Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSpeed verslaving ?

Speed verslaving ?

31 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
A
AdeeHadeeLid
01-01-2024, 00:00
#1
inner_search zei:
Beter een hoop onlogisch gebrabbel op papier, dan jij daar aan het buro van de arts en niet uit je woorden geraken.

Zo heeft hij/zij ook de beeld over je denkpatroon en gedrag, zoals je stemmingswisselingen, om zo andere psychise problemen uit te sluiten , of juist aan te kaarten.

Edit*
Sorry voor de typfouten , heb gisteren wat veel benzo's op en ben nog een beetje groggy.
Klik om te vergroten...
Ik kan dat misschien nog eens proberen. Ga eerst door afkick gaan voor ik hieraan begin. Ook nog niet zeker of ik wel bij deze psych blijf. Dinsdag ga ik op sessie, dus 2e dag (hopelijk) clean. Zie wel hoe dat verloopt
A
AdeeHadeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hey

Ik heb niet heel veel ervaringen met drugs. Ik heb wel enige dingen recreatief geprobeerd, uit nieuwsgierigheid maar dit gebeurde maar af en toe.

Een anderhalve maand geleden heb ik speed een eerste keer gedaan, deze drug voelde eerder als een zeer goede medicatie dan iets wat ik voor de fun zou doen.

Ik lijd al zolang ik me kan herinneren aan adhd. Ik heb zeer veel last met concentratie en ik kan niet helder denken ( gedachten zijn gewoon chaos).
Dit in combinatie met constant zenuwachtig en angstig te zijn.

Speed zorgde voor een soort klik die al die problemen plotseling deden verdwijnen.

Gevolg is dat ik diezelfde week een vrij grote hoeveelheid speed gekocht heb en dit dagelijks begon te doen zonder eigenlijk verder na te denken..
Werk is beter, uithouding beter, ik kan me op 1 gedachte focussen,... En nog een hoop "verbeteringen"
Ik nam al concerta dagelijks, maar het verschil is enorm.

Nu, de laatste dagen ben ik eerder down dan de up die ik voorheen van speed kreeg.
Heb een constante angst om betrapt te worden ( niemand weet dit, zelfs vriendin waar ik al bijna 10 jaar samen mee ben niet)
Ik heb veel meer nodig om iets te voelen en het lukt me niet om er gewoon af te blijven. Het voelt alsof ik de dingen die ik dee gewoon niet meer kan zonder.

Ik doe het nu ongeveer 6 weken dagelijk, met een pauze van 3 dagen ergens tussenin omdat ik zonder zat. Die 3 dagen liep ik zeer nerveus en opgejaagd.

Is er een manier waarbij speed verantwoord medisch kan gebruikt worden ?
Indien niet:
Als iemand met persoonlijke ervaring tips kan geven om dit gebruik makkelijker te kunnen stoppen, zou dit zeer leuk zijn !


Sorry voor de lange post.


Groetjes


Nick
A
Aniet_SpeedLid
01-01-2024, 00:00
#3
Lees mijn reports over speed maar eens, ik ga nu zelf naar bed na een nacht door😜, met tegenzin maar ik móet (van mezelf).. veel succes in ieder geval🙃
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#4
NickVN zei:
Hey

Ik heb niet heel veel ervaringen met drugs. Ik heb wel enige dingen recreatief geprobeerd, uit nieuwsgierigheid maar dit gebeurde maar af en toe.

Een anderhalve maand geleden heb ik speed een eerste keer gedaan, deze drug voelde eerder als een zeer goede medicatie dan iets wat ik voor de fun zou doen.

Ik lijd al zolang ik me kan herinneren aan adhd. Ik heb zeer veel last met concentratie en ik kan niet helder denken ( gedachten zijn gewoon chaos).
Dit in combinatie met constant zenuwachtig en angstig te zijn.

Speed zorgde voor een soort klik die al die problemen plotseling deden verdwijnen.

Gevolg is dat ik diezelfde week een vrij grote hoeveelheid speed gekocht heb en dit dagelijks begon te doen zonder eigenlijk verder na te denken..
Werk is beter, uithouding beter, ik kan me op 1 gedachte focussen,... En nog een hoop "verbeteringen"
Ik nam al concerta dagelijks, maar het verschil is enorm.

Nu, de laatste dagen ben ik eerder down dan de up die ik voorheen van speed kreeg.
Heb een constante angst om betrapt te worden ( niemand weet dit, zelfs vriendin waar ik al bijna 10 jaar samen mee ben niet)
Ik heb veel meer nodig om iets te voelen en het lukt me niet om er gewoon af te blijven. Het voelt alsof ik de dingen die ik dee gewoon niet meer kan zonder.

Ik doe het nu ongeveer 6 weken dagelijk, met een pauze van 3 dagen ergens tussenin omdat ik zonder zat. Die 3 dagen liep ik zeer nerveus en opgejaagd.

Is er een manier waarbij speed verantwoord medisch kan gebruikt worden ?
Indien niet:
Als iemand met persoonlijke ervaring tips kan geven om dit gebruik makkelijker te kunnen stoppen, zou dit zeer leuk zijn !


Sorry voor de lange post.


Groetjes


Nick
Klik om te vergroten...
Je zou dexamfetamine aan je huisarts kunnen vragen. Zou voor veel mensen met adhd prima moeten werken. Je zou ook eens naar het nieuw gepliceerde voedingsschema voor adhd'ers kunnen kijken. Bij zo een 70-80% van de mensen met ADHD verdwijnen de ADHD eigenschappen.
A
AdeeHadeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Rivalrie zei:
Je zou dexamfetamine aan je huisarts kunnen vragen. Zou voor veel mensen met adhd prima moeten werken. Je zou ook eens naar het nieuw gepliceerde voedingsschema voor adhd'ers kunnen kijken. Bij zo een 70-80% van de mensen met ADHD verdwijnen de ADHD eigenschappen.
Klik om te vergroten...
Hier in België is het zeer lastig om een voorschrift voor dexamfetamine te krijgen. Mijn psychiater wil er geen voorschrijven omdat het hier niet erkend wordt.
Dat voedingsschema werkt inderdaad. Is iets waar ik enorm aan werkte samen met psych. Tot zon 6 weken geleden. Veel eten doe ik niet.
G
Game&WatchLid
01-01-2024, 00:00
#6
Als je op de gok speed snuift gebruik je sowieso te veel voor functionele/medicatieve doeleinden. (lees: alles ging goed maar alles was ook heel erg leuk, dit is dus gewoon recreatief speed gebruik.) Als je dex voorgeschreven krijgt voor je ADHD zal het gaan om max 10mg dex per dag ofzo, dat snuif je met het kleinste ongewogen lijntje al zo naar binnen. Je zal dus waarschijnlijk sowieso sterk moeten minderen want deze situatie is niet houdbaar.

De beste tip die we je verder kunnen geven is dat je dit moet bespreken met je psychiater en/of huisarts.
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#7
NickVN zei:
Ik doe het nu ongeveer 6 weken dagelijk, met een pauze van 3 dagen ergens tussenin omdat ik zonder zat. Die 3 dagen liep ik zeer nerveus en opgejaagd.

Is er een manier waarbij speed verantwoord medisch kan gebruikt worden ?
Indien niet:
Als iemand met persoonlijke ervaring tips kan geven om dit gebruik makkelijker te kunnen stoppen, zou dit zeer leuk zijn !
Klik om te vergroten...
lol waarom lees ik dit midden in de nacht? afijn,
Na je verhaal zo eens gelezen te hebben denk ik dat het antwoord voor jou NEE is.
Als je speed medisch zou gebruiken doe je misschien 2mg per dag ofzo?

Net zoals @Game&Watch al zegt, als je speed op de gok snuift en dan ook nog dagelijks ben je al veel te ver weg.
kappen met die zooi
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#8
@NickVN
Hoezo, het is moeilijk om in België een voorschrift voor dexamfetamine te verkrijgen? Ik ben ook Belg en heb de diagnose ADD. Ik neem sinds eind vorig jaar Wellbutrin, maar nam in de periode hiervoor dexamfetamine op voorschrift. Gewoon voorgeschreven door m’n psychiater en zelfs een tijdje door de huisarts.
Dexamfetamine is het 2e keus medicijn voor ad(h)d, na Methylfenidaat (Rilatine / Ritalin). De behandelaar die bij jou de diagnose stelde kan jou dit zonder enig probleem voorschrijven.

Edit: zwijg over je speedgebruik t.o.v. je psychiater / huisarts. Zoniet kan je het wel vergeten dat jou nog eender welke functionele stimulant voorgeschreven wordt, ook de Concerta die men jou nu voorschrijft.

@Game&Watch
De totale dagelijkse dosis dexamfetamine is 0,3mg/kg, verdeeld over 2 tot 3 dosissen. Daarnaast is dexamfetamine een pak potenter dan speed.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#9
Heb je last van mindloops ?
Of gewoon constant een ongekend snel veranderd denkpatroon ?
Ikzelf heb het meeste last van men mindloops.
Om gek van te worden, het md'en met lsd helpt me daar enorm mee..
Men HA weet hier ook van dat ik het doe.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#10
NickVN zei:
Ik kan dat misschien nog eens proberen. Ga eerst door afkick gaan voor ik hieraan begin. Ook nog niet zeker of ik wel bij deze psych blijf. Dinsdag ga ik op sessie, dus 2e dag (hopelijk) clean. Zie wel hoe dat verloopt
Klik om te vergroten...
Gewoon even tanden bijten in de week man , als je eens een vrijdag hervalt is dat geen ramp in het begin , maar wees gewoon eerlijk tege je psysch en zeg dat je gestopt bent , als je volgende sessie gaat en je hebt toch genomen , zeg het gwn.
A
AdeeHadeeLid
01-01-2024, 00:00
#11
inner_search zei:
Heb je last van mindloops ?
Of gewoon constant een ongekend snel veranderd denkpatroon ?
Ikzelf heb het meeste last van men mindloops.
Om gek van te worden, het md'en met lsd helpt me daar enorm mee..
Men HA weet hier ook van dat ik het doe.
Klik om te vergroten...
Beide, maar ook vooral mindloops.
G
Game&WatchLid
01-01-2024, 00:00
#12
AphexTwin zei:
Een andere psych zoeken lijkt me in jouw situatie de beste optie jah. En houd dat speedgebruik echt voor jezelf. Zoniet ga je problemen krijgen om nog ad(h)d medicatie met een amfetamine achtingen werking te verkrijgen. Persoonlijk ken ik hier een paar voorbeelden van.
Klik om te vergroten...

Hmm, interessant. Dacht dat je dit soort dingen altijd wel met artsen/psychiaters zou moeten kunnen bespreken... Het is hun werk om jou zo goed mogelijk te begeleiden met dat soort middelen toch? Ik vind het vrij waardeloos als je dan niet eerlijk kan zijn. Maar ok, jij hebt ervaring hiermee blijkbaar :confused:
A
AdeeHadeeLid
01-01-2024, 00:00
#13
AphexTwin zei:
@NickVN
Hoezo, het is moeilijk om in België een voorschrift voor dexamfetamine te verkrijgen? Ik ben ook Belg en heb de diagnose ADD. Ik neem sinds eind vorig jaar Wellbutrin, maar nam in de periode hiervoor dexamfetamine op voorschrift. Gewoon voorgeschreven door m’n psychiater en zelfs een tijdje door de huisarts.
Dexamfetamine is het 2e keus medicijn voor ad(h)d, na Methylfenidaat (Rilatine / Ritalin). De behandelaar die bij jou de diagnose stelde kan jou dit zonder enig probleem voorschrijven.

Edit: zwijg over je speedgebruik t.o.v. je psychiater / huisarts. Zoniet kan je het wel vergeten dat jou nog eender welke functionele stimulant voorgeschreven wordt, ook de Concerta die men jou nu voorschrijft.

@Game&Watch
De totale dagelijkse dosis dexamfetamine is 0,3mg/kg, verdeeld over 2 tot 3 dosissen. Daarnaast is dexamfetamine een pak potenter dan speed.
Klik om te vergroten...
Hmm, misschien dan toch eens een andere psych zoeken. Concerta werkt redelijk maar er zijn wel wat bijwerkingen.
Was niet van plan om met deze psych te praten over dit gebruik. Ze is niet zo geschikt voor een deftig gesprek


Iedereen bedankt voor de reacties!
Ga er toch iets aan moeten doen.. anderhalve maand is misschien nog ok om van af te stappen. (Gebruikte dagelijk maar sliep wel voldoende op werkdagen, laatste lijn altijd max rond 14u, maar merk op dat die zin om bij te nemen savonds altijd erger wordt).
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#14
NickVN zei:
Hmm, misschien dan toch eens een andere psych zoeken. Concerta werkt redelijk maar er zijn wel wat bijwerkingen.
Was niet van plan om met deze psych te praten over dit gebruik. Ze is niet zo geschikt voor een deftig gesprek

Iedereen bedankt voor de reacties!
Ga er toch iets aan moeten doen.. anderhalve maand is misschien nog ok om van af te stappen. (Gebruikte dagelijk maar sliep wel voldoende op werkdagen, laatste lijn altijd max rond 14u, maar merk op dat die zin om bij te nemen savonds altijd erger wordt).
Klik om te vergroten...

Een andere psych zoeken lijkt me in jouw situatie de beste optie jah. En houd dat speedgebruik echt voor jezelf. Zoniet ga je problemen krijgen om nog ad(h)d medicatie met een amfetamine achtingen werking te verkrijgen. Persoonlijk ken ik hier een paar voorbeelden van.

Edit: een goede psychiater neemt de tijd voor je, zoekt in samenspraak met jou naar de beste opties. Het gaat dan ook om jouw gezondheid, u know.

Wat je huidig speed gebruik betreft: ff op je tanden bijten en volhouden. 6 weken is nog een relatief korte periode om van af te kicken.

Succes met alles!
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#15
NickVN zei:
Concerta werkt redelijk
Klik om te vergroten...
Concerta is Methylfenidaat met vertraagde afgifte, toch? Retard versies werken, logischerwijs, subtieler. Dexamfetamine heb je zowel in kortwerkende als in Retard versie. Meestal wordt de kortwerkende variant voorgeschreven.
A
AdeeHadeeLid
01-01-2024, 00:00
#16
AphexTwin zei:
Concerta is Methylfenidaat met vertraagde afgifte, toch? Retard versies werken, logischerwijs, subtieler. Dexamfetamine heb je zowel in kortwerkende als in Retard versie. Meestal wordt de kortwerkende variant voorgeschreven.
Klik om te vergroten...
Psychiater zei iets dat het in België nog in een soort testfase zit ? Ze kent dex zelf niet. Ze had er nog niet van gehoord.. is via magistraal voorschrift. Ik ga volgende week op sessie. Als ze echt niet meewil ga ik haar vriendelijk zeggen dat ik elders hulp ga zoeken. Ik ken een paar mensen met adhd die overstapten van concerta naar dex. En die zijn er enorm mee geholpen geweest.
A
AdeeHadeeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Op de eerste sessie vroeg ze of ik ooit drugs geprobeerd had. Toen ik dit eerlijk toegaf reageerde ze zoals een boze moeder.. dit ging dan over naar een halve sessie voedingsadvies. Is nog steeds helft van de tijd voedingsadvies. Ik ben ook nooit meer eerlijk tegen haar. Zit ik te liegen over mijn gezonde eetgewoontes terwijl ik eigenlijk maar wat aan het lullen ben, en te strak ben door speed.
Is eerder gewoon mijn legale dealer die wat veel vragen stelt.. hou niet van veranderingen en nieuwe dingen. Maar zou toch beter eens iemand zoeken die meer ervaring heeft met adhd.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#18
NickVN zei:
Psychiater zei iets dat het in België nog in een soort testfase zit ? Ze kent dex zelf niet. Ze had er nog niet van gehoord.. is via magistraal voorschrift. Ik ga volgende week op sessie. Als ze echt niet meewil ga ik haar vriendelijk zeggen dat ik elders hulp ga zoeken. Ik ken een paar mensen met adhd die overstapten van concerta naar dex. En die zijn er enorm mee geholpen geweest.
Klik om te vergroten...
Dexamfetamine nog in de testfase als ad(h)d-medicijn in België? Nee joh, bijlange niet. Ik ken mensen die het al meer dan 10 jaar nemen. Jouw psych lijkt me onvoldoende op de hoogte. Zoek je een psych die goed op de hoogte is v. alle ad(h)d-medicatie. Zo ben je tenminste ook zeker dat je je medicijn veilig en verantwoord kan gebruiken en kan bijgestuurd worden waar nodig.

Persoonlijk vind ik dex ook een meerwaarde bieden t.o.v. Ritalin.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#19
NickVN zei:
Op de eerste sessie vroeg ze of ik ooit drugs geprobeerd had. Toen ik dit eerlijk toegaf reageerde ze zoals een boze moeder.. dit ging dan over naar een halve sessie voedingsadvies. Is nog steeds helft van de tijd voedingsadvies. Ik ben ook nooit meer eerlijk tegen haar. Zit ik te liegen over mijn gezonde eetgewoontes terwijl ik eigenlijk maar wat aan het lullen ben, en te strak ben door speed.
Is eerder gewoon mijn legale dealer die wat veel vragen stelt.. hou niet van veranderingen en nieuwe dingen. Maar zou toch beter eens iemand zoeken die meer ervaring heeft met adhd.
Klik om te vergroten...
Altijd ieder drugsgebruik ontkennen, haha. Zelfs het gebruik v. cannabis.
Heeft men mij ook gevraagd indertijd. “Drugs? Nee helemaal geen interesse in! Ik zou niet eens weten hoe ik eraan moet geraken”. 😂

Persoonlijk word ik wat pissed van die hele ‘hype’ rond ad(h)d e.d. en voeding.
Helemaal akkoord dat een gezond en evenwichtig voedingspatroon de basis is. Daar probeer ik zelf ook op te letten. Maar ad(h)d is een neurobiologusche stoornis die NIET te behandelen is met een bepaald dieet of iets in die aard. Punt.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#20
AphexTwin zei:
Dexamfetamine nog in de testfase als ad(h)d-medicijn in België? Nee joh, bijlange niet. Ik ken mensen die het al meer dan 10 jaar nemen. Jouw psych lijkt me onvoldoende op de hoogte. Zoek je een psych die goed op de hoogte is v. alle ad(h)d-medicatie. Zo ben je tenminste ook zeker dat je je medicijn veilig en verantwoord kan gebruiken en kan bijgestuurd worden waar nodig.

Persoonlijk vind ik dex ook een meerwaarde bieden t.o.v. Ritalin.
Klik om te vergroten...
Eerlijk gezegt lijkt het me geen goed plan dat ts overstapt op dex, hij geeft al aan te liegen over zijn eetpatroon.
Waarom lieg je er over ?
Als je echt zoveel last hebt van je adhd , zou je blij moeten zijn dat je gwn met een ander dieet je klachten al voor de helft kan verbeteren.
en jullie adviseren hem dan nog om te liegen over zen druggebruik, tegen een arts of psycholoog...

Hij gaat 9 van de 10 de dex gewoon misbruiken en/of in combo nemen met speed.

Die testfase is natuurlijk idd bullcrap.
Ikzelf ging naar een psych in de poliekliniek in leuven , waar men adhd voor de 3de x vastgesteld is door 2 verschilende psychiaters voor volwassenen.
Omdat ik van kinds af al de diagnose heb , en alles van medicatie heb geprobeerd , kon ik ook zo dex krijgen van de kliniek 4x 5mg als start (magistrale bereiding door lokale apotheek) geen amfexa zoals in nl.

Maar , ik moest een soort contract invullen dat opgestuurd word naar justitie , dat ik dex zou gebruiken , en als gevolg dus men rijbewijs zou moeten gaan inleveren tot ik zou stoppen met de medicatie.


Ik ben altijd eerlijk over alles van druggebruik tegen men artsen en wisten ook van men amfetaminemisbruik af..

Dex werkt , geeft een pak minder rebound dan methylfenidaat, maar als je het elke dag neemt voor een maand (mss 2..) moet je al snel meer gaan nemen , waardoor de rebound ook erger word en eigenlijk hetzelfde effect zal hebben dan methylfenidaat.

Het enige dat ik kan aanraden en dat voor mij persoonlijk rust geeft in men hoofd.
Is een md lsd (op de fadiman methode).

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."