Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaving alcohol & wiet: ouders

Verslaving alcohol & wiet: ouders

15 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#1
Bas zei:
Dit is wat ik ga doen, deze week heb ik al een afspraak staan. Ik heb m'n moeder al geconfronteerd met wat ik van plan was (zojuist). En de reacties waren enigszins verrassend en interessant. M'n moeder heeft aangegeven dat ze iedere hulp permanent zou gaan afwijzen en zou gaan uitlachen, omdat mensen volgens haar nooit kunnen veranderen. Dit zei ze toen ze net thuis kwam van werk en 2 biertjes achter over tikte omdat ze 'zo verschrikkelijke dorst had' en toch al 2 liter water op had deze dag. Ondertussen had ze alweer een joint gedraaid (met shag in een normaal vloeitje).

Toen ik over verslaving begon gooide ze letterlijk de ene excuus na het andere eruit. Net zoals voorbeelden, ze betrok allerlei soorten mensen erbij en gaf de tijd waarin we leven de schuld van dit alles. En haar mening over het drinken van alcohol is omdat het lekker is. Ze ontkent het kortom keihard, ze ontloopt de herkenning.

Ze is heel stellig hierover en ik vermoed dat het dieper zit dan ik eigenlijk dacht.

Tot zover dus even een update.
Klik om te vergroten...

Blijkbaar voelt ze niet de behoefte te veranderen. In principe is dit haar goed recht. Net zoals dat jij van je drugsgebruik mag genieten, mag zij dit ook, en daarbij ieder mens. Daarbij zullen er op dit forum ook een hoop mensen zijn die pretenderen dat ze hun drugsgebruik onder controle hebben, maar ondertussen keihard afglijden, dat is inherent aan het gebruik van verslavende middelen. So don't blame her. Dat jij het als problematisch ervaart is vervelend, maar is uiteindelijk niet jouw pakkie an.

Misschien is het aanpakken van andere problematiek belangrijker. Is er bijvoorbeeld iemand binnen je familie, of misschien ben jij de aangewezen persoon, die kan meekijken met haar financiën en een gestructureerd plan op kan stellen? Als je dit probleem in de kiem weet te smoren, dan lijkt het mij dat het een positief effect zal krijgen op je moeder. Wellicht zal deze succeservaring een motivatie geven om haar andere problemen ook aan te pakken. You never know.. Succes!
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
@Bas
Klassieke reactie van iemand die nog in de ontkennende fase zit.

Heel veel succes, gaat nog een lang verhaal worden denk ik.
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zoals de titel al zegt, mijn moeder heeft een alcohol en wiet verslaving en heeft het en der schulden. Dit alles ontkent ze en ze heeft naar mijn mening totaal geen besef waar ze mee bezig is. Nu mijn vraag: hoe moet ik hiermee omgaan en hoe laat ik haar het licht zien?

Ik zal wat later een toevoeging toevoegen bij dit verhaal om het wat verder in details uit te leggen. Maar kortom: als ik tegen mijn moeder zeg dat ze een alcoholist is, zegt ze terug: ''Ik ben geen alcoholist, want een alcoholist begint 's ochtends met drinken.'' En als ik zeg dat ze dingen vergeet door de wiet (wat dagelijks gebeurt), zegt ze: ''Ik ben nu juist ontspannen en maak m'n hoofd leeg, dat heeft niks met wiet te maken.''

Ik denk dat deze citaten wel echt genoeg zeggen. Ik zoek dus advies hoe ik haar zelf dit kan laten inzien. Desnoods door professionele hulp, ook betreft de financiële kant.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#4
Als een familielid of een andere naastbetrokkene verslaafd is aan alcohol of drugs is de verslaving waarschijnlijk ook van invloed is op je eigen leven. Mogelijk ben je geconfronteerd met vervelende situaties en bent u verdrietig, boos of voelt u zich schuldig of machteloos.

Om u te ondersteunen is het mogelijk deel te nemen aan zogeheten POM-gesprekken. POM staat voor Preventieve Ondersteuning Mantelzorgers.

De familie en naastbetrokkenen worden bij voorkeur betrokken bij de behandeling. Uit ervaring weten ze vaak goed wat echt helpt of juist niet en zijn een belangrijke steunfactor.

De Stichting Coke van jou heeft een website waarop meer interessante en bruikbare informatie te vinden is voor partners, familie en vrienden van verslaafden. Ook Stichting Naast heeft een mooie website met informatie voor naasten van iemand met een verslaving. De website Moedige moeders biedt informatie en steun (niet per se alleen aan moeders!).
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik ben wel benieuwd naar de details, wat is de frequentie van het gebruik?

Heeft je moeder AD(H)D? Want als iemand zegt dat ie met blowen zijn/haar hoofd leeg krijgt is dat wel een aanwijzing daar voor.
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#6
Vicieuze cirkel. Wellicht is het in kaart brengen van jullie drugsgebruik met behulp van een psycholoog een idee. Jullie zullen eerst het probleem moeten erkennen alvorens er oplossingen aangedragen kunnen worden. En het erkennen is lastig zat. Als ze geen hulp wil, dan is het trekken aan een 'dood' paard, ben ik bang.. Succes!
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mijn moeder drinkt dagelijks in de middag tot avond en blowt al zodra ze klaar is met werken. Voor zover bekend heeft ze geen AD(H)D. Ook wanneer ze vrij is drinkt & blowt ze en gaat ze ook langer door. Ze gebruikt echter niet veel wiet per dag, maar dat komt omdat ze ook niet meer nodig heeft. Ze doet over 1 gram ongeveer een week, schat ik. Ze rookt verder ook gewoon nog.

acht.zes zei:
Want als iemand zegt dat ie met blowen zijn/haar hoofd leeg krijgt is dat wel een aanwijzing daar voor.
Klik om te vergroten...
Dat doet ze ter ontspanning, wat er bij mij op wijst dat ze dit allemaal doet om problemen te vergeten. Want er zit financieel ook wat mis bij m'n moeder. Desondanks dat blijft ze gewoon stevig doordrinken/blowen & roken.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
@Bas
Ok.

Van een gram wiet in de week schrik ik in ieder geval niet echt, weet je zeker dat dit niet meer is? Ik bedoel, in een joint zit toch al gauw een kwart tot een derde gram, dus als je 7 dagen met een gram doet dan kom je niet verder dan een stickie per dag.

Dat alcoholgebruik daarentegen lijkt me wel wat problematischer. Je hoeft in ieder geval echt niet met alcohol op te staan om alcoholist te zijn, dus dat argument kan meteen van tafel. Elke dag vanaf de middag al aan de alcohol tot laat in de avond lijkt me toch wel dat je dan een alcoholist bent.

Alcoholgebruik zit ook bij mij flink in de familie, als ik dan kijk naar mijn eigen ouders, die drinken elke dag voor het avondeten een paar alcoholische versnaperingen maar die raken na het avondeten dan weer geen druppel aan. Dat kan nog net, lijkt me. Zelf zit ik ook een beetje in de gevarenzone, als ik eenmaal een pilsje pak voor het avondeten dan ga ik toch meestal wel door met alcohol drinken na het eten. Ter compensatie stel ik dan door de week een paar alcoholvrije dagen in en dat kan ook nog net, althans, dat vind ik.

Veel succes met je moeder er van te overtuigen dat ze wel degelijk een probleem heeft en daarmee aan de slag te gaan!
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#9
acht.zes zei:
Van een gram wiet in de week schrik ik in ieder geval niet echt, weet je zeker dat dit niet meer is?
Klik om te vergroten...
Is zeker weten niet meer, maar ik schrik er ook niet echt van, tis niet super veel namelijk. Maar ze vergeet dagelijks alles, lol, daar schik ik wel van.

Ik ben van plan de feiten keihard onder haar neus te drukken en dan ook echt keihard. Verder haal ik de rest erbij, vader, etc. Mocht dit niet helpen, dan ga ik sowieso een paar afspraakjes maken bij verschillende instanties.
A
ArisenLid
01-01-2024, 00:00
#10
Bas zei:
Is zeker weten niet meer, maar ik schrik er ook niet echt van, tis niet super veel namelijk. Maar ze vergeet dagelijks alles, lol, daar schik ik wel van.

Ik ben van plan de feiten keihard onder haar neus te drukken en dan ook echt keihard. Verder haal ik de rest erbij, vader, etc. Mocht dit niet helpen, dan ga ik sowieso een paar afspraakjes maken bij verschillende instanties.
Klik om te vergroten...

het spijt me voor je bas , problemen met je moeder lijkt mij niet erg makkelijk ik heb geen moeder meer maar als je moeder verslaafd is lijkt mij dat een zware molensteen ben jezelf en sta waar je voor staat ook jou moeder kan wat van jouw leren vecht ervoor en ik zie en help je als ik kan
s
stomme eendLid
01-01-2024, 00:00
#11
Wat klote bas.

Woon jij nog thuis? Draagt ze nog de zorg over jou?
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#12
stomme eend zei:
Wat klote bas.

Woon jij nog thuis? Draagt ze nog de zorg over jou?
Klik om te vergroten...
Ik woon nog thuis inderdaad. Ze draagt geen zorg over me, ik ben vrij waarin ik wil en kan het huis uit wanneer ik wil (dit wil ik ook dolgraag). Alleen het vinden van een woning is kei lastig. ;p
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ja, een goede betaalbare woning vinden in dit land is een van mijn grootste ergernissen. Kookt je moeder ook niet voor je of doet ze de was voor je, etc.? Vaak als kinderen het huis uit gaan, is dat voor moeders moeilijk. Haar doen beseffen en overtuigen dat ze verkeerd bezig is een ding, maar daarna komt het moeilijkste. Tijdens een stoppoging (onder begeleiding) moet de situatie zo normaal en stabiel mogelijk blijven. Hoe zou het voor je moeder zijn als je het huis uit gaat, denk je? Wil je anders zelf niet dichtbij blijven (in huis) om te zorgen dat het goed met haar gaat?
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#14
Albedo zei:
Kookt je moeder ook niet voor je of doet ze de was voor je, etc.?
Klik om te vergroten...
Ik doe vrijwel alles zelf, tenzij m'n moeder toch bezig is, dan kookt ze gelijk voor iedereen (of doet ze de was). Maar dit komt zelden voor. De laatste keer dat we als gezin gezamenlijk aten is alweer een jaartje geleden ongeveer. We werken allemaal fulltime, dus iedereen doet gewoon z'n eigen ding, we werken ook nog is op verschillende tijden. M'n moeder weet dat ik graag het huis uit wilt en weet dat ik er ook al een tijdje klaar voor ben, daar heeft ze geen moeite mee dus.

Albedo zei:
Wil je anders zelf niet dichtbij blijven (in huis) om te zorgen dat het goed met haar gaat?
Klik om te vergroten...
Moet ik vrijwel sowieso wel vanwege werk/school, maar ook omdat ik bang ben dat ze verder in de shit komt als iedereen het huis uit is. ;p

Maar betreft hulp zoeken, iedereen hier heeft ervaring met een huisarts, maar daar blijft het bij. Ik bedoel, contact gehad met een psycholoog of iets anders, is hier ook nooit voorgekomen. Ik heb geen idee waar ik aan moet kloppen voor hulp. ;p
s
stomme eendLid
01-01-2024, 00:00
#15
Bas zei:
Ik doe vrijwel alles zelf, tenzij m'n moeder toch bezig is, dan kookt ze gelijk voor iedereen (of doet ze de was). Maar dit komt zelden voor. De laatste keer dat we als gezin gezamenlijk aten is alweer een jaartje geleden ongeveer. We werken allemaal fulltime, dus iedereen doet gewoon z'n eigen ding, we werken ook nog is op verschillende tijden. M'n moeder weet dat ik graag het huis uit wilt en weet dat ik er ook al een tijdje klaar voor ben, daar heeft ze geen moeite mee dus.


Moet ik vrijwel sowieso wel vanwege werk/school, maar ook omdat ik bang ben dat ze verder in de shit komt als iedereen het huis uit is. ;p

Maar betreft hulp zoeken, iedereen hier heeft ervaring met een huisarts, maar daar blijft het bij. Ik bedoel, contact gehad met een psycholoog of iets anders, is hier ook nooit voorgekomen. Ik heb geen idee waar ik aan moet kloppen voor hulp. ;p
Klik om te vergroten...
Bij diezelfde huisarts zou ik beginnen. Die moet je de goede kant op kunnen sturen.

Het was allicht makkelijker ( maar ook heftiger)geweest hulp in te schakelen als ze wel nog echt zorg voor jhr zou dragen omdat dat in geding kan komen door haar gebruik. Er wordt hier gezegd dat één jointje per dag niet zo veel is, maar in de rol van moeder ligt dat toch wel heel anders.

Ik zou echt eens met de huisarts bespreken wat er aan hulp geboden kan worden.

Succes!
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#16
stomme eend zei:
Ik zou echt eens met de huisarts bespreken wat er aan hulp geboden kan worden.
Klik om te vergroten...
Dit is wat ik ga doen, deze week heb ik al een afspraak staan. Ik heb m'n moeder al geconfronteerd met wat ik van plan was (zojuist). En de reacties waren enigszins verrassend en interessant. M'n moeder heeft aangegeven dat ze iedere hulp permanent zou gaan afwijzen en zou gaan uitlachen, omdat mensen volgens haar nooit kunnen veranderen. Dit zei ze toen ze net thuis kwam van werk en 2 biertjes achter over tikte omdat ze 'zo verschrikkelijke dorst had' en toch al 2 liter water op had deze dag. Ondertussen had ze alweer een joint gedraaid (met shag in een normaal vloeitje).

Toen ik over verslaving begon gooide ze letterlijk de ene excuus na het andere eruit. Net zoals voorbeelden, ze betrok allerlei soorten mensen erbij en gaf de tijd waarin we leven de schuld van dit alles. En haar mening over het drinken van alcohol is omdat het lekker is. Ze ontkent het kortom keihard, ze ontloopt de herkenning.

Ze is heel stellig hierover en ik vermoed dat het dieper zit dan ik eigenlijk dacht.

Tot zover dus even een update.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."