#1
Vapen is gezonder dan het roken van pure wiet. Het vapen van wiet vergroot de longcappaciteit.
Naar de meeste vaporizers is geen onderzoek gedaan wat voor dampen ze uitstoten. Dus eigenlijk valt het niet te zeggen. Zeker omdat er zoveel verschillende modellen zijn. Je ziet bij de e-sigaretten bijvoorbeeld dat sommige apparaten metaal-dampen afgeven die erg schadelijk kunnen zijn. In hoeverre daarvan sprake is bij vaporizers, dat weten we eigenlijk niet.
De enige vaporizer waarnaar wel gepubliceerd wetenschappelijk onderzoek is gedaan is de Volcano. Maar dat onderzoek heeft zich dan weer niet echt gericht op de gezondheidseffecten van de dampen, maar meer naar de cannabinoïde-samenstelling van de damp bij verschillende temperatuurinstellingen.
Het valt te verwachten dat (zeker regelmatig) gebruik van vaporziers niet schadeloos is. In de dampen zitten grote hoeveelheden fijnstof waarvan we weten dat het niet erg gezond is. Zulk fijnstof kan bronchitis, COPD en/of longkanker veroorzaken. Dus theoretisch gezien zou je ook bij het verdampen van cannabis een risico op longklachten veroorzaken. Hoe groot dat risico precies is, dat weten we dus niet. Want daarvoor heb je longitudinaal (epidemiologisch) onderzoek nodig en dat is er gewoon niet.
Hoewel ik dit niet met onderzoek kan onderbouwen lijkt mij dat vaporizen sowieso minder ongezond is als roken.Wow, thanks voor alle informatie. Kunnen we dan dus ook niet met zekerheid stellen dat vapen beter is dan pure wiet roken?
Maar waar ik me vooral "zorgen" om maak is de fijnstof die jij noemt. Wat jij zegt over dat drugsgebruik nooit helemaal onschadelijk is ben ik het helemaal mee eens. Alleen vind ik het effect van edibles/tinctuur te traag opkomen en te lang aanhouden. Precies wat ik niet wil dus. Maar ik wil mijn longen eigenlijk zoveel mogelijk ontzien.Naar de meeste vaporizers is geen onderzoek gedaan wat voor dampen ze uitstoten. Dus eigenlijk valt het niet te zeggen. Zeker omdat er zoveel verschillende modellen zijn. Je ziet bij de e-sigaretten bijvoorbeeld dat sommige apparaten metaal-dampen afgeven die erg schadelijk kunnen zijn. In hoeverre daarvan sprake is bij vaporizers, dat weten we eigenlijk niet.
De enige vaporizer waarnaar wel gepubliceerd wetenschappelijk onderzoek is gedaan is de Volcano. Maar dat onderzoek heeft zich dan weer niet echt gericht op de gezondheidseffecten van de dampen, maar meer naar de cannabinoïde-samenstelling van de damp bij verschillende temperatuurinstellingen.
Het valt te verwachten dat (zeker regelmatig) gebruik van vaporziers niet schadeloos is. In de dampen zitten grote hoeveelheden fijnstof waarvan we weten dat het niet erg gezond is. Zulk fijnstof kan bronchitis, COPD en/of longkanker veroorzaken. Dus theoretisch gezien zou je ook bij het verdampen van cannabis een risico op longklachten veroorzaken. Hoe groot dat risico precies is, dat weten we dus niet. Want daarvoor heb je longitudinaal (epidemiologisch) onderzoek nodig en dat is er gewoon niet.
Als je van roken overgaat op vapen misschien wel, maar het is in ieder geval niet beter voor je dan niet vapen lijkt mij.Vapen is gezonder dan het roken van pure wiet. Het vapen van wiet vergroot de longcappaciteit.
Ik weet wel dat ze een test hebben gedaan met zowel een joint als een vaporizer. Alle giftige verbrandingsstoffen die in de rook van de joint werden aangetroffen, werden niet aangetroffen in vaporizer damp. Dus wat dat betreft is wiet vapen beter dan roken. Zie ook artikelen waaronder jellinek:
Onderzoek naar vaporizers
Precies ja. Ik ga er voor het gemak maar vanuit dat het minder schadelijk is.Dat onderzoek richt zich wel op enkele specifieke stoffen die bij verbranding van tabaks als de meest schadelijke stof gelden. Die ontbreken (meestal), dus zou je op basis daarvan kunnen veronderstellen dat de damp mogelijk minder schadelijk is. Maar je weet dus niet of er mogelijk andere stoffen in de damp terechtkomen die alsnog schadelijk zijn.
Klopt ja. Ik merk dat ik sneller gaar wordt en ook gaarder als ik de temperatuur op 210 zet. Maar vanwege schadelijke stoffen heb ik hem nu op 190 en dat bevalt eigenlijk ook wel prima. Je moet alleen wel 1 of 2 keer meer teugen om even high te worden.Veel vaporizers kunnen tot 220-240 graden, maar dat zijn temperaturen waarbij wel weer benzeen vrijkomt.
Ja dat zeggen de bedrijven die die filters verkopen. Het zal vast iets helpen maar ik heb nog geen onderzoek gezien wat dit echt bevestigd. Laat ik het zo zeggen, als ik al besluit om een joint te roken dan gebruik ik tabaksvervanger en zo'n koolfilter, maar vooral met het idee; stel dat het iets helpt is, het de 25 cent per joint waard.Het gebruik van actieve kool (met een bong, pijp of joint) scheelt ook al erg veel. De actieve kool filtert veel van de schadelijke stoffen uit de rook.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."