Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Hoi allemaal, sorry als ik heel filosofisch wordt maar ik vraag me gewoon al heel lang iets af. Na de eerste keer heroïne gebruik ben je nog niet verslaafd, al valt daar misschien wel over te discussiëren. Je hebt zelf de keuze in de hand om het wel of niet een tweede keer te gaan gebruiken. Maar goed, die keuze had je de eerste keer net zo goed en toen heb je ook besloten om het te doen. En nu komt mijn vraag dus: ben je volgens deze logica dan niet al verslaafd vóórdat je het de eerste keer gaat gebruiken? Ik licht het nog iets meer toe: Bij sigaretten had ik hetzelfde. Ik wist net zoals iedereen dat een verslaving niet tot stand kan komen zonder die éérste sigaret. Toch was de drang om het een keer te proberen ontzettend groot. Met zo'n gedachten gang ben je eigenlijk dus al fucked bij voorbaat. Echt zwaar verslaafd ben ik nooit geweest en gelukkig ben ik er inmiddels weer van af. Maar ik vraag me nu dus wel af of mijn verslaving begon bij ofwel die eerste sigaret of bij het idee om het "een keertje te proberen". Ik hoop echt dat dit een beetje overkomt. Het ding is dat ik nu eigenlijk ook wel heel benieuwd ben naar heroïne. Maar ik loop een beetje vast in mijn eigen gezwam: ben ik er niet al op voorhand aan verslaafd door er te veel over na te denken? Het beruchte topic van Tijdloos over hoe verraderlijk de drug is heb ik gelezen. Bovendien ben ik niet gek en weet ik wel beter dan daadwerkelijk heroïne te gaan doen. En tóch fantaseer ik er in mijn hoofd wel eens over hoe het nou echt zou zijn en baal ik ervan dat ik het nooit zal weten. Ben benieuwd of er meer mensen zijn die er zo over denken als ik. Heb overigens geen ervaring met harddrugs behalve alcohol, maar ook dat drink ik sinds 2 jaar al niet meer. Wiet gebruik ik wel af en toe maar ik dwing mezelf regelmatig om een paar maanden te stoppen en dat lukt me ook iedere keer. P.S. kom aub niet met verhalen dat het allemaal wel meevalt en dat het mogelijk is om het op een veilige manier één keer te proberen. Misschien werkt dat voor jullie maar ik wil dus niet over gehaald worden."
"Hija de la luna 1 zei: Hoe kan je sterk in je schoenen staan ....als je toch een drug wilt ? 🤔 Klik om te vergroten... Haha, ja dit vat het eigenlijk wel mooi samen."
"Hoi allemaal, Ik merk dat wiet niet meer hetzelfde effect heeft op mij als voorheen. Ken je dat gevoel dat je hebt als je wakker wordt op je eigen verjaardag? Of in de zomer als je wekker om 5AM gaat om op vakantie te gaan. Of het moment dat het 00:00 is met nieuwjaar. Zo van, wow nice, dit is echt aan het gebeuren. Dat is een beetje het gevoel dat wiet voorheen altijd in me naar boven haalde. Sinds kort merk ik dat dit niet meer het geval is. Ik maak me onder invloed grote zorgen om van alles: status van vriendschappen, studie, mijn leven in het algemeen en nog wel meer. Ik ben dan blij als de roes voorbij is maar ik gebruik daarna wel weer opnieuw in de hoop dat het effect dit keer beter is. Spoiler alert: dit is nooit het geval. Dit vind ik eerlijk gezegd best wel zorgelijk en ik ben voor de zekerheid voorlopig maar even gestopt. Nu 4 dagen niks gebruikt. De afgelopen tijd ben ik psychisch niet helemaal 100%. Ik ben niet depressief maar ben nou ook weer niet superblij met mijn situatie en de motivatie die ontbreekt om er wat aan te doen. Hiervoor krijg ik binnenkort overigens hulp. Dit speelt al langer en ondanks dit was wiet nooit een probleem voor mij, tot nu toe dan. Uit het niets. Ik gebruik sinds kort overigens een vaporizer ipv joints. Misschien dat het daardoor komt maar tijdens mijn eerste keren vapen was er nog niks aan de hand. Heb ik wiet "verpest" voor mezelf? EDIT: ik vind zelf dat mijn gebruik ansich niet problematisch is. 4-5 keer in de week en dan enkel 's avonds. Ik kan daadwerkelijk stoppen wanneer ik wil, zoals ik nu dus ook doe. Verslaving is dus niet het probleem hier."
"Mindless zei: 4-5 keer in de week is anders nog redelijk veel. Dit was soms ook mijn mate van gebruik (ook alleen 's avonds). Er gaat dan gewoon een keer komen dat het je niet meer dat gevoel geeft wat je aanvankelijk had. Tenminste, dit gebeurt bij de meesten. Klik om te vergroten... Oké ja het is niet hetzelfde als bijna nooit. Maar wat ik bedoel is dat ik van zoiets eerder de neiging krijg om te stoppen. Ben niet zo'n doorgewinterde gebruiker dat ik het dan alsnog niet kan laten. Bovendien, de eerste keer dat ik het merkte had ik al bijna een week niks gebruikt. Ik snap wat je zegt over motivatie, maar dit probleem is begonnen in een periode van een half jaar dat ik helemaal niks heb gerookt. Maar goed, wiet zal zeker niet helpen daarbij inderdaad."
"Siemen23 zei: Recent de Storm vaporizer gekocht. Ik las op verschillende sites dat het gevaarlijk zou zijn om de 18650 batterij te overladen. Klopt dit? Is het dus gevaarlijk om em zeg maar in te laten steken terwijl je gaat slapen? Hoe doen jullie dit? Vroeg me ook af of jullie een reservebatterij hebben gekocht bij een gewone 'batterijwinkel' of je best wel echt degene koopt die in smartshops en coffeeshops worden aangeboden. Klik om te vergroten... Wat @Juun zegt is in principe goede raad, alleen opladen als je erbij bent. Je moet je echter ook weer niet gek laten maken door disclaimers. Bovendien zijn die apparaten gewoon beveiligd tegen diep ontlading en overladen. Zolang je exact dezelfde batterij koopt zit je trouwens zeker goed. Batterijen moet je nooit bij vaporizer shops kopen, want je wordt kei hard in je achterste genomen. Vaposhop verkoopt voor 16,50 euro de Samsung INR-18650-29E als extra batterij voor jouw vaporizer. Deze kun je bij NKON kopen voor ongeveer 15% van die prijs en het is gewoon hetzelfde product. Samsung INR18650-29E E7 2750mAh - 8.25A - 18650 - Li-ion - Oplaadbare batterijen | NKON <a href="/sk/k/29E.pdf" target="_blank">Datasheet</a> 29E Ver 7. (29E7) These cells where produced for the EV industry. In order to increase life span EV charges usually till only about 4.1V and discharge till about 3V. This means the available capaci www.nkon.nl"
"Hi allen, Elk jaar in de periode november tot en met februari gebruik ik zo'n 4-5 dagen per week wiet. Soms elke dag en soms gewoon een week niet, dat laatste vooral om mezelf te testen of ik niet verslaafd raak. Voor de rest gebruik ik eigenlijk niks (geen alcohol, coke, speed, xtc, etc, wel koffie). Ik ben wel extreem benieuwd naar DMT maar ben van nature een onzeker of nerveus persoon wat drugs betreft en denk dat ik hier nooit aan ga durven beginnen. Eerste keer wiet was voor mij al heel spannend. Buiten genoemde maanden gebruik ik eigenlijk helemaal niks omdat dit niet te combineren is met een hobby van mij. Ik heb in principe niks met tabak (weinig/kort effect tegen veel schade) en rookte al langer met tabaksvervanger en actieve kool filter. Het inhaleren van verbrand (plantaardig) materiaal is nog steeds niet echt best natuurlijk. Daarom heb ik nu een vaporizer (Arizer Air II) gekocht en gebruik ik mijn wiet daarmee. Echter lees ik nu allemaal horror verhalen over mensen in de VS die overleden zouden zijn aan een longaandoening als gevolg van vapen. Dit gaat dan wel vaak over het vapen van E-liquids. Die zijn vaak op basis van vitamine E olie, wat bij vapen voor schade aan je longen kan zorgen. Maar nu vraag ik mij dus af wat er bekend is over de gevaren van het vapen van wiet. Het gaat me dan om de vaporizers die op basis van convectie en/of conductie werken, niet de E-liquids. Het gebruik van drugs is nooit 100% zonder risico en dat realiseer ik me ook wel, maar waar ik me voorheen veilig waande met het gebruik van een vaporizer ben ik me nu niet meer zo zeker. Ik gebruik overigens enkel wiet van eigen biologische kweek. Ik gebruik heel soms wel eens druppels of koekjes maar ik heb daar eigenlijk niks meer mee. Het duurt 2 uur voordat het inslaat bij mij en ik ben dan de gehele volgende dag niet mezelf. Persoonlijke verhalen zijn welkom maar ik ben meer op zoek naar op onderzoek gebaseerde feiten/verwachtingen. Groetjes PuurNatuur"
"Neo-Shulginist zei: Naar de meeste vaporizers is geen onderzoek gedaan wat voor dampen ze uitstoten. Dus eigenlijk valt het niet te zeggen. Zeker omdat er zoveel verschillende modellen zijn. Je ziet bij de e-sigaretten bijvoorbeeld dat sommige apparaten metaal-dampen afgeven die erg schadelijk kunnen zijn. In hoeverre daarvan sprake is bij vaporizers, dat weten we eigenlijk niet. De enige vaporizer waarnaar wel gepubliceerd wetenschappelijk onderzoek is gedaan is de Volcano. Maar dat onderzoek heeft zich dan weer niet echt gericht op de gezondheidseffecten van de dampen, maar meer naar de cannabinoïde-samenstelling van de damp bij verschillende temperatuurinstellingen. Het valt te verwachten dat (zeker regelmatig) gebruik van vaporziers niet schadeloos is. In de dampen zitten grote hoeveelheden fijnstof waarvan we weten dat het niet erg gezond is. Zulk fijnstof kan bronchitis, COPD en/of longkanker veroorzaken. Dus theoretisch gezien zou je ook bij het verdampen van cannabis een risico op longklachten veroorzaken. Hoe groot dat risico precies is, dat weten we dus niet. Want daarvoor heb je longitudinaal (epidemiologisch) onderzoek nodig en dat is er gewoon niet. Klik om te vergroten... Wow, thanks voor alle informatie. Kunnen we dan dus ook niet met zekerheid stellen dat vapen beter is dan pure wiet roken?"
"Ik weet wel dat ze een test hebben gedaan met zowel een joint als een vaporizer. Alle giftige verbrandingsstoffen die in de rook van de joint werden aangetroffen, werden niet aangetroffen in vaporizer damp. Dus wat dat betreft is wiet vapen beter dan roken. Zie ook artikelen waaronder jellinek: Onderzoek naar vaporizers Neo-Shulginist zei: Naar de meeste vaporizers is geen onderzoek gedaan wat voor dampen ze uitstoten. Dus eigenlijk valt het niet te zeggen. Zeker omdat er zoveel verschillende modellen zijn. Je ziet bij de e-sigaretten bijvoorbeeld dat sommige apparaten metaal-dampen afgeven die erg schadelijk kunnen zijn. In hoeverre daarvan sprake is bij vaporizers, dat weten we eigenlijk niet. De enige vaporizer waarnaar wel gepubliceerd wetenschappelijk onderzoek is gedaan is de Volcano. Maar dat onderzoek heeft zich dan weer niet echt gericht op de gezondheidseffecten van de dampen, maar meer naar de cannabinoïde-samenstelling van de damp bij verschillende temperatuurinstellingen. Het valt te verwachten dat (zeker regelmatig) gebruik van vaporziers niet schadeloos is. In de dampen zitten grote hoeveelheden fijnstof waarvan we weten dat het niet erg gezond is. Zulk fijnstof kan bronchitis, COPD en/of longkanker veroorzaken. Dus theoretisch gezien zou je ook bij het verdampen van cannabis een risico op longklachten veroorzaken. Hoe groot dat risico precies is, dat weten we dus niet. Want daarvoor heb je longitudinaal (epidemiologisch) onderzoek nodig en dat is er gewoon niet. Klik om te vergroten... Maar waar ik me vooral "zorgen" om maak is de fijnstof die jij noemt. Wat jij zegt over dat drugsgebruik nooit helemaal onschadelijk is ben ik het helemaal mee eens. Alleen vind ik het effect van edibles/tinctuur te traag opkomen en te lang aanhouden. Precies wat ik niet wil dus. Maar ik wil mijn longen eigenlijk zoveel mogelijk ontzien. Misschien besluit ik alsnog om het voorlopig maar bij tinctuur te houden zolang er geen grondig onderzoek is gedaan naar het fijnstof gedeelte. Wel zonde van die vaporizer van 150 euro die ik niet meer terug kan sturen, maarja... Ondanks dat ik het wel wil blijven gebruiken wil ik dat het liefst op een zo gezond als mogelijk manier doen. Rivalrie zei: Vapen is gezonder dan het roken van pure wiet. Het vapen van wiet vergroot de longcappaciteit. Klik om te vergroten... Als je van roken overgaat op vapen misschien wel, maar het is in ieder geval niet beter voor je dan niet vapen lijkt mij."
"Chr1sje124 zei: Ik moet een verslag maken voor school, en mijn vraag was. Ik heb nu 1 keer geblowd, en ik ben 14 jaar. Ik zou graag willen weten wat dit voor gevolgen heeft, op korte en lange termijn. Ik zie op internet alleen gevolgen van Verslaafden, of mensen die elke week wiet roken. Ik hoor ook van mensen om mij heen dat wiet eigenlijk niet zo slecht voor je is als mensen zeggen op het nieuws. Simpel gezegd: Kan iemand mij vertellen wat 1 keer wiet roken op je 14de voor gevolgen heeft, lange termijn als korte termijn. Klik om te vergroten... Goed dat je dit durft te vragen, maar ik zou zeggen: zorg er de volgende keer voor dat je het niet achteraf hoeft te vragen. Persoonlijk maak ik er een gewoonte van om me heel goed op te zoeken wat de effecten en risico's zijn. Dan weet je van tevoren wat je kunt verwachten en hoef je je achteraf geen zorgen te maken. 14 is wel erg jong overigens. Maar als je het bij deze ene keer laat is er verder niks aan de hand denk ik. Het aller aller beste is om pas na je 22/23e te experimenteren met drugs. Dan zijn je hersenen helemaal volgroeid namelijk. Maarja, wie ben ik om je tegen te houden om het voor die tijd te doen. Alcohol mocht in mijn tijd al vanaf je 16e. Doe het in ieder geval met mate."
"Neo-Shulginist zei: Dat onderzoek richt zich wel op enkele specifieke stoffen die bij verbranding van tabaks als de meest schadelijke stof gelden. Die ontbreken (meestal), dus zou je op basis daarvan kunnen veronderstellen dat de damp mogelijk minder schadelijk is. Maar je weet dus niet of er mogelijk andere stoffen in de damp terechtkomen die alsnog schadelijk zijn. Klik om te vergroten... Precies ja. Ik ga er voor het gemak maar vanuit dat het minder schadelijk is. Neo-Shulginist zei: Veel vaporizers kunnen tot 220-240 graden, maar dat zijn temperaturen waarbij wel weer benzeen vrijkomt. Klik om te vergroten... Klopt ja. Ik merk dat ik sneller gaar wordt en ook gaarder als ik de temperatuur op 210 zet. Maar vanwege schadelijke stoffen heb ik hem nu op 190 en dat bevalt eigenlijk ook wel prima. Je moet alleen wel 1 of 2 keer meer teugen om even high te worden. Waterpijp-bong.nl zei: Het gebruik van actieve kool (met een bong, pijp of joint) scheelt ook al erg veel. De actieve kool filtert veel van de schadelijke stoffen uit de rook. Klik om te vergroten... Ja dat zeggen de bedrijven die die filters verkopen. Het zal vast iets helpen maar ik heb nog geen onderzoek gezien wat dit echt bevestigd. Laat ik het zo zeggen, als ik al besluit om een joint te roken dan gebruik ik tabaksvervanger en zo'n koolfilter, maar vooral met het idee; stel dat het iets helpt is, het de 25 cent per joint waard."