Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBegin niet met drugs of je eindigt zoals mij !!

Begin niet met drugs of je eindigt zoals mij !!

22 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
K
Kevin van VlaanderenLid
01-01-2024, 00:00
#1
Darkbull, mijn lichaam herstelt zich wel.. dat voel ik ~ ik voel me ook gewoon beter..
af en toe treed er wel een moeheid op.. maar dat komt dan weer van mijn geest voort denk ik.
Elke dag is een verrassing, je weet nooit hoe je je voelt ~ Up & Downs.. Maar er zijn natuurlijk die blijvende kenmerken die niet kunnen behandelt worden waar ik soms wel wat moeite met heb. Nu ben ik vriendelijk, maar die situatie kan snel omkeren en ik weet nooit wanneer het komt. Op sommige dagen weet ik zelfs niet meer wat ik de dag ervoor gedaan heb of waar ik was.. soms herinner ik mij het terug na een week ofzo, soms helemaal niet.. dan laat ik het maar in het ongewisse..


Svali, ik heb mensen aan de drugs zien sterven en in coma gaan.. soms vrienden ! In het weekend (uitgaansleven) wordt overal drugs verkocht, de meeste slachtoffers zijn mensen die het voor het eerst aangeboden krijgen om het "eens" uit te proberen en een overdosis XTC of vloeibare krijgen (dit handelt wel degelijk over drugs en niet over gebeurtenissen uit iemands jeugd). Mensen die ik ken hebben anderen vermoord of aangevallen, niet altijd voor een meningsverschil.. maar puur als afrekening omtrent betalingen van drugs en leveringen.
Ik weet niet of je ooit zelf gebruikt hebt, maar alle soorten drugs brengen misdaad met zich mee..
Je leert het kennen via vrienden.. dan feest je wat.. lekker chill, niet ? Je gebruikt meer en meer tot je verslaafd bent, dan zoek je sterkere drugs.. je komt alsmaar dieper in het milieu en opeens is het feesten voorbij, nu sta je halverwege de ladder ! Mensen komen bij jou en jij levert of geeft aanwijzingen waar ze het kunnen halen.. Dan ga je zelf 4 vuilniszakken vol wiet kopen en wordt de dealer.. maar hier houd het niet op, je hebt concurrentie die niet altijd even blij is met wat je doet.. zij verdienen daardoor namelijk minder ~ er komt politie bij kijken.. de aanvoerlijnen worden afgesneden. Je wijzigt je werkmethode (je verdwijnt en laat mensen voor je verkopen) en begin zelf te kweken, Voor je het weet sta je vanboven op die ladder en wordt je opgepakt, bestolen of afgemaakt. Ik spreek hier geen namen uit.. maar dit is wat ik rond mij zag gebeuren en nog steeds gebeurt..
De enige oplossing is, keiharde maatregelen !!! Het beleid in geheel Europa is veel te soft waardoor het alsmaar erger wordt ~ Rusland is beter, voor nog maar een kruimeltje wiet sturen ze je voor 5 jaar naar een werkkamp in Siberië.. de mensen die dat overleven hebben hun lesje wel geleerd natuurlijk, die durven zelfs niet meer over drugs praten...

Even over mijn titel "Begin niet met drugs of je eindigt zoals mij !!", dit is een afschrikmiddel voor iedereen die ermee wil beginnen, ermee bezig is en hoe je kunt eindigen.. ook voor de ouders, om geen stommiteiten uit te halen en hun kinderen te omarmen in plaats van weg te jagen.. voorbeelden genoeg in het dagelijkse leven.. zoals mezelf.

Nu zeg je wat vele "nuchtere" personen mij al verteld hebben over communiceren en omgaan met mensen, dat je daar begrip voor nodig hebt.. sorry dat ik dat niet heb, ik kan het niet inplanten ofzo.. dus zeg je maar wat de "nuchtere" personen altijd en overal tegen mezeggen, "hou je mond en kruip terug vanwaar je komt".. zo vat ik het toch op.
Wat al die jaren al geleerd heb, is dat net diegenen die ons zogezegd moeten helpen en de normale mensen zijn, totaal geen "begrip" voor ex-verslaafden en de gevolgen daarvan tonen..
K
Kevin van VlaanderenLid
01-01-2024, 00:00
#2
Op mijn 9 jaar dronk ik voor het eerst alcohol en een jaar later stalen we (met vrienden) sigaretten van mijn grootvader. Dit gebeurde elk weekend.. Nog voor ik mijn middelbare school begon was ik al verslaafd aan roken.. Dan ben ik ben op mijn 13 jaar begonnen met wiet roken, hoe ik mijn school heb afgemaakt weet ik nog altijd niet.. op mijn 19 jaar rookte ik wiet als sigaretten, het had zelfs de sigaretten volledig vervangen. Ook kwamen er nog andere zaken in de weekends bij, zoals speed(vitesse), crack, XTC, coke, paddo, ... tijdens het uitgaan en onder vrienden..
Ik was meestal chill en easygoing, dit lukte niet echt op de werkvloer. In de privesector moet alles zo snel gaan, soms gepaard met zwaar werk.. wat mijn lichaam niet gewend was en ook niet gewend raakte, toen kreeg ik lichamelijke klachten..
De ziekenbond kwam hier niet voor tussen omdat ze het op een verslaving afschreven, de kosten zouden voor mijn eigen zijn.. gespaard had ik niet, want al mijn geld werd maandelijks uitgegeven aan rekeningen en de rest aan wiet.
Toen besloot ik toch verder te werken door allerhande nutteloze interim jobs aan te nemen, waar je wekelijks of maandelijks buitengesmeten werd (omdat ze met een persoon als mij niets konden aanvangen !)

Toen had ik nog een hoeveelheid wiet van 50 gram.. ik besloot te stoppen met joints rollen en enkel nog waterpijp te gebruiken, ik stopte met uitgaan om die andere zaken te vermijden.. Dit voelde ik natuurlijk in mijn lichaam, maar had nog altijd de wiet om mij erdoor te helpen.. toen de zak halveerde, besloot ik ook de wiet af te bouwen (de laatste dagen rookte ik enkel nog de hoeveelheid van een 1/2 joint per dag) ^_^

1 januari 2011 was het moment aangebroken dat ik met alles gestopt was, ik had gelezen dat het lichaam zich zou herstellen van de berokkende schade en daardoor enorm veel vitaminen en mineralen zou nodig hebben.. dan ben ik naar het KRUIDVAT gegaan en had daar wat zaken ingekocht en inderdaad begon mijn lichaam enorme adrenaline aan te maken, gepaard met agressie aanvallen.. koud, maar toch zweten (het was -10 buiten, maar voelde de kou dan weer niet ?), overal deed mijn lichaam pijn en vooral het gevoel in je hoofd was het ergste.. soms ben je echt down, dan opeens supervrolijk, dan krijg je precies een verwerking zoals je in films ziet (dat iemend zijn leven in een oogwenk voorbijflits net voor ie sterft).

Ik ben dit alles beginnen gebruiken om in beweging om te zetten, maar denken kon ik niet echt meer.. ik kan niks onthouden, zelfs geen 2 getallen of ik moet 10x een papiertje opnieuw lezen, het woord "begrip" bestaat niet meer voor mij.. ik wind voor het kleinste ding op en voor het eerst in mijn leven heb ik iemand aangevallen omdat ze haar hond in mijn gazon liet plassen.. toen diende die een klacht in, de politie kwam erbij.. en toen ik me helemaal niet meer beheersen. Ik viel die agent aan terwijl ik het eigenlijk niet wou doen, maar besefte gewoon niet wat ik deed (maar probeer dat maar tegen een haatdragende agent uit te leggen) Toen ging ik de cel in..

Ik probeerde later terug aan het werk te gaan, maar wist zelfs niet waar ik liep in zo'n bedrijf.. ik wist zelfs niet wie ik was ?? Vroeger aan de drugs leek alles vanzelf te gaan en nu lukte me niets meer, toen kreeg ik een ongeval (aangereden).. en mijn schouderblad was vernield, daarvoor moest ik dagelijks morfine krijgen - 3 maanden aan een stuk, was ik daar weer aan verslaafd.. terug afkicken !! Na 6 maanden kon ik mijn schouder en rechterarm terug bewegen en nu zijn we 2012.

Mijn geheugen is een ramp, mijn conditie ook (ik ben totaal niet dik, maar het lijkt of ik niets kracht heb of nog maar de intentie om er iets aan te doen). Het weinige verstand dat ik nog heb "zet ik op nul" en begin nu te trainen.. nu willen ze mijn uitkering intrekken als ik niet snel aan het werk ga.. de problemen blijven maar komen en ik zie het echt niet zitten.. Ik wil eigenlijk gewoon met rust gelaten worden en koester een haat tegen iedereen, zeker tegen de mensen die gelukkig zijn.

Nu heb ik tenslotte een enorme hekel aan al die verslavende middelen en medicijen gekregen, ook aan de personen die het gebruiken.. ik ben geen mens meer, maar een beest ~ ik kan niet naar iemand luisteren en geen goede raad opvolgen. Nu train ik, ga dagelijks wandelen en mijn nodige inkopen doen, eet wat.. en slaap (That's it).
Anderen zaken interesseren me doodgewoon niet meer, ik heb enkel nog respect voor mensen die hetzelfde doormaakten als mij, RESPECT voor jullie en hou vol..

- Positief: ik voel mijn lichaam dagelijks sterker worden en heb prachtige dromen.
- Negatief: ik kan niet meer met mensen omgaan en heb een lichte vorm van schizofrenie, dyslexie en alzheimer.
(Als je verder of meer zult gebruiken wordt dit alsmaar erger, ik ben nog min of meer optijd gestopt)

Ik ben nu 26 jaar en weet niet of het nog goed met me komt..
zaken als liefde, seks, begrip en vriendschap bestaan gewoon niet meer voor mij, dit is de prijs die je betaald !! Ik moet alles opnieuw leren waar ik nuchter geindigd was
d
darkbullLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kevin van Vlaanderen, ik vind je een mooi mens!

je schrijft heel eerlijk wat het met jou heeft gedaan en doet en je bent nu aan het proberen een leven op te bouwen.

9 jaar....
wat is er met je gebeurd, waar waren je ouders toen je ze nodig hadden?

je lichaam kan zich herstellen, echt waar, laat je begeleiden als dat mogelijk is en blijf je goede verstand gebruiken, je bent een mooi en goed mens.

ik geef je een dikke knuffel (nee, ik ben geen man :wink: ) want ik vind je echt goed bezig, je neemt je verantwoordelijkheid en bent bezig schoon te worden en waarschuwt bovendien andere mensen.
Laat je niet ontmoedigen Kevin, als je tegenslag hebt; je hebt een goede inborst, blijf in jezelf geloven, ik doe het wel!!
K
Kevin van VlaanderenLid
01-01-2024, 00:00
#4
Toen ik jonger was dan 9 maakten mijn ouders al graag ruzie om de kleinste onbenulligheden.. ze bedrogen elkaar, mijn ma daagde mijn pa dagelijks uit door met zaken te smijten waardoor mijn pa weer wat zaken terugsmeet. Op mijn 9 deed ik mijn zegje dat het moest ophouden en werd afgerammeld door mijn pa.. toen ben ik naar mijn grootouders gevlucht en daar een paar jaar gebleven tot de situatie zich min of meer hersteld had. Daar ging ik met mijn neef om en zijn vrienden die al in het middelbaar zaten.. zo leerde ik roken en drinken..

Terug thuis bedroog mijn pa mijn ma met elke slet.. wat hij trouwens nu nog altijd doet.. waardoor de problemen zich opstapelden, door in dat drugsmilieu te zitten heb ik ook heel wat problemen mee naar huis gebracht.. Overvallen op mij en ik op anderen, inbraak, gevechten, diefstal, zelfs verkoop om mijn eigen spul te kunnen betalen.. paar keer neergestoken, zelfs brandstichting op een chalet van mijn vader om wraak te nemen op mij..
Dat milieu is ongelooflijk gevaarlijk als je er alsmaar dieper in wegzakt, er zijn in mijn vriendenkring zelfs al doden gevallen.. afrekeningen die in kranten en op het nieuws te lezen zijn geweest.. maar blijkbaar niet goed uitgevoerd waardoor ze de daders telkens konden oppakken.

Drugs verpest echt wel je leven en jij verpest dat van anderen...
Ik heb dit speciaal gedeeld zodat anderen dit kunnen lezen, als een waarschuwing om het nooit te proberen.. je bent sneller verslaafd dan jezelf denkt !!

Tot op de dag van vandaag ken ik nog iedereen in dat milieu en wie wat gebruikt, hoeveel en op welke plaatsen ~ wie verkoopt, op welke plaatsen en met welke auto's ze rijden, blijkbaar wil mijn geheugen deze zaken niet vergeten.. ook herken ik van ver mensen die gebruiken en wat ze gebruiken, je ziet het aan lichaamskenmerken, gedragingen, het gezicht, het gedrag, ...

Sommigen van hen hebben respect voor mij, omdat ik iets gedaan heb wat hen niet lukt.. anderen zijn net jaloers omdat het hen niet lukt..

Soms lees ik hier commentaren op dit forum die gewoonweg achterlijk zijn, van zogezegde verslavingen waarvan ik zelf weet dat die personen niet eens verslaafd zijn.. en dat is dan ook ineens de "probleemklasse" zoals ik ze omschrijf. Met de niet-verslaafde en verslaafde mensen heb je minder problemen dan deze tussenklasse die onregelmatig drugs misbruiken in de weekends.. inderdaad "misbruiken" en niet dagelijks gebruiken, het zijn deze personen die anderen aanzetten tot gebruik van drugs om hun eigen lusten te botvieren, zaakjes af te handelen of drugsgebruik goed te praten en te verspreiden.. Het zijn deze mensen die rondbazuinen dat wiet onschadelijk is en je chill maakt, dat LSD en XTC je meer het feestgevoel geven als je uitgaat en je eens laten proberen.. dat paddo's je in een perfecte extase brengen (hierdoor heb ik een vriend 1 jaar in coma weten te liggen..). Deze mensen hebben zelf 1 maal gebruikt of zelfs helemaal niet en proberen op alle manieren te verkopen.. dan heb je nog de klasse van de weekendgebruikers zelf, hierbij vindt je de overdosissen en doden terug.. onveilige seks (met SOA's of HIV tot gevolg) en vechtersbazen die onschuldige mensen aanvallen.

Ook lees ik hier dat vele gebruikers die stoppen met wiet en roken veel & onrustig slapen en niet kunnen eten, agressieaanvallen krijgen en lichamelijke problemen krijgen..
Wel.. daar is min of meer een oplossing voor
Begin met de eerste dagen niet te slapen en veel buiten te wandelen, slik vitamine & mineraal tabletten om de ontberingen van je lichaam aan te vullen en eet vooral geen fruit en vettige ongezonde zaken (te zwaar voor je maag om te verteren).
Ga vooral niet te lang zitten of liggen en neem dagelijks 2x een warme douche (wat je rustig maakt). Zorg dat je nooit in een stressvolle situatie terechtkomt en probeer drukte te vermijden.
Na de eerste 3 dagen ga je uitgeput in slaap vallen en als je wakker wordt begin je opnieuw met bewegen, donker brood eten met vlees, kaas, vis en vitamine & mineraal tabletten slikken.. altijd maar opnieuw, stilaan wordt je meer nuchter en verminderen je agressieaanvallen, je herstelt je spieren en lichaam.. het zweten kan wel nog een gehele tijd blijven duren alsook het gevoel in je zenuwen die over je gehele lichaam verspreid liggen.. blijf die adrenaline gebruiken om te sporten, zodat je niet lui en vet wordt (want eens je stopt met roken en blowen kan je lichaamsgewicht enorm toenemen na enkele maanden, niet in spieren maar in vet)

~ Waarom ik zo weinig fouten typ.. ik heb 9 maanden boeken kunnen lezen ^_^
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hey Kevin,

Bedankt dat je jouw verhaal hier hebt gepost, ik hoop dat mensen er iets uit kunnen halen. Ik moet echter wel een kanttekening plaatsen omdat niet iedere drugsgebruiker zo'n heftige jeugd heeft meegemaakt zoals jij dat hebt. De nadelige gevolgen van drugs worden juist erger met zo'n achtergrond en er zijn ook wel degelijk mensen die er wel mee om kunnen gaan.

Ik wil zeker niets aan je verhaal afdoen, maar de titel "Begin niet met drugs of je eindigt zoals mij !!" gaat voor veel mensen (gelukkig) niet op. ik wil zeker geen mensen aanzetten tot drugsgebruik hiermee, maar het hoeft niet altijd zo erg te worden.

dan heb je nog de klasse van de weekendgebruikers zelf, hierbij vindt je de overdosissen en doden terug.. onveilige seks (met SOA's of HIV tot gevolg) en vechtersbazen die onschuldige mensen aanvallen.
Klik om te vergroten...

Hoe erg dit ook is, behandel je hier wel de excessen in drugsgebruik. En ook al gebeurt dit veel meer dan zou moeten, is dit lang niet altijd zo en ligt dit in eerste instantie aan de persoon zelf en wat hij heeft meegemaakt en niet alleen aan de drugs. Het is altijd een combinatie van en je kan nou eenmaal niet iedereen over één kam scheren.

Je geeft zelf al aan dat begrip iets is waar je moeite mee hebt, maar dat is wel iets wat je nodig hebt als je met mensen wil communiceren op een gelijkwaardige manier.

Nogmaals, ik wil niets afdoen aan je verhaal en eerlijk gezegd kan ik me zelf redelijk goed terug vinden in de verhalen over je jeugd en gebruik, maar niet iedereen heeft zoiets meegemaakt.

Maar alle respect voor jou en de manier waarop je je verslaving hebt overwonnen!

Sterkte ermee.
d
darkbullLid
01-01-2024, 00:00
#6
mag ik even opmerken dat de beschrijving van zijn jeugd kwam doordat ik vroeg waar zijn ouders waren toen hij begon met drugs ?
(9 jaar!!!! dan hoor je een onbezorgde jeugd te hebben, dan hoor je verantwoordelijke ouders te hebben die je begeleiden naar volwassenheid en dan hoor je niet te grijpen naar de drugs).
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#7
Kevin van Vlaanderen zei:
De enige oplossing is, keiharde maatregelen !!! Het beleid in geheel Europa is veel te soft waardoor het alsmaar erger wordt ~ Rusland is beter, voor nog maar een kruimeltje wiet sturen ze je voor 5 jaar naar een werkkamp in Siberië.. de mensen die dat overleven hebben hun lesje wel geleerd natuurlijk, die durven zelfs niet meer over drugs praten...
Klik om te vergroten...

Die oplossing vind ik persoonlijk veeeeeeeeeeeeeel te drastisch.
Er zijn nog genoeg mensen die wel goed met drugs kunnen omgaan zonder verslaafd te worden. drugsverslaafden moeten behandeld worden niet bestraft.

grts
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#8
Darkbull zei:
mag ik even opmerken dat de beschrijving van zijn jeugd kwam doordat ik vroeg waar zijn ouders waren toen hij begon met drugs ?
Klik om te vergroten...

Dat mag, maar dat had ik wel gezien hoor.

Kevin van Vlaanderen zei:
Ik weet niet of je ooit zelf gebruikt hebt, maar alle soorten drugs brengen misdaad met zich mee.. Je leert het kennen via vrienden.. dan feest je wat.. lekker chill, niet ? Je gebruikt meer en meer tot je verslaafd bent, dan zoek je sterkere drugs.. je komt alsmaar dieper in het milieu en opeens is het feesten voorbij, nu sta je halverwege de ladder ! Mensen komen bij jou en jij levert of geeft aanwijzingen waar ze het kunnen halen.. Dan ga je zelf 4 vuilniszakken vol wiet kopen en wordt de dealer.. maar hier houd het niet op, je hebt concurrentie die niet altijd even blij is met wat je doet.. zij verdienen daardoor namelijk minder ~ er komt politie bij kijken.. de aanvoerlijnen worden afgesneden. Je wijzigt je werkmethode (je verdwijnt en laat mensen voor je verkopen) en begin zelf te kweken, Voor je het weet sta je vanboven op die ladder en wordt je opgepakt, bestolen of afgemaakt. Ik spreek hier geen namen uit.. maar dit is wat ik rond mij zag gebeuren en nog steeds gebeurt..
Klik om te vergroten...

Zelf heb ik ook wel gezien wat er kan gebeuren en ik loop ook wel iets langer mee dan jij. Ook qua gebruik en verslaving. Maar het punt dat ik probeerde te maken is dat dit dus niet bij iedereen zo is. Ik weet dat de verhalen die jij beschrijft echt gebeuren, dat weten de meeste mensen hier wel. Maar niet iedereen komt hier in terecht. That's it.

Kevin van Vlaanderen zei:
Nu zeg je wat vele "nuchtere" personen mij al verteld hebben over communiceren en omgaan met mensen, dat je daar begrip voor nodig hebt.. sorry dat ik dat niet heb, ik kan het niet inplanten ofzo.. dus zeg je maar wat de "nuchtere" personen altijd en overal tegen mezeggen, "hou je mond en kruip terug vanwaar je komt".. zo vat ik het toch op.
Klik om te vergroten...

Ik en nuchter... :grin: Maar goed, begrip is wel belangrijk om te hebben en dat kan je zeker niet inplanten, maar dat maakt je verhaal nogal onsympathiek zeg maar. Vooral omdat dit een drugsforum is waar over het algemeen mensen komen die drugs gebruiken.

Kevin van Vlaanderen zei:
Wat al die jaren al geleerd heb, is dat net diegenen die ons zogezegd moeten helpen en de normale mensen zijn, totaal geen "begrip" voor ex-verslaafden en de gevolgen daarvan tonen..
Klik om te vergroten...

Zeker, begrip voor een verslaafde is moeilijk voor een nuchter persoon omdat hij die ervaring niet kent. En veel mensen reageren daar nogal afwijzend op, dat weet ik maar als te goed, aangezien ik al ruim achttien jaar verslaafd ben. Inmiddels weet ik dat er wel mensen zijn die je misschien niet begrijpen maar je wel door dik en dun steunen, en ook weet ik dat niet iedereen die heeft. En als jij moeite hebt met begrip tonen zul je dat vaak ook niet van anderen krijgen.
K
Kevin van VlaanderenLid
01-01-2024, 00:00
#9
mandragora zei:
Kevin van Vlaanderen zei:
De enige oplossing is, keiharde maatregelen !!! Het beleid in geheel Europa is veel te soft waardoor het alsmaar erger wordt ~ Rusland is beter, voor nog maar een kruimeltje wiet sturen ze je voor 5 jaar naar een werkkamp in Siberië.. de mensen die dat overleven hebben hun lesje wel geleerd natuurlijk, die durven zelfs niet meer over drugs praten...
Klik om te vergroten...

Die oplossing vind ik persoonlijk veeeeeeeeeeeeeel te drastisch.
Er zijn nog genoeg mensen die wel goed met drugs kunnen omgaan zonder verslaafd te worden. drugsverslaafden moeten behandeld worden niet bestraft.

grts
Klik om te vergroten...

Begrijp me niet verkeerd.. maar 60% van de verslaafden die hier opgenomen word voor behandeling komen met ofwel een (vervangende) pillenverslaving terug buiten of hervallen in hun drugs, soms nog erger dan tevoren.. Ik spreek nu niet over enkel blowen, ook andere verslavingen.. er schort dan wel iets aan het systeem van behandelen of de opvolging ?
Dat van Rusland is natuurlijk "heel drastisch", om van sommige drugs af te kicken heb je gewoon medicatie nodig.. waar zij expres niet in willen voorzien denk ik.
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zeker waar, maar dat is toch heel iets anders al wat je eerder zei? Of durf je daar ook al niet op terug te komen?
K
Kevin van VlaanderenLid
01-01-2024, 00:00
#11
Svali,

18 jaar !!! Dat is wel heel wat langer dan mij... ik moet ergens in het middelbaar verslaafd geraakt zijn, zo'n 12 jaar lang denk ik vanaf mijn 14de.
Heb jij dan nooit fysieke of geestelijke problemen gekregen, we spreken hier over blowen of ..andere.. drugs ? Dat is een te lange periode, nooit proberen stoppen ?

Ik heb meermaals geprobeerd om te stoppen, maar ineens met alles stoppen is te veel.. daarom begon ik stilaan af te bouwen tot ik enkel de wiet nog overhad en daarna nog eventjes aan de morfine door een ongeval, maar dat was redelijk gemakkelijk (1week zweten, koorts en veel slapen en woelen, net of ik hevig ziek was..)

Soms verlang ik nog wel naar iets.. dan moet ik even bezinnen (alleen), zeker als men mij tot het uiterste drijft komt die drang naar boven en kan ik zo ineenzakken of agressief uithalen..


Mensen die hier komen op dit drugsforum hebben toch de intentie om te minderen of stoppen met drugs, of informatie omtrent verslavingen op te halen.. of wat de risico's inhouden ?


Soms ben ik redelijk Svali, soms niet.. mijn stemming kan altijd omslaan, dat is nu al een jaar zo en ik hoop dat het in de toekomst gaat beteren.. ik weet zelf niet wat ik aan mezelf heb.. heb wel gehoord dat paddo's, vloeibare en coke ernstige schade aan de hersenen kunnen toebrengen, maar "ik ben vroeger nooit blijven hangen" zoals ze zeggen.
Ook heb ik gelezen dat THC tot zelfs 7 jaar in de vetcellen van de hersenen en lever kan blijven zitten en als je bijvoorbeeld al 3 of 5 jaar nuchter bent, spontaan stoned kunt worden.. maar langzaamaan herstelt je lichaam zich terug en wordt je min of meer terug normaler ..??..
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kevin van Vlaanderen zei:
Mensen die hier komen op dit drugsforum hebben toch de intentie om te minderen of stoppen met drugs, of informatie omtrent verslavingen op te halen..

dit zie je verkeerd hoor, er zijn genoeg mensen hier die fantastische ervaringen met elkaar willen delen en die met elkaar tips wisselen.
vragen hoe het veilig kan, uitleggen hoe het veilig kan...
al zullen mensen vanuit jou benoemde categorie hier ook wel zeker aanwezig zijn.
Klik om te vergroten...
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#13
Kevin van Vlaanderen zei:
18 jaar !!! Dat is wel heel wat langer dan mij... ik moet ergens in het middelbaar verslaafd geraakt zijn, zo'n 12 jaar lang denk ik vanaf mijn 14de.
Heb jij dan nooit fysieke of geestelijke problemen gekregen, we spreken hier over blowen of ..andere.. drugs ? Dat is een te lange periode, nooit proberen stoppen ?
Klik om te vergroten...

Op mijn veertiende ben ik begonnen met blowen en vanaf mijn zestiende ben ik verslaafd geraakt aan wiet. Zeker in de beginperiode gebruikte ik van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat en ik rookte ze ook als sigaretten, soms wel twintig op een dag. Nadat ik vast werk kreeg ben ik daarmee gaan minderen. Sinds mijn zestiende ook elk weekend aan de speed en XTC. XTC kon ik beperken tot de weekenden, maar speed nam ik ook regelmatig door de weeks om een beetje fit te kunnen blijven, wel bleef ik ook elke dag blowen, maar wel minder. Alcohol gemiddeld vier à vijf keer in de week en dan was ik ook wel behoorlijk dronken. Iets later begon ik ook met coke en dat deden we dan gemiddeld twee keer per week, op dinsdag en donderdag want vrijdag begon het weekend en die was (tegen deze tijd) gereserveerd voor de speed. Ook diverse andere soorten drugs gebruikt in deze periode zoals paddo's, GHB e.d. maar meer om te proberen.

Na dit vier jaar te hebben volgehouden, heb ik de harddrugs achterwege gelaten, behalve dan de alcohol. Rookte nog maar twee joints per dag, voor het slapen met de waterpijp, maar begon wel steeds meer te drinken. Na dit weer vier jaar te hebben gedaan ben ik gestopt met blowen waar ik best trots op was, de fout was echter dat ik wel stopte met blowen, maar niet met verslaafd zijn. Vanaf deze tijd is het drinken helemaal losgeslagen en op een begeven moment dronk ik minimaal een liter sterke drank per dag, los van het bier en de wijn...

Dit heeft zo'n vijf jaar geduurd (in totaal dan, op het eind was het zoveel) en toen ben ik van ellende maar weer begonnen met blowen, zodat ik eerder in slaap kon vallen en nog in staat was om te werken. Sinds die tijd ging ik wel weer steeds meer andere drugs gebruiken, regelmatig speed af en toe XTC en soms coke. Echter liep ook dit steeds meer uit de hand omdat als ik iets gebruikte ik ook per se tot de max moest gaan en dan heb je het al gauw over 29 XTC pillen in twee dagen (wel slechte kwaliteit) en ook wel eens 150 gram speed in drie maanden opgesnoven. Het alcohol gebruik bleef echter steeds de kop op steken en data is eigenlijk wat me echt nekt momenteel. De rest is voor mij eigenlijk bijzaak, al zal dat ook de nodige schade hebben opgeleverd.

Of ik wel eens heb proberen te stoppen? Onderhand talloze keren, maar verder dan drie maanden clean ben ik nooit gekomen en in de laatste achttien jaar was dat welgeteld twee keer... Niet echt indrukwekkend of wel? Zeer vaak enkele dagen clean geweest of een week en hooguit twee weken als ik bijv. een nieuwe vriendin had en me toch een beetje normaal wilde gedragen. Enige voordeel dat ik wel heb is dat ik altijd tussendoor ben blijven trainen met gewichten. Door de jaren heen bleef ik maar sterker worden en beter trainen al ging dat natuurlijk wel in periodes. In tegenstelling tot jouw bleef mijn spiermassa wel toenemen en werd ik wel steeds sterker. Ik snap dat het nogal tegendraads is, maar zo is het wel. Andere kant is ook wel dat ik me afvraag wat ik had kunnen bereiken als ik nooit iets had genomen...

Fysiek heb ik niet zo heel veel ernstigs, maar daarbij weet ik niet zeker hoe of wat, maar daar ga ik binnen kort wel achter komen. Geestelijk zat problemen hoor...

Mensen die hier komen op dit drugsforum hebben toch de intentie om te minderen of stoppen met drugs, of informatie omtrent verslavingen op te halen.. of wat de risico's inhouden ?
Klik om te vergroten...

Welke intenties mensen hebben die hier komen is nogal verschillend. Wat mijn punt is dat een ieder die hier komt het recht heeft om zijn eigen mening te hebben en zijn eigen manier mag hebben om drugs te beleven. Als je wil stoppen, wil experimenteren, proberen, een overdosis wil nemen etc. En een ieder mag daar dan op reageren zoals hij wil. Als iemand graag dertig pillen wil nemen op een avond, moet ik dan zeggen dat mag niet? Ik kan slechts een advies geven meer niet. Daarom was ik misschien iets geagiteerd door je titel van: "Begin niet met drugs want dan..." En ik snap je wel, want ik zou dat ook graag zeggen, maar zo is dat niet voor iedereen. Geloof me maar mijn jeugd was echt niet veel leuker dan die van jou, en dat heeft ook geresulteerd in dit soort gedrag. En ik weet ook wel dat je mensen gewoon probeert te waarschuwen, maar zeg dan van: "Dit kan gebeuren..." Snap je?

Soms ben ik redelijk Svali, soms niet.. mijn stemming kan altijd omslaan, dat is nu al een jaar zo en ik hoop dat het in de toekomst gaat beteren.. ik weet zelf niet wat ik aan mezelf heb..
Klik om te vergroten...

Ik zal je heel eerlijk zeggen, zo ben ik ook. Als moderator ben ik in mijn functie altijd verplicht om redelijk te zijn, maar soms ben ik dat niet. Want kan zijn na te veel drank bijvoorbeeld. Meestal probeer ik het dan weer recht te breien, maar dat zou eigenlijk niet zo moeten. Dit is ook voor mij iets om bij stil te staan, maar dat is soms verrekte lastig.

maar langzaamaan herstelt je lichaam zich terug en wordt je min of meer terug normaler ..??..
Klik om te vergroten...

Dat hoop ik zeker, echt waar...
K
Kevin van VlaanderenLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dan spreek je natuurlijk over de periode dat je nog niet eens denkt aan stoppen, gezellig met vrienden. Die speed was ook een zwaar probleem voor mij vanaf het einde van mijn schooltijd, toen stonden we in de ochtend voor we naar school gingen al lijntjes te snuiven. Als het lichamelijke Opvoeding was namen we er een paar extra, toen hadden we natuurlijk scores van bij de 90%.. die XTC was nog iets anders, normaal was dat enkel in de weekends maar in de zomervakanties gebruikten we soms wel dagelijks. Mijn alcoholperiode is al vroeg begonnen, op mijn 9de dronk ik elk weekend wijn (die we stalen).. maar pas vanaf het middelbaar begonnen we liters martini te drinken en bacardi's.. al snel zat ik op mijn 14de dagelijks een liter vodka te drinken.. dan kwam het comazuipen zoals ze het nu noemen.. maar uiteindelijk had blowen altijd de overhand, de wiet was mijn beste vriend.

29 pillen op twee dagen !!! Ik had zo'n maat, het gaat nu niet zo goed met hem.. zit nu aan de bruine.. heb hem al een jaar niet meer gezien, sinds ik gestopt ben. Vanaf mijn 14de was ik misschien wel verslaafd, vooral alcohol, roken, blowen.. maar pas op mijn 16de gebruikte ik te veel van XTC en speed, toen ging ik in de horeca (koude keuken, desserts) en in een dicotheek (als kuisvrouw na het feestje ..lol.. wat je dan allemaal nog vond !!) werken. Pas op mijn 19de begon ik met alles drastisch te minderen, omdat coke in de plaats kwam.. veel verkeerde vrienden toen en verkeerde zaken gedaan om dit te kunnen betalen.. zat ik veel in Antwerpen en na mijn schooltijd liep dit volledig uit de hand.. opgepakt enzo.. toen ben ik met de coke gestopt en nam de rest weer de overhand, behalve de alcohol was er niet meer bij...

Ik vind 3 maanden persoonlijk een knappe prestatie en dan toch nog terug beginnen.. 1 week was mijn maximum en daarna moest ik een andere methode vinden, toen ben ik elke drug 1 voor 1 beginnen verbannen en afbouwen. Ook heb ik toen al die jaren met een leeg en somber gevoel rondgelopen, veel vrienden in de steek moeten laten.. tot ik enkel mijn beste vriend "wiet" overhield, want daar kon ik nog niet zo onmiddellijk van scheiden. Die wiet was nodig om nog te kunnen leven, maar had een berg schulden die ik moest afbetalen. Werken lukte langs geen kanten en dan begon de verkoopperiode met enkele maten.. een werd opgepakt en nam de schuld op zich.. die kerel verkoopt nu nog steeds. Maar toen zette ons dat tot nadenken en besloten van die rotte interimjobs te gaan doen. Ik heb eigenlijk nooit veel aan sport gedaan, enkel als ik moest op school.. computer gebruikte ik ook nooit. Uitgaan verminderde drastisch omdat het saai leek en veel te duur was, 2010 werd het afbouw jaar van de laatste resten.. wiet & roken. Roken leek me het ergst en daar wou ik eerst vanaf, wiet had ik nog van mijn eigen planten van de vorige oogst. In 2011 is alles gestopt en de volgende 3 maanden traden veel lichamelijk en geestelijke klachten op, begon te trainen omdat ik anders op de muren zou lopen.. dan had ik een ongeval en moest ik morfine slikken tegen de pijn, dat had de dokter me beter niet voorgeschreven.. ik was nog verslavingsvatbaar en ging helemaal in de morfine op, dit heeft denk ik nog de meeste hersenschade toegebracht.. wist op een bepaald moment mijn naam niet meer, mijn geheugen is momenteel nog steeds een ramp.. maar stilaan komen de zaken terug. Nu in 2012 moet het de goede start zijn, maar ben geschorst van uitkeringen, heb geen geld en woon terug bij mijn ouders (uit noodzaak).. fysiek ben ik 0,0 en mijn geheugen.. soms kan ik zo dwaas staan kijken en af en toe angstaanvallen.
Probeer elke dag te wandelen nu, zoveel mogelijk te bewegen en mijn fysiek omhoog te krijgen.. dat is nu mijn enige doel en mijn nieuwe verslaving geworden.. eten & trainen om er beter uit te zien en sterker te worden. Wil zelfs beginnen met lopen (eerst joggen), want heb niets longinhoud en eens gaan zwemmen (is van mijn 12 jaar geleden). Nu op mijn 26 moet het nog mogelijk zijn om iets van mijn leven te maken, zo denk ik.. ?

Misschien moet je toch nog eens proberen stoppen Svali, als je het al 3 maanden kunt vindt ik wonderbaarlijk.. ^_^
n
never-give-upLid
01-01-2024, 00:00
#15
hey kevin volgens mij ken ik jou denk aan fryslan boppe je ging met een vriendin van mij ???????????
n
neurotoxinLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik heb een depressieve periode achter de rug en haatte heel veel mensen. Ik had zoveel passieve agressie vroeger dat ik mij enkel kon weerhouden van mensen in elkaar slaan omdat ik wist dat ik er meer problemen mee kreeg dan het mij zou opleveren. Ik heb nog steeds ontzettend veel last van stress en geluidshalucinaties. Ook kon ik het met geen mogelijkheid opbrengen om mij ergens toe te zetten en mij te concentreren. En dat is zonder drugsgebruik. Ik heb het pas op mijn 21e voor elkaar gekregen om een vervolgopleiding te volgen. Ook kan ik maar zeer matig slapen.

Dat bovenstaande is zonder drugsgebruik. MDMA heeft mij juist van alle haat afgeholpen. Voor de stress, motivatiegebrek en lange leertraject ga ik nu pas naar een psycholoog. Ik hoop dat daar dan ook wat aan gedaan kan worden.

Ik denk dat ik enigsinds een beetje kan gebrijpen hoe jij je voelt.

Aangezien je wel op verhalen kan reageren, je toch je school hebt afgerond en je mooie dromen hebt, vraag ik mij af of je niet misschien wat met kunst kan doen? Omdat je nog geen 30 bent heb jij nog recht op studiefinanciering en allerlei andere subididies. Je kan zelfs bij de overheid bepaalde extra subsidies krijgen als je aan kan tonen na een rotverleden je leven weer probeert op te pakken.

Zou dat eventueel iets voor jou zijn?
T
TrunksLid
01-01-2024, 00:00
#17
Beste Kevin.

Ik ben ook verslaafd, aan alcohol en drugs en game, mij leven was geen leven nu ben ik een jaar clean dankzei een programma via de NA en de AA praten met mensen over leven met en zonder drugs hebt mij erg veel geholpen,
Wat ook erg helpt is om op je zelf te richten dat jij niet tegen drug en andere middelen kan is jouw probleem niet die van iemand anders dus het is echter onzin om te roepen drugs moet zwaarder worden gestraft etc sommige mensen kunnen er wel mee omgaan.

Ook is het belangrijk om je geest 180 graden te draaien niet te kijken wat je niet hebt of je zelf zielig vinden maar te genieten van het hier en nu...

Ik word ook erg depressief als ik terug kijkt op me verleden maar het is tijd om te veranderen als je het zelf wilt...

Vergeet niet Jij bent verwandwoorlijk voor jouw herstel.
K
Kevin van VlaanderenLid
01-01-2024, 00:00
#18
Beste mensen, nog geen week na mijn laatste reactie ben ik onder druk van SBS, RVA & een psycholoog door de ABVV aangesteld verplicht vrijwilligerswerk moeten gaan doen om mijn uitkering te behouden. Dit was nodig omdat ik onmogelijk in de harde wereld van privebedrijven kon functioneren en geen tijdsdruk aankon.. ik heb tijdens dat vrijwilligerswerk mensen ontmoet, ietwat groen en geitewollensokachtig met nogal linkse ideën.. maar het was gewoon een openbaring voor mij om me op mijn eigen manier terug te ontwikkelen zonder druk van buitenaf. Nu kreeg ik de kans om bij deze organisatie vrijwilligerswerk in Thailand te doen, iemand was weggevallen door ziekte.. en de vluchten, logies, enz.. waren al betaald.. door een €300 op te leggen voor naamswijziging kon ik voor 2 weken boompjes gaan planten bij Surat Thani. met drie mensen zijn we naar daar gevlogen met 2x overstappen. Eens aangekomen wist men me te vertellen dat er enkel koks en leerkrachten Engels nodig waren in Surat Thani.. men had iemand nodig om bomen te planten bij Nakhon Phanom, wat 1500km verder lag. Ik kreeg een budget waarbij ik met aftandse bussen en treinen tot mijn bestemming moest raken, onderweg zocht ik onderdak bij gastgezinnen. Eens aangekomen bleek daar maar één iemand half verstaanbaar Engels/Thais te spreken, de andere talen waren Laotiaans, Vietnamees en Thais. Met een boek in de hand en hetgeen ik met mijn maand vrijwilligerswerk had opgestoken begon ik daar met tieners van 16-20 jaar bomen te planten.. de hoofdbegeleider werd na twee weken ziek (net voor mijn eigenlijke terugkeer naar België) en moest naar een hospitaal in Bangkok afgevoerd worden voor een operatie met herstel voor 2 maanden. Men vroeg mij om langer te blijven en zijn functie over te nemen, wat ik vroeger zou geweigerd hebben.. maar nu stemde ik in. Probleem was dat nu niemand rondom mij nog Engels sprak en stroom was er ook al niet in dit gehucht, enkel als ik in het weekend naar de stad Nakhon Phanom zelf afreisde voor voedelvoorraad in te slagen kon ik mijn Nokia X2 en batterijen opladen voor een week, internet raadplegen om mijn mails te checken en eens TV kijken voor buitenlands nieuws op CNN. Na mijn 2 maanden en 2 weken vroeg men mij nogmaals bij gebrek aan vervangers of ik mijn werk nog eens met een maand kon verlengen, waarbij ik op het einde 2 weken gratis verblijf zou krijgen in Bangkok - Yaowarat Road (China Town). Ik stemde in ^_^, ik heb zelfs de laatste maand volledig in de jungle doorgebracht zonder terug te keren om voedsel in te kopen of van stroom afhankelijk te zijn. Maar toen ik in Bangkok arriveerde was het alsof de hemel voor me openging, beschaving!! Ik had vroeger ooit eens gehoord van de Bed Club in Bangkok en hier ontmoette ik een Thais Maxim model, ik heb dagelijks met haar gefeest in verschillende clubs en bars.. ik heb alle drugs links laten liggen en na enkele dagen was ik het alcoholdrinken gewoonweg beu..? Misschien heb ik mezelf toch teruggevonden door dit gehele avontuur te beleven, ik was zo opgewonden om terug te keren naar België na zo'n lange tijd te zijn weggeweest.. maar bij aankomst en zelfs vandaag nog geeft België en het gehele Europa een enorme trieste aanblik. Vrijwilligerswerk is echt een aanrader als je er een tijdje uit bent geweest door een verslaving, depressie en psychische problemen - het heeft me gered ^_^
d
darkbullLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kevin, wat goed!! wat een mooie ontwikkeling in jouw leven, het neemt echt een heel goede wending, je verhaal klinkt als een boek, ik ben erg blij voor jou en hoop dat deze ervaringen je in goed vaarwater blijven houden!!!
F
FleudertjeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Hoi,

Heb mijn eerste afkick-ervaringen naar mijn huidige behandelaar doorgestuurd.
Ik ben zelf afhankelijk van Benzo's en slik dit al 10!! jaar.
Nu ga ik in detox, iets wat ik me nooit had kunnen voorstellen.
Ik ben absoluut geen net meisje (geweest) en heb alles gedaan wat je kan doen, maar ik wil even duidelijk maken dat van alles deze medicijnverslaving het ergste is!!!!
Ach, als we toch bezig zijn met de materie, kan ik jullie ook wel op de hoogte houden van de afgelopen dagen.
Door de weekverstrekking kom ik er achter hoe achteloos ik de afgelopen jaren ben omgegaan met Benzodiazepines. Het verkrijgen van toegang tot een herhaalreceptje via internet, waar niet gecheckt wordt door zowel de psychiater dan wel de apotheek over wanneer de medicijnen eigenlijk weer mogen worden verstrekt aan patient is een doodsteek voor een ieder die afhankelijk is geraakt aan de pammetjes. Het is voor patient, die inmiddels een zware afhankelijkheid heeft opgebouwd, onmogelijk geworden om zichzelf nog een halt toe te roepen. Integendeel, als het even slechter gaat met patient wordt er nog meer voorgeschreven, zoals bij mij het geval was. Seroquel om zogenaamd de Temazepam af te bouwen, maar de Temazepam gewoon door blijven verstrekken. Door omstandigheden ooit een keer librium voorgeschreven gekregen; dit recept werd ook maandelijks herhaald.

Dat de hoeveelheid bij mij nog enigszins meevalt, is volledig te wijten aan mijzelf. Ik denk dat als ik 80mg of meer had gewild, ik daar ook allang op had gezeten.

Maar, wie vrij van zonden is, werpe de eerste steen. Dus ik zie dit als een leerproces, persoonlijk, maar ook vanwege ons werkgebied.
Door jullie interventie tot op heden ben ik me nu stap voor stap aan het losweken van jarenlange onoplettendheid en desinteresse bij mijn vorige behandelaar.
Ik ben dan ook van plan om voor, tijdens en na mijn opname een videodagboek bij te houden.

De nacht van maandag op dinsdag en dinsdag op woensdag had ik geen Temazepam in huis. Te veel daarvoor genomen, dus op. En nog niet gewend aan het feit dat als je een gil geeft, je weer binnen no time met een zak vol pillen bij de apotheek weer wegloopt.
Eigen schuld dikke bult en heel goed dat alle deuren zich sluiten. Want als je eenmaal afhankelijk ben, volgt er de schaamtevolle vertoning van verslavingsgedrag. Eerst mijn huis tot het laatste laatje, de laatste zak van jassen etc. overhoop gehaald. Dan volgt het nadenken. In je hoofd ga je iedereen langs die evt. nog wat in huis zou kunnen hebben. Gelukkig niemand die in mijn vriendenkring met hetzelfde probleem kampt, maar op dat moment weet je het al; dit wordt hel.

Ontwenningsverschijnselen; lichamelijk: zweten, slecht zicht, je hoofd voelt alsof het vol zit met watten, slecht horen, spiertrekkingen, krampen, overgevoeligheid voor licht en geluid.
Psychisch; paniekaanvallen, nachtmerries, dromen waarin de pillen constant voorbij komen en als je wakker wordt weer een paniekaanval, want in je droom had je genoeg pillen, maar de naakte waarheid is anders. Geagiteerdheid, kort lontje, niet weten wat je eigenlijk denkt, waarom je denkt. Prioriteiten niet op een rij. Niet meer eten, alleen drinken (geen alcohol, daarvoor heb ik en Refusal, maar ik kan jullie vertellen, het laatste wat je wilt is drinken, want je hebt geen middelen om de afkick weer te "begeleiden".). Op de automatische piloot het huishouden doen zover mogelijk. Mijn katten dwingen mij door te zeuren over eten, om naar de supermarkt te gaan en hun eten te geven. Geen zorgen, zij komen niets te kort hoor!

Veel in bed liggen, ondanks dat dit juist niet moet, want je moet jezelf eigenlijk moe maken door bijvoorbeeld sporten, wandelen, frisse lucht, noem maar op.
Maar de griepachtige verschijnselen nemen de overhand en het enige wat je wilt is in een veilige omgeving, in bed, de dekens over je heen en hopen dat er betere tijden komen.
Op de dag (vandaag) dat je de weekverstrekking bij de apotheek kan ophalen word je al vroeg wakker, trillingen, beven, flitsen door je hoofd, spiertrekkingen.
Dan bij de apotheek de "medicijnen" ophalen en zien dat het voor je gevoel veel minder is dan vroeger. Het is niet minder dan vroeger, maar het lijkt zo. Je geest gaat met je aan de haal.
En bang zijn om toe te geven aan die craving, want anders zit ik volgende week weer zonder, voordat ik weer "kan" halen. Niet dat dit nu bij mij het geval is, want de tijd die verstreken is tussen het begin van de weekverstrekking en opname is erg kort.

Nou.. dit waren dus 2 dagen zonder 40mg Temazepam.. Ben erg benieuwd hoe de detox zal gaan, maar het kan me geen donder schelen of ik nou 1 week of maanden door moet, ik wil van deze troep af!!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."