"Lieve mensen,
Als eerste nogmaals heel veel dank voor alle berichten en steun. Ik had niet verwacht zoveel reacties te krijgen waar ik echt wat aan heb.
Vanochtend waren een paar zware uurtjes maar heb me uiteindelijk doorheen gesleept door een brief aan mezelf te schrijven. In deze brief schrijf vanuit de “relativerende ik” naar de “ik die in paniek is”. Dit leek te helpen. Ook had ik een sportmassage gepland staan vanmiddag wat zeer goed hielp. Even focussen op de fysieke pijn van de harde massage liet alles even verdwijnen. Hierna ben ik naar de sportschool gegaan en kort getraind. Rest van de dag rustig en net even gewandeld. Ik voel me iedere keer vreemd na het wandelen. Alsof ik een beetje wiet heb gerookt. Herkent een van jullie dit misschien? Ook heb ik weer wat tintelingen in mijn gezicht. Trekt na even weer weg gelukkig.
De Zandman zei:
Na het stoppen met een verdovende middel ligt er overprikkeling op de loer.
Je haalt immers een filter weg, zodat alle prikkels keihard binnenkomen en dat kan paniek opleveren.
Ik had dit na het stoppen dus ook, bij mij werd het na enige tijd steeds minder.
Dus, ik denk dat het overgaat, en zeer zeker kan therapie je verder helpen.
Hierboven staan goede adviezen, dus deze ga ik niet herhalen.
Sterkte toegewenst! Het komt goed!
Klik om te vergroten...
Met wiet kon ik al aardig overprikkeld raken. Ik werk als personal trainer en ben wat introvert van mezelf. Na een lange dag PTs geven en hier en daar een groepsles kwam ik aardig overprikkeld en opgejaagd thuis. Wiet hielp hier altijd wel bij. Even volhouden nog. Hoop dat dit minder zal worden. Ben nu ook gestopt met cafeïne. Wil even helemaal niets meer in mijn lichaam wat stimuleert of wat dan ook.
reDStone zei:
Het is eigenlijk vrij eenvoudig. Elk effect dat een drug heeft, geeft precies het tegenovergestelde effect, als je het niet meer neemt of als het uitwerkt.
Als je van tabak rustig wordt, wordt je onrustig als je ermee stopt. Als je een pep middel neemt om opgepept te raken, wordt je down als je er weer mee stopt.
Altijd het tegenovergestelde akelige terugslag effect.
There is no such a thing as a free lunch, gratis bestaat niet en alleen de zon is gratis.
Klik om te vergroten...
Ik moet me er ook maar bij neerleggen dat naast een legere spaarrekening dit ook de prijs is die ik voor al het wietgebruik moet betalen. Ik ben vaker gestopt in het verleden maar heb het nooit zo heftig ervaren. Ik miste het altijd. Vond het zo heerlijk om een paar jointjes te roken savonds (wat uiteindelijk de hele dag door werd). Nu ben er ik doodsbang van en moet er niet aan denken nog maar een enkele hijs te nemen. Ik was trouwens ook niet vies van (zelfgemaakte) edibles en deed dit ook regelmatig.
Boyman zei:
Sterkte!
Wat voor mij uiteindelijk ook hielp was om het gevoel dat je hebt uitgebreid te bestuderen. Wat voel je precies, waar voel je dat, en bovenal waarom word je daar bang van? Besef dat, hoewel het absoluut niet zo voelt, je fysiek niet in gevaar bent. Er kan je niks gebeuren, je lichaam slaat in feite vals alarm. Ik weet niet of je wel eens meditatie geprobeerd hebt, maar een goede oefening is om zo lang als je kunt (tijd gaat erg langzaam als je dit doet, maar probeer 5-10 minuten om te beginnen) te gaan zitten en alleen maar focusen op je ademhaling. Dwing jezelf niet op een bepaalde manier adem te halen, maar observeer gewoon hoe je onbewust ademt en kijk wat voor effect dat heeft op hoe je je voelt. Als dat lukt, probeer dan eens je ademhaling wat te vertragen: adem 5 seconden in door je neus, houd dit 5 seconden vast, adem 5 seconden uit door je mond, houd dat 5 seconden vast. Begin dan weer opnieuw. Je zal voelen dat dit je mentaal rust geeft en dat daarmee je fysieke verschijnselen ook minder wordt.
Mocht je behoefte hebben om een persoonlijk berichtje te sturen, voel je vrij! In ieder geval sterkte met hoe je je nu voelt en probeer echt het idee los te laten dat dit voor altijd zo is.
EDIT: Ohja, en ik ben enorm voorstander van therapie maar besef wel zij je ook niet op magische manier in 1x van je klachten af kunnen helpen. Zij gaan je helpen met het begrijpen van je denkwijze en hoe je dit om kunt draaien (ik kreeg cognitieve gedragstherapie). Alles wat ik hierboven heb getypt heb ik daar ook geleerd. Daarmee wil ik dus niets af doen aan therapie, maar je hopelijk van het idee af helpen dat je niets kunt doen totdat je eindelijk daar terecht kunt. Natuurlijk is het een fijn vooruitzicht om later bij een professional terecht te kunnen, maar tot die tijd kun je zelf ook al stapjes in de juiste richting maken!
Klik om te vergroten...
Kan het ook zo zijn dat mijn lichaam “vals alarm” slaat wanneer ik volledig in rust ben? Op het moment voel ik me rustig en ontspannen maar toch ervaar ik allemaal sensaties in mijn lichaam en hoor ik die piep. Momenteel heb ik zoiets van het zal wel, kom maar op. Als dat ervoor zorgt dat het snel beter gaat, dat is het maar zo. Ik vraag me ook steeds af wat er precies gaande is in mijn onderbewustzijn gezien ik op het moment geen tot weinig emoties ervaar. Is dat goed? Is dat slecht? Zijn er dan toch onbewust allemaal processen gaande met het verwerken van alle ellende waardoor ik die sensaties in mijn lichaam ervaar? Probeer een beetje alle eindjes aan elkaar vast te knopen zodat ik het beter kan begrijpen. Of is dit puur omdat ik met de wiet gestopt ben slecht 14 dagen geleden
Mindless zei:
Als je je soort van rustig voelt, kun je misschien proberen daar juist op te focussen? Dat als je "basis" in te nemen. Het feit dat er enige rust is (hoe weinig soms dan ook misschien), betekent al dat er ook enige ruimte is om afstand te kunnen nemen van je gevoelens en je er (vanuit die rust) naar kunt kijken om het zo te kunnen verwerken.
Ik begrijp dat er een angst is dat het zo zal blijven, maar ik lees dat je in een staat bent van weerstand daartegen: "het mag er niet zijn, het moet weg, zo snel mogelijk" Nogmaals, helemaal begrijpelijk dat je dat wilt, maar weerstand tegen pijn en/of angst, versterkt juist die pijn en/of angst.
Het mag verder zo zijn dat je dit niet alleen kunt doen, maar besef je ook dat een dergelijke gedachte als "ik ga dit absoluut niet alleen kunnen doen" je "in de wacht" kan zetten: totaal gericht op het moment dat je die therapie gaat krijgen, ondertussen in je hoofd met weerstand tegen je gevoelens nu. Je zegt ook iets belangrijks:
"het idee dat ik nog zo lang moet wachten op therapie is echt angstaanjagend"
Dat is cruciaal: ja, het idéé dat je nog zo lang moet wachten op therapie is angstaanjagend. Veel meer dan de aanvankelijke angst zelf (de rauwe sensatie), is het de angst voor angst die zo verlammend werkt. Je kunt dealen met angst, maar je hoofd verteld je nu dingen over de komende periode. Wellicht ben je het niet gewend om je gevoelens op het moment zelf (voldoende) te verwerken en nu alles tegelijk komt, voelt het als teveel om te handelen. Ook weer heel begrijpelijk, maar ik wil je toch blijven zeggen: probeer in de tijd voordat je therapie gaat krijgen, toch steeds terug te komen naar je gevoel en uit het denken óver je gevoel.
En ja, daarnaast lijkt het me ook goed om als het mogelijk is, te gaan praten met een praktijkondersteuner. Het is beter om oog tot oog gerustgesteld te worden.
Klik om te vergroten...
Vanochtend was ik aardig in een staat van weerstand inderdaad, ik had het idee dat ik volledig mijn shit aan het verliezen was. Het voelde ook een complete chaos van allemaal emoties en gedachtes tegelijk in mijn hoofd. Ook de angst suïcidaal te worden omdat ik het niet vol zou houden was erg aanwezig. Het was net alsof mijn hersenen op maximaal aan stonden. Hier kwamen ook gedachtes in voor die ik tijdens de mushroom trip had 5,5 week terug. Het voelde inderdaad teveel om te handelen…
Heb het voor elkaar gekregen donderdag 6 april een intake in te plannen bij een therapeut waar ik via een klant terecht ben gekomen voor EMDR therapie, of een andere vorm waarvan de therapeut denkt dat die het beste aansluit op de situatie."