Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStoppen met gebruik...niet alleen afkicken

Stoppen met gebruik...niet alleen afkicken

8 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
I
Iris88Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hey, dank je voor je reactie. Ik wil een stuk gaan schrijven voor mijn collega's dat het besef moet komen dat afkicken echt niet alleen stoppen met gebruik is. En aan deze reacties heb ik echt wat! Hoop dat er nog meer komen!

Groetjes
I
Iris88Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Hey,

Ik werk in de psychiatrie/verslavingszorg en ik ben bezig met een stuk over afkicken. Nu begrijp ik dat je er met clean worden nog niet bent. Het stoppen met drugs is voor sommige een complete verandering van levensstijl.

Mijn vraag is of je hier wilt vertellen hoe je dat aan hebt gepakt of wilt gaan aanpakken. Wat is er voor nodig? Contacten verbreken? Of juist niet...Hoe zit het met mentaal afkicken? Hoe moeilijk is dat? Maakt het uit hoe lang je al gebruikt en wat je gebruikt? Laten opnemen of zelf doen? Dat soort dingen...

Natuurlijk ben ik redelijk op de hoogte door mijn werk maar ik zou het graag ervaringen willen horen.. En dat hoeven geen hele lange teksten te zijn hoor...

Alvast heel erg bedankt!

Iris
g
gia79Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Hoi Iris,

Voor mij is afkicken niet het probleem inderdaad, maar ik ben nooit hele lange periodes verslaafd geweest. 4 maanden is de max. Dan heb ik t over coke en dagelijks, behoorlijke hoeveelheden. In de tijd van gebruik, vrij recent overigens, was drugs mijn levensstijl, op douchen, huis opruimen, voor mn honden zorgen na. Mijn vrienden, gebruikten, mijn overige vrienden, echte vrienden btw, die contacten op een laag pitje. Verder luisterden we muziek. cocentreren was erg moeilijk. Ik wandelde met de honden dus, ook high. Qua wandelingen kwamen ze niet tekort.Ik filosofeerde me suf, in gezelschap ook, maar veel meer dan uhuh of hmmmm kon er niet vanaf. Dat heb ik eraan over gehouden, prachtige nieuwe inzichten. Alles verder was oppervlakkig, vluchtig. Ik leerde een jongen kenen, de beste vriend van onze ´huisdealer´. Ook gebruiker. Sexueel prima, maar diepgang nope. Eten, was er ook niet bij, wel liters melk... Dit was even een time-out, want gelukkig, dat maakt stoppen gemakkelijk voor mij heb ik een leuk, rijk leven. Rijk, daar bedoel ik mee, dat mijn sociale contacten leuk zijn. Mijn gebruikersclub heb ik gedag gezegd. Ik lees, naast tal van andere activiteiten. Hierbij antwoord op je vraag.
I
Iris88Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Heel erg bedankt voor je reactie! :)
A
ArizonaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Afkicken in de detox 2 weken intern, dat was noodzakelijk, daarna training en psychische hulp. Terugvallen, tot nu toe 5. Inmiddels medicatie: anti-trek, anti-psychoticum en benzo.
Op dit moment 12 dagen clean (wel blowen, dit in overleg met kliniek)

Alcohol afkicken (ook in detox) en stoppen: tot nu toe 4 maanden, daar ben ik zeer gelukkig mee.
Geen nicotine sinds 3 jaar, ook een opluchting :wink:

Contacten verbreken gaat me moeilijk af, dat maakt ook dat ik terugval. Of ik neem zelf contact op of zij met mij..

Ga binnenkort langdurig traject in bij verslavingskliniek.
Gebruik zo'n 20 jaar alcohol en 15 jaar dope (=any kind of).
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#6
tuurlijk is afkicken niet alleen stoppen met gebruik,..ja,lichamelijk,maar geestelijk,nooit.
j
joolie-ahLid
01-01-2024, 00:00
#7
hoi iris,
ik ben zelf 20 jaar verslaafd geweest aan heroine, waarvan de eerste 15 jaar daarvan ook aan coke en heb 25 jaar meet geslikt, (de afgelopen 5 jaar alleen alleen meet omdat ik nu 5 jaar niet meer heb gebruikt) dat heb ik nog zolang doorgebruikt omdat ik eerst mijn leven weer op poten moest krijgen en weer leren leven met gevoel, dat heeft toch wel 4 jaar geduurt hoor
maar ik ben clean dus ook geen meet meer :grin:
lichamelijk afkicken vooral van meet is echt klote maar te doen maar je leven weer oppakken is veel zwaarder zeker als je al zolang hebt gebruikt.
ik heb dit al in andere topics geschreven dat je wil, doorzettingsvermogen en acceptatie dat het wel eens lang kan duren voor je je weer "normaal" voelt het belangrijkste is.
ik heb niet hoeven te breken met "vrienden" omdat ik niet met andere gebruikers omging, voor mensen die dat wel doen zullen merken dat het gewoon doperelaties zijn en wanneer je langere tijd clean bent ga je dat beseffen.
ik vind het goed van je dat je je hier verder in wilt verdiepen, van de meeste langdurig verslaafden zitten de probemen veel dieper en zijn niet perse dope gerelateerd.
groetjes :wave:
I
Iris88Lid
01-01-2024, 00:00
#8
ik doe mijn best zei:
ik vind het goed van je dat je je hier verder in wilt verdiepen, van de meeste langdurig verslaafden zitten de probemen veel dieper en zijn niet perse dope gerelateerd.
Klik om te vergroten...

joolie-ah...inderdaad. Ik merk in mijn werk dat het afkicken alleen niet het grootste probleem is. Als je dan eenmaal clean bent en je gaat het echte leven in..of je nou uit een kliniek komt of niet...wat dan...

Ik heb natuurlijk te maken met mensen die uit een kliniek komen, die na hun behandeling weer naar huis gaan of een na traject ingaan. En ik merk aan de mensen dat het dan pas begint. Als je clean bent en thuis. Verleiding, zin in dat gevoel, mensen om je heen die misschien nog gebruiken, herinneringen, verschillende plaatsen die zucht oproepen noem maar op.

Wat vinden jullie van de psychische kant van het verhaal 'verslaafd zijn" Zou graag jullie mening willen horen.

Enne...alvast super bedankt voor jullie reacties!
E
EdblokLid
01-01-2024, 00:00
#9
ik heb ptss en ben verslaafd, en ik kan je zeggen dat de verslaving een symptoom is die ik redelijk onder controle kan houden maar het absolute kwaad de psychische klachten zijn. Bij paniekaanvallen schreeuwt mijn lichaam om iets dempends of bewustzijnveranderends, maar ik weet me er steeds vaker doorheen te vechten en niet te gebruiken. Dat gaat me iig een stuk makkelijker af dan het dealen met de ptss. Want dat is een nachtmerrie, en de verslaving ook, maar dat heb ik gelukkig nu zelf in de hand.
Ben 5 maand klinisch behandeld in een psychiatrische instelling en het klopt dat het thuis pas begint. Terug in mijn stad waardoor de klachten worden getriggerd, en hier in mn eentje is dat een stuk erger dan in de instelling, de mogelijkheid om te gebruiken maar het niet doen wat een kut situatie is omdat je rationele kant juicht maar je er mentaal een nog hardere klap van krijgt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."