Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums[truffels] bewaren?

[truffels] bewaren?

36 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#1
Post eens een foto.
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#2
Stinken ze? Lijkt me sowieso al niet echt normaal. Wit is goed maar groen... :kots:
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Er staat eigenlijk altijd een houdbaarheidsdatum op.
Is die ver verstreken? Dan zou ik ze weg gooien.

Zo niet?
Heb je ze in de koelkast bewaard?
Binnen de houdbaarheidsdatum en bij het in de koelkast bewaren kun je ze nog opeten. Die verkleuring is dan te wijten aan de werkzame stoffen.

Binnen de houdbaarheidsdatum en buiten de koelkast?
KoxBox zei:
Stinken ze?
Klik om te vergroten...
Zo nee, dan is het denk ik ook de psilocine en andere stoffen die de kleur veroorzaken.
Stinken ze wel, weg gooien dan.

Als ze dus nog wel goed zijn, en je wilt ze langer bewaren(langer dan de houdbaarheidsdatum) dan zou ik ze drogen. Hoe dit moet staat op vele plekken uitgelegd op dit forum.

Succes!
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik heb trouwens ook al truffels gehad die groen/blauwe plekken hadden, had ze net gekocht in de smartschop. In zoeen vacuum verpakking nog wel :tearsofjoy: Maar was denk ik ook gewoon de psilocybine :) Ze stonken tenminste niet, hadden dezelfde ranzige smaak en heb er goed op getript :P

De verkleuring was alleen op een paar plekken aan de binnenkant te zien, het was een grote schijf van een truffel. Dragon's Dynamite. Vandaar dat de binnenkant zo goed zichtbaar was.

Ik heb me toen ook verbaasd, maar nu denk ik dat ik eigenlijk nooit naar de binnenkant kijk bij die mini-truffels dus het zal wel goed/normaal zijn geweest :)

Weet iemand toevallig of dat normaal is bij DD ?
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Is volkomen normaal ja.
Zeker bij dd, aangezien de truffel eigenlijk door het snijden gekneusd is.
Bij de kleinere varianten zie je dit niet, omdat je alleen de buitenkant ziet.

Ik doe ze tegenwoordig altijd in de blender, het korrelige papje wat dan onstaat word ook redelijk blauw groen. Dan laten drogen, met de vijzel bewerken en in capsules stoppen.

Om de dosis te weten gewoon alles per portie bewerken, afhankelijk van de grootte van de capsules kom ik op ongeveer 3 tot 7 capsules per portie.

Is toch wel wat beter dan 10-15 gram van die verse meuk he?
Ook een stuk makkelijker mee te nemen, en bovendien erg lang te bewaren!
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dankjewel :) Ik eet men truffels van de smartschop zo op, moest ik ze kweken zou ik ze inderdaad drogen en gewoon in een gripzak steken met een droogstop erbij :grin:

Inderdaad zeer lang houdbaar.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#7
Sublimo zei:
Dankjewel :) Ik eet men truffels van de smartschop zo op, moest ik ze kweken zou ik ze inderdaad drogen en gewoon in een gripzak steken met een droogstop erbij :grin:

Inderdaad zeer lang houdbaar.
Klik om te vergroten...

Kan ook! Wat is een droogstop?

Ik bedoelde dat ze in capsules nog langer houdbaar zijn!(dan gedroogd) :grin:
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#8
PepTalk zei:
Sublimo zei:
Dankjewel :) Ik eet men truffels van de smartschop zo op, moest ik ze kweken zou ik ze inderdaad drogen en gewoon in een gripzak steken met een droogstop erbij :grin:

Inderdaad zeer lang houdbaar.
Klik om te vergroten...

Kan ook! Wat is een droogstop?

Ik bedoelde dat ze in capsules nog langer houdbaar zijn!(dan gedroogd) :grin:
Klik om te vergroten...

Nee, dat maakt niet echt uit. Paddestoelen gedroogd is een droog natuurlijk materiaal, en droog natuurlijk materiaal trekt enorm veel vocht aan. Ze zijn hygroscopisch. Dit geldt ook voor alle plantenpoeders. Niet voor de synthetisch vervaargdigde poeders, minder in ieder geval. Dit gaat ervoor zorgen dat je paddestoelen in de gripzak een grote brok worden.

Een droogstop is een soort vochvreter, het absorbeert de vocht uit de lucht waardoor je paddestoelen gewoon los blijven.

Normaal gezien moet de inhoud van je capsule na een tijdje een vaste brok zijn. Dat is niet erg want je maag haalt het wel weer uit mekaar. Maar als je meerdere porties in een gripzak hebt steken en die een blok vormen is het irritant :)

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders vraag je nog maar :wink:
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#9
Na hoe lang wordt het een brok? Na 6maand ze in een gripzakje te bewaren zijn ze nog gewoon los bij mij.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#10
KoxBox zei:
Na hoe lang wordt het een brok? Na 6maand ze in een gripzakje te bewaren zijn ze nog gewoon los bij mij.
Klik om te vergroten...

Ik heb geen idee eigenlijk, zal eens kijken of ik er informatie over kan vinden.

Ik weet gewoon dat mijn kameraad om die reden altijd een droogstop in zijn zak heeft steken, zal het hem eens vragen hoe hij erbij komt. Dacht dat het met het vocht te maken had.

Nu zal het in een afgesloten zak niet zoeen groot probleem zijn denk ik hoor, daar zit toch bijna geen vocht meer in als je de zak fatsoenlijk sluit. Maar het kan nooit kwaad om een droogstop erbij te doen :wink:

Maak die dingen niet open. Dat zeg ik er wel bij :P En ze zijn ook niet om op te eten, ik heb er al rare vragen over gehoord hoor... :tearsofjoy:
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#11
Sublimo zei:
KoxBox zei:
Na hoe lang wordt het een brok? Na 6maand ze in een gripzakje te bewaren zijn ze nog gewoon los bij mij.
Klik om te vergroten...

Ik heb geen idee eigenlijk, zal eens kijken of ik er informatie over kan vinden.

Ik weet gewoon dat mijn kameraad om die reden altijd een droogstop in zijn zak heeft steken, zal het hem eens vragen hoe hij erbij komt. Dacht dat het met het vocht te maken had.

Nu zal het in een afgesloten zak niet zoeen groot probleem zijn denk ik hoor, daar zit toch bijna geen vocht meer in als je de zak fatsoenlijk sluit. Maar het kan nooit kwaad om een droogstop erbij te doen :wink:

Maak die dingen niet open. Dat zeg ik er wel bij :P En ze zijn ook niet om op te eten, ik heb er al rare vragen over gehoord hoor... :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
Ik gebruik droogstop als zout voor mijn biefstuk.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#12
Sublimo zei:
PepTalk zei:
Sublimo zei:
Dankjewel :) Ik eet men truffels van de smartschop zo op, moest ik ze kweken zou ik ze inderdaad drogen en gewoon in een gripzak steken met een droogstop erbij :grin:

Inderdaad zeer lang houdbaar.
Klik om te vergroten...

Kan ook! Wat is een droogstop?

Ik bedoelde dat ze in capsules nog langer houdbaar zijn!(dan gedroogd) :grin:
Klik om te vergroten...

Nee, dat maakt niet echt uit. Paddestoelen gedroogd is een droog natuurlijk materiaal, en droog natuurlijk materiaal trekt enorm veel vocht aan. Ze zijn hygroscopisch. Dit geldt ook voor alle plantenpoeders. Niet voor de synthetisch vervaargdigde poeders, minder in ieder geval. Dit gaat ervoor zorgen dat je paddestoelen in de gripzak een grote brok worden.

Een droogstop is een soort vochvreter, het absorbeert de vocht uit de lucht waardoor je paddestoelen gewoon los blijven.

Normaal gezien moet de inhoud van je capsule na een tijdje een vaste brok zijn. Dat is niet erg want je maag haalt het wel weer uit mekaar. Maar als je meerdere porties in een gripzak hebt steken en die een blok vormen is het irritant :)

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders vraag je nog maar :wink:
Klik om te vergroten...

Waar moet het die vocht vandaan halen?
Kruidencapsules bij de smartshop of kruidenier zijn toch ook gewoon nog steeds ''poeder''.

Bedoel je met een droogstop zo'n zakje silica gelkorrels? Die ken ik wel, net als een gewone vochtvreten. Maar beide zou ik niet in direct contact met mn truffeltjes bewaren!
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#13
PepTalk zei:
Waar moet het die vocht vandaan halen?
Kruidencapsules bij de smartshop of kruidenier zijn toch ook gewoon nog steeds ''poeder''.

Bedoel je met een droogstop zo'n zakje silica gelkorrels? Die ken ik wel, net als een gewone vochtvreten. Maar beide zou ik niet in direct contact met mn truffeltjes bewaren!
Klik om te vergroten...

Nee, dat wordt ergens anders voor gebruikt denk ik. Lijkt me ook niet zo verstandig aangezien je de truffels inderdaad nog moet opeten :P In de apotheek hebben ze daar speciale droogstoppen voor die ze bij capsules doen waar veel plantenpoeder in zit.

Het vocht komt natuurlijk gewoon uit de lucht. Ik heb zelf al gezien dat als je een plantenpoeder op een weegpapiertje legt het er na een tijdje aan vastplakt.

Ik weet dus niet welke criteria hier zijn, wat daar wel onder valt en wat niet.

Ik zal mij er eens in verdiepen als ik tijd heb, op het moment staan de examens voor de deur :)
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt :grin:

Wat ik bedoel te zeggen is dat wanneer het in capsules ( redelijk luchtdicht) in een gripzakje (redelijk luchtdicht) er toch nooit genoeg vocht bij komt zodat het gaat plakken.

Maar goed, laten we er over verder gaan nadat je je er in verdiept hebt!

Succes nog met de paar laatste!
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ben je een Belg dan?

Hier in Nederland zitten ze in de laatste week dacht ik.. :flushed:

In ieder geval succes!
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#16
PepTalk zei:
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt :grin:

Wat ik bedoel te zeggen is dat wanneer het in capsules ( redelijk luchtdicht) in een gripzakje (redelijk luchtdicht) er toch nooit genoeg vocht bij komt zodat het gaat plakken.

Maar goed, laten we er over verder gaan nadat je je er in verdiept hebt!

Succes nog met de paar laatste!
Klik om te vergroten...

Ja, dat begreep ik. Maar in de apotheek doen ze het ook in een potje dat is afgesloten :P Maar we komen er nog op terug :wink:

En ik moet nog beginnen, 9 juni de eerste en de 22ste de laatste :)
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#17
PepTalk zei:
Ben je een Belg dan?

Hier in Nederland zitten ze in de laatste week dacht ik.. :flushed:

In ieder geval succes!
Klik om te vergroten...

Dankjewel :) Nee, ik ben geen Belg. Ik ben een echte Nederlander :rock: Ik studeer gewoon in België. Vandaar :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."