Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsScopolamine/Atropine en MAO-remming?

Scopolamine/Atropine en MAO-remming?

26 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
F
FrenzelLid
01-01-2024, 00:00
#1
Atropine verslag:
---------------------

Voor de afwisseling eens 50mg atropine genomen en 3 uur gewacht tot werking begon.
Was aanvankelijk een licht, speedy gevoel, maar na een tijdje merk je niet meer dat je onder invloed bent. Had jeukerige ogen. Kon goed door de neus ademen en de ademhaling was krachtiger. Stem klonk anders. Geen honger.
* Raakte binnen 15 min. na inname al aan de diarree!

Nog een extra 30mg gegooid en gewacht op inwerking. Inwerking wéér gevoeld.
Lijkt veel op dat van SSRI-anti depressiva!
Deze atropine is trouwens ook ruw en hierbij is scop de onzuiverheid.

Was intussen avond en besloot daar een 50mg scop bij te doen om te zien of het in combinatie heftig werkt. Werkte zowat een uur later in en het viel wel mee.
Hoorde allerlei vage geluidjes die ik ook wel es hoor ten tijde van de flash als ik een base coke neem. Dit zijn dan blikkerig klinkende geluidjes.
Echter bij coke-gebruik zijn deze geluidjes een vervorming van de in de realiteit voorkomende geluiden, bij atropine-gebruik zijn deze geluidjes hallucinaties die er in 't echt niet zijn.
Waren piepende geluidjes (hoge tonen); als vogeltjes die fluiten, maar toch niet helemaal hetzelfde zodat je nog wel weet dat het geen echte vogeltjes zijn (beetje griezelig).

Hier ook nog weer eens een 60mg scop bovenop gedaan.
Behalve dat ik een veranderde tijdsperceptie had, kan ik niet echt een tripverslag geven; minimale verstoring zicht (beetje frutselige visuals).
Ben op bank gaan liggen en ingeslapen(?)
Werd een uur of 2 later weer wakker, maar had het gevoel dagenlang weg te zijn geweest. Was erg verwarrend, ook dat ik op de klok keek die 22uur aangaf, maar het voelde als 10uur 's ochtends. Had naar mijn gevoel vast geslapen, maar toch twijfel ik of ik wel echt geslapen had, want het zit nl zo: ik lag op bank te spacen en vond rust, maar toen was het ineens
+/- 2 uur later, dat ik niet zeker weet of ik wel uit een slaap opwekte, en dat ik misschien bij bewustzijn ben gebleven maar dat er flinke geheugenverlies werd veroorzaakt door de scop.

Wat ik uit deze ervaring wil aannemen, is dat atropine bijdraagt aan het inslapen op scop, want eerder genomen doses tot +/- 150mg van die ruwe scop hielden me wakker.
(Had 4 dagen geleden ook alvast eens 30mg atropine geprobeerd en kon zonder toevoeging van scop snel inslapen).
Het geheugenverlies maakt dat je een ander tijdsbesef krijgt. Bij oppeppende hallucinogenen krijg je ook een veranderde tijdsperceptie, maar andersom.
Een middel als LSD zorgt (bij lage tot normale doses) voor een versterking van het geheugen, waardoor de tijd snel voorbij lijkt te gaan en je een fijne nostalgische trip krijgt. Bij gebruik van onderdrukkende hallucinogenen als cannabis verzwakt het geheugen waardoor een minuut wel uren lijkt te duren. En ik denk dat we er bij onderdrukkende hallucinogenen niet alleen van moeten uitgaan dat het geheugen verzwakt, maar dat het zelfs volledig uitgeschakelt kan worden en dat je dan puur op je onderbewustzijn functioneert.
* Zeer hoge doses LSD/paddo's kunnen ook maken dat "gisteren" ineens heel ver weg lijkt!

Is nu 15 uur geleden dat de 50mg atropine begon te werken en zie nog steeds een beetje wazig.
Op een liga en wat snoep na de hele dag nog niets gegeten, maar ook geen honger.
Werkingsduur weet ik niet precies...

Had 3 dagen later nog wat flashbacks en last van angsten (misschien zijn die er ook omdat ik nu tijdelijk niet blow?)
Ook nog 2 dagen winderigheid gehad.
T
TelefoonLid
01-01-2024, 00:00
#2
Volgens mij heeft atropine/scopolamine GEEN MAO remmende werking:

Atropine en het verwante scopolamine binden aan een bepaald type acetylcholine receptor en blokkeren deze. Er zijn twee soorten acetylcholine receptoren: de nicotine acetylcholine receptor (dit is ook de bindingsplaats voor nicotine) en de muscarine acetylcholine receptor. Atropine blokkeert specifiek de muscarine receptor; het is een muscarinerge acetylcholine receptor antagonist.

Acetylcholine is een neurotransmitter die een belangrijke rol speelt in het parasympathische autonome zenuwstelsel. Het autonome zenuwstelsel reguleert verschillende orgaansystemen (hartslag, zweten, spijsverteringsstelsel) zonder dat je daar invloed op kunt uitoefenen. Het bestaat uit twee systemen met een tegenovergestelde werking: het sympathische en het parasympathische zenuwstelsel. Zo verhoogt het sympathische zenuwstelsel de hartslag, terwijl het parasympathische zenuwstelsel de hartslag verlaagt. Deze twee systemen houden elkaar in evenwicht.

Omdat atropine de werking van acetylcholine blokkeert, vermindert het de werking van het parasympathische zenuwstelsel. Gevolgen hiervan zijn onder andere verminderde zweet- en speekselproductie en pupilverwijding. In vroeger tijden druppelden vrouwen atropine uit de belladonnaplant in de ogen, zodat de pupil groot werd en ze `mooier' werden. De oogarts druppelen atropine of verwante middelen in de ogen wanneer hij via de pupil naar het netvlies (achter in het oog) wil kijken. Daarvoor heeft hij een pupil nodig die wijd openstaat.
F
FrenzelLid
01-01-2024, 00:00
#3
Wil het binnenkort eens een keer op de huid gaan smeren.
Ik vind scop sowieso al zwaar nu, maar als je zonder medewerking van een ander middel het serotonine syndroom kunt opwekken, dan moet het wel super hard zijn, want dit syndroom komt meestal alleen bij het combineren van... (tenminste zo staat het omschreven op wikipedia).
Ik wil eens zien of ik die heftige effecten ook krijg bij overhuids gebruik.

Heb ook al het een en ander gelezen over acetylcholine en de werking ervan; ook wat er gebeurt als het wordt afgebroken.
Acetylcholine zou een rol spelen in het het samentrekken van de spieren.
Andere cholinergische mechanismen zijn: contractie van maag en darmen, secretie
(= afscheiding) van de spijsverteringsklieren, contractie van de bronchi (?), het nauwer worden van de pupil, het wijder worden van bepaalde bloedvaten (waardoor de bloeddruk daalt).
Hierover heb je in feite al iets uitgelegd, want bij afbraak van acetylcholine blijven deze mechanismen uit waardoor je het tegengestelde krijgt (geen contractie van maag en darmen meer, enz.)

Ik las ergens dat muscarine wordt gebruikt tegen atropine-vergiftiging, kan dit kloppen?
En denk je dat het iets anders is dan het serotoninesyndroom, dat ik telkens krijg bij doseringen boven de 150mg?
Zou het gebrek aan acetylcholine deze effecten steeds bij mij veroorzaken...
(Ben zelf nogal laag ontwikkelt, want anders zou ik er een studie van willen maken)

De 1e twee dagen nadat ik scop heb gehad, heb ik ook altijd warme handen en voeten.
Ik kan dan altijd hele krachtige vuisten maken; die inspanning voelt dan ook aangenamer en die kan ik langer volhouden. Ook het lopen voelt meer ontspannen (wegens een prettig gevoel in de buikspieren).
Mentaal is het voor mij na zo'n trip altijd rustiger; ik denk dan minder negatief over medemensen en begrijp dan dat ik ze toch wel hard nodig heb.
Ik vind aanraking dan ineens belangrijk!
Als ik geen trips gebruik is het alsmaar oorlog in mijn hoofd.
F
FrenzelLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ben op zaterdag avond het B.-extract op de huid gaan smeren. Om 21u30 begonnen met ruim 200mg op de bovenarm. Daarna weinig effect bemerkt en zo'n 1,5 uur later nog wat overhuids geknoeid met een 150mg op de andere bovenarm en nog iets later een 100mg op de buik. Toen ik om 1uur 's nachts in de spiegel ging kijken, kon ik toch wel concluderen dat ik erop zat omdat ik pupilverwijding zag.
De huid was ook strakker en glimmender. Aan het slikken voelde ik ook nog dat het enigzins effect had en mijn stem klonk hees.
Verder niets van visuals. Geen geheugenverlies, geen veranderde tijdsperceptie.
Wel een innerlijk zacht gevoel en misschien ook wat lichte slapeloosheid waarbij ik gewoon honger kreeg.

Omdat ik vermoedde dat het extract misschien verlopen was, heb ik hier om 1u30 eens 50mg bij geslikt, want dit extract is nu al bijna 2 jaar oud en heeft al die tijd gewoon op een stuk folie open en bloot op een plank in mijn kast gelegen. Vanaf nu begon ik toch wel weer langzaam dat zware gevoel te krijgen en ook wat psychedelisch effect. Ik zag een leegte van zwart met daarin een goudbruine klok die maar half getekend was... alleen de linker kant stak uit de leegte en hij had geen wijzers en ook geen nummers.
Na een orgasme voelde ik weer verwarring opkomen en dacht: Ow jee, daar gaan we weer!
Ik schrok op, keek even rond, maar nee het liet zich afweten; het serotonine syndroom kwam niet en ben gaan slapen.
(de scopolamine is dus nog steeds niet ontbonden!)

Het geeft beslist effect door transdermaal gebruik, want 3 dagen erna zag ik nog steeds pupilverwijding en strakke huid. Ook dat vreemde slikken voelde ik op dinsdag nog steeds en dit was vast niet het gevolg van die 50mg via oraal.
Transdermaal geeft het een zeer licht effect; misschien zou ik er meerdere grammen op kunnen smeren...
Verder zou ik haast denken dat atropine het hallucinogeen is dat door scop getriggerd wordt.

Eerder had ik namelijk ook al eens op 2 verschillende keren enkele miligrammen (<50) op de huid aangebracht en die keren gaf het wel degelijk een hallucinogene werking. Maar in die tijd blowde ik veel (momenteel benk nog steeds even niet aant blowen) en 1 keer zag ik een labyrint van bovenaf en ik zag het draaien en ik zag het gangenstelsel van patroon veranderen. Dan zoomde het uit en van ver weg was het dan ineens een stad met straten netwerk, hoge torens en ik voelde me reusachtig.
De 2e keer zag ik eens hoe bloed vanuit het midden van mijn kamer uit het niets naar beneden begon te vloeien. Dit waren meerdere bloeddruppels en ze lieten een spoor na.
Daarna veranderde de bloeddruppels in kleine autootjes die tegen elkaar aant racen waren en de bloedsporen veranderde in de race banen; ook dit was weer een opname van bovenaf
en zeer gedetailleerd.
Deze visuals waren kort en ook weer goudachtig van kleur; ze gingen in een fractie van
een seconde voorbij.
Ook hierbij zou ik haast denken dat THC het hallucinogeen is dat door scop getriggerd wordt, maar ik heb natuurlijk nog lang niet uitgesloten dat scop hallucinogeen is (dit vanwege de steeds terugkerende zelfde typerende stijl aan visuals).

Tot nu toe vond ik het de beste psychonautische ervaring op die keer waarop ik weinig scop slikte en daar later wat marihuana bij rookte!
Maar voor een goede sexuele beleving vind ik het beter om veel scop met atropine te combineren zodat serotonine syndroom opkomt!
d
davy_xochiLid
01-01-2024, 00:00
#5
Aardige reports, frenzel! Heel interessant om te lezen.
Ik was altijd al benieuwd naar wat vrouwe datura ons te vertellen heeft.
Ik schreef over deze nieuwsgierigheid een blog
"koningin datura"
F
FrenzelLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hallo iedereen,

Laatst weer es Scop genomen en dit veroorzaakt vrijwel altijd bizarre ervaringen.
Toch neem ik dit graag wanneer ik geen ander middel voor handen heb.
In dit topic wil ik alles bespreekbaar maken dat met S. te maken heeft; ervaringen, meningen, onderlinge vragen en/of opmerkingen, wetgeving of van mijn part complete tripreporten, enz.
Aangezien de meesten zich verre van S. houden verwacht ik niet al te veel reacties dus...
Ik ben me gaan afvragen of Scop en/of Atropine een mao-remmende werking hebben.
Op Wikipedia las ik per toeval over het serotonine-syndroom (zie website) en ik wist al langer dat S. ook tegen Parkinson gebruikt kan worden.
S. valt, net als Akineton en Artane, onder de categorie middelen die "anticholinergica" genoemd worden; dat wil zeggen dat het je lichaamseigen acetylcholine afbreekt.
Ook hebben S. en A. een synergistische uitwerking op elkaar (ook met cocaïne wat ook al een tropaan alkaloïd is).
In de eerste instantie geeft S. dat spacerige bijgevoel dat je ook krijgt bij inname van XTC en daarnaast geeft het een huidstimulerende werking waardoor sex/aanraking als meer intens worden ervaren.
Naarmate het verder inwerkt, word je steeds slaperiger en deze slaap is zo diep dat je kunt spreken van een (semi)coma.
Het lijkt alsof een orgasme tijdens de roes voor een versterkende uitwerking van de S. zorgt.
Te weten dat er bij ieder orgasme een boost aan hormonen vrijkomt, ben ik me gaan afvragen of S. misschien een mao-remmende werking heeft.
Bij een orgasme komen hormonen als: serotonine, dopamine, testosteron en nog veel meer.
In de medische wetenschap maakt men onderscheid tussen MAO's van het type A en B.
De mao-A zorgt voor de afbraak van serotonine-achtige stoffen of laat ik zeggen de tryptaminen (derivaten).
Mao-B zorgt voor de afbraak van dopamine-achtige stoffen ofwel fenylethylamine derivaten.
Wanneer je mao's geremd worden, kunnen al deze stofjes niet- of in een mindere mate worden afgebroken, waardoor ze in je lichaam kunnen blijven rondtollen en eventueel voor een geestverruimend effect zorgen.
Bijna alle drugs geven hun werking volgens dit mechanisme, maar er zijn ook andere mechanismen.
Echter S. is uitzonderlijk krachtig en ik ben altijd heel bang om deze trip aan te gaan, maar een voordeel is dat je deze trip (in tegenstelling tot LSD- en mushroomtrips) kunt "wegslapen" zodra je er genoeg van hebt.
Meestal word je dan na een paar uur alweer wakker en loop je te hallucineren.
Voorafgaand aan deze diepe slaap, had ik telkens, op 2 na, alle symptomen die in de tabel staan bij het serotonine-syndroom op Wikipedia.
Toch hebben Parkinson medicijnen voornamelijk invloed op dopamine, waardoor ik telkens twijfel, want misschien had ik geen serotonine-syndroom, maar een dopamine-syndroom?
Echter een dopamine-syndroom schijnt niet te bestaan of in ieder geval heb ik er nog geen lektuur over gevonden.
Misschien heb ik dit alles wat onhandig omschreven...
Ik zie wel!
Wees welkom!
F
FrenzelLid
01-01-2024, 00:00
#7
Voor degenen die de symptomen van het serotonine-syndroom willen doornemen, heb ik hieronder een verklarende woordenlijst:

- Verwardheid.
- (semi)coma.
- Koorts/hyperthermie (= stijging lichaamsthemperatuur).
- Hypertranspiratie (= een grote hoeveelheid transpiratie die een medische oorzaak heeft).
(diaforese) = zweten.
- (Myo)clonus (= Laat ontstane verkeerde beweging bijv. hik).
Myo = spier / clonus = plotselinge snelle samentrekking.
- Hypertonie (= Verhoogde spierspanning of druk).
- Tremor (= Onwillekeurige ritmische schudbewegingen (bevingen) van lichaamsde(e)l(en) door
contractie van spieren).
- Bibberen.
- Hyperreflexie (= Vergrote/verhoogde reflexen; sterkere reactie op prikkels).
- Hyperactiviteit (= verhoogde mate van activiteit; bewegingsonrust).
- Agitatie (= Zenuwachtige onrust; zich ergens over opwinden).
- Slapeloosheid.
- Rusteloosheid.
- Tachycardie (= Hartritmestoornis; verhoogd hartritme (is soms het gevolg van uitdroging)).
- Tachypnoe (= versnelde ademhaling).
- Dyspnoe (= benauwdheid; bemoeilijkte ademhaling).
- Hypo- of hypertensie (= Verlaagde- of verhoogde bloeddruk).
- Roodheid.
- Diarree.
- Incoördinatie.
- Mydriasis (= Pupilverwijding).
- Acathisie/tasikinesie (= Niet kunnen blijven zitten).
- Ataxie (= Geen goede samenwerking van de spieren).

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."