Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
漏 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStoppen met blowen en herbelevingen trauma鈥檚

Stoppen met blowen en herbelevingen trauma鈥檚

7 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
R
RDKLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hi mensen,

Ik ben sinds 5 dagen gestopt met blowen.
Ik rookte eerst zowat heel de dag door, 8 jaar lang.
Ik heb totaal geen moeite met het stoppen zelf, maar heb vooral last van heftige nachtmerries (herbelevingen). Deze gaan over het algemeen over dingen die ik in mijn verleden heb mee gemaakt en nooit goed heb verwerkt. Blowen hielp mij ook de dingen te vergeten. Ik heb eerder verschillende therapie毛n gevolgd voor mijn trauma鈥檚 maar deze gesprekken hielpen mij niet.

Nu is mijn vraag of er hier ook iemand is die hetzelfde ervaart of heeft ervaren en mij meer kan vertellen over hoe ik hiermee om kan gaan. Proberen aan leuke dingen te denken voor het slapen gaan werkt niet.
Wel heb ik volgende week een afspraak staan bij de huisarts hiervoor.
Nu lees ik veel dat de huisarts bijvoorbeeld anti depressiva voorschrijft, maar eigenlijk zie ik die medicatie al helemaal niet zitten.
Mijn andere vraag is of die nachtmerries tijdelijk zijn of dat die zullen blijven aanhouden doordat ik mijn trauma鈥檚 nooit heb verwerkt? Ik weet dat jullie geen therapeuten zijn maar alle hulp is welkom tot ik volgende week de huisarts heb gezien.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Als je stopt met blowen is het vrij gebruikelijk om de eerste week of paar weken heel intens te gaan dromen en soms kunnen dat ook zeer heftige nachtmerries zijn. In jouw geval, met niet verwerkte trauma's, is het niet heel gek dat dit nu heel heftig naar boven komt, omdat zoals je zelf ook al zegt het blowen ook een vorm van vluchten voor je was.

Over het algemeen is dat hele heftige dromen na stoppen met blowen tijdelijk en zul je na niet al te lange tijd gewoon weer meer normaal gaan dromen. Nu kan ik me wel voorstellen dat je mogelijk last van die herbelevingen blijft houden als je je trauma's niet alsnog gaat verwerken, je hebt nu immers niet meer het blowen om je hoofd mee te versuffen.

Ik krijg de indruk dat je de herbelevingen wilt voorkomen, wat ik overigens helemaal snap hoor bij het herbeleven van trauma's. Maar toch is het herbeleven van je trauma's waarschijnlijk de beste manier om het nu echt te gaan verwerken. Als je het echt wilt verwerken zul je je problemen onder ogen moeten komen ipv ervoor weg te lopen. Dat is misschien lastig en niet leuk, maar op de lange termijn zal dit zich uiteindelijk wel gaan uitbetalen. En het mooie is dat wanneer je echt accepteert dat je door zo'n moeilijke fase heen moet, dan wordt het eigenlijk direct al minder zwaar.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#3
RDK zei:
Ik heb eerder verschillende therapie毛n gevolgd voor mijn trauma鈥檚 maar deze gesprekken hielpen mij niet.
Klik om te vergroten...

Waarschijnlijk omdat je gewoon blowde?
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het heeft in ieder geval ook te maken met het 'inhalen' van rem-slaap. Die fase van slaap waarin je droomt wordt minder goed doorlopen onder invloed. Uiteindelijk kun je zeker verwachten dat die heftige dromen minder worden. :)

Alcoholisten hebben hier ook mee te maken en waarschijnlijk in hevigere mate, getuige het fenomeen delerium wat je zou kunnen zien als 'dromen' in waaktoestand.

Zo groot is blijkbaar de behoefte aan dromen. Dus als er geen stoffen meer in het lichaam beperkingen opleggen dan vindt er een inhaalslag plaats.

Dit is ten minste wat ik onlangs opstak van een slaapwetenschapper in een Joe Rogan-podcast. Misschien plaats ik dat segment nog wel even hier.
M
MalafideLid
01-01-2024, 00:00
#5
Is normaal, gaat vanzelf weer over na een paar weken. Ik werd schreeuwend en slaand wakker zelfs de eerste weken
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hier nog het stukje van een slaapwetenschapper over negatieve invloed van cannabis en alcohol op rem-slaap (en de 'inhaalslag' wanneer iemand nuchter is.) In geval je haast hebt: begint vanaf 3:08, dus duurt maar 5 minuten ofzo:

R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik werd ziek na heel lang geblowd te hebben.
Echt ziek hoge koorts.
Ik wist geeneens dat ik in me eigen kamer lag.
Was heftig!

Thc zit ook heel erg lang in je bloed spiegel dus als je blowt dan zit altijd vol met thc ook al stop je er een paar dagen mee.
Je bent eigenlijk al die tijd dingen aan het weg stoppen.

Daarnaast denk ik ook dat het je ontwikkeling tegen houd als je vanaf jongs af aan altijd stoned bent.

Dus ik denk dat het normaal is dat nu alles naar boven komt.
Maar het is goed!
Zorg dat je nu de tijd neemt om alles te verwerken.
Stoppen met blowen was de beste keus die toen heb gemaakt.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
E茅n groot verschil tussen het stoppen met de drank en het stoppen met blowen is dat alcohol 贸贸k nog eens een lichamelijke afhankelijkheid met zich meebrengt.
Daar moet je dus 贸贸k doorheen.
Toen ik als slaapmuts 2 tot 3 bekerglazen snevel wegtikte viel ik snel in slaap .
Alleen ontbreekt er dus idd de rem slaap, en je bent dus niet uitgerust als je wakker wordt. integendeel .
En dan dat beven van de handen...
Heel slecht zo. Geen oplossing

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."