Hi slumberjack, welkom op DF
Wat betreft de drugsverslavingen, daar hebben mensen al diverse goede tips over gegeven denk ik. Maar wat mij in deze stukjes tekst van jou heel erg opviel:
Omdat ik het belangrijk vind dat mensen hier weten wat ze (wel of niet) aan me hebben speel ik graag open kaart. Ik ben een erg creatief, gevoelig en empathisch persoon, met als symptomen een grote innerlijke belevingswereld en een enorme verslavingsgevoeligheid. Naast drugsgebruik uit dit zich ook in gedragsverslavingen als seks(porno)verslaving en internetverslaving, sociale angsten, slechte eetgewoonten en de neiging tot isolatie.
Zo begon gamen, internet en porno al gauw een daginvulling te worden. Ik was onbewust van de gevolgen van dit soort gedrag. Voor mij heeft porno/internet altijd als mijn 'kernverslaving' gevoeld.
Is je seks/porno verslaving. En het feit dat je zelf aangeeft dit als je 'kernverslaving' te zien. Ik vermoed dat je hier helemaal gelijk in hebt en ik denk dat je andere verslavingen, neuroses en slechte gewoonten staan op die onderliggende verslaving. Ik ben zelfs bang dat als je deze verslaving niet de baas wordt, dat het dweilen met de kraan open is, wat betreft je andere problemen.
Ik herken mij best wel goed in jouw verhaal. Ook bij mij speelt al sinds lange tijd een porno (en fap) verslaving en dit heeft ook op mij een enorm negatieve impact gehad. Voornamelijk op mijn zelfbeeld en daardoor sociale omgang met mensen, maar door het fappen ook op mijn energie, mijn motivatie, mijn wilskracht, etc. etc. Daarnaast herken ik mij ook in jouw karakteromschrijving: (over-)gevoelig, (over-)empathisch, naar binnen gekeerd. Maar wat ik tot voorheen niet wist, is dat deze dingen slechts een helft van mij zijn: mijn (duidelijk) meer vrouwelijke kant. Wat ik de afgelopen jaren heb ontdekt bij het werken aan mijn fap/porno verslaving middels no-fap/no-porn, is mijn andere kant: mijn assertieve, vastberaden, nooit opgevende, ambitieuze kant. Mijn mannelijke kant zou je kunnen zeggen.
Nu projecteer ik waarschijnlijk wel wat vanuit mezelf hoor, maar zou het kunnen dat die kant van jou ook wat onderdrukt is? Ik denk dat je er enorm baat bij kunt hebben om je met name op die seks/porno verslaving te richten en (hardcore) een tijd lang abstinentie toe te passen. Je hebt het over proberen te gaan wandelen elke dag, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat dat hem gaat worden met die instelling (excuses als ik te direct ben). Wat hier denk ik nodig is (en ik projecteer weer) is discipline. Élke dag lopen, in weer en wind, geen excuses. Want wat je doet als je een keertje overslaat, is dat die zwakke kant van je zijn zin krijgt. En dan heeft het je. Dan gaat het dat de volgende dag tegen je gebruiken en vervolgens loop je binnen korte tijd helemaal niet meer. Ik heb het allemaal meegemaakt. Honderden keren misschien wel. En daar is ook geen schaamte in om te falen, maar zie hoe dat werkt en pas jezelf daarop aan. Wat anderen hier al zeiden over niet té veel hooi op je vork nemen in het begin ben ik het helemaal mee eens. Maar belangrijk is denk ik wel, om consistent te zijn. Een halfuurtje wandelen per dag, niet zo intens. Helemaal prima, maar doe dat dan wel echt élke dag. Tenminste, in het begin. Want je valt zó makkelijk terug in de makkelijke weg kiezen. Maar die makkelijke weg is uiteindelijk het zwaarst. Want je weet ergens dat je er niet uithaalt wat erin zit en dat gaat wegen op je geweten.
Om terug te komen op het aanpakken van je seks (en ook fap?) en porno probleem. Als je dát aanpakt, gaat dat dit alles zooo veel makkelijker maken. De discipline die je nodig hebt om je plannen uit te voeren, is er dan gewoon, de sociale angst verdwijnt na een tijdje gewoon, de kracht en energie om je lichaam in conditie te houden, is er gewoon. En dat is nog iets: als je nog niet was begonnen, begin met trainen. Krachttraining of een intense sport. Persoonlijk denk ik (en ik projecteer weer
![:wink:]()
) dat dit zo cruciaal is om die mannelijke energie in jezelf op te wekken. Daarnaast zorgt een goede lichamelijke conditie automatisch ook al voor een betere geestelijke conditie. Denk trouwens niet dat het stoppen met porno (en seks voor een tijdje) een soort magic pill is. Zo werkt het niet. Dit is een lifestyle en alles hangt met elkaar samen. Je zult bereid moeten zijn je leven om te gooien en elke dag er weer tegenaan te gaan. Dit is iets wat ik zelf jaren niet begreep of niet wilde begrijpen. Dit is 4 life. Je fixed niet iets en dan is het klaar. Dit is blijven opdagen en jezelf blijven uitdagen. Maar juist dat geeft zo'n enorme voldoening. En die voldoening komt al gauw als je er gewoon mee bezig gaat en dat smaakt naar meer.
Even voor de duidelijkheid: Ik heb niets tegen religie, internet, gamen of porno. Er is helemaal niks mis mee en iedereen weet zelf vast wel wat goed voor hem/haar is. In mijn geval sloeg het enkel te ver door.
Nou, dat er niets mis mee is vraag ik mij in het geval van die laatste ernstig af. Nee, eigenlijk geloof ik dat helemaal niet, dat daar niets mis mee is. En dat iedereen zelf wel weet wat goed voor hem/haar is, ook niet. Natuurlijk, zulke mensen zijn er, maar er zijn ook zoveel mensen die niet opgewassen zijn tegen deze dingen en ze niet met mate kunnen gebruiken. En persoonlijk denk ik dat porno in álle gevallen een slecht iets is om te doen. Hoe gaat het kijken naar andere mensen die seks hebben - vaak ook nog op zeer vulgaire niet-liefdevolle manieren - op jouw scherm nou leiden tot iets goeds voor jou? Het is de zero effort, full reward methode. Het is je brein trainen resultaten te krijgen, zonder echt iets op te bouwen voor jezelf.
Toen ik 20 was kreeg ik de diagnose ADD, maar ik heb de uitslag erg die richting opgestuurd omdat ik ritalin of dex wilde krijgen.
Een aantal jaar later kreeg ik de diagnose angststoornis, met depressie. Ik heb ook veelvuldig hulp gevraagd voor mijn seksverslaving, maar vaak waren de professionele meningen verdeeld hierover, waardoor er vooral aandacht besteed werd aan de middelenverslaving.
Een jaar of 3 geleden heb ik de diagnose 'afhankelijke persoonlijkheidsstoornis en emotioneel onstabiele persoonlijkheidsstoornis (borderline)' gekregen.
Ik weet eigenlijk niet of dit allemaal klopt, omdat ik zelf heel erg op zoek was naar een stempeltje om mijn eigen gedrag te kunnen verklaren. Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat inet/porno mijn kernverslaving is.
Ik ben niet een psychiater of psycholoog of iets dergelijks, maar ik heb een voorzichtig vermoeden dat heel veel van jouw problemen gefixed worden als je die seks/porno verslaving onder controle krijgt en daarnaast met discipline aan jezelf gaat werken, lichamelijk en geestelijk. Er wordt tegenwoordig gestrooid met labeltjes alsof het pepernoten zijn en dat zal vast eens een diepere oorzaak hebben, maar ik persoonlijk denk dat onze lifestyle tegenwoordig gewoon vaak destructief is. Dat we door dat aan te passen heel veel problemen al aanpakken.
Concreet zou ik graag tips willen hebben hoe ik hier mee om kan gaan. Met name de overheersende angst dat het te laat voor me is - dat ik mijn lijf al heb verpest - omdat dat eerlijk gezegd gewoon zo voelt op dagelijkse basis.
Persoonlijk denk ik dat je hier beter ook niet té veel over na moet denken. Kijk vooruit, werk aan jezelf, kijk wat je kunt doen en doe dat, consistent.
Hoop dat ik je niet afgeschrikt heb met mijn directheid. Ik ben erg benieuwd naar je reactie.
![:)]()