#1
Qocaïne zei:Is het niet dat de Santo Daime de ceremonies verzorgt vanuit een godsdienstig oogpunt?! Daarmee bedoel ik te zeggen dat een bepaald geloof centraal staat in de ceremonie. Ik ben zelf helemaal niet gelovig en zelfs een beetje tegen het geloof. Ik zit er niet op te wachten dat christenen of andere gelovigen mij in de ceremonie/trip willen bekeren.DrippTone zei:En anders, misschien is santo daime iets voor je.
Het is idd een religie, een katholieke stroming. Santo Daime is zelfs erkend door Rome (moederkerk, is dat het woord?) En dus is indirect het gebruik van ayahuasca goedgekeurd door de paus. We hebben zijn zegen.
Ik geloof dat ze laatst ook een indiaan heilig hebben verklaard. Zo proberen ze in Zuid-Amerika waarschijnlijk een stevigere voet aan de grond te krijgen.
Ik heb twee mensen gesproken die wel is aan zo´n santo daime dienst deel hebben genomen, en van hen kreeg ik niet echt de indruk dat ze vanuit die kerk aan bekering doen. Het beeld dat ik zelf heb is dat er een kleine kern is van mensen die echt die religie aanhangen, maar dat een groot gedeelte van de deelnemers alleen komt om ayahuasca te drinken (tegen een lage prijs.) En blijkbaar wordt dat geaccepteerd/verwelkomd door de organisatie.
Een groot gedeelte van de mensen in het ayahuasca wereldje zijn afkomstig uit de kringen van de inmiddels gestorven Osho, vroeger Baghwan (nogiets) genaamd. Het zou mij niet verbazen dat de meesten van deze mensen vooral onderdak hebben gevonden bij de santo daime diensten. Want het zingen en dansen en uniform gekleed gaan dat spreekt mogelijk veel van deze mensen aan. Het mooie hiervan is dat deze mensen tamelijk wars van dogma´s zijn waardoor er een open sfeer ontstaat, en de kans dat het een star gebeuren is neemt hierdoor af.
Ik zie wel behoorlijk wat nadelen van zo´n santo daime dienst, zoals het strakke rituele gebeuren (wat mogelijk in tegenspraak lijkt met de open sfeer, maar dat hoeft niet naar mijn idee.) En dat mannen en vrouwen gescheiden van elkaar zitten, klinkt ook niet echt ideaal. Hoewel ik daar nu wel een stuk milder over denk dan ik dat wsl drie jaar geleden gedaan zou hebben. Het schijnt dat het met het zingen een mooi effect geeft van zware en lichte stemmen.
Vooral het verplicht/sterk aanbevolen doen van danspasjes vind ik niet bepaald uitnodigend.
Maar als er in mijn woonplaats op fietsafstand zo´n ceremonie zou zijn dan zou ik het serieus overwegen om er is aan deel te nemen.
Het is alleen roekeloos als je het als een reëel gevaar ziet, maar daarover verschillen we dus van mening. ´Roekeloos´ vind ik b.v. oversteken zonder op het verkeer te letten. Dan zie ik een reëel gevaar. Er zijn duizenden mensen die ayahuasca hebben gedronken en er gezond uit zijn gekomen (en wsl enkelen die er slechter uit zijn gekomen, maar die gevallen zijn mij niet bekend.) Dus als je een risicoanalyse maakt dan is het niet onwaarschijnlijk dat je tot de conclusie komt dat het zeer veilig is, en het risico dus acceptabel.Sweet_Shadow zei:Ik blijf me afvragen hoe anderen zich over durven te geven in zo'n setting. Enerzijds vind ik het knap en heb ik er zeer veel respect voor, anderzijds vind ik het redelijk roekeloos. Maar zoals ik eerder al schreef: als je er zeker van kunt zijn dat er sprake is van goede begeleiding dan lijkt het mij ook een relatief veilige manier om te 'reizen'.
Misschien dat in de toekomst wel blijkt dat paddogebruik zeer nadelige lange termijneffecen heeft, zoals een vergrote kans op dementie. Dat is dus een risico, maar blijkbaar voor veel mensen een te verwaarlozen risico.
Maar als ik zelfs het masker van ´de zoeker´afzet, wat dan? ...................