#1
Hallo allemaal,
Een vriend van mij heeft een tijdje behoorlijk veel lachgas gebruikt. Met vrienden een tankje op een gezellige avond, het sloop er een beetje in en het was altijd wel in de buurt.
Ongeveer 6 weken geleden merkte familie en vrienden, waaronder ikzelf, dat de vriend niet meer zichzelf is. Hij reageert heel traag, beantwoord vragen heel apart. Als we hem bijvoorbeeld betrekken in een verhaal waar hij bij was en hem vragen hoe hij het vond, kan hij antwoorden met; "oké". Alsof de vraag niet aankomt. Zijn focus lijkt vaak weg.
Hij is bij de huisarts geweest, b12 en vitamine C in orde en er is verslavingszorg aangeboden maar hij taalt totaal niet naar middelen. Hij rookte even een tijdje extreem veel maar nu is dat weer zoals het was. Er is niks voor in de plaats gekomen, eetgedrag is ook zoals het was. Slaap is wel ontregeld en hij slaapt veel op de bank.
Mijn vraag; heeft iemand zoiets meegemaakt of dit in zijn/haar krijg zien gebeuren? Iemand een idee hoe lang het duurt voor hij weer zichzelf wordt? Kan iets helpen hem weer meer zichzelf te laten worden? Deze vriend is een heel fijn, spontaan, intelligent persoon maar momenteel is hij verre van wie hij was... zijn ouders en broer ondersteunen hem enorm maar gaan ook gebukt onder de stress die het meebrengt. Oh ook nog wel noemenswaardig, de eerste week kauwde hij veel op zijn vingers, het vel er heel ver afgeknaagd. Ook hebben we wat stress artikelen voor hem gehaald, stressbal en van die spelletjes om je even af te leiden.
Hopelijk kan iemand uit ervaring wat meer duidelijkheid geven. De dokter gaf weinig handvaten...
Een vriend van mij heeft een tijdje behoorlijk veel lachgas gebruikt. Met vrienden een tankje op een gezellige avond, het sloop er een beetje in en het was altijd wel in de buurt.
Ongeveer 6 weken geleden merkte familie en vrienden, waaronder ikzelf, dat de vriend niet meer zichzelf is. Hij reageert heel traag, beantwoord vragen heel apart. Als we hem bijvoorbeeld betrekken in een verhaal waar hij bij was en hem vragen hoe hij het vond, kan hij antwoorden met; "oké". Alsof de vraag niet aankomt. Zijn focus lijkt vaak weg.
Hij is bij de huisarts geweest, b12 en vitamine C in orde en er is verslavingszorg aangeboden maar hij taalt totaal niet naar middelen. Hij rookte even een tijdje extreem veel maar nu is dat weer zoals het was. Er is niks voor in de plaats gekomen, eetgedrag is ook zoals het was. Slaap is wel ontregeld en hij slaapt veel op de bank.
Mijn vraag; heeft iemand zoiets meegemaakt of dit in zijn/haar krijg zien gebeuren? Iemand een idee hoe lang het duurt voor hij weer zichzelf wordt? Kan iets helpen hem weer meer zichzelf te laten worden? Deze vriend is een heel fijn, spontaan, intelligent persoon maar momenteel is hij verre van wie hij was... zijn ouders en broer ondersteunen hem enorm maar gaan ook gebukt onder de stress die het meebrengt. Oh ook nog wel noemenswaardig, de eerste week kauwde hij veel op zijn vingers, het vel er heel ver afgeknaagd. Ook hebben we wat stress artikelen voor hem gehaald, stressbal en van die spelletjes om je even af te leiden.
Hopelijk kan iemand uit ervaring wat meer duidelijkheid geven. De dokter gaf weinig handvaten...