Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVriend heeft grote terugval

Vriend heeft grote terugval

35 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
en op een gegeven moment ga je de persoon ontmoeten, die dus wél jouw liefde en toewijding waard is!
Dat kan haast niet anders....en ik hoop, dat je deze zeer ellendige tijd kunt verwerken en verder kunt met je leven!
Zoals ik eea gelezen heb, gaat dit je echt wel lukken!
Sterkte! De komende tijd is erg zwaar, maar daar komt een positief einde aan!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dit bericht is zoals dit soort kwesties heel vaak gaan.
De junk in deze weet idd exact hoe hij het spel van leugens en bedrog moet spelen.
Jij wordt aan het lijntje gehouden, jij krijgt net genoeg positief gelul te horen, waardoor jij de eind beslissing toch maar weer even uitstelt, en verder verandert er dus maar erg weinig.
Dit spel loopt al erg lang .
Moet voor jou ontzettend veel energie kosten, des te treuriger is het feit dat je steeds weer geconfronteerd wordt met alweer leugens e n bedrog over de hkeveelheid en hier .. ...
Aniet_Speed zei:
Sorry hoor ik wil niet lullig overkomen ofzo, maar dat het voor jou (en vele anderen) zo werkt betekend niet automatisch dat dat voor iedereen geld... Ik heb 10 jaar lang dagelijks wiet gerookt, was een hel om van die verslaving af te komen, dat is 1 ding zeker.. Maar na een paar jaar niet geblowt te hebben kan ik tegenwoordig gewoon sporadisch een jointje roken, gewoon, als ik daar zin in heb en niet omdat het "moet" en als ik geen wiet heb ook dikke prima, dan niet, geen moeite mee als ik het niet heb. Ik heb ook vaak dat als iemand het dan over wiet heeft ofzo dat ik denk... oja blowen, tijdje niet gedaan eigenlijk, ik heb totaal geen craving dus ofzo, soms vind ik het gewoon lekker.. geen "drang" gevoel ernaar, terwijl ik vroeger al zenuwachtig werd als ik nog "maar" 1 gram had bijvoorbeeld.. Dus nee, ben het niet eens met jouw uitspraken. ✌Misschien ben ik een van de weinige daarin? Geen idee, maar jouw stelling dat het "absoluut niet kan", is dus absoluut niet waar...
Klik om te vergroten...

Beste Aniet Speed,

Dan zal ik je het navolgende vertellen, uit de praktijk.
Wiet en alcohol zijn totaal verschillende soorten drugs.
Waarvan alcohol een echte harddrugs is.
Een wietverslaving is vooral geestelijk een lastige om vanaf te komen.
Maar, in een kleine week ben je van wat ongemak zoals zweten, af.

Alcohol daarentegen brengt naast een geestelijke verslaving, ook nog eens een forse lichamelijke afhankelijkheid met zich mee.
Dit feit veroorzaakt echt zware cravings bij het stoppen met alcohol. En verder:
Sommige mensen mogen er zelfs niet in één keer mee stoppen, maar moeten een afbouwschema volgen .
En met alcohol, net zoals bij opiaten, blijft er een soort van "herinnering " in een bepaald hersengedeelte zitten.
Na te zijn afgekickt van die alcohol blijft er een soort van overgevoeligheid voor juist dit stofje aanwezig.
Uit de praktijk en eigen ervaring weet ik, ( en bij de AA is dit een zeer bekend feit) dat wanneer ik ook maar één glas met alcohol drink, en dat stofje in mijn hersenen binnenkomt, er ineens van alles gaat gebeuren.
De AA zegt hierover niet voor niets dit:
Voor een alcoholist is een glaasje teveel, en een kratje te weinig.
En als ik deze stof dus binnenkrijg, ben ik niet meer te houden, en wordt het gegarandeerd een enorme slemppartij.
Dan nog dit.
Er zijn vwb drankmisbruik meer dan 60 verschillende ziektes die direct verband houden met alcohol.
Met wiet slechts zeer weinig.
Door drankgebruik vallen er doden . (Levercirrose bijvoorbeeld)
Door wiet gebruik niet één.

Ik heb nu aangegeven wat de verschillen zijn tussen wiet, en alcohol.
Vraag maar na, bij bijvoorbeeld de AA.
Hoe deze mensen denken over na een korte of langere tijd nuchter te zijn gebleven, wat er gebeurt na weer een enkel glaasje te hebben gedronken.
Men zal je antwoorden, dat zeer nadrukkelijk, het weer nemen van één glas alcohol, volledig verkeerd zal gaan aflopen.

Dus nu zeg ik, en onderbouwd, dat een alcoholist echt nooit meer een glas drank kan drinken.
Met wiet liggen deze zaken heel, heel anders.
Ik ben het dus niet eens met jouw visie...
A
Aniet_SpeedLid
01-01-2024, 00:00
#3
AphexTwin zei:
als je denkt dat je als verslaafde nog sporadisch kan gebruiken, begrijp je (nog) niet helemaal hoe verslaving werkt.
Klik om te vergroten...

Gelukkig ken ik mijzelf beter dan zo'n stelling waaraan je je (blijkbaar) vast wilt klampen..🙂 Tien jaar dagelijks dwangmatig wiet roken, en de hel waar ik doorheen ging bij het afkicken, man ik heb zelfs huilend bij de dokter gezeten omdat ik niet wist hoe ik hier verder mee moest, en ik begrijp niet hoe een verslaving precies werkt..?

Ik vind het zelf ook heel apart dat ik daar overheen ben gekomen, maar blijkbaar is het toch gelukt, ik zou er ook niet meer aan moeten denken om elke dag stoned te zijn... Ik voer ook gelijk niks meer uit als ik heb geblowt dus dat vind ik ook al genoeg reden om niet te blowen, als ik het eens doe zorg ik ook dat ik al in bed lig 😆.

Pillen (xtc) en coke ben ik ook aan verslaafd geweest, pillen heb ik gelukkig geen behoefte meer aan (te heftig gevoel) maar coke durf ik nu nog niet aan om "voor een keertje" te doen, daar ben ik nu een half jaar vanaf en dat wil ik voorlopig zo houden ook.

Het ligt dus denk ik ook heel erg aan het soort middel, wat de effecten zijn die maken dat je het vaker wilt gebruiken. Daarom heb ik een pep probleem de laatste tijd, het gevoel, de energie, spreekt mij erg aan en de tijd lijkt voorbij te vliegen, tegenovergestelde van een jointje dus eigenlijk...

Dus ergens heb je wel gelijk dat je niet sporadisch kunt gebruiken😉, dat wil zeggen, met drugs waar jij een zwak voor hebt.. Ik hoef niet de hele dag stoned te zijn dus voel ook geen drang naar wiet, ik wil wel lekker in m'n "pep wereldje" vertoeven dus als ik daar eenmaal aan begin is het einde eigenlijk ook wel zoek...🙄

Maar alsjeblieft, niet zeggen dat ik niet weet hoe een verslaving werkt, want dat weet ik dondersgoed helaas...✌
A
Aniet_SpeedLid
01-01-2024, 00:00
#4
Legio Patria Nostra zei:
Dit bericht is zoals dit soort kwesties heel vaak gaan.
De junk in deze weet idd exact hoe hij het spel van leugens en bedrog moet spelen.
Jij wordt aan het lijntje gehouden, jij krijgt net genoeg positief gelul te horen, waardoor jij de eind beslissing toch maar weer even uitstelt, en verder verandert er dus maar erg weinig.
Dit spel loopt al erg lang .
Moet voor jou ontzettend veel energie kosten, des te treuriger is het feit dat je steeds weer geconfronteerd wordt met alweer leugens e n bedrog over de hkeveelheid en hier .. ...


Beste Aniet Speed,

Dan zal ik je het navolgende vertellen, uit de praktijk.
Wiet en alcohol zijn totaal verschillende soorten drugs.
Waarvan alcohol een echte harddrugs is.
Een wietverslaving is vooral geestelijk een lastige om vanaf te komen.
Maar, in een kleine week ben je van wat ongemak zoals zweten, af.

Alcohol daarentegen brengt naast een geestelijke verslaving, ook nog eens een forse lichamelijke afhankelijkheid met zich mee.
Dit feit veroorzaakt echt zware cravings bij het stoppen met alcohol. En verder:
Sommige mensen mogen er zelfs niet in één keer mee stoppen, maar moeten een afbouwschema volgen .
En met alcohol, net zoals bij opiaten, blijft er een soort van "herinnering " in een bepaald hersengedeelte zitten.
Na te zijn afgekickt van die alcohol blijft er een soort van overgevoeligheid voor juist dit stofje aanwezig.
Uit de praktijk en eigen ervaring weet ik, ( en bij de AA is dit een zeer bekend feit) dat wanneer ik ook maar één glas met alcohol drink, en dat stofje in mijn hersenen binnenkomt, er ineens van alles gaat gebeuren.
De AA zegt hierover niet voor niets dit:
Voor een alcoholist is een glaasje teveel, en een kratje te weinig.
En als ik deze stof dus binnenkrijg, ben ik niet meer te houden, en wordt het gegarandeerd een enorme slemppartij.
Dan nog dit.
Er zijn vwb drankmisbruik meer dan 60 verschillende ziektes die direct verband houden met alcohol.
Met wiet slechts zeer weinig.
Door drankgebruik vallen er doden . (Levercirrose bijvoorbeeld)
Door wiet gebruik niet één.

Ik heb nu aangegeven wat de verschillen zijn tussen wiet, en alcohol.
Vraag maar na, bij bijvoorbeeld de AA.
Hoe deze mensen denken over na een korte of langere tijd nuchter te zijn gebleven, wat er gebeurt na weer een enkel glaasje te hebben gedronken.
Men zal je antwoorden, dat zeer nadrukkelijk, het weer nemen van één glas alcohol, volledig verkeerd zal gaan aflopen.

Dus nu zeg ik, en onderbouwd, dat een alcoholist echt nooit meer een glas drank kan drinken.
Met wiet liggen deze zaken heel, heel anders.
Ik ben het dus niet eens met jouw visie...
Klik om te vergroten...

Ja daar heb je een heel goed punt, zal ik niet ontkennen. Ik vond het alleen een beetje kort door de bocht om te stellen dat je "absoluut nooit" meer iets sporadisch kunt gebruiken, dat werkt bij drank misschien zo maar niet bij alles... Ik zou nu ook een pilletje kunnen pakken en dan weer 3 jaar niet bijvoorbeeld, snap je wat ik bedoel?
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#5
Aniet_Speed zei:
Gelukkig ken ik mijzelf beter dan zo'n stelling waaraan je je (blijkbaar) vast wilt klampen..🙂 Tien jaar dagelijks dwangmatig wiet roken, en de hel waar ik doorheen ging bij het afkicken, man ik heb zelfs huilend bij de dokter gezeten omdat ik niet wist hoe ik hier verder mee moest, en ik begrijp niet hoe een verslaving precies werkt..?
Klik om te vergroten...
Ik spreek jou persoonlijk niet tegen hoor. Zoals ik hierboven al zei vind ik het knap dat het jou wél lukt. Ik klamp me niet vast aan een stelling, ik geef mijn mening op basis van hetgeen ik al veelvuldig zag gebeuren in m'n (dichte) omgeving.

Aniet_Speed zei:
Het ligt dus denk ik ook heel erg aan het soort middel
Klik om te vergroten...
Ja, denk ook wel dat dit klopt. 'mijn' voorbeelden gaan dan ook allemaal over cocaïne en stimulanten in het algemeen. Die stim effecten maken het toch erg link om na afhankelijkheid af en toe nog eens te gebruiken.
A
Aniet_SpeedLid
01-01-2024, 00:00
#6
AphexTwin zei:
Ik spreek jou persoonlijk niet tegen hoor. Zoals ik hierboven al zei vind ik het knap dat het jou wél lukt. Ik klamp me niet vast aan een stelling, ik geef mijn mening op basis van hetgeen ik al veelvuldig zag gebeuren in m'n (dichte) omgeving.


Ja, denk ook wel dat dit klopt. 'mijn' voorbeelden gaan dan ook allemaal over cocaïne en stimulanten in het algemeen. Die stim effecten maken het toch erg link om na afhankelijkheid af en toe nog eens te gebruiken.
Klik om te vergroten...

Oke sorry verkeerd begrepen dan, no hard feelings.

Maar ja dat gedeelte kan ik heel goed begrijpen van stimulanten, daarom durf ik ook echt nog geen coke te halen "voor een keertje", dus daar geef ik je wel gelijk in
S
ShshsharonLid
01-01-2024, 00:00
#7
Afgelopen week is er voor de tweede keer binnen korte tijd drugs genomen, opnieuw. We hebben een lang gesprek gehad ‘s avonds en tranen met tuiten gehuild. Gisterochtend geprobeerd om samen te praten en eruit te komen. Ik had enorme twijfels, ik zie het plaatje steeds somberder in en wil zo graag hem gelopen dat het beter kan worden.

gisteravond kwam ik thuis van werk en ondanks de belofte dat de wiet werd weggegooid zag ik hem onder invloed in huis. Toen brak ik. Ik ben met hem gaan zitten en heb gezegd dat ik niet meer verder kan met hem zo en dat we er een punt achter moeten zetten. ik heb hem nog nooit zo kapot zien gaan en mijn hart huilt. We zijn er allebei kapot van. We waren altijd heb koppel dat alles aan kon en nu heb ik het verbroken.

het is nu ‘s ochtends na die avond en ik heb erg grote spijtgevoelens. Had ik hem meer input moeten geven? Heb ik teveel ruimte ingenomen? Ik ben er misselijk van. Er staat zo een grote onzekerheid voor me te wachten na 10 jaar samen...

Ik hoop dat jullie iets kunnen zeggen of wijsheid kunnen delen.
B
BlauweaapLid
01-01-2024, 00:00
#8
Shshsharon zei:
Afgelopen week is er voor de tweede keer binnen korte tijd drugs genomen, opnieuw. We hebben een lang gesprek gehad ‘s avonds en tranen met tuiten gehuild. Gisterochtend geprobeerd om samen te praten en eruit te komen. Ik had enorme twijfels, ik zie het plaatje steeds somberder in en wil zo graag hem gelopen dat het beter kan worden.

gisteravond kwam ik thuis van werk en ondanks de belofte dat de wiet werd weggegooid zag ik hem onder invloed in huis. Toen brak ik. Ik ben met hem gaan zitten en heb gezegd dat ik niet meer verder kan met hem zo en dat we er een punt achter moeten zetten. ik heb hem nog nooit zo kapot zien gaan en mijn hart huilt. We zijn er allebei kapot van. We waren altijd heb koppel dat alles aan kon en nu heb ik het verbroken.

het is nu ‘s ochtends na die avond en ik heb erg grote spijtgevoelens. Had ik hem meer input moeten geven? Heb ik teveel ruimte ingenomen? Ik ben er misselijk van. Er staat zo een grote onzekerheid voor me te wachten na 10 jaar samen...

Ik hoop dat jullie iets kunnen zeggen of wijsheid kunnen delen.
Klik om te vergroten...
Beste wat je kon doen als hij niet luisterden. Blijkbaar is de drugs hem toch meer waard dan jou. Hard maar waar.
S
ShshsharonLid
01-01-2024, 00:00
#9
Blauweaap zei:
Beste wat je kon doen als hij niet luisterden. Blijkbaar is de drugs hem toch meer waard dan jou. Hard maar waar.
Klik om te vergroten...
Heftig om zo te lezen maar ik realiseer me dit oor. En hij waarschijnlijk nu ook. Zo spijtig dat het zo ver heeft moeten komen.
B
BlauweaapLid
01-01-2024, 00:00
#10
Shshsharon zei:
Heftig om zo te lezen maar ik realiseer me dit oor. En hij waarschijnlijk nu ook. Zo spijtig dat het zo ver heeft moeten komen.
Klik om te vergroten...
Aan jezelf blijven denken en hou je hoofd hoog en geef niet zomaar toe als je het nog een kans wilt geven. Waarom zou hij het niet nog een x doen ?
S
ShshsharonLid
01-01-2024, 00:00
#11
Blauweaap zei:
Aan jezelf blijven denken en hou je hoofd hoog en geef niet zomaar toe als je het nog een kans wilt geven. Waarom zou hij het niet nog een x doen ?
Klik om te vergroten...
Dat is een goeie. Je blijft gewoon jezelf telkens zeggen dat het echt echt goed komt, omdat dat hetgene is wat je zo graag wilt. Maar ongelijkwaardig in een relatie staan is misschien nog wel pijnlijker.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
De drugs hebben in deze zaak helaas gewonnen.
Zeer, zeer droevig, maar na alles wat je hebt moeten meemaken, is de grens overschreden.
Het ligt beslist niet aan jou! Laat dit heel, heel duidelijk zijn!
Op een gegeven moment moet je voor jezelf, jouw eigen leven kiezen. En dit heb je terecht, gedaan.
Respect! Want dit is heel moeilijk...
Je hebt prima gehandeld!
Het leven met een junk is heel, heel zwaar, en niet aan te raden..
B
BlauweaapLid
01-01-2024, 00:00
#13
Shshsharon zei:
Dat is een goeie. Je blijft gewoon jezelf telkens zeggen dat het echt echt goed komt, omdat dat hetgene is wat je zo graag wilt. Maar ongelijkwaardig in een relatie staan is misschien nog wel pijnlijker.
Klik om te vergroten...
10jaar zo weg gesnoven is wel zonde en dat zegt in mijn ogen wel genoeg. Je bent de eerste keer al duidelijk geweest maar toch vond hij zijn neusje poederen belangerijker dan juillie 10 jarige relatie. Het is zwaar maar er een punt achter zetten is het beste wat je kan doen. zoals je al zei
"Maar ongelijkwaardig in een relatie staan is misschien nog wel pijnlijker" dit brengt meer slecht dan goed.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#14
Shshsharon zei:
het is nu ‘s ochtends na die avond en ik heb erg grote spijtgevoelens. Had ik hem meer input moeten geven? Heb ik teveel ruimte ingenomen? Ik ben er misselijk van. Er staat zo een grote onzekerheid voor me te wachten na 10 jaar samen...
Klik om te vergroten...
Het is niet aan jou te wijten. Verslaving is een hele heftige tegenstander en kent alleen maar verliezers. Zowel jou als je ex-vriend verliezen in dit scenario.

Maar doorgaan op de oude manier zorgt er alleen maar voor dat hij weer kan terugvallen. Zijn brein is nu zo geconditioneerd door de chemicaliën dat hij maar aan 1 ding denkt: hoe kan ik zsm onder invloed raken? Wat je ook doet, jij kan dat niet verhelpen. Het enige wat jij kan doen is afstand nemen nu. Hij moet voor zichzelf kiezen om beter te worden en zijn gedrag aan te passen.
V
VlindertjeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hoi Sharon,

Ik heb je verhaal net gelezen. Wat heftig allemaal! Ik herken veel in jouw verhaal. Het is niet makkelijk om te leven met een partner die verslaafd is. Hoe gaat het nu met je na de relatie breuk?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Het Tegen een ( zware) drugsverslaving als partner moeten vechten, zoals reeds is gezegd, is practisch niet te winnen. Laat dit goed bij je doordringen, dat is echt heel belangrijk!
Je hebt meerdere keren aangegeven, dat je niet verder kon.
Zonder effect. Of, het zou " leugens, en weer onder invloed " moeten heten.
Je krijgt nu ongetwijfeld een heel zware tijd.
Ik zeg je, dat je g e e n spijtgevoelens moet hebben. Al is dit te begrijpen.
Als je je toch spijtig voelt, lees de eerste regels van deze post opnieuw.. m a w. Je kunt bijna niet winnen van een verslaving. Echt niet.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."