Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Inderdaad. Al kan coke soms het gevoel geven dat het iets helpt, het kan averechts nog een veel harder effect teweeg brengen. Nooit drugs bestrijden met drugs! (een benzo uitgezonderd)"
"autysd zei: maar wat me altijd afschrikte van een EHBO cursus, was dat je mensen mond op mond moest kunnen en willen behandelen (braaksel, bloed,etc) Klik om te vergroten... één voordeel, tijdens de cursus doe je dat op een pop! Volgens mij mag je ook geen mond op mond beademing geven als iemand braaksel/bloed in of rond de mond heeft. Maar je kunt in dat geval dus ook mond op neus beademing geven"
"Dat kan wel, het is alleen niet slim want je weet niet hoeveel grapefruitsap en hoeveel benzo's hetzelfde effect samen geven. Daarom zitten er altijd netjes vaste doseringen in pilletjes."
"Sowieso als je gaat beademen/reanimeren is dat alleen om de tijd op te vullen tot de ambulance er is en de kans op overleven te vergroten. Dunnetjess33 zei: Reken maar dat je in een echte noodsituatie zo volgepompt bent met adrenaline, dat de kans heel groot is dat je toch mond op momd beademing doet. Ik heb al jaren mijn ehbo diploma en al meerdere keren moeten ingrijpen. je staat dan zooo mega strak van de adrenaline dat je echt alles uit de kast trekt. De domper is dan ook heel groot als de persoon het niet red, wat in de meeste gevallen zo is. Klik om te vergroten... Ja dat geloof ik wel ja, echter is het natuurlijk wel een risico. Je kan allerlei ziektes oplopen dan, maar daar denk je op zo'n moment ongetwijfeld niet aan. autysd zei: maar ben je vervolgbaar,als blijkt, dat je niet genoeg gedaan hebt ? (wel 112 gebeld) Klik om te vergroten... Niet zo maar hoor, je kunt alleen vervolgd worden als je ook echt aantoonbaar nalatig bent geweest. Bijvoorbeeld als je besluit iemand die out is gegaan niet te helpen maar gewoon te wachten tot hij weer bij komt. Als jij gewoon netjes 112 belt maar verder niets doet, heb je in ieder geval de intentie getoond te helpen. Zoals Dunnetjes ook zegt zit je dan vol adrenaline dus je kunt sowieso vaak niet 100% helder nadenken in die situaties. Kan best zijn dat je hebt geleerd hoe je moet reanimeren, maar als er ineens iemand voor je ligt dood te gaan je verstijfd en niet meer weet wat je moet doen. Denk dat die regel in de praktijk zelden wordt toegepast."
"Ik vind eigenlijk dat iedereen het zou moeten leren. Is iets wat al op de basisschool en anders op de middelbare school kan worden bijgebracht. Ik weet ook niet hoe ik zou reageren in zo'n situatie, ben niet heel sterk in die situaties denk ik... maarja als ik het niet weet, dan weet ik zeker dat ik iemand niet kan helpen. Maarja even back on topic, als tripsitter vrijwel nooit EHBO nodig. Tenzij iemand op z'n bek gaat ofzo"
"Fool zei: Daarnaast lijkt het me niet zo'n heel tof plan om een mix met 4-FA te gaan snuiven. Dat spul brandt. Klik om te vergroten... Agreed. Heb het eens per ongeluk gesnoven en MAN MAN MAN wat brand dat"
"steelpan90 zei: Tuurlijk als iemand neerknoest, gaat schuimbekken en ze hart stopt ermee, ja dan direct 112 bellen. Maar als iemand op de after alleen ghb opheeft en net out gaat, ja dan zou ik er persoonlijk niet veel aan doen. Ff checken of alles nog werkt en op bed leggen met zijn hoofd naar de zijkant. 99% van de gevallen gebeurt er niks.. Klik om te vergroten... Hier heb ik dus echt een ontzettende hekel aan.. iemand gaat out, leg hem maar in de hoek hij wordt wel weer wakker... tot een keer iemand blauw wordt en niet meer wakker wordt. Als iemand outgaat van de GHB ga je iemand pijnprikkels geven door bijvoorbeeld met je duim in de schouder te duwen boven het sleutelbeen of onder de nagel. Als iemand dan wakker wordt, wakker houden en als degene helemaal nuchter is een preek geven. Als iemand niet wakker wordt, gewoon 112 bellen... inderdaad, meestal worden mensen weer wakker maar je moet gewoon geen risico nemen. Outgaan is een OD... Sowieso ben ik het niet zo eens met drugsvoorlichting door verslaafden aan recreatief gebruikers, de kloof is te groot, maar dat is een andere discussie."
"steelpan90 zei: Als iemand out gaat van alleen de GHB is er nooit iets aan de hand. En in 99% van de gevallen krijg je diegene nooit wakker. Ooit eens geprobeerd? Zolang de hartslag gelijk blijft, ademt en niet braakt is er niks aan de hand. Tuurlijk als iemand blauw word moet je 112 bellen. Maar zodra de bovenstaande dingen allemaal nog aanwezig zijn is er niks aan de hand. Klik om te vergroten... Nee gelukkig is dit nooit voorgekomen, in mijn omgeving is iedereen gelukkig altijd verantwoord met drugs omgegaan. Het is deze instelling die doden veroorzaakt. Je doet alsof het normaal is dat mensen outgaan van GHB en dat het allemaal niet zo erg is. GHB gebruik is helemaal prima (ik doe het zelf ook wel eens) maar zorg gewoon dat je goed doseert en niet outgaat. Je kunt het gewoon voorkomen. Ook al worden mensen meestal weer wakker, ga jij het jezelf vergeven dat je iemand in een hoekje hebt laten overlijden omdat het meestal wel goed gaat? Als iemand blauw wordt ben je waarschijnlijk te laat. Je kunt ook zonder gordel rijden, maar dat doe je ook niet. 99% van de gevallen gaat het inderdaad goed, maar ik rij niet weg als iemand in mijn auto zonder gordel zit hoor... Het gaat me dus helemaal niet om het feit of het wel of niet goed gaat, het gaat om de instelling. Je gaat er verkeerd mee om.. mede daarom is het vaak niet verantwoord dat verslaafden voorlichting geven aan recreatief gebruikers. Ik zeg niet dat het niet goed is dat je mensen probeert te helpen hoor, maar onthoudt wel dat je er misschien iets anders tegenaan kijkt vanwege je verleden. Het is vrij moeilijk dat te negeren. steelpan90 zei: Aan de andere kant heeft een verslaafde wel verstand van wat er allemaal kan gebeuren. Wie zijn er nu beter dan "ervaringsdeskundigen"? Bij een bedrijf vragen ze toch ook om ervaring. Klik om te vergroten... Mensen met verstand van zaken. Ervaring is niet altijd de juiste les. Een oncoloog hoeft toch ook geen kanker te hebben gehad om te begrijpen hoe hij dat moet behandelen? Ik denk dat je als (ex) verslaafde wel heel goed andere verslaafden kan helpen, omdat je de situatie begrijpt. Peer education heet dat."
"steelpan90 zei: Nja weet je wat het is, ikzelf zou ook veel eerder naar een (ex) junk luisteren dan iemand met "verstand". Een huisarts zal ook nooit iemand begrijpen die een zware depressie heeft. Hooguit wat medelijden, maar die kn zich gewoon niet inleven in die persoon. Pas zodra je hebt meegemaakt weet je hoe of wat. Theorie is heel wat anders dan praktijk Klik om te vergroten... Ja maar je haalt wel het een en ander door elkaar nu. Een huisarts heeft als functie filteren, kleine dingen zelf oplossen en grote problematiek doorverwijzen. Een huisarts zal je dus ook nooit hoeven behandelen voor een zware depressie, daar zijn psychiaters voor. Uiteraard is het fijner praten met iemand die begrijpt hoe je je voelt, maar iemand die hetzelfde heeft doorgemaakt weet niet per definitie wat de beste manier is om ermee om te gaan. Om even terug te komen bij de basis van dit topic. Ik blijf erbij dat outgaan bij GHB gebruik niet normaal is. Als je dus voorlichting wilt geven over verantwoord GHB gebruik, moet je er ook niet vanuit gaan dat het normaal is om out te gaan. Als je zegt dat iemand bij een overdosis GHB gewoon even in een hoekje moet liggen tot degene weer wakker wordt, ga je in mijn ogen zeer onverantwoord met de drug om. Als je er zelf zo mee om wilt gaan, is dat natuurlijk helemaal prima maar je moet het niet aan anderen aanraden. Omgaan met een GHB overdosis is dus niet iemand aan zijn of haar lot overlaten..."
"Het heeft niet zo veel zin om elke dag te microdoseren. Vanwege de opgebouwde tolerantie heb je weinig effect de overige dagen, plus het schijnt dat één dosis 4 dagen doorwerkt. Waarom je het elke dag zou willen weet ik dus niet."