#1
Dit is wat ik ga doen, deze week heb ik al een afspraak staan. Ik heb m'n moeder al geconfronteerd met wat ik van plan was (zojuist). En de reacties waren enigszins verrassend en interessant. M'n moeder heeft aangegeven dat ze iedere hulp permanent zou gaan afwijzen en zou gaan uitlachen, omdat mensen volgens haar nooit kunnen veranderen. Dit zei ze toen ze net thuis kwam van werk en 2 biertjes achter over tikte omdat ze 'zo verschrikkelijke dorst had' en toch al 2 liter water op had deze dag. Ondertussen had ze alweer een joint gedraaid (met shag in een normaal vloeitje).
Toen ik over verslaving begon gooide ze letterlijk de ene excuus na het andere eruit. Net zoals voorbeelden, ze betrok allerlei soorten mensen erbij en gaf de tijd waarin we leven de schuld van dit alles. En haar mening over het drinken van alcohol is omdat het lekker is. Ze ontkent het kortom keihard, ze ontloopt de herkenning.
Ze is heel stellig hierover en ik vermoed dat het dieper zit dan ik eigenlijk dacht.
Tot zover dus even een update.
Blijkbaar voelt ze niet de behoefte te veranderen. In principe is dit haar goed recht. Net zoals dat jij van je drugsgebruik mag genieten, mag zij dit ook, en daarbij ieder mens. Daarbij zullen er op dit forum ook een hoop mensen zijn die pretenderen dat ze hun drugsgebruik onder controle hebben, maar ondertussen keihard afglijden, dat is inherent aan het gebruik van verslavende middelen. So don't blame her. Dat jij het als problematisch ervaart is vervelend, maar is uiteindelijk niet jouw pakkie an.
Misschien is het aanpakken van andere problematiek belangrijker. Is er bijvoorbeeld iemand binnen je familie, of misschien ben jij de aangewezen persoon, die kan meekijken met haar financiën en een gestructureerd plan op kan stellen? Als je dit probleem in de kiem weet te smoren, dan lijkt het mij dat het een positief effect zal krijgen op je moeder. Wellicht zal deze succeservaring een motivatie geven om haar andere problemen ook aan te pakken. You never know.. Succes!