Zeer Interessant om te lezen, ik heb hier wel even tijd voor nodig.
Ik kan alvast wel zeggen, dat jouw mening niet strookt net de mijne, maar dat hoeft ook niet.
Als een tamelijk, in wezen een korter antwoord kan ik zeggen, dat ik uit ervaring spreek.
Note: het is toch een lange reactie geworden
Niet, dat ik schizofreen ben, zelf, gelukkig niet, maar, ik ben in één instelling cliënt geweest, omdat ik na 6 jaren zware krijgsdienst, het Franse Vreemdelingen legioen in casu, ptss heb gekregen.
Op zich niet erg vreemd, maar toch.
Ik heb heeeel veel meegemaakt.
Maar, ik was daar, waar ook veel mensen waren, die déze rotziekte wél hadden..dus?
Ik kan er wel wat over zeggen denk ik.
Ik heb het gezien. In zekere zin meegemaakt. Bij wie?
Bij een aantal medeclienten.
Ik was daar dus voor behandeling van mijn ptss. Niet vanwege schizofrenie.
Heb je enig idee, hoe hoog het ge/misbruik van cannabis alleen al, onder cliënten ggz is?
Ik wel.
Ik heb het gezien. Ik kan je het zeggen, dit is tamelijk hoog.
Waardoor een flink aantal van deze mensen, in nóg hogere nood (lees: acute, zwaardere psychoses ) komt.
Ik heb psychiaters hierover horen spreken.
Wat doen sommige psychedelica met je, als je last hebt van psychoses. En let wel. In wezen ben je, als je één, of twee keer een echte psychose gehad hebt, dan ben je al schizofreen. Tenminste, volgens sommige psychiaters.
Het gaat mij in deze thread niet om wie er gelijk heeft, voor alle duidelijkheid.
Het gaat mij erom, hierover wetenswaardigheden uit te wisselen.
Ik ga nu eerst jouw beide posts eens goed doornemen, ik geef nu wel mijn visie.
N.B., ik zeg mijn zegje niet zómaar.
Ik ben nu, na vluchtig doorlezen, het Niet op alle punten met je eens.
Dat hoeft ook niet, maar, het kan interessant zijn, om hierover eens verder van gedachten te wisselen.
Allereerst, een psychose.
Idd, ze zijn er in vele vormen, jazeker.
Wat ik gezien heb, dit waren gevallen van mensen, die werkelijk in een zeer deplorabele toestand waren geraakt, en niet meer in staat waren om feit en fictie uit elkaar konden houden. Totaal niet meer!
Deze mensen konden in deze toestand van wanen, het horen van stemmen in hun hoofd, niet meer voor zichzelf zorgen en zaten al of niet gedwongen, op een voor hen gesloten afdeling.
Kenmerkend was wel, dat er nogal wat overeenkomsten waren bij deze mensen.
Zo kwam voor, dat zij van mening waren, dat hun eten werd vergiftigd, dat zij zeer achterdochtig waren, dat zij veelal in de waan waren dat zij een tweede Jezus of Maria waren, en de wereld moesten redden.
Godsdienstwaanzin kwam ook geregeld voor. Er waren mensen, die iedereen probeerden op te roepen voor gebed, en beweerden, dat zij in gesprek waren met God zelf.
Heel typerend allemaal.
Zij hadden allen intensieve begeleiding nodig, en veelal ook ( zware) medicatie, zoals Nozinan , orab, haloperidol, akeniton en wss nog veel meer.
Vaak vond er een drugsscreening plaats.
Ikzelf ben daar Vwb mijn eigen ptss aldaar niets opgeschoten. Behalve enig verlichtende medicatie.
(Dit verder terzijde.)
Dat onder begeleiding psychedelica als therapie zinvol zou zijn.
Ik denk nu eerst aan de kliniek van de. Bastiaans. deze had LSD als medicatie om cliënten te behandelen. Zeer bekend, en zeer bekritiseerd. In zijn tijd stond er eigenlijk niemand achter zijn behandeling methoden... laten herbeleven met psychedelica. Kon dit eigenlijk wel?
Ik denk in sommige gevallen wel, in vele andere niet.
Eén ander onderdeel even, psychotherapie.
Ik ben vwb psychotherapie zeer afwijzend geworden. Faliekant ertegen. Zelfs!
Waarom?
Omdat ik meegemaakt heb, dat van de laten we zeggen 10 deelnemers, er hooguit 2 iets aan hadden.
4 tot 5 bleven in hun toestand gelijk, en de laatste 2 of 3 gingen zelfs zwaar achteruit.
De diepte in.
Alle ellende van anderen moeten aanhoren, daarvan word je echt geen sikkepit beter! Anyway,
Ik heb daarover vwb mijzelf Eén eed vastgelegd met mijzelf, en deze is, dat ik noooooit meer deze behandeling zal volgen. Nee. Nooit, en never meer.
Ik ga nog liever meteen dood.
Details kan ik wel geven, liever niet, want ikzelf ben er helemaal klaar mee. Anders komt dit weer naar boven, ik zit daar niet op te wachten....
Dat er zoveel mensen ( procentueel) een psychose krijgen, dat is niet mijn mening.
Dit zie ik echt anders.
iemand, die een burn out heeft, even overbelast is, en dan zaken anders beleeft, dat is in mijn ogen geen echte psychose.
Want in een echte psychose ben je zogezegd echt " van het padje" en nog soms lang, óók
.
Voila, Dit is, wat ik ervan zeggen kan.
Graag je mening, of commentaar.