Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVermiculiet. Is er verschil?

Vermiculiet. Is er verschil?

2 antwoorden
1 weergaven
18-5-2026
B
BombarieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Beste kweekkundigen,

ik ben eindelijk zover om substraat te maken om het mycelium te laten groeien. Ik wil het hele kweekproces onder de knie krijgen en wil dus geen kant-en-klaar substraat kopen. (want waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan. :))

Ik heb inmiddels al veel gelezen en gezien over het maken van substraat, maar daardoor is er bij mij (mogelijk onnodig) wat verwarring ontstaan.

Ik zie vaak vermiculiet voorbij komen, maar wanneer ik hierop zoek dan zie ook daar verschillen in. Soms is de vermiculiet wit van kleur, de andere keer donker. De ene keer is het weer wat groffer en de ander keer juist fijner van structuur.

Eigenlijk is de vraag: is het type vermiculiet van belang of volstaat bijvoorbeeld een zak Pokon Vermiculiet al voor het maken van pddestoelen substraat?

Alvast super bedankt voor jullie reacties!

Met vriendelijke groet,
Een beginnende huis-tuin-keuken kweker.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Vermiculiet is doorgaans een beetje goudkleurig. Maar ik kan me voorstellen dat het soms ook wat grijzer of bruiner is. De vermiculiet wordt vooral gebruikt als isolatiemedium en om de luchtigheid en vochtigheid te bevorderen. Dat helpt bij de groei van paddenstoelen. Eigenlijk elk soort vermiculiet is daarvoor geschikt. Dus ook Pokon vermiculiet zal denk ik prima zijn!
K
KrielLid
01-01-2024, 00:00
#3
Bombarie zei:
Beste kweekkundigen,

ik ben eindelijk zover om substraat te maken om het mycelium te laten groeien. Ik wil het hele kweekproces onder de knie krijgen en wil dus geen kant-en-klaar substraat kopen. (want waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan. :))

Ik heb inmiddels al veel gelezen en gezien over het maken van substraat, maar daardoor is er bij mij (mogelijk onnodig) wat verwarring ontstaan.

Ik zie vaak vermiculiet voorbij komen, maar wanneer ik hierop zoek dan zie ook daar verschillen in. Soms is de vermiculiet wit van kleur, de andere keer donker. De ene keer is het weer wat groffer en de ander keer juist fijner van structuur.

Eigenlijk is de vraag: is het type vermiculiet van belang of volstaat bijvoorbeeld een zak Pokon Vermiculiet al voor het maken van pddestoelen substraat?

Alvast super bedankt voor jullie reacties!

Met vriendelijke groet,
Een beginnende huis-tuin-keuken kweker.
Klik om te vergroten...

Gebruik al heel lang pokon vermiculiet in mijn substraat en het werkt meer dan prima 👍🏻

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."