Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAyahuasca stimuleert aanmaak nieuwe hersencellen

Ayahuasca stimuleert aanmaak nieuwe hersencellen

17 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
M
MacLeodLid
01-01-2024, 00:00
#1
Op collective-evoluation.com verscheen onlangs een artikel over wetenschappelijk onderzoek dat laat zien dat ayahuasca de aanmaak van neuronen (hersencellen) stimuleert. Het betreft hier een onderzoek dat gedaan is met muizen en dat gepubliceerd is in Nature (https://www.nature.com/articles/s41598-017-05407-9).

De voornaamste plant in de ayahuasca thee is de Banisteriopsis caapi. Eerdere studies met dieren en klinische onderzoeken hebben al aangetoond dat deze plant (op de juiste manier verwerkt) een therapeutisch effect heeft, het heeft een anti-depressieve werking. In dit nieuwe onderzoek wordt nu aangetoond dat de drie voornaamste stoffen in B. caapi (harmine, tetrohydroharmine en harmaline) neurogenese in de hersenen van volwassen muizen veroorzaaken, dus de aanmaak van nieuwe hersencellen.

Over klinische toepassingen valt nu alleen nog maar te speculeren, maar het is duidelijk dat deze plant zeer interessant is en er mogelijkheden zijn voor het gebruik van ayahuasca (of liever gezegd de ingrediënten) als therapeuticum.
A
AcidfreakxLid
01-01-2024, 00:00
#2
MacLeod zei:
Op collective-evoluation.com verscheen onlangs een artikel over wetenschappelijk onderzoek dat laat zien dat ayahuasca de aanmaak van neuronen (hersencellen) stimuleert. Het betreft hier een onderzoek dat gedaan is met muizen en dat gepubliceerd is in Nature (https://www.nature.com/articles/s41598-017-05407-9).

De voornaamste plant in de ayahuasca thee is de Banisteriopsis caapi. Eerdere studies met dieren en klinische onderzoeken hebben al aangetoond dat deze plant (op de juiste manier verwerkt) een therapeutisch effect heeft, het heeft een anti-depressieve werking. In dit nieuwe onderzoek wordt nu aangetoond dat de drie voornaamste stoffen in B. caapi (harmine, tetrohydroharmine en harmaline) neurogenese in de hersenen van volwassen muizen veroorzaaken, dus de aanmaak van nieuwe hersencellen.

Over klinische toepassingen valt nu alleen nog maar te speculeren, maar het is duidelijk dat deze plant zeer interessant is en er mogelijkheden zijn voor het gebruik van ayahuasca (of liever gezegd de ingrediënten) als therapeuticum.
Klik om te vergroten...
inderdaad, ben blij dat je dit post want ik heb ayahuasca gedaan. Wat ik hier wel graag aan zou willen toevoegen is dat ayahuasca net als DMT op dezelfde receptoren inwerken in de hersenen als verslaving doet alleen op een positieve manier, Ben enkele jaren geleden speciaal naar de Peruviaanse jungle gegaan om Ayahuasca te doen bij een shamaan maar dit was bijlange niet zo hevig dan kristal DMT roken. Het voordeel van Ayahuasca is wel dat het zeer diep gaat en persoonlijk enorm emotioneel was want zonder de shamaan was ik compleet fout gegaan. het was echt dankzij hem dat ik zo een leuke ervaring heb gehad, alleen heb ik meer dan 20 keren moeten overgeven ofzo kon het gewoonweg niet meer bijhouden hoeveel. Mooi topic :wink:
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#3
Acidfreakx zei:
inderdaad, ben blij dat je dit post want ik heb ayahuasca gedaan. Wat ik hier wel graag aan zou willen toevoegen is dat ayahuasca net als DMT op dezelfde receptoren inwerken in de hersenen als verslaving doet alleen op een positieve manier, Ben enkele jaren geleden speciaal naar de Peruviaanse jungle gegaan om Ayahuasca te doen bij een shamaan maar dit was bijlange niet zo hevig dan kristal DMT roken. Het voordeel van Ayahuasca is wel dat het zeer diep gaat en persoonlijk enorm emotioneel was want zonder de shamaan was ik compleet fout gegaan. het was echt dankzij hem dat ik zo een leuke ervaring heb gehad, alleen heb ik meer dan 20 keren moeten overgeven ofzo kon het gewoonweg niet meer bijhouden hoeveel. Mooi topic :wink:
Klik om te vergroten...

Heb je hier een tripreport van? Ga dit binnenkort ook doen, ben benieuwd naar je ervaring!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Wauw... Ik denk dat er straks toch eens het e.e.a. zal moeten gaan veranderen over de wetgeving ten opzichte van psychedelica. Met dit soort feiten kan straks niemand er meer onder uit dat psychedelica wel degelijk toegevoegde waarde hebben.

En zulke feitjes zijn ook altijd leuk om te kunnen vertellen aan van die anti-drugs typetjes. :wink:
A
AcidfreakxLid
01-01-2024, 00:00
#5
Elpee zei:
Heb je hier een tripreport van? Ga dit binnenkort ook doen, ben benieuwd naar je ervaring!
Klik om te vergroten...
Ja tuurlijk geen probleem, heb ook een tripreport geschreven over DMT en near death experiences maar ik ben zeker bereid om hier ook een tripreport over te maken :wink:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Graag, daar ben ik ook benieuwd naar. :)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Die heb ik hier liggen. :wink:

Erg interessant ja. :)
A
AcidfreakxLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Wauw... Ik denk dat er straks toch eens het e.e.a. zal moeten gaan veranderen over de wetgeving ten opzichte van psychedelica. Met dit soort feiten kan straks niemand er meer onder uit dat psychedelica wel degelijk toegevoegde waarde hebben.

En zulke feitjes zijn ook altijd leuk om te kunnen vertellen aan van die anti-drugs typetjes. :wink:
Klik om te vergroten...
Als je erg geinteresseerd bent in het 5jarig durend onderzoek dat is gevoerd in de States over de effecten, voordelen en nadelen van DMT raad ik je zeker aan om DMT: The Spirit Molecule te lezen. Dit was een dubbelblind onderzoek (mensen weten niet of ze echt dmt kregen of niet) dus dit is een enorm objectief boek. Het is geschreven door Rick Strassman.
A
AcidfreakxLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Die heb ik hier liggen. :wink:

Erg interessant ja. :confused:mile:
Klik om te vergroten...
Dan heb je misschien ook al Food Of The Gods gelezen?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Yep :wink:

Ben meer onder de indruk van McKenna's spreek- dan zijn schrijfkunsten. Vond het allemaal lang niet zo boeiend zonder zijn stem en briljante spreekvaardigheden eerlijk gezegd.

En ik ben ook niet zo'n lezer, dat telt natuurlijk ook mee.
A
AcidfreakxLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ja ik lees dus wel graag he, beter dan die stomme schermen allemaal.
Alleen als ik niet 100% ben kan ik me niet goed genoeg focussen aangezien ik alleen in het Engels lees :)
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Wauw... Ik denk dat er straks toch eens het e.e.a. zal moeten gaan veranderen over de wetgeving ten opzichte van psychedelica. Met dit soort feiten kan straks niemand er meer onder uit dat psychedelica wel degelijk toegevoegde waarde hebben.

En zulke feitjes zijn ook altijd leuk om te kunnen vertellen aan van die anti-drugs typetjes. :wink:
Klik om te vergroten...
Alleen gaat het volgens dit artikel niet om de psychedelica (DMT) in Ayahuasca, maar de MAO remmer (harmine, tetrohydroharmine en harmaline). Neemt niet weg dat het een interessant onderzoek is natuurlijk, alleen kun je dit dus niet extrapoleren naar andere psychedelica.
A
AcidfreakxLid
01-01-2024, 00:00
#13
Psychedelibee zei:
Alleen gaat het volgens dit artikel niet om de psychedelica (DMT) in Ayahuasca, maar de MAO remmer (harmine, tetrohydroharmine en harmaline). Neemt niet weg dat het een interessant onderzoek is natuurlijk, alleen kun je dit dus niet extrapoleren naar andere psychedelica.
Klik om te vergroten...
Inderdaad je hebt gelijk maar welke is dan de stof waar je echt van tript? want de MAO remmers zorgen er enkel voor dat de trip enorm verlengd word (kan het mis hebben) en vond de body high zeer vergelijkbaar met die van DMT (persoonlijk). daarom dat enkel iemand die weet waar hij mee bezig is best de ayahuasca maakt voor de juiste doseringen, ik heb ook al thee getrokken van Peganum Harmaline seeds en ik had een trip effect verwacht maar dit was niet zo en ik heb nochtans een dubbele dosering gepakt dan aangeraden werd.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Van DMT ga je trippen, alleen DMT wordt oraal afgebroken door MAO enzymen. Nu heb je dus ook zaden (zoals Peganum harmala) of wortels (zoals Banisteriopsis caapi) die MAO remmers bevatten. Wanneer je deze twee combineert kan je DMT wel oraal tot je nemen en dat is precies wat ze met Ayahuasca hebben uitgevonden.

MAO remmers schijnen opzichzelf ook wel een licht psychoactief effect te hebben, maar je gaat er niet van trippen zoals je al gemerkt hebt.

Wat ik dan persoonlijk wel weer interessant vind is dat de Indianen in de Amazone zelf Banisteriopsis caapi de teacher noemen, terwijl de echte trip en de inzichten juist van de DMT komen. Maarja je hebt die caapi dus wel weer nodig om de potentie van DMT oraal te kunnen verkrijgen. Daarbij zal caapi ook wel weer een wisselwerking met de DMT teweeg brengen. Zo heb ik bijvoorbeeld ervaring met zowel pure DMT als Changa (rookbare Ayahuasca) en changa is toch wel echt net even anders qua effect.
A
AcidfreakxLid
01-01-2024, 00:00
#15
Psychedelibee zei:
Van DMT ga je trippen, alleen DMT wordt oraal afgebroken door MAO enzymen. Nu heb je dus ook zaden (zoals Peganum harmala) of wortels (zoals Banisteriopsis caapi) die MAO remmers bevatten. Wanneer je deze twee combineert kan je DMT wel oraal tot je nemen en dat is precies wat ze met Ayahuasca hebben uitgevonden.

MAO remmers schijnen opzichzelf ook wel een licht psychoactief effect te hebben, maar je gaat er niet van trippen zoals je al gemerkt hebt.

Wat ik dan persoonlijk wel weer interessant vind is dat de Indianen in de Amazone zelf Banisteriopsis caapi de teacher noemen, terwijl de echte trip en de inzichten juist van de DMT komen. Maarja je hebt die caapi dus wel weer nodig om de potentie van DMT oraal te kunnen verkrijgen. Daarbij zal caapi ook wel weer een wisselwerking met de DMT teweeg brengen. Zo heb ik bijvoorbeeld ervaring met zowel pure DMT als Changa (rookbare Ayahuasca) en changa is toch wel echt net even anders qua effect.
Klik om te vergroten...
Heb je daar een tripreport van geschreven? ben enorm benieuwd naar shanga, en dat is wat ik wou zeggen dat het toch de DMT is waar je op tript :confused:mile:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Acidfreakx zei:
Heb je daar een tripreport van geschreven? ben enorm benieuwd naar shanga, en dat is wat ik wou zeggen dat het toch de DMT is waar je op tript :confused:mile:
Klik om te vergroten...
Jazeker: https://drugsforum.nl/threads/changa-de-wondere-wereld-van-dmt.53290/

Heb er ook nog een van DMT mocht je interesse hebben.
A
AcidfreakxLid
01-01-2024, 00:00
#17
Psychedelibee zei:
Jazeker: https://drugsforum.nl/threads/changa-de-wondere-wereld-van-dmt.53290/

Heb er ook nog een van DMT mocht je interesse hebben.
Klik om te vergroten...
Zeker, ik ben altijd benieuwd naar anderen hun ervaring met DMT. Dank je
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Acidfreakx zei:
Zeker, ik ben altijd benieuwd naar anderen hun ervaring met DMT. Dank je
Klik om te vergroten...
https://drugsforum.nl/threads/dmt-een-ervaring-om-stil-van-te-worden.57534/

No problem, ik deel ze graag.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."