Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsstoppen met benzo

stoppen met benzo

30 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
K
KmindLid
01-01-2024, 00:00
#1
Bespreek het met je dokter.
Die zal je normaal op diazepam zetten en dan rustig aan afbouwen.

Ik zit zelf al 10 jaar aan de benzo's, ben nog niet klaar met mijn andere verslavingen om ermee te stoppen. Zou zelf niet zonder mijn benzo's kunnen.
Hoop dat jij het wel kan, veel steun en succes!
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het zijn wel doseringen waarbij je niet veilig cold-turkey kan stoppen. Een arts raadplegen is altijd slim, ten eerste om gegarandeerd je medicatie te kunnen krijgen, maar ook omdat je dan in elk geval iemand die ervoor geleerd heeft regelmatig ziet, en dus in zicht blijft.

Toch wil ik je waarschuwen dat jou gebruik, wat ik meestal zelfmedicatie noem, meestal wel een achterliggende reden heeft. Ik neem aan dat je best op de hoogte was van de verslavende werking, en alle andere risico's. Toch heb je vanwege een bepaalde reden gekozen voor de benzo's. Of je die reden weet of nog niet, je zal dat toch ook moeten aanpakken wil je de grootste kans hebben om van de pillen af te blijven.

Succes, hou ons op de hoogte!
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#3
de laatste loodjes zijn wel het zwaarst. ik hoop dat het meevalt en als het je lukt, probeer er dan echt van af te blijven.

Succes!
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik ben idd onder behandeling van een arts aan het afbouwen. Daar beon ik met 100 mg diazepam per week en zit nu op 30 mg na enkele maanden. Dat is wat ik bedoel.

Ik wist ook wat de gevaren waren van het gebruik en ben er eigenlijk nog niet helemaal uit waarom ik ooit begonnen ben en waarom het zo uit de hand gelopen is..


Alleen begint nu de 'wereld' weer wat zichtbaarder te worden en vraag ik me af hoe lang dat gaat duren nadat ik volledig van de troep af ben.. cognitief vermogen terug, kleine fysieke pijntjes die komen opzetten. Etc.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#5
Lastig te zeggen hoelang de afbouw duurt. Het is nou eenmaal belangrijk het langzaam te doen , volgens een apotheker die ik ken zijn mensen die het (te) snel afbouwen ook diegene die (helaas) snel weer terugvallen.
Neem je tijd en probeer het rustig te doen.

Nogmaals succes en sterkte pb gerust als je iets kwijt wilt wat privé is.
Heb hetzelfde ervaren.


Peace
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#6
nou, dat klinkt in elk geval positief.

vooral eerlijk blijven naar jezelf en je omgeving, dan denk ik dat je er al bijna bent.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Thanks voor je aanbod! So far so good iig. Ik zal hier wat updates plaatsen omtrent de afbouw iig.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zo te horen maak je wel flinke stappen voorwaarts, maar het is de laatste 2 x 5mg die het moeilijkst zijn. Ik gok zomaar dat je wel echt gemotiveerd bent, dus het zal je denk ik wel lukken.

Succes.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Gemotiveerd ben ik zeker! Ben er ook helemaal klaar mee, dat scheelt een hoop. De arts bij wie ik loop is ook een fijne arts dus dat helpt ook goed mee
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Afgelopen week naar 25 mg gegaan. Ging me voor het eerst niet zo goed af. Ben veel onrustiger geweest damet bij de laatste paar keren dat ik er 5 mg vanaf heb gehaald. Heb besloten om het nog een week te consolideren op 25 mg en daarna pas weer een stapje te maken. Wellicht met 2.5 mg eraf ipv 5. Heeft iemand ervaring in het per dag afbouwen? Dus elke dag een mg om vervolgens op het eind van de week op hetzelfde uit te komen als je van plan was? Dat lijkt me voor m'n gevoel makkelijker omdat de klap dan niet zo aankomt op het moment dat je er direct 5 mg afhaalt elke week, maar gewoon1 elke dag of elke 2 dagen.

Grtz
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mooi dat je vooruitgang boekt. het lastigste is de laatste keer afbouwen naar niks. Ik gebruik zelf nog steeds 1 a 2 maal daags 5mg diazepam, er zijn dagen bij dat ik niks gebruik, maar meestal is het toch 2 maal daags, en af en toe 1 maal daags.

Omdat ik grotere problemen heb heb ik tijden geleden met mijn psychiater afgesproken dat ik "zo nodig" 2 dd inneem, maar dat in elk geval niet overschrijd. Ook zie ik die man minstens 4 keer per jaar.

Graag zou ik er helemaal vanaf zijn, er zijn redenen genoeg:
- Je bent afhankelijk van een voorschrijvend arts en de beschikbaarheid bij een apotheek.
- Ik gebruik het nergens voor, behalve dat ik van die laagste dosering niet afkom.
- Gelukkig betaald de verzekering(B2), maar het kost toch geld, alleen niet direct uit mijn beurs.
- Gezond zijn ze niet.

Ik heb dus eigenlijk geen reden ze te slikken behalve dat ik er niet vanaf kom en wanneer er een of andere echt ernstige calamiteit voordoet zal ik door een zure appel moeten bijten. dat laatste varieert geloof ik tussen de pensioenleeftijd van mijn psych en een of andere nucleaire ramp.

Nogmaals succes.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#12
Goed gedaan man , petje af voor jezelf!

Nu zo houden en je slaap word ook weer beter , of is dat al verbetert?
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Deze week 10 mg per dag. Laatste loodjes, denk nog 3 a 4 weken tot de nullijn!
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Heb toen ik rond de 10 mg diazepam zat melatonine 3mg voorgeschreven door de arts. Aanvankelijk hielp dat niet maar sinds vorige week slaap ik vrij redelijk, ongeveer 5 a 6 uur per nacht. En dat is niet verkeerd voor mijn doen.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zeker weten. Ben blij als ik er van af ben! De motivatie is enorm dus dat scheelt al enorm. Dit gaat lukken!
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hallo allemaal.

Ik kan jullie mededelen dat ik inmiddels ruim drie weken van de benzos af ben! Wat een verademing! Van meer dan 100 mg diazepam per dag naar 0 in amper 4 maanden, door een uitstekende arts en doorzettingsvermogen. Ik dacht dat het me nooit zou lukken. Heb ook echt gare periodes gehad maar het is het zeker waard. Voor iedereen die er af wilt raken: doe het! Er gaat een wereld voor je open!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
mcnekkerman zei:
Hallo allemaal.

Ik kan jullie mededelen dat ik inmiddels ruim drie weken van de benzos af ben! Wat een verademing! Van meer dan 100 mg diazepam per dag naar 0 in amper 4 maanden, door een uitstekende arts en doorzettingsvermogen. Ik dacht dat het me nooit zou lukken. Heb ook echt gare periodes gehad maar het is het zeker waard. Voor iedereen die er af wilt raken: doe het! Er gaat een wereld voor je open!
Klik om te vergroten...
Super! :grin: Goed bezig!
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#18
mcnekkerman zei:
Hallo allemaal.

Ik kan jullie mededelen dat ik inmiddels ruim drie weken van de benzos af ben! Wat een verademing! Van meer dan 100 mg diazepam per dag naar 0 in amper 4 maanden, door een uitstekende arts en doorzettingsvermogen. Ik dacht dat het me nooit zou lukken. Heb ook echt gare periodes gehad maar het is het zeker waard. Voor iedereen die er af wilt raken: doe het! Er gaat een wereld voor je open!
Klik om te vergroten...

congratz en houden zo!
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#19
mcnekkerman zei:
Heb toen ik rond de 10 mg diazepam zat melatonine 3mg voorgeschreven door de arts. Aanvankelijk hielp dat niet maar sinds vorige week slaap ik vrij redelijk, ongeveer 5 a 6 uur per nacht. En dat is niet verkeerd voor mijn doen.
Klik om te vergroten...

Helemaal mooi , had er zelf veel langer en erger last van op slaapgebied.

Je les wel geleerd na dit avontuur lijkt me!

Respect
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#20
En fris 2017 in. Alweer ruim 3 maanden he le maal klaar mee!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."