Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIk wil minderen.

Ik wil minderen.

9 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Raver zei:
Minderen geloof ik zelf niet in, naar verloop van tijd zul je altijd weer eindigen op je oude patroon. Of je moet heel sterk in je schoenen staan maar je geeft zelf al aan dat dat niet lukt.

Wellicht kun je proberen alleen in het weekend een wietje te roken. En als dat je niet lukt ervoor kiezen volledig te stoppen als je echt wilt minderen.

Succes.
Klik om te vergroten...

Zoals hier wordt verteld, minderen geloof ik niet in.

Met roken ben ik gewoon eerst 3 maanden gestopt zodat die lichamelijk verslaving eruit is. Nu rook ik soms op een weekend avond. Totaal geen behoefte aan door de weeks...misschien zelfs niet lekker.

Maar een verslaafde die eerst "minderde" valt natuurlijk veel sneller terug in zijn patroon.

Wat ik merkte wat een grote valkuil is bij verslaving (ja sorry ik had alleen een rookverslaving waar ik veelste makkelijk van af kan dus wat kan ik praten) is dat de motivatie uiteindelijk verdwijnt na een lange periode stoppen. Als je nu enorm gemotiveerd ben hoef niet zo te zijn dat je over een maand dat nog ben.

Maar hoe je het ook gaat doen...succes!!!
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#2
Craving (het gevoel te willen gebruiken) hangt heel nauw samen met de situaties waarin je een drug gebruikt. Er is sprake van een zekere 'cue'; een prikkel in jouw omgeving die een signaal naar je stuurt dat je je al eens eerder heel lekker hebt gevoeld in die omgeving toen je jouw drug of middel naar keuze nam. Dit kan bijvoorbeeld zijn wanneer je een lang hoorcollege hebt gehad en naar buiten loopt. In die context heeft een nicotine verslaafde al zo vaak ter ontspanning (dat wordt vaak genoemd, hoewel sigaretten onder stimulerende middelen vallen) een peuk opgestoken dat die craving enorm wordt. Op een gegeven moment vervalt iemand zo vaak in hetzelfde gedrag dat die cue niet eens meer opvalt; er wordt gewoon een peuk opgestoken zonder na te denken.
Waarin jij mazzel hebt, is dat jouw gebruik niet zo zeer plaatsvindt op plekken die je niet kunt ontwijken, zoals voor het pand van je hogeschool/universiteit of in jouw eigen woning. Wat je onder andere kunt doen is dus de plekken waarop je gebruikt te ontwijken, net als de mensen waarmee je gebruikt. Dit betekent dus minder vaak of niet meer naar die coffeeshop gaan.
Daarnaast zou ik zelf een taxatie maken van wat je precies wilt en wat het je op zal leveren als je minder gaat gebruiken. Gaat 3 of 4 keer gebruik echt je leven veranderen ten opzichte van 5 of 6 keer gebruik? Het klinkt naar mijn inziens niet alsof je er helemaal achter staat, of echt een duidelijk plan hebt waarom je wilt minderen en wat dat voor je zou betekenen.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hoe staat het er inmiddels voor @DieEneGinger? :)
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Gaat allemaal vanzelf als je een ouwe lul wordt zoals ik lol :tongueout:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Belushi zei:
THC heeft in vele gevallen een reversieve tolerant
Klik om te vergroten...
Hoe kom je hierbij? Echt iedereen die ik ken die vaak blowt die krijgt last van tolerantie en heeft steeds meer nodig. Uiteindelijk gaan de meesten wel minder blowen, maar dat komt vaak meer omdat ze uiteindelijk uitgekeken raken op altijd stoned zijn.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik ben dan de uitzondering denk ik, nauwelijks last gehad van tolerantie in de bijna 30 jaar dat ik blow. Enige wat ik een paar keer heb gehad is een bepaalde wiet voor langere tijd roken en er enige vorm van tolerantie ontstond. verandering van wietsoort was dan voldoende om onder die tolerantie uit te komen.

Wat wel veel uitmaakt is of je het inzicht krijgt dat veel blowen je remt in je persoonlijke ontwikkeling, en dan daar je gebruik op aanpassen.

En inderdaad, hoe ouder je wordt met hoe minder je genoegen neemt. Vroeger moest ik knetterstoned zijn maar tegenwoordig vind ik de milde stonedheid van een joint eigenlijk al voldoende.
B
BelushiLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hoe lang gebruik je al en hoe oud ben je? THC heeft in vele gevallen een reversieve tolerantie, wat maakt dat mensen sowieso uiteindelijk hun gebruik minderen.

Daar ben je echter niets mee op dit moment, en je hebt natuurlijk nood aan een 'nu' oplossing...

Het vermijden van triggers, zoals eerder reeds opgemerkt, zoals de Coffeeshop, kan helpen om je gebruik af te bouwen: het is mogelijk, weet ik uit eigen ervaring... - al is, en lijkt me in jouw geval het meest aangeraden, inderdaad de korte pijn van gewoon ineens helemaal te stoppen met gebruik de beste oplossing.


(als de rook om je hoofd is verdwenen - Boudewijn de Groot)

:)

Veel geluk!
S
SprokkieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Minder naar de coffeeshop ?
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#9
Minderen geloof ik zelf niet in, naar verloop van tijd zul je altijd weer eindigen op je oude patroon. Of je moet heel sterk in je schoenen staan maar je geeft zelf al aan dat dat niet lukt.

Wellicht kun je proberen alleen in het weekend een wietje te roken. En als dat je niet lukt ervoor kiezen volledig te stoppen als je echt wilt minderen.

Succes.
D
DieEneGingerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zoals die titel al zegt, wil ik minderen alleen gaat dat wat moeilijk. Ik blow nu zon 5/6 keer per week. Ik rook dan ongeveer 1/1,5 gram per sessie. Ook blow ik bijna altijd in de codffeshop, dus blow niet in mn eentje. Ik zat zelf te denken aan minderen tot 3/4 keer per week, maar aangezien dat niet lukt, vraag ik hier om wat tips.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."