Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Skirre zei: Mudita zei: Skirre zei: Ik gebruik de supplementen: - eiwitpoeder - creatine Wat hierboven al benoemd is; eiwitpoeder is vooral voor het gemak want je kan net zo goed je maaltijden voorbereiden. Alleen heb ik de optie niet voor het eten van wat ik zelf wil. Het avondeten moet ik thuis gewoon mee eten . De creatine heb ik gekregen voor mijn verjaardag maar in principe zou ik die weg kunnen laten. Zijn ook mensen die 2 à 3 shakes per dag drinken maar dat vind ik iets te veel van het goede. Wanneer je in een calorieoverschot zit (met fitness) heb je sowieso minder eiwitten nodig dan wanneer je in een calorie-tekort zit en met een paar kleine aanpassingen in je voedingspatroon kun je best makkelijk aan je eiwitten komen. Naast deze twee supplementen gebruik ik niks. Klik om te vergroten... Dat klopt maar van wat ik hieruit opmaak gebruik jij een eiwitshake als een maaltijd? Zo moet je het niet meereken in ieder geval. Wat je zegt over dat calorie-overschot en calorie-tekort is in principe wel waar maar word in een calorie-tekort eigenlijk alleen meer eiwitten aangeraden i.v.m. spierafbraak verminderen. Een normale richtlijn is 1 tot 1,5g eiwit per kg (calorie- overschot/tekort maakt niet uit) lichaamsgewicht alhoewel je hier waarschijnlijk wel van wist :P. Even een tip voor jou: vraag je ouders om dingen als blikjes tonijn, havermout/Brinta, (veel) eieren, melk, bonen en rijst etc. dit zijn een paar goedkope en simpele dingen om in huis te hebben maar wel heel handig voor als je wat degelijk wilt eten. Klik om te vergroten... Spierafbraak wordt inderdaad verminderd door een hogere eiwitinname tijdens een calorie-tekort. Wat ik vaak hoor is dat dan een eiwitinname van 2 gram per kg lichaamsgewicht voldoende is dan; dit houd ik zelf dan ook aan. In een calorie-overschot is het aantal calorieën dat je binnenkrijgt voldoende om je lichaam van energie te voorzien en zal de energie niet gezocht worden in de afbraak van spieren. Hierdoor heb je minder eiwit nodig om je spieren te herstellen. Nu ik dit probeer uit te leggen merk ik dat ik dit soort dingen niet zo heel goed kan beschrijven. En ik zie mijn shake (35 gr eiwitpoeder, 50-70 gr brinta, 330ml melk) idd als maaltijd na het sporten. Voordat dat eens gezakt is ben ik een uur verder maar als ik m'n shake maak van water + eiwitpoeder is het zo gezakt. Ik volg meer een "if it fits your macros" schema want zoals ik al zei eet ik het avondeten gewoon thuis mee en hier hou ik rekening mee door de dag. Bijvoorbeeld als we savonds friet eten beperk ik het vet dat ik overdag eet en als we een rijstgerecht eten zorg ik dat ik overdag al wat meer vetten eet. Ik eet op doordeweekse dagen elke dag 12 bruine boterhammen (bevat best wel wat eiwit) waarvan 8 met kipfilet. Ik zie het niet zo zitten om blikjes vis mee te nemen naar stage. Het zou me een heleboel moeite schelen maar vooralsnog kom ik vrij makkelijk aan mn eiwitten. Dit kom vooral door m'n shake (41gr eiwit) en kwark (40gr eiwit). In het weekend eet ik trouwens wel altijd de dingen die je opnoemt Klik om te vergroten... Je hebt gelijk. Maar brood mag je eigenlijk niet meetellen bij je eiwitten omdat dit geen complete eiwitten bevat. Verdiep je maar eens in complete en incomplete eiwitten gaat je een heel hoop gedoe schelen qua voeding. Je moet voor jezelf een doel opstellen waarvan alles complete eiwitten MOET zijn en alles daarover is een extra zeg maar. Dus omdat je nu 2gr eiwit per lichaamsgewicht eet zou je kunnen zeggen dat minimaal 1gr eiwit per kg lichaamsgewicht gaat naar complete eiwitten."
"Albedo zei: @ Skirre Wat betreft spierafbraak voorkomen en drugs, ga ik ervan uit dat je weet dat je o.a. alcohol beter kan vermijden. http://drugsforum.info/drugs/spierafbra ... t4771.html Klik om te vergroten... Bijna geen één drug is goed voor je spieren. Behalve psychedelica en ketamine (nog wel een paar meer drugs) daarbij is spierafbraak nul tot minuscuul."
"Psychedelibee zei: Maar je haalt mijn quote echt totaal uit zijn verband, want dat ging namelijk om zeezout. En zeezout bevat geen vitaminen. Wel mineralen, maar daar is het ook geen goede bron voor. Klik om te vergroten... Zeezout is inderdaad geen goede bron voor mineralen . Maar wie gebruikt nou een smaakmaker/kruid om je mineralen e.t.c. binnen te krijgen haha."
"Skirre zei: Hmm hier heb ik ooit ergens iets van gehoord maar nog nooit in verdiept. Ik ga het onderzoeken wanneer ik er tijd voor heb! Klinkt wel interessant moet ik zeggen. De eiwitten die in bijvoorbeeld brood zitten mogen volgens jou dus eigenlijk niet meegeteld worden of begrijp ik dit verkeerd? Uiteindelijk zijn het wel eiwitten en dus ook calorieën dus op het eerste gezicht zouden ze wel moeten tellen. Klik om te vergroten... Het telt inderdaad mee aan je calorieën maar je eet brood voor de koolhydraten & vezels. Je eet eiwitten als doel om genoeg aminozuren binnen te krijgen. Elk soort voeding bevat een ander aminozuur "complex". En een soort voeding met complete eiwitten betekent dat het alle essentiële aminozuren in de goeie verhoudingen bevat. Waardoor je spieropbouw dus het beste word gestimuleerd. Bevat het geen complete eiwitten dan werkt het eigenlijk dus ook lang zo goed niet. Daarom mag je brood dus niet meerekenen in je eiwitinname van de dag. Bekijk het zo: Als je nou een oefening doet, dan doe je de hele beweging zodat je spieren optimaal breken. Doe je dit niet, dan train je wel maar lang niet zo goed."
"Albedo zei: Dat is maar de vraag. Ik weet intussen genoeg via internet, boeken en kritische tv programma's om daaraan zeer te twijfelen. Onze 'gewone' groenten, fruit en vlees bevatten lang niet zoveel vitaminen en mineralen meer als vroeger (pakweg 50 jaar of langer geleden). Het wordt nu heel anders gekweekt. Vooral op gewicht en massa productie met zo laag mogelijke kosten. Biologisch voedsel zou altijd mijn voorkeur zijn als het niet zo duur was. Misschien is het helemaal niet zo duur als je de hoeveelheid mineralen en vitaminen + het ontbreken van gifstoffen en medicijnen daarin zou vergelijken met 'gewone' groenten, fruit en vlees. Wellicht is bijv.1 biologische tomaat net zo gezond als 2 'gewone' tomaten. Of 2 staat tot 3. Helaas gaan we naar de 8+ miljard mensen op aarde en willen de meesten vooral goedkoop en veel vlees eten. De meeste oerwouden worden platgebrand om de westerse vleeskoeien van voer (mais) te kunnen voorzien. De 'aarde' is te klein om iedereen van biologisch voedsel te kunnen voorzien, want daarbij heb je meer grond nodig. Nu met het CO2 probleem wordt het helemaal kritisch. Klik om te vergroten... Hier sta ik helemaal achter! EDIT: Ik ben trouwens ook van mening dat multi vitaminen geen goeie oplossing zijn. Dit vind ik omdat: - De vitaminen & mineralen vaak van goedkope en slecht opneembare bronnen komen - Je van bepaalde vitaminen & mineralen teveel binnen krijgt en van anderen weer te weinig Dit resulteert dus uiteindelijk alleen maar in schade. Je moet eerst kijken om zoveel mogelijk uit je voeding te krijgen. Maar het is onmogelijk om alle voedingsstoffen binnen te krijgen uit voeding. Dit is nog nooit op de hele wereld mogelijk geweest tenzij je 1000 verschillende voedingsbronnen op een dag eet. Nu je je voeding goed hebt aangepast ga je kijken naar supplementen. Je laat een bloedtest doen kijkt waar je een tekort van hebt en hier vul je mee aan door middel van supplementen."
"Albedo zei: Mudita zei: EDIT: Ik ben trouwens ook van mening dat multi vitaminen geen goeie oplossing zijn. Dit vind ik omdat: - De vitaminen & mineralen vaak van goedkope en slecht opneembare bronnen komen - Je van bepaalde vitaminen & mineralen teveel binnen krijgt en van anderen weer te weinig Dit resulteert dus uiteindelijk alleen maar in schade. Klik om te vergroten... Wat vind je van orthomoleculaire multi's ? Dat eerste wat je opnoemt zal denk ik niet of veel minder van toepassing zijn. Bij het tweede wat je opnoemt verwacht ik dat er beter nagedacht is over de juiste verhoudingen. Er zijn wel grote verschillen in samenstellingen. Vaak toegespitst op doelgroepen of specifieke situaties. Wat me meer interesseert is wat je vindt van de soms enorm hoge doseringen, zoals bij de B vitamines? Klik om te vergroten... Die zijn niet veel anders dan de andere multi's ook torenhoge doseringen maar weet niet wat voor soort vitaminen & mineralen hiervoor worden gebruikt dus de biologische waarde ervan kan ik niks over zeggen. In ieder geval is eigenlijk geen één multi goed omdat je altijd de kans hebt een vitamine of mineraal over/onder te doseren. Hoge doseringen van vitamines zijn in het algemeen niet erg, zolang je maar een tekort hebt van die bepaalde vitamine hebt. Daarom kun je het beste vitaminen & mineralen apart aankopen zodat je weet dat je goeie kwaliteit hebt en een goeie dosis binnen krijgt. Ook zijn er bepaalde vitaminen die niet schadelijk zijn bij een teveel."
"Psychedelibee zei: Wellicht bedoel je hiermee ook niet dat het een bron voor mineralen is, maar aangezien het aantal mineralen in zeezout zo minimaal is bij normale dosering zout, kun je ipv zeezout dus net zo goed elke andere soort zout eten. Het hele verhaal over dat zeezout beter zou zijn dan bijvoorbeeld tafelzout gaat dus niet op. Klik om te vergroten... Natuurlijk niet. Je mag inderdaad elke zout gebruiken qua gezondheid alleen is tafelzout gewoon super ongezond doordat er allemaal ongezonde dingen aan toegevoegd zijn. Daarom word het ongezond genoemd. En himalayan pink salt word weer boven zeezout verkozen omdat dat veel minder schadelijke metalen bevat."
"Skirre zei: Mudita zei: Het telt inderdaad mee aan je calorieën maar je eet brood voor de koolhydraten & vezels. Je eet eiwitten als doel om genoeg aminozuren binnen te krijgen. Elk soort voeding bevat een ander aminozuur "complex". En een soort voeding met complete eiwitten betekent dat het alle essentiële aminozuren in de goeie verhoudingen bevat. Waardoor je spieropbouw dus het beste word gestimuleerd. Bevat het geen complete eiwitten dan werkt het eigenlijk dus ook lang zo goed niet. Daarom mag je brood dus niet meerekenen in je eiwitinname van de dag. Bekijk het zo: Als je nou een oefening doet, dan doe je de hele beweging zodat je spieren optimaal breken. Doe je dit niet, dan train je wel maar lang niet zo goed. Klik om te vergroten... Duidelijk! Voor mijn volgende cut ga ik me hier zeker in verdiepen maar op dit moment kom ik (denk ik) wel aan 60-70 gram complete eiwitten per dag; genoeg tijdens het bulken. Bedankt voor de uitleg Klik om te vergroten... Geen probleem!"
"ZERO- zei: Zijn jullie allemaal hardcore sporters of zo? Ik fitness en het enige wat ik doe is gezond eten (zonder vlees), ik bak er vast niks van Klik om te vergroten... Haha, gewoon gezond leven is ook goed toch ."
"Psychedelibee zei: Mudita zei: Klopt het is inderdaad beter dan tafelzout. En zoals je zelf al zegt, het word slecht als je er TEVEEL van binnen krijgt. Klik om te vergroten... Mijn punt was nou juist dat het net zo slecht of goed is als tafelzout, dat het dus onzin is dat zeezout beter voor je zou zijn. Hier ook een stukje van het voedingscentrum: Voedingscentrum zei: Zeezout bevat een klein beetje mineralen zoals bijvoorbeeld magnesium en calcium. Dit is zo weinig dat het (bij normale consumptie) niet bijdraagt aan het halen van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden. Ook andere zouten zoals Keltisch zout of Himalayazout bevatten naast natrium een beetje andere mineralen en spoorelementen, maar dit levert bij normaal gebruik geen relevante bijdrage. Klik om te vergroten... Je zou dus kunnen zeggen dat zeezout beter is dan tafelzout, maar aangezien het verschil verwaarloosbaar is en je de mineralen toch uit andere bronnen moet halen kun je net zo goed tafelzout gebruiken. En wat betreft het teveel aan zout, vrijwel iedereen in de westerse wereld krijgt tegenwoordig teveel zout binnen. Wil je zorgen dat je niet teveel zout binnen krijgt moet je echt alles zelf maken en weinig tot geen zout toevoegen. Klik om te vergroten... Sorry, maar als je met bronnen als voedingscentrum komt kan ik je helaas echt niet serieus nemen. En over dat 2e stukje heb je inderdaad wel gelijk omdat bijna overal zout doorheen word gegooid."