#1
Wie valt er zo nu en dan terug in die verslaving en waardoor komt dat dan, denk je?
Elfquest zei:Er wordt een patroon aangelegd in de hersenen als je verslaafd bent. Een verslavingarts legde mij dat een keer heel goed uit door het te vergelijken met een veldje waar je steeds op dezelfde plek doorheen fietst om ergens te komen. Als je dat maar vaak genoeg doet, raakt er een pad uitgesleten in het gras. Je hebt dan de neiging dat pad weer te volgen, zonder het zelf te weten. Je moet dan heel bewust steeds de keuze maken om niet over dat pad heen te fietsen, maar een andere plek te kiezen om door dat veld heen te komen en dat gaat dus niet vanzelf. Daarom dat veel mensen terugvallen denk ik. Terugvallen is op zich niet erg, als je jezelf maar weer snel bij elkaar raapt en besluit dat je gewoon een foutje hebt gemaakt en gestopt wil blijven.


speeseend zei:nog even een vraag aan een ieder:
Als je bent teruggevallen, wanneer kun je hier weer open over praten? Ben je op het moment van terugvallen eerlijk met jezelf over de situatie waar je in terecht bent gekomen, de problemen die dit met zich mee kan brengen, et cetera?

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."