Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsFalse inzichten door gebruik truffels

False inzichten door gebruik truffels

21 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
"Beware of unearned wisdom"

De inzichten die je verkrijgt tijdens een trip zijn een kijkje voorbij het ego-bewustzijn. Je ziet even deels of geheel zonder dat filter waar je normaal doorheen kijkt, zonder die 'ik' die in tegenstelling staat tot een wereld. (Alle) afgescheidenheid tussen jou en de rest van de wereld verdwijnt voor een moment. Probleem is, je komt terug van een trip. Je komt terug in je ego-bewustzijn waar er weer een 'ik' en 'anderen' zijn. Nu zijn die inzichten gedegradeerd tot slechts herinneringen. Het ego kan die herinneringen vervolgens claimen en benoemen, maar het leven is er uit. Je weet dat je die inzichten hebt gehad en dat je de waarheid ervan op een moment helder inzag, maar op dit moment nu, voel je het niet meer. Oneindig veel belangrijker dan de woorden, is namelijk of je de waarheid van waar deze woorden naar verwijzen daadwerkelijk voelt. En dat kan alleen wanneer je genoeg uit je ego bent en in de stilte "daaronder". Zelf heb ik vrij veel tripervaring, maar helaas ook veel ervaring met het zogenaamde 'spirituele ego'. Ik ben in die valstrik gelopen van niet wijs genoeg zijn om te zien dat mijn ego opgedane inzichten gekaapt had voor zichzelf in plaats van uit de weg te stappen en degene te laten spreken die zonder pretentie, zonder valsheid is.

Een prachtige metafoor (waarvan ik steeds vergeet van wie deze was) voor trippen en inzicht verkrijgen is deze:

Ik parafraseer:

'Trippen is als springen op een trampoline. Op het hoogste punt zie je wat er aan de overkant van de schutting is, maar wat omhoog gaat, komt ook weer naar beneden. En het is slechts een glimp die je ziet op het hoogtepunt, je bent nog steeds niet aan de overkant van de schutting geweest. Beter bouw je een ladder en klim je over de schutting heen. Maar in tegenstelling tot een trip, is dat proces moeizaam, langzaam en nederig makend. Waardoor het lang niet zo aantrekkelijk is.'

Veel fundamentele inzichten die je verkrijgt zijn denk ik niet vals. Dat wat vals is, zijn wij. Wij als het ego welteverstaan. Het ego is anti-liefde, anti-eenheid. Het verdraait dingen zo, dat er altijd een verschil blijft tussen 'ik' en 'anderen'. Het claimt dingen voor zichzelf en kan dat heel theatraal doen, maar ook heel subtiel. Maar om fundamentele inzichten levend te houden en oprecht vanuit overtuiging, kracht en liefde uit te spreken, is meer nodig dan ze slechts tijdens een trip te hebben en dan vervolgens in je geheugen te bewaren en er dan weer uit te halen. Wat nodig is, is de kant van spiritualiteit die niet zo'n allure heeft. Iedereen wil grootse inzichten over liefde en eenheid, maar wil je ook alle manieren hoe je liefde degradeert middels je ego onder ogen komen? Dat laatste is confronterend en pijnlijk. Niet dat iemand zich zou moeten schamen voor deze dingen, want dit is nu eenmaal hoe het werkt. Maar alsnog is het nodig om dat nederig makende onderzoek te doen, nuchter welteverstaan. Ga je daarmee bezig, dan zal meer en meer duidelijk worden dat je inzichten niet vals waren, maar dat je het simpelweg niet meer kon zien omdat je niet meer op de juiste frequentie zat. Ja, alles is één. Ja, bewustzijn/liefde is de basis van dit universum. Ja, je bent de boeddha (let wel, zo is ieder ander!). Maar waar dit soort inzichten groots, sensationeel, bombastisch waren tijdens een trip. (het trampoline springen) zijn ze nu vaak bescheiden en alledaags. (het bouwen en bestijgen van de ladder) "Natuurlijk, alles is altijd één geweest, hoe kon ik dit niet zien..."

Het is denk ik dus een kwestie van integratie. De inzichten die je opdoet in je dagelijkse leven en perceptie implementeren. Niet alleen maar gaan trippen en daarna doorgaan met hoe je altijd leefde. Maar spiritualiteit en je leven meer en meer tot 1 ding maken. Dit kan een zeer langzaam proces zijn en je kunt denk ik ook nooit echt claimen 'dat je er bent'. Want wie weet wat voor skeletten je nog in de kast hebt liggen? Wat er nog bovenkomt dat verhinderd dat je leeft en spreekt vanuit die stilte/liefde.

Ik denk dat het meer zo zit, dan dat alle inzichten die je tijdens trips hebt gewoonweg vals waren en je dat nu vanuit rationaliteit allemaal inziet. Natuurlijk, er kunnen best valse inzichten bij zitten, maar juist daarom is het ook nodig om constant alert te zijn op valsheid. Een hogere staat van bewustzijn houdt niet alleen in een fijn gevoel hebben, maar meer waarneming, meer alertheid.
2
2eazyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Tot dusver heb ik zo'n 10 sterke trips gehad. Iedere trip was geweldig, snap eigenlijk niet dat het niet populairder is:)

Binnen deze trips heb ik meerder openbaringen gehad, nieuwe ideeën op filosofisch maar ook op praktisch gebied.
Die nieuwe ideeën op praktisch gebied lijken geweldig binnen de trip zelf, maar de volgende dag kom je langzaam tot conclusie dat het niet logisch of onjuist is.
Nu vraag ik me dus af of dit ook geldt voor spirituele ontdekkingen die ik heb gedaan. Zou dit allemaal een hallucinatie zijn? Het concept dat bewustzijn tot leven komt lijkt zo echt dat het wel waar moet zijn denk je wanneer je onder invloed bent. En toch elke keer na enige tijd vraag je je af of dit allemaal wel waar was. Het is een negatieve gedachtegang door te denken dat alles maar een hallucinatie is, maar aan de andere kant wil je toch het liefst de waarheid weten.
Tegelijkertijd heeft truffels me laten zien hoe belangrijk bewust zijn is(of noem het verlicht). Je voelt de dagen na zo'n trip mensen wel beter aan en het is makkelijker om een connectie te vormen. Dus aan de ene kant denk ik wel degelijk dat het waarheden laat zien en aan de andere kant betwijfel ik tot hoe ver het gaat. Wat is waarheid en wat is een illusie is denk ik mijn vraag.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
De waarheid of de realiteit is een geloofsysteem. Je kunt de realiteit telkens anders interpreteren door een ander perpectief erop in te nemen. Psychedelica geven je een nieuw perspectief, maar of dat nuttig is dat bepaal je zelf pas na de trip door ernaar te handelen, of niet.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#4
We wisten allang dat het universum een leugen is, maar dat is een overtuiging waar je overlevingsinstinct niets mee aan kan. :smirk:
2
2eazyLid
01-01-2024, 00:00
#5
@Mindless Wat je zegt klinkt eigenlijk best logisch en is ook nog eens een positief perspectief. Probleem met ons mensen is dat we een ego nodig hebben om niet alleen te overleven maar ook om progressie te maken. Zonder ego had de mens nooit zover gekomen als die nu is. Zeker wanneer je jong bent is het vaak goed om die ego te hebben zodat je prestaties kan leveren en vaak daarmee ook geld kan verdienen. Ik heb toevallig net een video gezien van een persoon die uitlegt waarom het belangrijk kan zijn om een balans tussen spiritualiteit en presteren te hebben. Hij heeft paar interessante inzichten m.b.t. spiritualiteit, zet het filmpje wel ff hieronder.
Tijdens de eerste trips heb ik mijn verkregen inzichten opgeschreven. Deze inzichten zijn logisch tijdens de trip, maar slaan niet aan wanneer je weer nuchter bent. Zoals je al aangaf weten is niet hetzelfde als begrijpen. Het is alleen zo lastig in deze wereld om dat gevoel vast te houden. Tegelijkertijd zou ik er veel aan hebben. De reden dat ik überhaupt hiermee begonnen ben is om opzoek te gaan naar zelfacceptatie. Door mijn lage zelfbeeld is het voor mij ook lastig iets positiefs te doen voor anderen. De dagen na zo'n trip heb ik hier een stuk minder last van, maar dat gevoel kan ik gewoon niet lang vast houden. In ieder geval heb ik wel een doel in het leven gekregen, althans voor de komende jaren. Dat is naar mijn mening een belangrijk iets om te hebben wanneer je jong bent.

i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#6
Jmths zei:
We wisten allang dat het universum een leugen is, maar dat is een overtuiging waar je overlevingsinstinct niets mee aan kan. :smirk:
Klik om te vergroten...
Naar mijn mening verdwijnt dat overlevingsinstinct na een 5-meO-DMT trip voor een paar dagen..
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
De waarheid of de realiteit is een geloofsysteem. Je kunt de realiteit telkens anders interpreteren door een ander perpectief erop in te nemen. Psychedelica geven je een nieuw perspectief, maar of dat nuttig is dat bepaal je zelf pas na de trip door ernaar te handelen, of niet.
Klik om te vergroten...
'De waarheid' is altijd een tricky iets. We nemen veel half-waarheden aan als 'dé waarheid'. Dat is dan onze geloofsovertuiging, onze mening. Maar toch, dat wat zo'n mening, zo'n overtuiging aanneemt, dat was er al vóórdat die mening werd aangenomen. Dat wat werelden, overtuigingen, opvattingen ziet. Is datgene zelf veranderlijk, of is het eeuwig onveranderlijk? Dit is denk ik een soort vraag die opengehouden moet worden. Een constante contemplatie van de zelf, van dat wat ziet.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
@2eazy
In die dag(en) na een trip, wanneer je de afterglow ervaart, is niet alles veel makkelijker dan? Het lijkt alsof je met de stroming mee gaat, in plaats van dat je in survival mode bent: jij tegen de wereld. Dat is denk ik ook wat het is. Ego=overleven, spirit=leven. Dat betekent natuurlijk niet dat je helemaal zonder gevoel van zelf in de wereld kunt zijn, (zoals in een hele diepe trip) maar het hoeft geen gevecht te zijn is wat ik bedoel. Als dat gevoel moeilijk is om 'vast te houden', dan is er denk ik zoals gezegd spiritueel werk nodig. Introspectie in jezelf en integratie van inzichten. Zelf-acceptatie zoals jij zegt. Dit is niet een makkelijk iets, maar het is ook niet onmogelijk.

Zal dat filmpje later even kijken. :)
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Het zijn vooral de zelfinzichten die bepaalde psychedelica kunnen opleveren waar ik heilig in geloof. Het moment dat je zwaar aan het trippen bent (of er net na of zelfs een dag of dagen er na) dat je jezelf helemaal door hebt hoe je jezelf voor de gek houd en waar dat toe heeft geleid. Het hele proces is dan in een oogwenk duidelijk, hoewel het ook in stukjes kan komen en je ook meerdere trips kan hebben om jezelf te doorgronden. Bij dat soort inzichten is er geen enkele twijfel, ik weet gewoon dat het zo is.

Inzichten in zaken waar anderen en/of het universum bij betrokken zijn ben ik tegenwoordig toch wat voorzichtiger in. Want dat soort inzichten zijn niet per definitie standvastig en wil ik nog wel eens van inzicht veranderen in de loop van de tijd. En als trippen je automatisch naar de ultieme waarheid leidt zou dat niet het geval kunnen zijn. En dan zou ook iedereen precies dezelfde inzichten krijgen over bijvoorbeeld het universum en dat is ook al net het geval, hoewel er vaak wel veel overeenkomsten en raakvlakken zijn met wat een ander over hetzelfde onderwerp aan inzichten verkrijgt uit het trippen. Dus neem ik inzichten die niet 100% bij mij zelf liggen inmiddels niet meer voor de waarheid aan, wel geven die aanwijzingen voor de realiteit waarin ik me op dat moment bevind. Maar die leiden volgens mij niet naar de ultieme waarheid.

Maar die zelfinzichten, die leiden wel naar de ultieme waarheid. Dat zijn dingen waarmee ik aan de slag kan. Die liegen niet.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
'De waarheid' is altijd een tricky iets. We nemen veel half-waarheden aan als 'dé waarheid'. Dat is dan onze geloofsovertuiging, onze mening. Maar toch, dat wat zo'n mening, zo'n overtuiging aanneemt, dat was er al vóórdat die mening werd aangenomen. Dat wat werelden, overtuigingen, opvattingen ziet. Is datgene zelf veranderlijk, of is het eeuwig onveranderlijk? Dit is denk ik een soort vraag die opengehouden moet worden. Een constante contemplatie van de zelf, van dat wat ziet.
Klik om te vergroten...
Beetje zoals klimaatsverandering en dat de aarde rond is toch? :grin:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Jmths zei:
Beetje zoals klimaatsverandering en dat de aarde rond is toch? :grin:
Klik om te vergroten...
Niet dat ik zelf die dingen ontken, maar je moet toch toegeven: 99% neemt dat soort feiten aan van anderen zonder te wéten dat dit waar is. Er is maar een select groepje mensen die écht wéten waar ze het over hebben. Informatie overnemen uit een tekstboek noem ik niet weten, noem ik niet de waarheid kennen. Zelf weet ik die dingen ook niet als absoluut feit, maar mijn interesse ligt dan ook in een heel ander gebied.

Waar ik meer op doelde, is dat wij voordat we beslissen iets op een bepaalde manier te interpreteren/een bepaalde geloofsovertuiging aan te nemen, er al een werkelijkheid is, nog vóór onze interpretatie. Er is iets vóór onze mening die we erover vormen. En dat iets kan onderzocht worden.
2
2eazyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik ben me ervan bewust dat dit idee waarschijnlijk door mezelf gecreëerd is. Ik heb afgelopen weekend weer een trip gehad en ben voor de tweede keer gewaarschuwd voor de duivel, de eerste keer was in Januari. Nu vind ik de hele situatie met Corona en de duidelijk push voor verplichte vaccinatie vrij verdacht allemaal. En dat is niet het enige wat ik verdacht vind. Je kan alle samenzwering theorieën debunken, maar uiteindelijk moeten we toegeven dat we geen idee hebben wat er achter de schermen gebeurt. De meest machtige en rijke mensen zijn nu eenmaal vaak niet de meest liefhebbend. Ik wil het hier niet over politiek hebben, maar wil erbij aangegeven dat ik deze dingen met elkaar gelinkt heb. Overigens heb ik nooit wat met geloof of de duivel gehad.
Is dit weer zo'n typisch voorbeeld hoe je tijdens zo'n trip misleid kan worden? Hebben jullie ooit zo'n waarschuwing gehad?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Wat bedoel je precies met "gewaarschuwd voor de duivel"?

Ondanks dat ik christelijk ben opgevoed heb ik ook nooit echt wat met religie (en ook niet met de duivel) gehad. Toch heb ik zeer demonische ervaringen gehad met psychedelica. Zeggen "dat zit maar tussen je oren" zegt mij niet zoveel. Alles zit namelijk tussen je oren... Verder is deze wereld natuurlijk verre van een soort hemel. Naast goed is hier ook kwaad. Soms ongelofelijk kwaad. Het personifiëren van dat kwaad als de duivel zie ik niet als een handig/goed iets om te doen, maar alsnog kan ik niet ontkennen dat ik zelf zeer demonische ervaringen heb gehad en ook dat er in de wereld demonische symboliek terug is te vinden. En of er nu echt een duivelse entiteit of iets dergelijks is die aanbeden wordt, of dat mensen een dergelijke entiteit verzinnen en vervolgens dan aanbidden, beiden zijn een slechte zaak. Want in naam van dat worden wel degelijk hele slechte dingen gedaan. En los daarvan, of je het nu demonisch wilt noemen of niet, in deze wereld worden dingen gedaan die het daglicht niet kunnen verdragen. Zelf geloof ik dat we in een tijd zitten waar dat soort dingen toch aan het licht komen. (al zijn er genoeg mensen die het dan nog niet zien) Dat we in een soort periode van purificatie zitten. En dat iedereen middels karma zal betalen voor al het kwaad dat ze opzettelijk anderen aan hebben gedaan. Maar dat is slechts mijn persoonlijke geloof.

Als dit idee door jezelf gecreëerd is, dan ben je in ieder geval lang niet de enige. Vele mensen over de hele wereld hebben dergelijke inzichten en dat al vele eeuwen lang. Ik zou er wel mee oppassen dat je je niet veel bezig gaat houden met richten op het kwade. Het trekt je mee in die energie en het leidt je af van het goede. Wat dat betreft is het goed dat je je gewaarschuwd voelt hiervoor. Richt je op het goede. :)
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#14
2eazy zei:
Ik ben me ervan bewust dat dit idee waarschijnlijk door mezelf gecreëerd is. Ik heb afgelopen weekend weer een trip gehad en ben voor de tweede keer gewaarschuwd voor de duivel, de eerste keer was in Januari. Nu vind ik de hele situatie met Corona en de duidelijk push voor verplichte vaccinatie vrij verdacht allemaal. En dat is niet het enige wat ik verdacht vind. Je kan alle samenzwering theorieën debunken, maar uiteindelijk moeten we toegeven dat we geen idee hebben wat er achter de schermen gebeurt. De meest machtige en rijke mensen zijn nu eenmaal vaak niet de meest liefhebbend. Ik wil het hier niet over politiek hebben, maar wil erbij aangegeven dat ik deze dingen met elkaar gelinkt heb. Overigens heb ik nooit wat met geloof of de duivel gehad.
Is dit weer zo'n typisch voorbeeld hoe je tijdens zo'n trip misleid kan worden? Hebben jullie ooit zo'n waarschuwing gehad?
Klik om te vergroten...
De duivel bestaat helemaal niet, die is ergens in de late middeleeuwen verzonnen door de kerk met als doel gelovigen in het gareel te houden.
2
2eazyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Wat ik bedoelde met de duivel is een verdorven kwaadaardige spirit. Dit zou ik beschrijven als iemand die het universum zoveel mogelijk naar zichzelf wil toetrekken en geniet van het lijden van anderen of in ieder geval hier geen probleem mee heeft. Overigens de eerste keer werd ik gewaarschuwd voor een groot gevaar, niet perse duivelse krachten. Hoe dan ook tijdens deze trip dacht ik te worden vertelt dat deze duivelse krachten de verschillen tussen mensen bespeelden om ze vervolgens tegen elkaar op te zetten. Tijdens de trip zelf dacht ik niet na over politiek, maar de laatste dagen dus wel.

De laatste jaren worden mensen ook steeds meer in groepen verdeeld door de media en politiek om vervolgens spanning te creëren tussen deze groepen. Denk aan zwart wit, man vrouw, homo hetero, oud jong. Overal in de westerse media worden deze tegenstelling gepusht.
Gisteren zag ik een interview van Londen real met David Icke. Hierin legde hij uit op welke manier de elite groep de totale macht over de wereldbevolking wil krijgen. Tuurlijk kan je je afvragen in hoeverre dat allemaal waar is. Maar hij onderzoekt alle samenzwering theorieën al voor 30 jaar uit en veel voorspellingen die hij heeft gedaan zijn uitgekomen. Normaal zit ik niet zo in die complot theorieën, maar sinds dat de overheid suggereerde dat er eerst een (verplicht) vaccin moet worden uitgevonden voordat we weer normaal kunnen leven ben ik uiterst wantrouwig geworden. Ik maak me echt grote zorgen over de toekomst van de mensheid.

Mindless zei:
Zelf geloof ik dat we in een tijd zitten waar dat soort dingen toch aan het licht komen. (al zijn er genoeg mensen die het dan nog niet zien) Dat we in een soort periode van purificatie zitten.
Klik om te vergroten...
Nu ben ik toch wel benieuwd wat je hiermee precies bedoeld. Bedoel je hiermee zaken als Epstein en Weinstein?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik neem die gast niet serieus.

Het zou geweldig zijn als er een goed vaccin tegen Corona zou komen, zijn we meteen van de anderhalve meter shit af en kunnen we weer festivallen. Maar er is geen zekerheid dat die er ooit komt. Overigens woont die Icke niet in Nederland, en in Nederland zijn vacinaties dus NIET verplicht, en er is ook geen sprake van dat een eventueel corona vaccin hier wel verplicht zou zijn, wat jij beweert klopt dus niet. Dus mocht er een coronavaccin komen dan mag je die gewoon weigeren als je bang bent dat je DNA daar van door gaat draaien of misschien denk je wel dat er microchips ingespoten worden in je aderen waarmee de overheid je kan volgen of weet ik veel wat de gekkies elkaar tegenwoordig wijsmaken.

Tja, dat krijg je als je je inlaat met nepnieuws, valt niet tegenop te trippen als je dat allemaal gelooft....
2
2eazyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Nee, Nederland zal vaccinatie niet verplichten, maar ze kunnen wel werken met een stempelsysteem waarin je alleen gebruik van bepaalde dingen mag maken wanneer je bewijs hebt dat je gevaccineerd bent. Een festival bezoeken bijvoorbeeld. Dat ik deze theorieën aanhoor of opzoek betekend niet dat ik er automatisch in geloof, maar doe het om mijn perspectief over de hele situatie te vergroten. Te meegaand zijn met autoriteit is naar mijn mening ook niet goed.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#18
2
2eazyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Wat moet ik met dit filmpje? Of wil je zeggen dat alle vaccinatie sceptici dom zijn? Nou gefeliciteerd, mooi dat jij het allemaal beter weet.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
2eazy zei:
Wat ik bedoelde met de duivel is een verdorven kwaadaardige spirit. Dit zou ik beschrijven als iemand die het universum zoveel mogelijk naar zichzelf wil toetrekken en geniet van het lijden van anderen of in ieder geval hier geen probleem mee heeft. Overigens de eerste keer werd ik gewaarschuwd voor een groot gevaar, niet perse duivelse krachten. Hoe dan ook tijdens deze trip dacht ik te worden vertelt dat deze duivelse krachten de verschillen tussen mensen bespeelden om ze vervolgens tegen elkaar op te zetten. Tijdens de trip zelf dacht ik niet na over politiek, maar de laatste dagen dus wel.
Klik om te vergroten...
Was dit ook weer op truffels?

2eazy zei:
Nu ben ik toch wel benieuwd wat je hiermee precies bedoeld. Bedoel je hiermee zaken als Epstein en Weinstein?
Klik om te vergroten...
Onder andere. Maar eigenlijk alle corruptie, alle kwaadaardigheid.

Dit is maar mijn geloof, maar ik denk dat de mensheid in een bewustwordingsproces zit en dat dit proces met de tijd sneller en sneller gegaan is en nog steeds accelereert. En in dat proces komen allerlei dingen aan het licht. Onder andere de extreme zaken die jij noemt, maar ook bewustwording van meer alledaagse dingen waar de meeste mensen in bepaalde mate schuldig aan zijn. Bijvoorbeeld het leed dat we andere mensen aandoen, het leed dat we dieren aandoen, de schade die we toebrengen aan de omgeving (onze footprint). Dus bewustwording van deze dingen. Echter, sommige geloven, tradities liggen zo diep in de aangenomen identiteit van mensen, dat het heel moeilijk is om te erkennen en toe te geven dat je mogelijk fout zit. Dit merk ik in mezelf wel bij verschillende dingen. En als twee verschillende groepen dingen geloven die met elkaar conflicteren, dan heb je natuurlijk problemen. En inderdaad, groepen worden ook echt tegen elkaar uit gespeeld en opgehitst door bijvoorbeeld de media. En daarnaast zijn er natuurlijk ook nog de regelrechte psychopaten die niet eens het vermogen hebben om zelf-reflectief te zijn. Deze zitten helaas juist om hun gebrek aan empathie vaak op posities met extreem veel macht, waardoor ze enorme schade aan kunnen richten áls de meerderheid onbewust hiervan is.. Dit hele proces van bewustwording gaat dus heel vaak niet soepel om het maar even heel zacht uit te drukken. En wie weet door welke chaos we nog zullen moeten gaan de komende jaren. Maar uiteindelijk brengt bewustwording denk ik alles aan het licht en zullen dingen zo ook veranderen.

Zelf geloof ik niet in de duivel als persoon, net zoals ik ook niet in god als persoon geloof. Wat ik wel denk dat echt is, is bewustzijn dat op verschillende frequenties functioneert. En ja, de laagste frequenties zou ik 'demonic' kunnen noemen, net zoals ik de hogere frequenties 'angelic' zou noemen en de allerhoogste frequentie 'God'. Maar niets van dat heeft imo een persoonlijke kwaliteit. Omdat wij onszelf personen wanen, projecteren we dat denk ik ook op dat soort "dingen". Wederom, dit is allemaal maar mijn geloof. Ik wil niet beweren dat het absoluut zeker zo is, al is het mijn herhaaldelijke ervaring dat ik in dat "frequentie-veld" heb kunnen 'rondkijken' op verschillende niveaus. Uiteindelijk denk ik dat het zich allemaal binnen onze eigen mind, ons eigen bewustzijn afspeelt, welke onderling verbonden is tussen iedereen. Dat maakt wat er gebeurd niet minder ernstig. De consequenties van onze acties zijn er niet minder echt om. Wij kiezen ervoor om ofwel meer liefde in de wereld te brengen, of we luisteren naar de "duivel" en laten ons leiden door angst. Zo simpel is het denk ik echt. En dit speelt zich zowel af op het individuele niveau als het collectieve niveau.

Tenminste, dit is mijn opvatting hierover. :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."