Die Tiersen is meen ik ook de componist van de filmmuziek van Amelie, wat erg mooi is.
En die Canto Ostinato van Ten Holt is idd ook erg mooi, vooral voor op de achtergrond (ik weet trouwens niet of dat een belediging is voor een componist.
![:grin:]()
) Die Canto Ostinato kan ook steeds weer op andere manieren worden uitgevoerd. Ik denk dat het ook wel heel geschikt is als tripmuziek. Een beetje in het zelfde straatje is de muziek van Phillip Glass. Ik vind lang niet alles mooi van hem. Maar de filmmuziek van The Hours is echt een aanrader.
Verder vind ik een aantal symfonieën van Bruckner erg mooi. Deze 19e eeuwse componist is niet erg bekend bij het grote publiek. Maar ik heb eens bij de Kruidvat al zijn symfonieën gekocht voor 24,95
![:)]()
en dat is echt een goede zet geweest. Vooral de 8e en de 9e zijn erg mooi. Zo'n symfonie duurt dan ongeveer 70 minuten, en dan zitten er ook wel is een paar minuten in die wat minder zijn, maar het gaat om het geheel. En uiteindelijk wordt je geduld echt beloond. Dit soort muziek moet je trouwens altijd luid horen, anders gaan de nuances aan je voorbij.
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/4Y0CibA8vuw&hl=nl&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/4Y0CibA8vuw&hl=nl&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
En dan is er natuurlijk ook nog Bach. Daar ken ik nog niet zoveel van. Maar als ik het mag geloven is hij zo'n beetje de Himalaya van de klassieke muziek.
Tja, er valt nog zoveel te ontdekken. Leuk.
![:)]()