Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsProdigy's "Smack My Bitch Up" gemaakt met Ableton

Prodigy's "Smack My Bitch Up" gemaakt met Ableton

34 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
d
drain bamageLid
01-01-2024, 00:00
#1
En dat is lastig? Jij hebt 't toch over naspelen?
Daar heb je misschien wel een beetje muzikaal gehoor voor nodig maar in principe kan iedere douche dat.

Op deze manier is het wel heel wat anders dan coveren:
origineel:
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/2xB4dbdNSXY&hl=nl_NL&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/2xB4dbdNSXY&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
cover:
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Ktv2C9vnRKU&hl=nl_NL&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/Ktv2C9vnRKU&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
Dit is heel iets anders dan wat jij bedoelt toch?

Onze alcoholist had 't ook toch ook over beats en dan kom jij met coveren en octaven aan? :rolleyes: een simpele interval vindt jij moeilijk?

Diversiteit man, dat is de sleutel. :rock: :rockband:
A
AndrewLid
01-01-2024, 00:00
#2
drain bamage zei:
En dat is lastig? Jij hebt 't toch over naspelen?
Daar heb je misschien wel een beetje muzikaal gehoor voor nodig maar in principe kan iedere douche dat.
Klik om te vergroten...
Naspelen, zo kan je het ook noemen, en ja nummers naspelen met ALLEEN je gehoord, ze leren op je GEHOOR, dat is lastig ja, als je gecompliceerde muziek als voorbeeld neemt, dingen met maar 3 akkoorden kan elke halve zool op gehoor spelen.
d
drain bamageLid
01-01-2024, 00:00
#3
All along the watchtower vindt jij gecompliceerd?

Ik vind op m'n gehoor dingen naspelen nou niet bepaald hocus pocus, dat is het eerste wat ik op de gitaar deed.
Zelf iets creëren wat fucking briljant is, dat is muzikaliteit. Origineel zijn. Vernieuwend.
17/8 maat zoals Meshuggah dat doet is briljant en zeker niet makkelijk na te spelen zonder een muzikaal gehoor noch zonder te weten wat je doet.
Eine kleine Nachtmusik is dan eigenlijk ook kinderspel, het bedenken ervan is echter wel geniaal.
A
AndrewLid
01-01-2024, 00:00
#4
drain bamage zei:
All along the watchtower vindt jij gecompliceerd?

Ik vind op m'n gehoor dingen naspelen nou niet bepaald hocus pocus, dat is het eerste wat ik op de gitaar deed.
Zelf iets creëren wat fucking briljant is, dat is muzikaliteit. Origineel zijn. Vernieuwend.
17/8 maat zoals Meshuggah dat doet is briljant en zeker niet makkelijk na te spelen zonder een muzikaal gehoor noch zonder te weten wat je doet.
Eine kleine Nachtmusik is dan eigenlijk ook kinderspel, het bedenken ervan is echter wel geniaal.
Klik om te vergroten...

All along the watchtower is niet gecompliceerd, dat klopt, maar ik wilde met iets makkelijks beginnen. Eine kleine nachtmusik vind ik daarintegen wel gecompliceerd, of in ieder geval gecompliceerder. En het bedenken ervan is inderdaad wel geniaal, daar heb je zeker gelijk in.

Wat is volgens jou dan wel gecompliceerde muziek?
d
drain bamageLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ritmisch kan muziek een hele mindfuck zijn als je je er heel erg op concentreert en goed loopt te tellen.
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/-XFQYxB4kLA&hl=nl_NL&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/-XFQYxB4kLA&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
Of iets goeie muziek is daar kan over te twisten maar hier is wel heel goed over nagedacht. Wiskundig gezien. Veel breakcore is ook briljant bereken. Misschien niet beter dan Dylan maar dit is meer wiskundig en dus wetenschappelijker en misschien zelfs wel aan te tonen dat dit "betere" muziek is vanuit wetenschappelijk oogpunt en niet vanuit een subjectief perspectief.
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/aYlx5gW90Aw&hl=nl_NL&fs=1&color1=0xcc2550&color2=0xe87a9f"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/aYlx5gW90Aw&hl=nl_NL&fs=1&color1=0xcc2550&color2=0xe87a9f" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
Lastig om na te spelen deze meuk, volgens mij lastiger nog om te bedenken...

Klassiek vind ik een beetje overrated tbh. wel mooi ed. maar niet strak als die mafkezen van Meshuggah!

Hier nog een leuk nummertje:
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ypCdGNe3Bvs&hl=nl_NL&fs=1&color1=0xcc2550&color2=0xe87a9f"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/ypCdGNe3Bvs&hl=nl_NL&fs=1&color1=0xcc2550&color2=0xe87a9f" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
Uitdagend om naar te luisteren, niet per se omdat het goed is maar meer omdat het lastig is om te bevatten/snappen. Klassieke muziek is zo gebonden aan regeltjes, iets wat ik jammer vind. Dit gaat net even wat verder dan "normale" muziek.
Maar het is natuurlijk maar een mening omtrent de mooiste kunstvorm in het hele universum! :P
A
AndrewLid
01-01-2024, 00:00
#6
Gilbert is wel een held ja! Meshuggah ben ik niet zo'n fan van, maar ritmisch gezien is het echt tof, Protest the Hero is instrumentaal gezien ook wel erg sterk, alleen de vocals verknallen het voor mij wel een beetje : p

Voor mij is Mastodon echt de ultieme band, instrumentaal gezien gecompliceerd, veel melodieën en zware riffs gecombineerd, veelzijdige vocals, echt een toffe band, je vindt het vast vet.
D
DubzLid
01-01-2024, 00:00
#7
Wauw, vet filmpje!

Geen idee dat die ene sample van RATM er in zat. Geniaal als je dit zo ff namaakt.

Misschien toch maar weer eens ableton gaan proberen te overmeesteren.
d
drain bamageLid
01-01-2024, 00:00
#8
Andrew zei:
Voor mij is Mastodon echt de ultieme band, instrumentaal gezien gecompliceerd, veel melodieën en zware riffs gecombineerd, veelzijdige vocals, echt een toffe band, je vindt het vast vet.
Klik om te vergroten...
Ik vind Mastodon ook wel leuk, vond ze trouwens alleen de bom met Blood Mountain. Hun laatste album doet iets teveel als Tool aan.
Live performance van die gasten vind ik matig, zelfs zwak te noemen hoewel het toffe gasten zijn. Weleens een biertje mee gedronken na de show van Slayer.
Ik kan hun muziek bij gelegenheid waarderen maar zoals ik al zei, diversiteit. Tegenwoordig ben ik niet meer zo van al dat gegrunt, double bass, en veels te veel distortion! :P
Die riffjes van Mastodon zijn wel goed te doen om na te spelen... op gehoor! En neen, mijn naam is niet Wolfgang... :grin:

Morgen ga ik misschien wel aan de slag met wat productie werk achter de pc, wie weet dat ik ook nog wel toe kom aan iets soortgelijks als dat TS ons mededeelde.
T
TripperLid
01-01-2024, 00:00
#9
Producers zijn al zo lang bezig om de vette sound van de Prodigy na te maken om dit in hun eigen creaties te verwerken. De geniale gewaagde style van Liam is uniek, maar eigenlijk erg creatief, vol met jatwerk. Hij heeft door de jaren heen erg vaak een rechtzaak aan zijn broek gekregen. Het meeste jatwerk is dus al bekend en daarbij heeft hij heus zijn mond wel eens voorbij gepraat over andere gejatte samples. Het zijn puzel stukjes, nu is de puzel vol. Dan is het nog knap en erg tijdrovend geweest om SMBU na te maken.
D
De MosselmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Echt te bizar hoe die gast erachter is gekomen dat die gitaar van RATM gebruikt wordt, dat KAN je gewoon niet horen.. Zoveel FX erover heen.. Liam zelf kan ook nooit gedacht hebben van "Hee dit stukje moet ik pakken om dat resultaat te krijgen", dat moet ie gewoon zo gefreaked & getweaked hebben.. Vraag me dus af of liam nergens heeft verteld dat ie dat gitaarstukje heeft gebruikt..

Anyway echt n tof filmpje, kende m al maar blijft leuk om te zien hoe die dude Smack my bitch up ff zo neerzet :grin:
D
De MosselmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Andrew zei:
drain bamage zei:
All along the watchtower vindt jij gecompliceerd?

Ik vind op m'n gehoor dingen naspelen nou niet bepaald hocus pocus, dat is het eerste wat ik op de gitaar deed.
Zelf iets creëren wat fucking briljant is, dat is muzikaliteit. Origineel zijn. Vernieuwend.
17/8 maat zoals Meshuggah dat doet is briljant en zeker niet makkelijk na te spelen zonder een muzikaal gehoor noch zonder te weten wat je doet.
Eine kleine Nachtmusik is dan eigenlijk ook kinderspel, het bedenken ervan is echter wel geniaal.
Klik om te vergroten...

All along the watchtower is niet gecompliceerd, dat klopt, maar ik wilde met iets makkelijks beginnen. Eine kleine nachtmusik vind ik daarintegen wel gecompliceerd, of in ieder geval gecompliceerder. En het bedenken ervan is inderdaad wel geniaal, daar heb je zeker gelijk in.

Wat is volgens jou dan wel gecompliceerde muziek?
Klik om te vergroten...

Ben het er zeker mee eens dat vernieuwing en originaliteit belangrijk zijn om te bepalen of iemand muzikaal is of niet, maar het valt me wel echt op dat mensen die muziek maken zich daar tegenwoordig zo op focussen dat hun eigen gevoel in hun muziekstuk ontbreekt. Dan kun je nog zo vernieuwend bezig zijn, zit het gevoel er niet in komt het niet of nauwelijks over imo :)
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#12
Denk niet dat die kerel er zelf is achter gekomen welke samples ie moet hebben, er bestaan gewoon sites waar je kunt opzoeken welke vocals uit welk nummer afkomstig zijn. :)

Verder doet die kerel geloof ik een universitaire master in iets van muziekprogramma's, gespecialiseerd in Ableton. Alsnog insanely knap gedaan, maar hij moet dus voor z'n studie enorme kennis van het programma hebben. :) Maakt het natuurlijk niet minder moeilijk.
D
De MosselmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Maar die vocal of loops zijn ook niet zo gek moeilijk te vinden.. Dat die vocal uit ultramagnetic mc's komt kun je gewoon horen :) maar dat van die ratm sample kun je gewoon niet horen zonder dat die effecten erover heen gaan.. denk dat Liam howlett dat zelf is in een interview heeft gezegd dan, aangezien die sites waar je ziet welke sample waar vandaan komt ook alleen maar door liefhebbers wordt bijgehouden :wink:

moet overigens zeggen dat wat hij in ableton doet niet bijzonder moeilijk is hoor, hij doet t wel erg snel.. Maar hij zal die track voor dat filmpje ook vast niet voor t eerst doen :P
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#14
Wat hij in Ableton doet is wel enorm moeilijk hoor! Verschillende vrienden van me die er wel eens mee werken zeiden dat ze het echt bizar vonden, dat de meeste opties die hij gebruikt echt heel moeilijk te vinden zijn, sowieso zie je hoe vreselijk veel effecten hij over elkaar heen gebruikt en dat hij precies weet welke hij moet gebruiken.. Dat is echt wel knap! Kijk sowieso maar bij de reacties op youtube, staan ook reacties bij van mensen met veel ervaring in Ableton die het echt bizar vinden wat die kerel doet.
a
alcoholistLid
01-01-2024, 00:00
#15
zit in de familie,plus ik ben al zooo lang met muziek bezig,dag in dag uit, zeg maar eens wat voor beat jij wil horen,maak ik er speciaal een voor jou.maakniet uit watvoor genre,en ik ga dan geen samples gebruiken zoals prodigy, maar speel het zelf in met mn keyboard
T
TripperLid
01-01-2024, 00:00
#16
Deze gast heeft SMBU nagemaakt met Ableton live, alle samples gejat. Erg knap gedaan.

[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/eU5Dn-WaElI&hl=nl_NL&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/eU5Dn-WaElI&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]

Je kan hem gratis downloaden op Youtube.
X
XblisterLid
01-01-2024, 00:00
#17
pff wat een baas..!
M
Mokum3.33Lid
01-01-2024, 00:00
#18
heeeel erg vet!
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/WI7H5q28ykI&hl=nl_NL&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/WI7H5q28ykI&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
deze gozer heeft t ook gemaakt, niet zo gedetailleerd maar wel heel erg vet gefilmd
a
alcoholistLid
01-01-2024, 00:00
#19
ik zit zeker al bijna 9 jaar achter de apparatuur, maar dit is echt wonderbaarlijk, bijna onmogelijk, dat stukje waarvan de gitaar is gesampled, hoe kom je der achter
L
Lid 6909Lid
01-01-2024, 00:00
#20
wat een owner die man

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."