Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumszorgen over blowen

zorgen over blowen

45 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
D
DeepthinkrLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dit verhaal schrijf ik omdat ik ergens mee struggle. Ik kamp al een tijdje, een hele tijd, met het gevoel dat ik moet stoppen met blowen. Ik voel me onzeker en terneergeslagen in periodes waarin ik blow. Ik ga in mezelf gekeerd zitten en ben erg vergeetachtig. Ik skip verantwoordelijkheden en ik slaap er slecht door. Het blowen opzich vind ik leuk, alleen kan ik mezelf niet controleren hiermee. Ik kan het niet bij een keer in het weekend houden, als ik eenmaal smoke wil ik meer en meer smoken. Ik voel me de dag nadat ik gesmoked heb een beetje nerveus en dat gevoel kan alleen weggenomen worden door een andere joint, of door een paar dagen niet te blowen. Ik zit al erg lang in deze cyclus. Ik denk zelfs al 3 of 4 jaar. Ik wissel periodes waarin ik niet blow af met periodes waarin ik heel veel blow. Het begint altijd met weer een keer blowen met een van mijn vrienden, want al mijn vrienden blowen, en veel ook. Ik vind het dan weer super leuk en heb weer een positieve vibe bij smoken. Ik denk op zulke momenten ook altijd dat ik er wel voor ga zorgen deze keer dat ik niet veel ga smoken, ik heb mezelf immers al bewezen door een tijdje niet te smoken hiervoor. Van de eerste keer blowen komt eigenlijk al vrij snel de tweede keer, vaak de dag daarna al. Ik zit dan weer in die smoke vibe waarin je constant weer wilt blowen. Ik zit altijd gelijk weer in die vibe, een soort roes noem ik het. Deze roes verdwijnt na 3 0f 4 dagen niet smoken. Op die momenten denk ik ook altijd bij mezelf dat ik het fijn vind om niet te smoken, ik ben dan helder, socialer en meer naar buiten gericht. Ik zie op zulke momenten in dat ik beter niet kan smoken en voel me chill zonder. Echter, na een tijdje zwakken de positieve dingen van het niet smoken af in mijn hoofd en ga ik weer steeds meer positieve dingen zien van blowen en ga ik het steeds meer missen. Het is super chill, je bent heerlijk in je eigen space en kan enorm goed en snel en diep nadenken. Na een tijdje steek ik dan ook weer een joint op met vrienden, met de gedachte dat ik het allemaal nu in de hand heb en dat ik, zoals ik eerder schreef, er wel voor kan zorgen dat ik incidenteel blow en dat het geen negatieve effecten op mij heeft als ik het zo aanpak. Echter is dit nog nooit zo gelopen. Altijd weer trap ik in dezelfde val en gaat het van kwaad tot erger, smoke ik meer en meer en ga ik me weer steeds slechter voelen over dat ik smoke, ga ik het op momenten doen waarvan ik weet dat het beter is om niet te doen en voel ik me slecht als ik het doe en heb gedaan. Dit gaat bij mij altijd zo. Ik stop altijd weer een tijdje op momenten dat ik er echt weer diep in zit, en dan begint de cyclus opnieuw. Ik zou graag willen dat ik het incidenteel kon doen, maar ik heb mezelf al zo vaak bewezen dat dit niet te doen is. Echter kom ik er ook niet vanaf, er komt altijd weer een moment waarop de druk zo groot is dat ik weer ga blowen. Hoe zien jullie dit? Herkennen andere mensen dit? En hoe gaan anderen hiermee om?
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat maakt dat de druk zo groot is dat je het toch weer gaat doen? Omdat je bij vrienden zit die het allemaal doen?
Als ik het zo lees, voel je je beter als je niet blowt, en vergeet je na een tijdje nuchter zijn hoe minder je je voelde als je stoned was.
Je valt steeds weer in dezelfde valkuil. Daarom is mijn advies om er helemaal mee te kappen. Ik heb de indruk dat je dan veel gelukkiger bent.
Zijn er nog voordelen aan het blowen voor je?
Vraag je vrienden het niet aan te bieden als je gestopt bent. Probeer wat meer op te trekken met mensen die niet blowen?
N
NeocortexLid
01-01-2024, 00:00
#3
Deepthinkr zei:
...
Klik om te vergroten...

Ik heb je post hier boven maar even weg gelaten. Leestekens en alineas kunnen helpen om je boodschap effectiever over te brengen. Of heb je een ander doel dan advies inwinnen over het gebruik van cannabis? :hushed:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Vrij herkenbare situatie. Het willen stoppen, dat doen voor een tijdje, dan zin krijgen om het weer eens te doen en omdat je het dan een tijdje niet gebruikt hebt wiet weer als heel positief ervaren en het mede daarom (naast verveling) de volgende dag ook maar weer doen. Het is een cyclus die heel lang door kan gaan. Ik ben zelf al zo vaak door die cyclus gegaan, dat ik al lang niet meer weet hoe vaak dat gebeurd is. Op het moment kan ik wel makkelijk 1 keertje wiet gebruiken en het daar dan bij laten, maar dat heb ik vaker ervaren en dat veranderde dan later weer waardoor ik het toch weer impulsief dagen lang achter elkaar ging doen... Dus ik heb wel geleerd voorzichtig te zijn met uitspraken als "ik heb nu controle over mijn wietgebruik".

Wat denk ik heel erg helpt is iets anders hebben dan wiet, waar je grote voldoening uithaalt. Wiet geeft instant voldoening, maar wat als je iets hebt dat meer moeite vereist, maar ook meer voldoening geeft? Voor de wiet hoef je niets te doen, dus die voldoening zal altijd vrij oppervlakkig zijn. Maar wat als je bijvoorbeeld een hobby hebt, waar je je voor moet inzetten en welke je grote voldoening geeft? Elke keer dat de verveling komt opzetten, pak je dan die hobby op in plaats van die joint/pijp/vape. Als je eenmaal die echte voldoening voelt, heb je helemaal geen behoefte om verveling te verdoven, want die is er dan niet. Zelf ben ik veel bezig met meditatie en spiritualiteit. Niet echt een typische 'hobby', maar dit geeft mij enorme voldoening. Voel ik verveling, dan ga ik mediteren en overkom ik zo die verveling, waardoor ik een veel grotere voldoening ervaar dan ik ooit zou kunnen ervaren met wiet. Mocht je interesse hebben, ik heb kort geleden een topic geopend over guided meditatie:

Guided meditation topic

Maar als dat niets voor je is, zou ik je aanraden wel iets te zoeken als vervanger voor die wiet. En dan bedoel ik geen andere drug natuurlijk. :wink: Iets waar je moeite voor moet doen, beter in kunt worden. Iets wat je echte voldoening geeft ipv de makkelijke instant high/bedwelming van wiet. Wiet staat bekend als softdrug, maar is in mijn ogen mede daarom ook zo venijnig. Het lijkt zo onschuldig allemaal, maar het kan je helemaal in zijn greep houden als je niet oppast...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wiet staat ( nog) bekend als softdrug.
Maar, is dat eigenlijk nog wel zó?
Met het kweken onder lamplicht en het maken van ideale groei omstandigheden is de wiet van tegenwoordig erg sterk geworden.
Wat zijn de voordelen van blowen, en wat zijn de nadelen ervan?
Maak eens een lijstje ervan?
Ik denk, dat er meer, veel meer nadelen zijn, dan voordelen!
Even de medicinale cannabis buiten beschouwing gelaten.
Voor mij waren de nadelen eigenlijk enorm.
Daarom ben ik er definitief mee gestopt.
Op een gegeven moment was ik er klaar mee.
En nu nog steeds.
Natuurlijk scheelt dit van persoon tot persoon, dus kan ik er niets over zeggen wat anderen als voor, en nadelen van ondervinden...
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#6
@Legio Patria Nostra
Naar mijn mening is de wiet echt niet veel sterker geworden, volgens mij is dat maar een praatje van de tegenstanders van softdrugs.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mijn eigen ervaring is, dat in de jaren 1972 en daarna, de hash op Pinkpop ( daar begon ik met inkopen) beslist niet de sterkte had van tegenwoordig.
Indo weed, ( mijn eerste ) daarvan kon je aan het roken blijven! En citral eveneens.
Ik Zie de dealertjes nóg zitten onder een paraplu, waarop te lezen stond, wat er precies verkocht werd..
De laatste wiet, die ik rookte was Silver Haze, en Sweet Haze.
Deze twee laatste waren behoorlijk sterk.
Alleen de smaak ervan was afgrijselijk, en mijn longen verweerden zich ook nogal krachtig. Je hoest je kapot van die wiet.
Ik vond zero zero en Kasjmir erg lekker, Afghaanse ook.
En deze waren ook best wel sterk.
En laten we de Turkse hash niet vergeten.!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Schade door het roken van wiet heb ik dus óók.
Er zijn zenuwen in mijn voeten beschadigd, en in de portemonnee, daar wil ik niet eens aan dénken .
Relatie kapot.
En nog veel meer.
Het geld bezien?
Daar kunnen we 2 jaar van leven als God in Frankrijk in Thailand.
Met alles erop en eraan!
Maar Ja. Vroegah is voorbij.
Kunnen we niets meer aan veranderen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#9
@Legio Patria Nostra
In 1972 was ik er nog niet, maar toen ik begon rond 1990 had je al vrijwel net zo'n sterke wiet als er nu te verkrijgen is.
I
IffnessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik denk inderdaad ook dat wiet met de jaren steeds sterker geworden is. Als in: toenemend thc gehalte. Ik vind het wel terecht dat wiet nog steeds bij de softdrugs gerekend wordt, omdat het wel... lastig is te overlijden aan een overdosis wiet 😀
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Daarin heb je gelijk, al is dit niet het kardinale punt waar het om gaat.
Ook van water kan je bij een " overdosis" overlijden, als je er maar genoeg van drinkt!
Voorts is alcohol, waar je veel makkelijker een overdosis van kunt innemen, overal te koop. Een harddrug, Nota bene!....terwijl cannabis veel lastiger te krijgen is, in die zin dat er maar weinig verkooppunten van mogen zijn!
De bekende Nederlandse kromheid!

@ 8 6, toen jij begon, was Ik al 20 jaren eerder aan het jointjesroken, en geloof me toen was de kwaliteit veel anders, dan nu..
Jij begon in 1990 zo ongeveer, nu zijn we 30 jaren verder.
Is er echt niets veranderd? Behalve het drugsbeleid, dan?
En natuurlijk is er een grens. Verder dan 25% THC is al heel erg moeilijk om te kweken, nu in de coffeeshops ligt de sterkte op 14 tot 17% als ik het goed heb..
Veel hoger kom je dus niet onbewerkt, en ik neem aan dat 17% wel genoeg is..
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Aan de TS zou ik willen zeggen:
Jij moet stoppen met wiet.
Om dit duidelijk te kunnen maken zou je eens een A4 tje kunnen nemen, waar je links de voordelen van blowen en rechts de Nadelen kunt zetten.
Gewoon eens rustig voor gaan zitten, en eerlijk opschrijven.
Het kan zijn, dat je toch verbaasd zult zijn over de uitkomst.
Als je wilt stoppen, hier op DF staat veel advies, wat je ter hand kunt nemen, en geloof me als je echt wilt, dan kun je dit!
I
IffnessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Die bekende Nederlandse kromheid, waar je over schrijft, was voor mij een van de hoofdredenen om te stoppen.

Ik vond het vroeger heerlijk om na mijn werk in een shop (centrum amsterdam) neer te ploffen om een jointje te roken. Dat kan niet meer. Ieder jaar 10% meer toeristen, geen extra shops. Wel meer van die enge tl-verlichte, canabislollie verkopende nutellazaken, maar geen coffeeshops.

Dus als je nu binnenkomt in je favoriete shop, krijg je van die blikken van al die toeristen van begin 20, van "wat doet die ouwe lul hier?".
En geen zitplaats: Halen & wegwezen.

Het sociale aspect wat blowen voor mij had, is er gewoon niet meer.

Ik rijd ook zo'n 20.000km per jaar. Mijn laatste bon is van zo'n 5 jaar geleden. Maar als je dagelijks een jointje rookt, zoals ik de afgelopen 30 jaar, blaas je altijd positief.

En dit wordt nu even zwaar bestraft dan als ik na een litertje sterke drank achter het stuur zou kruipen.
I
IffnessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Legio Patria Nostra zei:
Idd.
Doe dit dus niet. Blijf weg bij die shops .
Als ze jou nog op de koop toe aanzienlijk als een oude lul, die ff snel zen wietje komt halen...toe maar.
Dat zou ik me niet laten welgevallen!

Laat je niet snatsen!
Eén en al misère.
Niet Doen!
Klik om te vergroten...
(Hmmm... opmerkelijk dat je geciteerde bericht een paar regels toevoegt aan je geposte bericht)

Ik hoop dat je dit niet zegt uit eigen ervaring...

En nee hoor, gestopt zijn bevalt me prima. Ben wel erg bored omdat ook niet eens kan werken of naar de sportschool vanwege dat kloterige coronavirus.
I
IffnessLid
01-01-2024, 00:00
#15
(Ah, je was je post aan het editen, vandaar)
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik heb weleens zo'n ervaring mogen meemaken.
Dat liep voor de dader niet zo goed af.
Niemand, niemand laat ik m ij met disrespect behandelen.
Al helemaal niet in een coffeeshop....Het moet toch niet gekker worden!
Mijn geld is net zo goed, als dat van een ander, nietwaar...
I
IffnessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Legio Patria Nostra zei:
Ik heb weleens zo'n ervaring mogen meemaken.
Dat liep voor de dader niet zo goed af.
Niemand, niemand laat ik m ij met disrespect behandelen.
Al helemaal niet in een coffeeshop....Het moet toch niet gekker worden!
Mijn geld is net zo goed, als dat van een ander, nietwaar...
Klik om te vergroten...
Zo bedoelde ik het niet.
Ik heb altijd een goed contact gehad met het personeel van de shop.
Het is meer dat als je als tourist van begin 20, echt niet geinteresseerd bent in zo'n oude kerel als ik. Kan het me zelfs voorstellen ook. Ik lijk meer op hun vader/leraar, dan op iemand om gezellig mee te blowen.
En dat is nog wederzijds ook: ik ben niet ook zo geinteresseerd in de zieleroerselen van 20-jarige britse blowers.
Punt wat ik wilde maken was dat, door het Amsterdamse coffeeshopbeleid, er in de coffeeshops letterlijk geen plaats meer is voor locals zoals ik. Alle plaatsen zijn bezet door toeristen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Maar wat wil je daar nou precies.
Een voorraadje inkopen, prima
Maar ga je daarheen voor de gezelligheid?
Tsja....Ik bleef er eigenlijk nooit langer dan een 10 tot 15 minuten.
Want al die vage zever...Nee.
Toen ik vroeger naar mijn vaste thuisdealer ging, dat was echt leuk, daar bleef ik weleens meerdere uren!
Plus dat deze man erg, erg goed materiaal in de verkoop had.
Maar in zo'n n coffee shop, daar was maar weinig te beleven behalve dat ik goed op mijn wisselgeld moest letten.
Eén van de medewerksters daar stond zelf terwijl zij aan het werk was, stevig mee te blowen met als gevolg dat zij meerdere malen veel te weinig geld teruggaf.
Het was maar goed, dat daar een camera was, zodat de hele transactie terug te zien was .
Eén heel slechte zaak.
Ik snap niet, dat de uitbater dit blowgedrag toestond.
I
IffnessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ja, heb ik ook wel gehad.
Heb ook wel eens te veel geld teruggekregen: "je betaalde toch met € 50?", "Nee, dat was de vorige klant, ik betaalde met € 20" 😀
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Idd.
Doe dit dus niet. Blijf weg bij die shops .
Als ze jou nog op de koop toe aanzienlijk als een oude lul, die ff snel zen wietje komt halen...toe maar.
Dat zou ik me niet laten welgevallen!

Laat je niet snatsen!
Eén en al misère.
Niet Doen!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."