Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsonbekentheid maakt paddo's eng

onbekentheid maakt paddo's eng

7 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
J
JoesLid
01-01-2024, 00:00
#1
Een goede collum over het paddo verbod in de Volkskrant van zaterdag 24 januari met een leuke vergelijking er in. geschreven door AD bergsma.
:)

Onbekendheid maakt paddo's eng
Het ijs uit de sloten van Nederland is verdwenen, maar de vorstperiode is nog steeds herkenbaar in het straatbeeld. Her en der lopen mensen met armen in mitella's en diverse ouderen maken zich opnieuw zenuwachtig voor hun heupoperatie, die was uitgesteld omdat de bottendokters het te druk hadden met mensen die gevallen waren met het schaatsen.

Schaatsen lijkt daarmee zeker zo gevaarlijk als roken in cafés of het gebruiken van paddo's. De reactie op de gevaren is echter heel verschillend. Aan het schaatsen en het vallen doet het kabinet vrolijk mee, maar de twee andere gezondheidsrisico's worden fanatiek bestreden. Een van de redenen is dat de mens nu eenmaal twee systemen heeft om risico's in te schatten. Het eerste is intuïtief en instinctief, het tweede rationeel en gebaseerd op wetenschappelijke analyses. Het eerste systeem zorgt er bijvoorbeeld voor dat we blootstelling aan straling veel gevaarlijker vinden als die afkomstig is van een kerncentrale, dan wanneer die vrij komt bij medisch onderzoek nadat we zijn gevallen.

Een van de redenen waarom we risico's gevoelsmatig verkeerd inschatten, is dat ons gevoel soms moeite heeft met cijfers. Een enkel ongeval na paddogebruik, weegt daardoor veel zwaarder dan de enkele schaatser die definitief onder het ijs verdwijnt. Bij het schaatsen weet elke minister en ambtenaar uit eigen ervaring dat het meestal goed afloopt en dat de ene man die verdrinkt, de uitzondering op de regel vormt. Over paddogebruikers weten we veel minder en daardoor maakt die ene toerist die uit het raam valt bij een slechte trip veel meer indruk. Het is de onbekendheid die de paddo's enger maakt.

Dat we een oogje toeknijpen bij de risico's van het schaatsen, komt ook doordat het relatief vaak goed afloopt. Stel dat er bij een bouwbedrijf met tien werknemers elk jaar iemand zijn been breekt doordat hij van een steiger valt. Het probleem is oplosbaar met meer veiligheidsapparatuur, meer rusttijden, betere steigers en meer controles. Op jaarbasis kost dit 150.000 euro. 'Doen', zeggen de meeste mensen. Maar we zijn niet bereid hetzelfde geld te investeren om de verkeerssituatie bij een bruggetje te verbeteren, wanneer hier jaarlijks 75.000 mensen langs komen er maar één enkel persoon hard valt en een been breekt.

Een andere reden waarom we het schaatsen tolereren, is dat we relatief ongevoelig zijn voor grote getallen. Bij de 10.000 schaatsgewonden heb je niet meer in de gaten hoeveel individuele gevallen het eigenlijk zijn. Voor het redden van één leven sloven we ons buitengewoon uit, maar subjectief gezien is het veel moeilijker om een vergelijkbare inspanning te leveren wanneer je daarmee niet 102 maar 103 mensen zult redden.

Door de intuïtieve onderschatting van de gevaren van het schaatsen, mogen we deze gevaarlijke hobby ook de volgende keer weer van de overheid uitoefenen. Dat komt niet omdat we ervan uit kunnen gaan dat schaatsers verstandige mensen zijn, die een bewuste inschatting maken van de risico's. Burgemeester Don Bijl van Wijdemeren, waaronder de Ankeveense en Loosdrechtse plassen vallen, sprak in de Volkskrant over 'domme, dwaze ouderen' die zich niets van waarschuwingen en borden met 'onbetrouwbaar ijs' aantrekken. Het zijn zielige verslaafden. Bijl: 'Ze hunkeren zo om te kunnen schaatsen dat ze onverantwoorde risico's nemen.'

Eigenlijk vind ik het wel fijn om in een land te wonen, waar ook ik zo dom en onverantwoord mag zijn om mij aan de roes van het schaatsen over te geven. En dat desondanks de gemeenschap klaar staat me van het ijs te rapen en te opereren als ik ben gevallen, of me met een traumahelikopter uit het koude water te halen als ik niet zelf uit het wak kan klimmen.

De vraag is alleen of dit voorrecht voorbehouden zou mogen zijn aan blanke mannen en vrouwen met ervaring met ouderwetse winters. Als dat niet zo is, zou je ook jongeren die een andere roes zoeken de ruimte moeten geven om domme of licht gevaarlijke streken uit te halen met paddo's.
L
Lid 6909Lid
01-01-2024, 00:00
#2
goed stukje tekst.

onwetendheid is altijd de grootse bron van angsten.
g
greenpowerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Iedereen weet het, maar we schieten er niks mee op.
J
JoesLid
01-01-2024, 00:00
#4
greenpower zei:
Iedereen weet het, maar we schieten er niks mee op.
Klik om te vergroten...
schieten we zeker wel iets mee op, namelijk meer bekendheid, vele mensen zullen weer een critische noot lezen over het paddo verbod op deze manier.
Maarrr dit was inderdaad voornamelijk als 'entertainment' bedoelt :wink:
I
ImmortalTechLid
01-01-2024, 00:00
#5
Goed stuk.. Je ziet de laatste tijd sowieso steeds meer kritische stukken op het paddoverbod en dat doet mij in principe wel goed. Het is alleen wel jammer dat de mensen die het paddoverbod steunen, de discussie er niet over aan willen gaan. Het lijkt wel alsof iedereen waarmee ik spreek tegen het verbod is, maar er lijkt te weinig animo te zijn om het verbod terug te laten draaien.
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#6
Het is een goed geschreven stuk, maar vind de vergelijking wel ver gezocht. En dat zegt een paddo gebruiker.

Als je gaat schaatsen zijn er vaak meer mensen bij, mensen weten dat je daar bent en wat je aan het doen bent. Dus is er meer controle mogenlijk, en mensen weten wat de gevaren zijn.
Overzicht.

Als je gaat trippen ben je vaak met meer trippende mensen of alleen, en vaak weet er niemand anders vanaf. Het gebeurd meer stiekem, binnen of op afgelegen locatie. Dus weinig tot geen controle. De meesten weten ook niet wat te doen als het goed fout gaat.
Chaos.

Daarom vind ik het logisch dat ze het verbieden, het scheelt hun heel veel werk.
Maar ik betreur het wel uiteraard.
g
greenpowerLid
01-01-2024, 00:00
#7
Joes zei:
greenpower zei:
Iedereen weet het, maar we schieten er niks mee op.
Klik om te vergroten...
schieten we zeker wel iets mee op, namelijk meer bekendheid, vele mensen zullen weer een critische noot lezen over het paddo verbod op deze manier.
Maarrr dit was inderdaad voornamelijk als 'entertainment' bedoelt :wink:
Klik om te vergroten...

Ja, maar dan denken ze: maar die paddo's, dat is voor verslaafden junks die van de wereld willen zijn omdat ze te kansloos zijn om in deze wereld te leven. Mensen zul je nooit overtuigen op dit gebied(met mensen bedoel ik de massa) want de overheid zal altijd blijven zeggen dat het slecht is en ze het niet moeten doen. Gooi er een onderzoekje bij waar drugs slecht uit de verf komen en mensen zien cijvertjes en denken: ja dat moet wel slecht zijn.
p
paulXTCLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik moest voor Nederlands een uiteenzetting schrijven en koos het onderwerp paddo's.
Me moeder hield er niet van dat ik bezig was met deze geestverruimende psychedelica, maar nadat zij me uiteenzetting had gelezen kreeg ze er wel meer respect voor en voor mijn keuzes.
maar dat schoot mij ook te binnen in een trip dat onbekendheid dingen eng maken.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."