"Hallo,
Ik heb een jaar of 10 erg veel baat gehad bij quetiapine, begonnen met 800mg voor psychotische klachten, voornamelijk paranoia, wanen en angst, na verloop van tijd succesvol gezakt naar 300, af en toe lichte klachten gehad, maar al jaren geen psychotische episodes meer gehad. Begin dit jaar voelde ik me vertrouwd genoeg om een poging te wagen om te stoppen met medicijnen, ook trazodon 100mg ben ik af gaan bouwen, in het begin ging het heel goed, en voelde ik me erg goed bij iedere stap omlaag, tot ik op een gegeven moment iets sneller ben gaan minderen dan afgesproken was, beetje dom, want ik kreeg weer lichte klachten, en na een vrij onschuldige burenruzie ben ik opgenomen met de mededeling dat ik psychotisch zou zijn, daar kon ik mij niet in vinden, ik had alleen een klein akkefietje met een buurman, wat al uitgepraat was nog voordat ik werd opgenomen, maar toch werd ik tijdens mijn opname op het verschrikkelijke middel haloperidol gezet, zonder overleg, eerst 4mg met pilletjes, toen heb ik één keer de medicatie geweigerd en de volgende dag had ik ineens een zorgmachtiging, en werd ik gedwongen om dat middel in depot vorm te nemen van 50mg, hier ben ik enorm ziek (lichamelijk) en zwaar depressief van geworden en kreeg er ook slapeloosheid van, ik heb een hele lange periode nauwelijks kunnen slapen. Ik heb dat depot 2 keer gehad tot de psychiater eindelijk door had dat het mij echt alleen maar in de weg zat en er ook geen sprake van psychose 'meer' was (volgens hun 'niet meer', volgens mij ben ik helemaal niet psychotisch geweest voor die opname, alleen lichtelijk in de war, geen angsten of paranoia of wat dan ook), toen heb ik enorm veel moeite moeten doen om weer quetiapine te krijgen, omdat er volgens hun conflicten konden optreden met quetiapine en haloperidol, dus in eerst instantie kreeg ik twee weken helemaal geen medicatie meer (vanaf het moment dat ik mijn 3e depot had moeten krijgen, daar ben ik gelukkig onderuit gekomen), ook weinig geslapen die tijd en kreeg voor het eerst echt enorm last van hoorbare hallucinaties (al wel eerder meegemaakt, maar nog nooit zo irritant aanwezig als toen), gelukkig heb ik wel door dat het hallucinaties zijn, want als het dat niet zijn, zijn het wezens in een andere dimensie of wat dan ook... Maar dat zal dan wel, maak me er niet echt druk om gezien niemand anders het schijnt te horen, het kan alleen af en toe nogal irritant en afleidend zijn... Gelukkig gaat het nu op dat gebied wel weer goed, en heb ik daar nu vrijwel geen last meer van.
Nou goed, nu is het dus iets meer dan 2 maanden na dat laatste haloperidol depot en heb ik weer quetiapine voorgeschreven gekregen, eerst snel opgebouwd naar 400mg, en na klachten van slapeloosheid is het naar 600mg verhoogd, maar ik ervaar nog steeds slapeloze nachten, ik mag blij zijn als ik 2 of 3 uurtjes niets door gehad heb, en niet weet of ik nou wel of niet geslapen heb, maar dan kan ik daarna ook gewoon helemaal niet meer verder slapen, terwijl voorheen (in de jaren dat ik het gebruikte) ik ook weleens geminderd was naar 100mg en daar ook altijd prima op kon slapen, zelfs dat ik daarvan ook na 30 minuten echt naar bed moest, anders kon ik nog weleens omvallen als ik opstond, zo slaperig werd ik ervan (dat effect was heel heftig, maar verzekerde me wel van een goeie nachtrust), nu slaap ik dus niet eens meer met 600mg en heb geen idee waardoor dat komt.
Kan het een uitwerking zijn van de haloperidol? Of heeft het iets te maken met dat ik nu teveel witte bloedcellen en een te hoge ontstekingswaarde heb, (twee bloedtesten gedaan, een afgelopen dinsdag, en een ander vorige week vrijdag, bij de tweede meting waren de waarden nog slechter), maar ik voel me niet echt ziek, behalve dat ik heel erg uitgeput en moe ben heb ik alleen wat hoofdpijn (logisch bij slapeloosheid) en af en toe wat lichte buikpijn, mijn behandelaar zegt dat de bloedwaarden kunnen betekenen dat ik wellicht een virus of ontsteking heb... Ik vraag me wel af of het ook nog andere dingen kan beteken...
Ik zou heel graag weer eens een goeie nacht hebben en de hele nacht doorslapen zoals ik vroeger ook altijd gedaan heb met die quetiapine en ook bij veel lagere doseringen, ik snap niet waarom het nu lijkt alsof het geen effect meer heeft, zelfs dat duizelige effect 30 minuten na inname is amper nog merkbaar, en als ik het niet neem, slaap ik echt letterlijk niet, en lig ik alleen maar uitgeteld op bed, uren lang kan ik blijven liggen, maar slapen ho maar...
Mijn behandelaars zeggen dat ze niet weten waar het aan kan liggen... Ik ben zelf bang dat die haloperidol nog in mijn lijf zit en vervelende ontwenningsverschijnselen veroorzaakt, ik hoop niet dat het permanent is, dat de quetiapine niet meer goed werkt..."
In: Quetiapine = geen slaapmedicatie
1-1-2024