf opgebouwd hadden maar uiteindelijk door een welhaast vernietigende tegenslag toch weer op gebruik zijn terug gevallen. Het ging in dit geval om het verlies van een kind (aan kanker) en in een ander geval het failliet gaan en opheffen van een eigen bedrijf. Uiteenlopende redenen, geen mens is hetzelfde. Ik heb ook rottigheid meegemaakt de afgelopen jaren en gelukkig bleek ik sterk genoeg (en snel genoeg!) om het niet uit schaamte te internaliseren en aan me te laten knagen maar het juist bespreekbaar gemaakt en hulp gezocht. Ik denk dat dat de sleutel is voor mij, ik durf direct hulp te vragen wetende dat ik niet voldoende capabel ben het zelf op te lossen. Ik vergelijk het met het hebben van mechanische mankementen aan mijn auto, niet zelf gaan prutsen als je niet weet wat te doen maar een ervaren monteur inschakelen en snel, voordat het probleem erger word. Vooralsnog blijft het van dag tot dag leven en dat gewoon als de nieuwe weg accepteren voor mijzelf. Ik blijf realistisch in het feit dat het gevaar nimmer voorgoed geweken is. En aan de andere kant wederom: terugvallen hoort bij het groeiproces wat je doormaakt naar een drugsvrij leven. Het kan voorkomen dat je terugvalt. Wees niet te hard voor jezelf. Gewoon met frisse moed opnieuw ertegenaan gaan me dunkt. PEACE, Olaf"