Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsProbleem, vriend verslaafd, hoe te handelen?!

Probleem, vriend verslaafd, hoe te handelen?!

8 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
M
McKintyreLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hey mensen,

ik heb een probleem, mijn beste vriend en tevens ''drugsmaat'' gebruikt te veel en te vaak.
Ik heb het er met hem over gehad, zelf geeft hij toe te veel te gebruiken, naar eigen zeggen heeft hij het onder controle maar elke keer spreken we af niet eerder te gebruiken dan dat we weer samen gaan feesten maar hij kan zich er absoluut niet aan houden.
Hij is ook heel verslavingsgevoelig, als ik hem bij wijze van zijn coca cola of sigaretten afneem ben ik er redelijk van overtuigd dat ie dood zou gaan :grin:
Hij gebruikt voornamelijk XTC, GHB, af en toe speed/coke.
zijn gebruik ligt momenteel van 1x per week zowel X (2 á 3 pillen 200mg+) als GHB.
Ik maak me echt zorgen om me maat en wil hem helpen maar ik ben ook zn moeder weer niet...
Iemand ideeën/tips over hoe ik dit het beste kan aanpakken?

McKintyre
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het lijkt mij een idee om je drugsmaat , vriend, ermee te confronteren. En zien of je met hem iets aan de oorzaak van de pijn kunnen doen. Dat is tenminste wat ik zo kan bedenken, anders kan je ook altijd even de huisarts of de drugsinfo lijn bellen.

Zijn gebruik is wel zorgelijk als hij dat zelf ook in gaat zien en voor de toekomst kiest, komt het goed lijkt me.
Hij gebruikt geen kalmeringsmiddel of slaapmiddel zover ik zie en dat is mooi meegenomen als hij van de ghb moet ontwennen als hij stoppen wil.

Super dat je hem zo wilt helpen, wat geduld kan wonderen verrichten. Hij moet het wel zelf kiezen en doen uiteindelijk.

Succes!
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#3
1 keer per week is toch niet zorgelijk? (als het daar bij blijft)
M
McKintyreLid
01-01-2024, 00:00
#4
Bedankt voor de reacties,
ik kijk het nog wel even aan voordat ik mezelf ertoe kan aanzetten hem ermee te confronteren denk ik.
En Someone, 1x per week 400/600mg xtc naar binnen werken lijkt me niet gezond, zeker niet als er anderhalve maand voor staat om je serotonine niveau weer op normaal te krijgen.
Daarbij weet ik het alleen van die X, weet niet wat nog meer of hoeveel er naar binnen gaat.
Denk ook niet dat hij dood zal gaan oid maar het lijkt me eeuwig zonde als hij:
1 het love gevoel kapot gebruikt, zowel voor hem als voor mij omdat ik dan geen partymaat meer heb

2 verslaafd raakt aan ander spul en zn leven naar de klote helpt om zn hobby te bekostigen

groeten :wave:
l
lemonhaze5Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik denk dat als je 1x per week gebruikt het wel een beetje te veel is ja, maar zeggen dat ie het minder moet doen helpt niet. Als hij het wil, doet ie het toch wel weer..
Eerlijk gezegd denk ik dat hij het vanzelf zat wordt, hoe vaker je gebruikt hoe eerder je het zat bent. Als hij zo vaak gebruikt, heeft ie er later steeds minder plezier van en (waarschijnlijk) is de kater de dag(en) erna het niet meer waard.

k snap wel dat je bezorgd bent, maar veel kun je er niet aandoen. Misschien zorgen dat hij als hij het dan toch doet, dat hij het zo verstandig mogelijk doet.
Aan XTC kan je alleen geestelijk verslaafd raken (dat je het gewoon wil omdat het zo leuk is) en niet lichamelijk (dat je het nodig hebt).

Je kunt ook proberen zoveel mogelijk info over de gevolgen ervan op te zoeken en hem dan te vertellen dat ie het alleen maar voor zichzelf vepest door het zo vaak te doen en hem uit te leggen wat dan die gevolgen zijn en dat jij hem alleen probeert te helpen omdat je je zorgen maakt. Als dat niet helpt, dan is er verder niet veel wat je kan doen. Hij maakt zijn eigen keuzes en hij is (denk ik) volwassen genoeg om zijn eigen beslissigen te maken ookal zijn ze niet echt verstandig.

:) ik hoop dat je er toch een beetje iets aan hebt
l
lemonhaze5Lid
01-01-2024, 00:00
#6
someone zei:
1 keer per week is toch niet zorgelijk? (als het daar bij blijft)
Klik om te vergroten...

jij leest je duidelijk niet goed in, het is het meest verstandig om 2/3 maanden tussen de keren dat je xtc gebruikt te houden. Ik weet niet of je zelf al xtc gebruikt of andere dingen, maar ik zou toch wat meer erover opzoeken voor je het weer gebruikt! :wink:

:stoned:
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik had het niet over de XTC maar over de ghb. Als je één keer per week ghb gebruikt dan hoeft dat niet alarmerend te zijn als het daar bij blijft, maar verstandig is het zeker niet.
l
lemonhaze5Lid
01-01-2024, 00:00
#8
someone zei:
Ik had het niet over de XTC maar over de ghb. Als je één keer per week ghb gebruikt dan hoeft dat niet alarmerend te zijn als het daar bij blijft, maar verstandig is het zeker niet.
Klik om te vergroten...

oooh okee haha, ik dacht dus dat het over de xtc ging :)
M
MarsssLid
01-01-2024, 00:00
#9
Doe er niet moeilijk over, het is belangrijker dat zodra het voor je vriend wel een probleem wordt dat er dan iemand voor hem is die kan steunen/helpen en niet van die 'ik zei het toch', 'ik heb je gewaarschuwd' reacties.

:wave:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."