"Die werking geldt voor alle stimulantia die een verhoogde afgifte van dopamine veroorzaken, de heropname blokkeren of allebei.
Stimulantia hebben geen tegensgestelde werking op de hersenen van de ADHD-er. De ADHD-er begint met een te laag niveau van dopamine, andere mensen met een voldoende niveau. In eerste instantie zal je waarnemen dat de ADHD-er vanuit een situatie van verlaagde focus en alertheid in de sweet spot komt terwijl de niet-ADHD-er, die al in de sweet spot zat, eruit wordt getild naar overdreven focus en alertheid. Om de ADHD-er daar ook in te krijgen heeft ie simpelweg wat meer nodig.
Hoewel het dus altijd stimulerend werkt, kan je bij ADHD-ers waarnemen dat ze zich rustiger gaan gedragen. Maar je kunt dit misschien goed vergelijken met een zeilbootje dat klapperende zeilen en slaphangende touwen had: stel je de boel goed in, dan kan je veel efficiënter zeilen en je zit ook niet meer in de zenuwachtige herrie, maar dat komt wel degelijk omdat de boel een beetje strakker staat dan eerst het geval was.
Veel ADHD-gedrag lijkt vanuit een innerlijke drukte voort te komen. Het tegendeel is waar: de ADHD-er doet heel druk om de innerlijke sufheid een beetje te verdrijven. Alles waar een ADHD-er zich bovenmatig aan schuldig maakt is terug te leiden op het verhogen van de dopaminespiegel: thrill seeking, extreem sporten, onmatigheid met drank en drugs, veel grootste projecten tegeljk beginnen, sensatiezucht, social media-verslaving (ieder "likeje" is een ieniemienie-dopamine shotje) en ga zo maar door.
Hoeveel mg van dat spul cappen jullie? En snuiven? Die 4 a 5 uur wachttijd, wordt daarbinnen nog bijgedoseerd of kan het zijn dat ze een enkele dosis neemt die eerst 4 uur niet merkbaar is en dan overtuigend wel?
Ik heb zelf ADHD en ook ervaring met 3-MMC. Ik vond het effect niet bijster de moeite waard in vergelijking met een stevige dosis pep, dexamfetamine, cocaine, methylfenidaat en nog zo wat stimulantia. Het was echter ook niet een gevalletje van twijfel of het echt wel wat bewerkstelligt.
Wat dat snuiven betreft, doe dat inderdaad maar niet. Je zou het nog bij elkaar in de poeperd kunnen spuiten, vermengd met een beetje water. Maar als daar de kinky nieuwigheid vanaf is lijkt me dat ook niet al te sustainable. Beter laat je die rotzooi lekker voor wat het is, en als er toch eens behoefte mocht ontstaan aan plezier met stimulania, neem dan bij voorkeur apothecair bereidde methylfenidaat of dexamfetamine, oraal. ALs je daar maar genoeg van neemt dan kan je heel fijn samen ontboezempornotabbladklikken tijdens de friemelseksbabbelpraatschoonmaakactiviteiten hoor. En als dat lastig te krijgen is dan zou ik altijd nog adviseren om een beetje fatsoenlijke pep te kopen en schoon te maken met aceton ruim voordat je je goeie geld aan een envelop met zwaar vervuilde, overrated en overpriced cocaine uitgeeft of je neus/poeperd/restvanjelichaam volpropt met RC's waarvan de (semi)legale status puur en alleen is gebaseerd op het feit dat geen hond enig idee heeft wat het is en wat het aanricht.
EDIT: niet dat pep nou zo'n broodje gezond is, maar er staat in elk geval van vast dat het niet al te snel blijvende schade aanricht en dat je bij een overdosis of door een vervuiling niet zo makkelijk gelijk dood zal neervallen. En als het je lukt om af en toe een glas water weg te proppen in plaats van 2 flessen wodka en je begrijpt dat 24 uur keihard hakken zonder vast voedsel ook zonder pep al best wel slopend zou zijn, dan heb je qua kennis al een aardig idee van hoe je een typische "pepkater" kan vermijden. Het is niet zozeer de pep zelf die katerig maakt, zoals alcohol dat wel doet, het is meer dat je, als je lekker gaat, niet de behoefte voelt om te eten, te drinken, te rusten of domweg om te vallen van teveel drank als je zwaar aan je taks zit."
In: ADHD en 3-MMC
1-1-2024