#1
Ik gun je natuurlijk een energierijk en functioneel leven. Maar ik ben bang dat speed niet echt de oplossing gaat zijn.
Chronisch gebruik van amfetamine (speed) veroorzaakt hart- en vaatziekten. Dat is het grote probleem. Dus als je dit een tijdlang doet dan wordt de kans groot dat je op vroege leeftijd te maken gaat krijgen met een hartinfarct, embolie, beroerte of hersenbloeding.
Bovendien beschadigt regelmatig gebruik van amfetamine de neuronen in de hersenen, waardoor je op latere leeftijd last kunt krijgen van de ziekte van Parkinson. Ook kunnen de beschadigingen in de hersenen stoornissen aan de motoriek veroorzaken (veel zwalken, ook als je nuchter bent). Je kunt last krijgen van emotionele schommelingen en agressiviteit. En misschien nog wel het meest vervelend: je kunt impotent raken of last krijgen van andere seksuele dysfuncties bij regelmatig gebruik van speed.
Het is vast een open deur die je al veel vaker hebt ingetrapt, maar ik zeg het toch nog even: sommige mensen zijn heel gevoelig voor een goede 'slaaphygiëne'. Dat is een duidelijk ritme en ritueel dat voorafgaat aan het slapen. Dus op vaste tijden uit bed komen, op vaste tijden in bed, twee uur voor het slapen geen beeldschermen meer, een boek lezen, ontspannen. De meest gezonde oplossing voor slaapproblemen moet je meestal in die hoek zoeken. Maar het is wel de meest intensieve oplossing omdat je dit ALTIJD moet doen.
Verder ben ik geen dokter en weet ik niet wat de oorzaak is van het slaapprobleem. Dus ik kan je helaas niet zo goed helpen bij het zoeken naar andere oplossingen.
Goeie reactie. Kan niet enorm uitgebreid reageren want op m’n werk, maar je hebt natuurlijk gelijk wat betreft die slaaphygiëne. Voor mij geldt dat dat moeilijk samengaat met het werk dat ik nu doe en dat ik heb gemerkt dat heel ‘regelmatig en ritmisch’ leven mij ook gewoon niet gelukkig maakt (heb het wel eens langdurig moeten doen tijdens bepaalde stages, werd er depressief van en sliep er toen niet beter om). De oplossing zit inderdaad vaak wel in die hoek maar de waarheid is helaas ook dat veel slaapproblemen moeilijk te onderzoeken en behandelen zijn.
Ook helemaal waar dat speed je systeem aantast. Maar bedenk wel dat voortdurend ernstig slaaptekort alleen ook (en steeds meer) in verband wordt gebracht met een eng verhoogde kans op ernstige aandoeningen zoals hart- en vaatziekten. Het is letterlijk een enorme aanslag op je gezondheid. En dat voel je ook.
Dat praat het niet goed natuurlijk want speed is geen geneesmiddel en zal de kans op dit soort klachten alleen nog eens extra verhogen. Maar je elke dag fysiek en vooral ook mentaal een wrak voelen omdat je al hele nachten naar het plafond staart... dan neem je wanhopige beslissingen. Ik snap het wel heel goed en herken het dus ook in een zekere mate. Al is het niet de oplossing... het voelt wel zo, en je neemt ieder strohalmpje aan.
Hou ons op de hoogte @Snuifduifie.