Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoelang niet blowen voor weer te beginnen?

Hoelang niet blowen voor weer te beginnen?

6 antwoorden
21 weergaven
18-5-2026
v
visionair87Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb 7-8 jaren gekampt met een verslaving (3 a 4 joints/dag). Ondertussen ben ik wel al bijna 4 jaar gestopt, weliswaar met enkele kleine terugvallen (van 1-2 weken). Mijn ervaring is dat je het je enkel moeilijker maakt als je terug blowt. Sinds ik gestopt was heb ik anderhalf jaar geen joint aangeraakt waardoor ik eerder een afkeer had van blowen. Na een half jaar had ik er absoluut geen zin meer in en snapte ik niet meer waarom ik het mezelf al die jaren heb aangedaan. Ik voel me veel frisser, actiever, slimmer, gezonder, gelukkiger, socialer, ondernemender,... en zo kan ik blijven doorgaan.
Ik geloof wel dat af en toe blowen mss niet veel kwaad kan, maar de verslaving is des te vernietigender en mag absoluut niet gebagatelliseerd worden, wat nog veel te veel gebeurd.
Mij prestaties op school waren ondermaats, met mijn familie klikte het niet meer, ik verloor vrienden, werd asociaal, appatisch, paranoia en verloor in bijna alles interesse en dan nog de schade die het mijn geheugen heeft aangedaan (van dat laatste merk ik nog steeds de gevolgen, al is het wel al gebeterd)

Omdat ik nog steeds vrienden heb die blowen dacht ik op een gegeven moment dat nog eens een jointje wel niet veel kwaad zou kunnen. Het effect was enorm! Ik werd ontzettend stoned van slechts enkele trekjes en voelde me erg paranoia. Ondanks kreeg ik achteraf toch weer zin en de volgende week kon ik weer geen nee zeggen, toen voelde de joint wel heerlijk. Sindsdien blow ik regelmatig nog eens een joint en er zijn zelf momenten geweest dat ik eens een weeklang blowde. Waarom? Omdat het craven naar de joint terugkomt als je terug begint te blowen en omdat blowen soms zo heerlijk kan zijn. Gelukkig hou ik het wel onder controle en geef ik niet toe aan de verslaving die nog steeds in mij zit. Als ik te veel na elkaar blow, komen immers de nadelige effecten weer boven en stop ik meteen opnieuw voor minstens een maand. Ik maak het mezelf momenteel alleen moeilijker door steeds weer toe te geven aan dat occasioneel jointje waardoor de verslaving terug aanwakkert en de zin terugkomt.
Zolang ik het onder controle heb en mijn leven er niet meer onder lijdt heb ik niet echt een probleem maar binnenkort ben ik wel van plan om mijn laatste joint te roken gewoon omdat ik het beu ben steeds te moeten vechten tegen de drang om meer te gaan blowen. Als ik dan oud en versleten ben, blow ik me gewoon te pletter, dat lijkt me een mooie manier om mijn oude dag te verslijten en zo heb ik niet mijn hele leven weggegooid.

Aan al diegenen die proberen te stoppen wil ik de raad geven van dat moment niet uit te blijven stellen. Hoe langer je blijft blowen, hoe groter de schade die je aanricht. Stoppen wil niet zeggen dat je nooit meer zal blowen. Bekijk het gewoon van dag tot dag en probeer het eerst al eens 2 maanden vol te houden. JE LEVEN BEGINT PAS OPNIEUW ALS JE VAN DE WEED AF BENT!!!
Elke maand voel je je beter en beter en ben je meer en meer gelukkig dat je leven weer op zijn pootjes komt.
h
henkdevriesLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dit topic maar eens bumpen na 3 jaar.
In die 3 jaar is het niet erg goed met mij gegaan (qua blowen dan), ongeveer een maand of 3 geleden besefte ik me dat het niet langer zo door kan gaan. Mijn sociale leven was minder en ik sprak alleen nog maar met stoners af. Sinds dien ben ik minder gaan blowen en meer met mensen gaan afspreken, het minder blowen voelde niet als een verplichting maar ik wilde gewoon wat meer in mijn leven dan stoned op de bank zitten(met of zonder vrienden). Het minder blowen ging met tegenslagen maar ik had ook dagen dat ik laat op de avonds dacht, 'hey ik heb nog helemaal niet geblowd vandaag' om vervolgens de enige joint van die dag te roken maar dit vond ik ook niet erg dan. Maar het moest beter, ik wilde helemaal stoppen, ik besefte me dat ik de afgelopen 3 jaar meer verslaafd ben geweest dan ik dacht en met name in 2013 heel erg. Hiermee doel ik op de gevolgen van blowen in mijn leven, sociaal, school, fincancieel etc. Nu gaat het een stuk beter, woensdag ben ik precies een 4 weken gestopt en ik blijf zo door gaan tot op zijn minst 2 december. De eerste dag was erg lastig en de eerste dag was ook een paar keer gefaald. Nu voel ik mij energieker, socialer en meer mijzelf. Hoewel dit allemaal positieve dingen zijn heb ik niet echt het gevoel dat heel mijn leven is veranderd ofzo. Ik denk dat dit ook komt doordat ik eerst geleidelijk ben gaan afbouwen, vandaag en vandaag en jaar geleden is wel een wereld van verschil.

Ik wil stoppen tot minimaal 2 december omdat ik uit verschillende bronnen heb vernomen dat je na 2 maanden niet meer verslaafd bent. Dit neem ik met een korrel zout omdat het volgens mij per persoon verschilt. na 2 a 3 dagen viel mij het stoppen erg mee, ik sliep slecht, droomde raar en had de andere bekende afkick verschijnselen maar de drang om te blowen kon en kan ik nog steeds erg makkelijk weg drukken. Het onderhandelen in je hoofd "ja maar nu is het 2 weken dan mag ik best 1 joint en dan weer 2 weken niet" bandwoord ik met "NEE" en ik ga verder met mijn dag zonder er weer aan te denken.

Nu is mijn verwachting dat ik dit na 2 december wel ga krijgen en ik vraag mij af hoe ik hier het beste mee om kan gaan.Het wil niet zeggen dat ik op 2 december volle gas ga blowen maar ik wil dan gaan proberen om een manier te vinden om normaal met wiet om te gaan. De beste oplossing is permanent stoppen maar dit gaat me denk ik niet lukken en dit wil ik eigenlijk ook niet. Dat het stoppen nu zo goed gaat is juist omdat ik weet dat ik werk naar een manier waarop ik wel af en toe kan blowen. Wat ik aan jullie wil vragen zijn eigenlijk tips hoe je een terugval naar dagelijks blowen kan voorkomen en hoe je dit aan moet pakken. Ik ben bang dat het gaat gebeuren, dat ik na een week denk "fuck man ik heb elke dag geblowd" en dit wil ik voorkomen. Daarom wil ik duidelijke afspraken met mijzelf maken, waar ik graag jullie kritiek op wil.

- max 1x per week één voorgedraaide joint halen ( of kan ik beter beginnen met 1x per 2 weken?)

of

- max 1x per week mee blowen met vrienden/collegas (in tegenstelling wat ik hier veel lees ga ik nog steeds veel om met blowers en heb ik al meerdere joints afgewezen) .

- Wanneer ik deze regels overtreed stop ik direct 2 weken met blowen. (of langer?)

Ik heb veel topics hiervoor gelezen vandaag en eigenlijk moet ik gewoon permanent stopppen, echter heb ik hier simpelweg de wilskracht niet voor en vind ik af en toe blowen eigenlijk veel te fijn. Ik las ergens de terecht opmerking "eigenlijk wil elke verslaafde gecontroleerd worden in zijn gebruik" dit is natuurlijk helemaal waar maar ik wil die controle zelf gaan doen, daarom wil ik duidelijke regels opstellen.

TLDR: bijna 4 weken gestopt ik ga voor 8, na 8 weken (indien zonder terugval) wil ik af en toe blowen, welke regels kan ik het beste hanteren om een terugval te voorkomen.

Alvast bedankt!
h
henkdevriesLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hey!
Ik ben sinds 2 weken gestopt met blowen omdat ik merkte dat ik verslaafd aan het worden was.
Het laatste jaar heb ik elke dag ongeveer een halve tot een hele gram gerookt.
Toen heb ik met mijzelf afgesproken een maand niet te blowen.
Zondag, 2 weken later kon ik het niet weerstaan om een jointje mee te roken met wat vrienden, ik was echt super snel stoned.

Vandaag, en dag later had ik er verder geen moeite mee nuchter te blijven.
Maar ik wil weten hoe ik het nu aan moet pakken?
Voor mijn gevoel leef ik nu al totaal anders, niet meer constant de drang om te blowen en het eigelijk niet zonder willen. Ik besef dat ik het laatste jaar veel tijd en energie heb verspeeld.

Echter is het natuurlijk nog niet klaar ik wil nog langer nuchter blijven. Tenslotte was heb ik mijn maand niet volgehouden.

Kortom, Hoelang is nodig te stoppen voor dat het verstandig is weer af en toe een joint te roken (1 a 2 keer per week). Al het commentaar en tips zijn welkom!

Ik begrijp dat dit natuurlijk ook persoonlijk is tot je het gevoel hebt dat je niet meer verslaafd bent maar dit heb ik al voor mijn gevoel. Hier wil ik aan toevoegen dat ik enkel nog voor gedraaide ga halen en zorg dat ik geen wiet/ joints meer zelf op mijn kamer heb.

Alle tips en adviesen zijn welkom!
b
batmLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hey man,

Heel herkenbaar verhaal.
Mijn ervaring:

Na ruim 20 jaar bijna dagelijks (veel) blowen, ben ik een half jaar geleden gestopt.
Voorheen meerdere pogingen ondernomen, maar na een aantal weken clean toch weer een joint aangeschaft en in 'no time' terug op het oude level.
Nu is de kogel door de kerk: na 6 maanden clean zie en ervaar ik alleen maar de voordelen van een blowvrij leven: 'ochtends beter uitgerust, overdag actiever, vrolijker, socialer, emotioneel stabieler, betere uitstraling, assertiever, positievere instelling enzovoorts. Als ik nu een coffeeshop passeer, krijg ik lichtelijke braakneigingen vanwege de wietlucht. Alsof mijn lijf in opstand komt.
Begrijp me niet verkeerd: ik ben absoluut geen anti blower nu ik zelf ben gestopt. Mijn vrienden blowen terwijl ik ik in dezelfde ruimte vertoef. ( Alleen de geur...)
Hoe hou ik het vol? Het was het juiste moment, het voelt als een doorbraak en opluchting. Gelukkig grijp ik niet naar andere middelen om in de aangeleerde roes te vertoeven.

Mijn advies: ga door de moeilijke momenten heen. Als je weer blowt na een aantal weken clean, val je snel terug in je oude patroon. En dat is niet echt een push voor je eigenwaarde.
Het dagelijks blowen gaf voor mij aan dat ik iets uit de weg wilde gaan. Na het stoppen kwamen veel opgekropte, bevroren emoties opzetten. Afkicken is niet easy: je krijgt onverwachtse emotionele momenten, woedeaanvallen, onnodige irritaties en het slapen was de eerste weken erg moeilijk: veel heftige dromen, moe en niet uitgerust de dag ingaan en weinig energie voor werk en studie. Maar nu voel ik de energie en of ik nog ooit ga blowen? Ik weet het niet, het idee is uit mijn hoofd.
P.s. voorgedraaide joints zijn erg heftig, toen ik na mijn laatste poging een gekochte joint opstak, heb ik daarna twee uur kotsend boven de toilet gehangen. En toch ging ik weer gebruiken...
Succes man, try to reset your mind!
h
henkdevriesLid
01-01-2024, 00:00
#5
Bedankt voor je reactie!
20 jaar is wel intens zeg.
Ik herken me inderdaad in een paar van die dingen, gelukkig heb ik geen last gehad van slapeloosheid en dergelijke. Je verhaal maakt wel indruk op mij dat ik inderdaad beter nog even vol kan houden, bedankt hiervoor.

het verschil tussen ons zit het volgens mij in dat ik wel weer af en toe wil blowen, ik denk dat ik dit ook prima kan. In iedergeval nog even clean blijven dus.

Ik ben nog steeds benieuwd naar de periode die nodig is om clean te blijven voor je kan zeggen dat je afgekickt bent.

bedankt!
g
grunLid
01-01-2024, 00:00
#6
Elke verslaafde wil graag gecontroleerd gebruiken wanneer het hem uitkomt. Alleen is dit vaak 1000000X lastiger dan helemaal stoppen. Ik ben nu 10 jaar verslaafd en me langste periode dat ik het niet gedaan heb was 21 dagen ofzo (was echt een uitzondering). Ik kon me ook niet voostellen om het nooit meer te doen en wilde dolgraag minderen. Maar elke x als ik de eerste weer rookte kwam ik in me oude patroon + meer. Ik ga nu sinds 13 september naar aa meetings en heb sinds toen 17 dagen niet meer geblowt. Ik heb toen een terugval gehad van 1 dag, en direct zaten al me oude gedachtes weer in me hoofd (ach 1 dag kan nog wel, wat maakt het ook allemaal uit en nog meer van die smoesjes). Gelukkig heb ik me gereedschappen kunnen gebruiken en heb ik het niet gedaan. Als deze maand voorbij is zit ik op 1 maand en ben echt dolblij. Het is enorm hard werken, maar ik heb er nu al een hele hoop voor terug gekregen.
f
fullerLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hallo Henk en anderen die willen stoppen.

Lichamelijke afkickverschijnselen zijn naar een poosje weg. Per drug is dat verschillend.
Het Mentale aspect van verslaving is eigenlijk veel hardnekkiger. Ik vrees dat jij al verslaafd bent.

Met alle respect maar een deadline als tot 2 december, of '2 maanden niet' zijn tekenen van verslaafd zijn. Je probeert het te controleren; dat is geen goed teken. De hoeveelheid thee die je drinkt hoef je waarschijnlijk niet te controleren.

Ik ben een lid van Narcotics Anonymous. Heeft mij enorm geholpen. Ik ben nu over 5 jaar clean.
onderschat verslaving niet: het maakt je kapot, langzaam of snel.

Er zijn echte redenen waarom je dat oh, zo onschuldige jointje rookt. Als je die redenen niet boven water krijgt. En als je dat niet aangaat is stoppen een rituele, kansloze bedoeling.

Alleen toen ik volledig stopte: volledig stopte met alles (ook alcohol), ging ik echt een leven leiden. Ik ben ontzettend gelukkig dat ik een uitweg gevonden heb en vooral dat ik volledig gestopt ben.

Het ga je goed

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."