Als jij je niet goed voelt, en je drinkt toch een biertje, dan voel je je na een kleine 10 minuten al een heel stuk beter.
En naarmate het meer bier wordt, voel je je nog veel beter!
Zo werkt dat, met alcohol..
De dag erna, dan voel je jezelf erg, erg slecht.
Beter is het, om dat eerste glas te laten staan.
Daar ben je nog de baas over.
Na het tweede is het bier de baas ..
EDIT: gelukkig sloegen de benzos me voldoende in slaap om dit net niet meer te kunnen posten, want ik vatte bovenstaande opmerking precies anders op dan hij bedoeld was volgens mij.
Mooie visie, maar mensen zoals (,misschien
@Bigvloei) maar in elk geval ik, kunnen dat niet. Laat ik voor mezelf spreken. En er zullen misschien mensen zijn die me misschien gehersenspoeld vinden of iets in die richting. Maar dat is prima. Ik heb mezelf ook jarenlang voorgehouden dat ik LSD gebruik voor ' persoonlijke groei' yeah right... Het was gewoon een uitvlucht van confronterende issues in het leven. En ja de psychedelica zorgden dan inderdaad weleens voor minder leuke trips. Dit waren al tekenen dat ik niet goed bezig was, al ver voor mijn probleem middelen écht merkbaar gevolgen begonnen te krijgen.
Maar goed, even een voorbeeld overt de spreuk 1 is teveel en 1000 nooit genoeg. Dit gaat voor mij zeker wel op. Al die de collectie aan middelen die ik heb opgebouwd. Er was altijd meer en beter en meer combinaties.
(Hier pas sochtens weer verder gegaan)
Er zijn op dit forum een hoop mensen die het wel kunnen volgens mij, gecontroleerd gebruik. Of in elk geval toch voor een hele lange tijd. Maar je ziet het ook vaak genoeg dat het na lange tijd toch hard achteruit kan gaan.
Aan de andere kant druist wat ik zeg keihard tegen het doel van dit forum in. Er is niks mis met het middel. Er is iets mis met mij. Daar moet aan gewerkt worden.
---
Nu heeft de egoïstische verslaafde genoeg over zichzelf gepraat.
@Bigvloei super wat je hier neerzet. Echt trots hoe ver je bent gekomen en dat je je eigen weg durft te kiezen. Mocht het ooit weer minder goed gaan, dan weet je de weg te vinden. De deuren van NA/CA/AA/etc staan altijd voor je open.
Aan eenieder die dit leest en twijfelt of deze zelfhulpgroepen iets voor hun is. Ik kan je daar alvast antwoord op geven: 'je wilt het waarschijnlijk niet, maar je hebt het misschien wel nodig.' zo ging het voor mij wel op in elk geval.
Je eerste paar meetings zullen raar zijn. Misschien aanvoelen als een cult ofzo. Je kan misschien het idee krijgen dat je gehersenspoeld wordt. Of dat het programma erop gericht is om je verslaafd te maken aan het programma.
En al zouden al die laatste dingen waar zijn. Dan liever dat dan de hel waar ik de laatste tijd doorheen ga en nog erger de hel waar ik m'n omgeving doorheen stuur. Dat gun je niemand. Wat je ervoor terugkrijgt is een veilige plek waar je alles, maar dan ook alles kan delen wat je dwars zit. En een groep mensen om je heen die echt om je geven en alles voor je doen om te helpen clean te blijven. Ik ben al gezegend met fijne ouders en geweldige (veelal nog wel gebruikers-)vrienden. De steun die ik afgelopen dagen bij NA ontvangen heb.... Wauw... Het is allerminst bijzonder te noemen.
En vrees niet dat je ergens aan vast zit. Mensen geven suggesties die voor hun gewerkt hebben. Wat jij doet met die suggesties mag je lekker zelf weten. Niks moet en jij bent de baas over jouw herstel! Maar zo af en toe krijg je suggesties mee die buitengewoon nuttig zijn.
Schrik ook niet van het woord god. De meesten hebben hier een bepaalde associatie bij. Soms positief soms neutraal of, zoals in mijn geval, wil je daar niets van hebben. Maar je hogere macht vinden, daar ben je helemaal vrij in. Of dat nou een duif in het park is of je home groep die jou clean weet te houden. Ook voor dit: het is jouw herstel!
En in het ergste geval maak je ook nog eens nieuwe vrienden. En je hoeft je oude vrienden ook niet op te geven. Al is het wel verstandig risico omgevingen te meiden in het begin.
Het was voor mij wel een eye opener toen ik besefte dat, wat er ook gebeurt, eenzaamheid gaat in mijn leven geen rol spelen zolang ik bij de NA ben. En dat vond ik best een mooi vooruitzicht.
@Bigvloei succes de komende tijd! Hopelijk kan je nu een stuk gelukkiger leven leiden. Ik weet zelf dat ik nog veel langer bij zelfhulpgroepen zal rondlopen. Dat heb ik nodig denk ik. Dapper om je eigen weg te kiezen. Maar als ik nog een suggestie mag doen die aanhaakt op de comment van
@JapieVerslaagd. Blijf waakzaam. Blijf in contact met jezelf. Sta stil bij hoe je je voelt en of er iets dwars zit. En mocht het eventjes minder gaan, voel geen schaamte om weer eens meetings te pakken. Je weet waarschijnlijk zelf ook hoe warm je ontvangen wordt. Maar ik kan me voorstellen dat er dan toch een psychologische drempel ligt.
Bedankt voor je verhaal. Dit geeft ook mij de bevestiging dat ik uiteindelijk zelf mijn weg kan bewandelen. Bedankt daarvoor!