Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKennismaking en mijn verslavingsverhaal

Kennismaking en mijn verslavingsverhaal

32 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#1
Welkom @slumberjack
Ik kan je geen tips geven want ik zit in een vergelijkbare situatie. Ik ben nu 20 jaar verslaafd aan 'iets' en heb daar in wisselende mate last van. In mijn beste periodes gebruikte ik alleen maar 30 mg pure wiet in de avond en een paar alcohol consumpties in het weekend. Dit was voor mij redelijk leefbaar.

Toch val ik in periodes terug in heftig middelenmisbruik. Ik zie voor mezelf wel een patroon; als ik alles op een rijtje heb, moet dat rijtje weer kapot, zodat ik weer iets heb om op te bouwen.

Aan professionele hulp heb ik weinig gehad, dus heb het maar geaccepteerd. Wat me wel af en toe helpt, is de wetenschap dat ik niet de enige ben die zo worstelt en daarom reageer ik op je bericht. Hoop dat je hier op het forum goede steun kan vinden!
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#2
slumberjack zei:
Dank je wel! Ik neem je adviezen ter harte en hou je op de hoogte hoe het de komende tijd verloopt.
Klik om te vergroten...
Super van je! Nog een laatste tip, gooi je andere medicatie(dex, tramadol,ocxy) weg of geef ze in bewaring aan je vriendin.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Way precies is jouw streefdoel?
Blijf in eerste instantie van de alcohol af!
Want als je dit spul mixt met medicatie ga je een groot risico lopen...je kunt namelijk totaal verschillend reageren in dit kader.
En in sommige gevallen betaalt men de uiterste prijs.
Mocht je nog telefoon nummers hebben van verkopers, doe deze weg. Je vrienden uit de scène, die geen vrienden zijn, neem er afscheid van. Je hebt er namelijk geen flikker aan als je helemaal stoppen wilt...ze trekken je terug die draaikolk in!
Probeer toch lichaamsbeweging te krijgen/nemen, en bouw dit langzaam op.
Geef jezelf een kans!
s
slumberjackLid
01-01-2024, 00:00
#4
Purplext zei:
Welkom @slumberjack
Ik kan je geen tips geven want ik zit in een vergelijkbare situatie. Ik ben nu 20 jaar verslaafd aan 'iets' en heb daar in wisselende mate last van. In mijn beste periodes gebruikte ik alleen maar 30 mg pure wiet in de avond en een paar alcohol consumpties in het weekend. Dit was voor mij redelijk leefbaar.

Toch val ik in periodes terug in heftig middelenmisbruik. Ik zie voor mezelf wel een patroon; als ik alles op een rijtje heb, moet dat rijtje weer kapot, zodat ik weer iets heb om op te bouwen.

Aan professionele hulp heb ik weinig gehad, dus heb het maar geaccepteerd. Wat me wel af en toe helpt, is de wetenschap dat ik niet de enige ben die zo worstelt en daarom reageer ik op je bericht. Hoop dat je hier op het forum goede steun kan vinden!
Klik om te vergroten...
Thanks voor je openhartige bericht! Heel herkenbaar. Zit je nu in een goede of een slechte periode, als ik vragen mag?

Toch val ik in periodes terug in heftig middelenmisbruik. Ik zie voor mezelf wel een patroon; als ik alles op een rijtje heb, moet dat rijtje weer kapot, zodat ik weer iets heb om op te bouwen.

Dit doe ik ook volop. Ik heb jaren therapie gevolgd zodat ik mezelf voor kon houden dat ik 'aan het werk was aan mezelf'. Misschien ben ik te hard voor mezelf, en heb ik het misschien wel met goede intenties gedaan, maar ik kan me dat niet meer herinneren. Ik twijfel over elke keuze die ik maak, omdat ik mijn brein niet meer vertrouw. Zo zeg ik elke avond tegen mezelf dat ik morgen beter mijn best ga doen, puur om mezelf gerust te stellen zodat ik kan slapen..

Ik kan je misschien ook geen tips geven (misschien kán ik het wel, maar zou hypocriet zijn), maar ik kan je wel een luisterend oor bieden... Thanks again en ik wens je het beste!
s
slumberjackLid
01-01-2024, 00:00
#5
De Zandman zei:
Way precies is jouw streefdoel?
Blijf in eerste instantie van de alcohol af!
Want als je dit spul mixt met medicatie ga je een groot risico lopen...je kunt namelijk totaal verschillend reageren in dit kader.
En in sommige gevallen betaalt men de uiterste prijs.
Mocht je nog telefoon nummers hebben van verkopers, doe deze weg. Je vrienden uit de scène, die geen vrienden zijn, neem er afscheid van. Je hebt er namelijk geen flikker aan als je helemaal stoppen wilt...ze trekken je terug die draaikolk in!
Probeer toch lichaamsbeweging te krijgen/nemen, en bouw dit langzaam op.
Geef jezelf een kans!
Klik om te vergroten...
Ik vind het een erg lastige vraag. Ik ben nogal een 'alles of niets'-denker. Ik moet van mezelf volledig van alle middelen af, ook moet ik succesvol zijn in mijn werk, etc. Zijn eigenlijk onhaalbare doelen. Het probleem wat drugs betreft is dat ik meerdere malen gestopt ben met vrijwel alles, behalve bijvoorbeeld een biertje of een jointje. Maar na verloop van tijd saboteer ik mezelf weer..
Bedankt voor de alcohol tip, ik moet wel zeggen dat ik eigenlijk nooit mezelf dronken drink. 2 a 3 biertjes op een avond, of minder. Gisteren heb ik een glaasje wijn op, en heb dan helemaal geen behoefte om er nog één in te schenken.. Maar natuurlijk is het beter om te stoppen.

Gelukkig heb ik fijne vrienden, die zelf heel sporadisch een keer een pilletje pakken op een feestje. Geen drugsmatties, gelukkig. Maar het nummer van mijn dealer moet ik inderdaad weggooien.
Ik ga proberen elke dag een stukje te lopen. Bedankt voor je tips, waardeer ik!!
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Hoi Slumberjack, ik hoop niet dat je vind dat ik teveel in je topic post, if so, geef het aan aub :)

Je schreef over sex/inet verslaving, sociale angsten, isolatie etc.

Ik wil niet de indruk wekken dat ik je een stempel op wil drukken. Maar heb je een stoornis?
Het hoeft geen link te hebben, maar wat jij omschrijft heb ik in mijn (werk)kringen veel gezien waarvan zeker driekwart een vorm van autisme hebben.
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#7
Wat betreft sport is het belangrijk om rustig te beginnen. Als je nu vol gas gaat sporten overbelast je jezelf. Dat werkt dan weer heel demotiverend.

Begin eens met een half uur eerder op te staan en dan een wandeling te maken. Als die routine er 2 weken in zit pas iets zwaarder gaan trainen, kleine stukjes hardlopen bijvoorbeeld, volgens een vast schema. Dit heel rustig opbouwen. Dus niet ineens het hele eind proberen te rennen!

Heel veel mensen denken dat sporten pas zin heeft als ze vol gas zijn gegaan en alles pijn doet. Dat houden ze niet vol en zo blijven ze in dezelfde cyclus zitten.

De routine is veel belangrijker. Als je elke doordeweekse dag op 60% van je maximale kunnen presteert, boek je veel meer vooruitgang dan als je jezelf sporadisch tot 100% drijft en dan 3 dagen moet herstellen.

Het helpt mij heel erg om dit 's ochtends te doen. Dan ben je er speciaal voor opgestaan, dus ga je niet snel toch maar iets anders doen. 's Middags of 's avonds komt er snel iets tussen.
s
slumberjackLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mrloverdj zei:
Hoi Slumberjack, ik hoop niet dat je vind dat ik teveel in je topic post, if so, geef het aan aub :)

Je schreef over sex/inet verslaving, sociale angsten, isolatie etc.

Ik wil niet de indruk wekken dat ik je een stempel op wil drukken. Maar heb je een stoornis?
Het hoeft geen link te hebben, maar wat jij omschrijft heb ik in mijn (werk)kringen veel gezien waarvan zeker driekwart een vorm van autisme hebben.
Klik om te vergroten...
Hoi Mrloverdj,

In tegendeel! Ik stel je hulp zeer op prijs.
Voordat ik je vertel welke stoornissen er in het verleden zijn vastgesteld wil ik je graag even kort iets vertellen over mijn jeugd. Ik groeide op in een Evangelisch gezin, Pinkstergemeenschap. Toen ik 13 was besloten mijn ouders de gemeenschap te verlaten, omdat ze merkten dat het 'verkeerd' was (leugenachtige leiders, een soort sekte). We verhuisden toen van Zuid-Holland naar Groningen. Omdat mijn ouders een grote geloofscrisis doormaakte hebben ze mij heel vrij gelaten, te vrij eigenlijk. Als kind geloofde ik heilig in de leer, maar vanaf mijn 13e stortte die hele wereld in. Ik zette mij enorm af tegen elke vorm van religie. Er werden geen grenzen gesteld en ik mocht doen en laten wat ik wil (ook was ik goed in smoesjes vertellen). Al snel leerde ik vriendjes kennen die me porno lieten zien, en al heel snel was ik hooked. Het gebrek aan sexuele voorlichting en het feit dat ik opeens in een dorpje in Groningen woonde zorgde ervoor dat ik hele dagen spendeerde achter mijn PC. Zo begon gamen, internet en porno al gauw een daginvulling te worden. Ik was onbewust van de gevolgen van dit soort gedrag. Voor mij heeft porno/internet altijd als mijn 'kernverslaving' gevoeld.

Even voor de duidelijkheid: Ik heb niets tegen religie, internet, gamen of porno. Er is helemaal niks mis mee en iedereen weet zelf vast wel wat goed voor hem/haar is. In mijn geval sloeg het enkel te ver door.

Toen ik 20 was kreeg ik de diagnose ADD, maar ik heb de uitslag erg die richting opgestuurd omdat ik ritalin of dex wilde krijgen.
Een aantal jaar later kreeg ik de diagnose angststoornis, met depressie. Ik heb ook veelvuldig hulp gevraagd voor mijn seksverslaving, maar vaak waren de professionele meningen verdeeld hierover, waardoor er vooral aandacht besteed werd aan de middelenverslaving.
Een jaar of 3 geleden heb ik de diagnose 'afhankelijke persoonlijkheidsstoornis en emotioneel onstabiele persoonlijkheidsstoornis (borderline)' gekregen.
Ik weet eigenlijk niet of dit allemaal klopt, omdat ik zelf heel erg op zoek was naar een stempeltje om mijn eigen gedrag te kunnen verklaren. Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat inet/porno mijn kernverslaving is.

Autisme is nooit vastgesteld, ook niet onderzocht eigenlijk. Ik dacht dat autisme vaak gepaard gaat met een gebrek aan empathie, maar dit kan onjuist zijn hoor! Ik kan me herinneren dat ik in het verleden die mogelijkheid in ieder geval uitsloot, vanwege die gedachte.
s
slumberjackLid
01-01-2024, 00:00
#9
KlaasVaak zei:
Wat betreft sport is het belangrijk om rustig te beginnen. Als je nu vol gas gaat sporten overbelast je jezelf. Dat werkt dan weer heel demotiverend.

Begin eens met een half uur eerder op te staan en dan een wandeling te maken. Als die routine er 2 weken in zit pas iets zwaarder gaan trainen, kleine stukjes hardlopen bijvoorbeeld, volgens een vast schema. Dit heel rustig opbouwen. Dus niet ineens het hele eind proberen te rennen!

Heel veel mensen denken dat sporten pas zin heeft als ze vol gas zijn gegaan en alles pijn doet. Dat houden ze niet vol en zo blijven ze in dezelfde cyclus zitten.

De routine is veel belangrijker. Als je elke doordeweekse dag op 60% van je maximale kunnen presteert, boek je veel meer vooruitgang dan als je jezelf sporadisch tot 100% drijft en dan 3 dagen moet herstellen.

Het helpt mij heel erg om dit 's ochtends te doen. Dan ben je er speciaal voor opgestaan, dus ga je niet snel toch maar iets anders doen. 's Middags of 's avonds komt er snel iets tussen.
Klik om te vergroten...
Dank je wel KlaasVaak, zeer nuttig! Heb vandaag mijn eerste wandeling gemaakt. Zal proberen dit 's ochtends te doen, hoewel ik nu al weet dat ik dat erg lasitg vind. In het verleden maakte ik in de avond weleens een wandeling... maar dat is nu lastig vanwege de avondklok.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#10
slumberjack zei:
Thanks voor je openhartige bericht! Heel herkenbaar. Zit je nu in een goede of een slechte periode, als ik vragen mag?

Toch val ik in periodes terug in heftig middelenmisbruik. Ik zie voor mezelf wel een patroon; als ik alles op een rijtje heb, moet dat rijtje weer kapot, zodat ik weer iets heb om op te bouwen.

Dit doe ik ook volop. Ik heb jaren therapie gevolgd zodat ik mezelf voor kon houden dat ik 'aan het werk was aan mezelf'. Misschien ben ik te hard voor mezelf, en heb ik het misschien wel met goede intenties gedaan, maar ik kan me dat niet meer herinneren. Ik twijfel over elke keuze die ik maak, omdat ik mijn brein niet meer vertrouw. Zo zeg ik elke avond tegen mezelf dat ik morgen beter mijn best gaan doen, puur om mezelf gerust te stellen zodat ik kan slapen..

Ik kan je misschien ook geen tips geven (misschien kán ik het wel, maar zou hypocriet zijn), maar ik kan je wel een luisterend oor bieden... Thanks again en ik wens je het beste!
Klik om te vergroten...
Ik zit sinds 1,5 jaar in een 'slechte' periode. Slecht tussen haakjes, omdat ik ook erg veel lol heb gehad en elke slechte kant ook een goede kant heeft.
Hoe vaker je dezelfde fouten maakt, hoe meer je een patroon kunt gaan zien in je gedrag.

Het voornemen het morgen beter te doen, is herkenbaar, maar geeft vaak enorme teleurstelling. Ik ga hier niet teveel uitweiden, 20 jaar is niet even samen te vatten 😅
Je mag me altijd een dm sturen als je wilt praten, ik kan je ook een luisterend oor bieden!
s
slumberjackLid
01-01-2024, 00:00
#11
Purplext zei:
Ik zit sinds 1,5 jaar in een 'slechte' periode. Slecht tussen haakjes, omdat ik ook erg veel lol heb gehad en elke slechte kant ook een goede kant heeft.
Hoe vaker je dezelfde fouten maakt, hoe meer je een patroon kunt gaan zien in je gedrag.

Het voornemen het morgen beter te doen, is herkenbaar, maar geeft vaak enorme teleurstelling. Ik ga hier niet teveel uitweiden, 20 jaar is niet even samen te vatten 😅
Je mag me altijd een dm sturen als je wilt praten, ik kan je ook een luisterend oor bieden!
Klik om te vergroten...
Fijn dat je ook de goede kanten ervan ziet, is ook zo - ik voel me ook niet de hele dag slecht. Ik voel me heerlijk als ik mijn dosis dex neem en me daarna volledig op een interesse kan storten (bijv. muziekproductie, geschiedenis, filosofie etc.)

Ik denk dat je gelijk hebt wat patronen betreft, ik herken ook steeds meer in mezelf. 20 jaar is inderdaad niet samen te vatten in een comment, haha. Ik heb inmiddels ook zo'n 15 jaar van gebruik achter de rug.

Je mag me altijd een dm sturen als je wilt praten, ik kan je ook een luisterend oor bieden!


Thanks a lot! Waardeer ik! Hetzelfde geldt voor jou. Take care!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik wil je graag nog zeggen, dat je niet al te hard, te streng voor jezelf moet zijn.
100% halen bij alles wat je doet, is een killer.
Ik was ook zo, in het legioen al helemaal omdat je daar 110% moet geven, en dat gaat uiteindelijk nooit goed aflopen.
Wees tevreden met minder. 80 % is echt voldoende!
En dat moet je leren....
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#13
slumberjack zei:
Dank je wel KlaasVaak, zeer nuttig! Heb vandaag mijn eerste wandeling gemaakt. Zal proberen dit 's ochtends te doen, hoewel ik nu al weet dat ik dat erg lasitg vind. In het verleden maakte ik in de avond weleens een wandeling... maar dat is nu lastig vanwege de avondklok.
Klik om te vergroten...
Het is even wennen, maar als de routine erin zit wordt het veel makkelijker! Natuurlijk wel iets eerder naar bed gaan dan :wink:

Als een ander moment van de dag goed voor je werkt is het natuurlijk ook prima. Ik merk zelf dat er dan vaak dingen tussen komen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik vind dat sommige mensen met name, en dit zijn de overgevoelige mensen, en ook de instabiele mensen, buitengewoon voorzichtig moeten zijn met alcohol.
Omdat het lijkt, of het je helpt met moeilijke momenten.
Niets is minder waar.
Alcohol helpt. Ja.
Het helpt je goed, om snel in de goot terecht te komen, het helpt ook,
Om alles kwijt te raken wat je hebt.
Jazeker.
Borderline is een enorm groot gebied. Haast iedereen kan zeggen dat hij borderline heeft...dus trek je van dit etiket gewoon niets aan...
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mrloverdj zei:
2,5 mg lorazepam=12,5 mg diazepam.
2 pillen per dag is dus 25 mg diazepam.
Die kan je 1 of 2 keer per dag nemen. Vaste tijdstip. Als je het voor het slapen gebruikt zou je in de ochtend 10mg kunnen nemen en in de avond 15. Je bent al goed bezig! Succes
Klik om te vergroten...
Ja klopt wat jij zegt.Maar hoeveel is nou 05 mg alprazolam om 1 mg te slikken?
slumberjack zei:
Dank je wel KlaasVaak, zeer nuttig! Heb vandaag mijn eerste wandeling gemaakt. Zal proberen dit 's ochtends te doen, hoewel ik nu al weet dat ik dat erg lasitg vind. In het verleden maakte ik in de avond weleens een wandeling... maar dat is nu lastig vanwege de avondklok.
Klik om te vergroten...
Goed bezig!Ik zelf slik lorazepam en weet dat afbouwen moeilijk is
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hi slumberjack, welkom op DF :)

Wat betreft de drugsverslavingen, daar hebben mensen al diverse goede tips over gegeven denk ik. Maar wat mij in deze stukjes tekst van jou heel erg opviel:

slumberjack zei:
Omdat ik het belangrijk vind dat mensen hier weten wat ze (wel of niet) aan me hebben speel ik graag open kaart. Ik ben een erg creatief, gevoelig en empathisch persoon, met als symptomen een grote innerlijke belevingswereld en een enorme verslavingsgevoeligheid. Naast drugsgebruik uit dit zich ook in gedragsverslavingen als seks(porno)verslaving en internetverslaving, sociale angsten, slechte eetgewoonten en de neiging tot isolatie.
Klik om te vergroten...

slumberjack zei:
Zo begon gamen, internet en porno al gauw een daginvulling te worden. Ik was onbewust van de gevolgen van dit soort gedrag. Voor mij heeft porno/internet altijd als mijn 'kernverslaving' gevoeld.
Klik om te vergroten...

Is je seks/porno verslaving. En het feit dat je zelf aangeeft dit als je 'kernverslaving' te zien. Ik vermoed dat je hier helemaal gelijk in hebt en ik denk dat je andere verslavingen, neuroses en slechte gewoonten staan op die onderliggende verslaving. Ik ben zelfs bang dat als je deze verslaving niet de baas wordt, dat het dweilen met de kraan open is, wat betreft je andere problemen.

Ik herken mij best wel goed in jouw verhaal. Ook bij mij speelt al sinds lange tijd een porno (en fap) verslaving en dit heeft ook op mij een enorm negatieve impact gehad. Voornamelijk op mijn zelfbeeld en daardoor sociale omgang met mensen, maar door het fappen ook op mijn energie, mijn motivatie, mijn wilskracht, etc. etc. Daarnaast herken ik mij ook in jouw karakteromschrijving: (over-)gevoelig, (over-)empathisch, naar binnen gekeerd. Maar wat ik tot voorheen niet wist, is dat deze dingen slechts een helft van mij zijn: mijn (duidelijk) meer vrouwelijke kant. Wat ik de afgelopen jaren heb ontdekt bij het werken aan mijn fap/porno verslaving middels no-fap/no-porn, is mijn andere kant: mijn assertieve, vastberaden, nooit opgevende, ambitieuze kant. Mijn mannelijke kant zou je kunnen zeggen.

Nu projecteer ik waarschijnlijk wel wat vanuit mezelf hoor, maar zou het kunnen dat die kant van jou ook wat onderdrukt is? Ik denk dat je er enorm baat bij kunt hebben om je met name op die seks/porno verslaving te richten en (hardcore) een tijd lang abstinentie toe te passen. Je hebt het over proberen te gaan wandelen elke dag, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat dat hem gaat worden met die instelling (excuses als ik te direct ben). Wat hier denk ik nodig is (en ik projecteer weer) is discipline. Élke dag lopen, in weer en wind, geen excuses. Want wat je doet als je een keertje overslaat, is dat die zwakke kant van je zijn zin krijgt. En dan heeft het je. Dan gaat het dat de volgende dag tegen je gebruiken en vervolgens loop je binnen korte tijd helemaal niet meer. Ik heb het allemaal meegemaakt. Honderden keren misschien wel. En daar is ook geen schaamte in om te falen, maar zie hoe dat werkt en pas jezelf daarop aan. Wat anderen hier al zeiden over niet té veel hooi op je vork nemen in het begin ben ik het helemaal mee eens. Maar belangrijk is denk ik wel, om consistent te zijn. Een halfuurtje wandelen per dag, niet zo intens. Helemaal prima, maar doe dat dan wel echt élke dag. Tenminste, in het begin. Want je valt zó makkelijk terug in de makkelijke weg kiezen. Maar die makkelijke weg is uiteindelijk het zwaarst. Want je weet ergens dat je er niet uithaalt wat erin zit en dat gaat wegen op je geweten.

Om terug te komen op het aanpakken van je seks (en ook fap?) en porno probleem. Als je dát aanpakt, gaat dat dit alles zooo veel makkelijker maken. De discipline die je nodig hebt om je plannen uit te voeren, is er dan gewoon, de sociale angst verdwijnt na een tijdje gewoon, de kracht en energie om je lichaam in conditie te houden, is er gewoon. En dat is nog iets: als je nog niet was begonnen, begin met trainen. Krachttraining of een intense sport. Persoonlijk denk ik (en ik projecteer weer :wink: ) dat dit zo cruciaal is om die mannelijke energie in jezelf op te wekken. Daarnaast zorgt een goede lichamelijke conditie automatisch ook al voor een betere geestelijke conditie. Denk trouwens niet dat het stoppen met porno (en seks voor een tijdje) een soort magic pill is. Zo werkt het niet. Dit is een lifestyle en alles hangt met elkaar samen. Je zult bereid moeten zijn je leven om te gooien en elke dag er weer tegenaan te gaan. Dit is iets wat ik zelf jaren niet begreep of niet wilde begrijpen. Dit is 4 life. Je fixed niet iets en dan is het klaar. Dit is blijven opdagen en jezelf blijven uitdagen. Maar juist dat geeft zo'n enorme voldoening. En die voldoening komt al gauw als je er gewoon mee bezig gaat en dat smaakt naar meer.

slumberjack zei:
Even voor de duidelijkheid: Ik heb niets tegen religie, internet, gamen of porno. Er is helemaal niks mis mee en iedereen weet zelf vast wel wat goed voor hem/haar is. In mijn geval sloeg het enkel te ver door.
Klik om te vergroten...
Nou, dat er niets mis mee is vraag ik mij in het geval van die laatste ernstig af. Nee, eigenlijk geloof ik dat helemaal niet, dat daar niets mis mee is. En dat iedereen zelf wel weet wat goed voor hem/haar is, ook niet. Natuurlijk, zulke mensen zijn er, maar er zijn ook zoveel mensen die niet opgewassen zijn tegen deze dingen en ze niet met mate kunnen gebruiken. En persoonlijk denk ik dat porno in álle gevallen een slecht iets is om te doen. Hoe gaat het kijken naar andere mensen die seks hebben - vaak ook nog op zeer vulgaire niet-liefdevolle manieren - op jouw scherm nou leiden tot iets goeds voor jou? Het is de zero effort, full reward methode. Het is je brein trainen resultaten te krijgen, zonder echt iets op te bouwen voor jezelf.

slumberjack zei:
Toen ik 20 was kreeg ik de diagnose ADD, maar ik heb de uitslag erg die richting opgestuurd omdat ik ritalin of dex wilde krijgen.
Een aantal jaar later kreeg ik de diagnose angststoornis, met depressie. Ik heb ook veelvuldig hulp gevraagd voor mijn seksverslaving, maar vaak waren de professionele meningen verdeeld hierover, waardoor er vooral aandacht besteed werd aan de middelenverslaving.
Een jaar of 3 geleden heb ik de diagnose 'afhankelijke persoonlijkheidsstoornis en emotioneel onstabiele persoonlijkheidsstoornis (borderline)' gekregen.
Ik weet eigenlijk niet of dit allemaal klopt, omdat ik zelf heel erg op zoek was naar een stempeltje om mijn eigen gedrag te kunnen verklaren. Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat inet/porno mijn kernverslaving is.
Klik om te vergroten...
Ik ben niet een psychiater of psycholoog of iets dergelijks, maar ik heb een voorzichtig vermoeden dat heel veel van jouw problemen gefixed worden als je die seks/porno verslaving onder controle krijgt en daarnaast met discipline aan jezelf gaat werken, lichamelijk en geestelijk. Er wordt tegenwoordig gestrooid met labeltjes alsof het pepernoten zijn en dat zal vast eens een diepere oorzaak hebben, maar ik persoonlijk denk dat onze lifestyle tegenwoordig gewoon vaak destructief is. Dat we door dat aan te passen heel veel problemen al aanpakken.

slumberjack zei:
Concreet zou ik graag tips willen hebben hoe ik hier mee om kan gaan. Met name de overheersende angst dat het te laat voor me is - dat ik mijn lijf al heb verpest - omdat dat eerlijk gezegd gewoon zo voelt op dagelijkse basis.
Klik om te vergroten...
Persoonlijk denk ik dat je hier beter ook niet té veel over na moet denken. Kijk vooruit, werk aan jezelf, kijk wat je kunt doen en doe dat, consistent.

Hoop dat ik je niet afgeschrikt heb met mijn directheid. Ik ben erg benieuwd naar je reactie. :)
P
PackjamLid
01-01-2024, 00:00
#17
slumberjack zei:
Dank! Wat ik met name merk na stoppen met dex (best wat pogingen achter de rug) is dat het me enorm moe maakt. Of bedoel je met fysieke de meer heftige ontwenning zoals met bijv. GHB of heroïne?

Wat de benzo's betreft; ik heb het momenteel teruggedrongen tot 0,5-1mg per dag. Ik ben overigens helemaal vergeten dat ik ook dagelijks zo'n 2 tot 3 blikjes bier drink :flushed:. Vooral de combi geeft me nog een klein beetje rust. Verder ben ik sinds een paar weken gestopt met quetiapine (25 mg per dag).
Ik zal overleggen met de verslavingsarts om het om te zetten tot diazepam. Of denk je dat bij zo'n lage dosering het verstandiger is om gewoon direct te stoppen? Ik gebruik naast lorazepam gelukkig geen andere benzo's meer.
Klik om te vergroten...
Ik gebruik clonazepam 2 en diazepam10 en tranxène 50, ik vind het te gek vooral om 3 uur 's nachts dan voel je het inwerken langzaam, maar idd je kunt er weer af komen door diazapam van 5 naar 2 mg in een paar weken afbouwen
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Er zijn al een hoop belangrijke en waardevolle dingen gezegd, maar ik wil je op het hart drukken dat kleine doelen voor jezelf stellen altijd het beste werkt.

Stel kleine dag/week doelen. Zorg ervoor dat deze klein en haalbaar zijn en begin deze pas later uit te breiden. Als je constant je kleine doelen behaalt geeft dat voldoening, terwijl een hoop mensen voor gaas gaan, doordat ze gelijk teveel willen of teveel eisen van zichzelf.

Neem bijv. afvallen.. 20kg lijkt voor sommige onmogelijk. Maar als je telkens een doel van 5kg afvallen stelt, lijkt het allemaal ineens beter te halen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Wat wil je met deze informatie bereiken?
Het komt op mij over als: dit is fijn, lekker, en maak je niet al te druk, je komt er makkelijk weer vanaf.....
Dat er makkelijk vanaf kunnen komen is een kwestie die voor iedereen anders ervaren wordt...
De totale hoeveelheid vind ik niet bepaald laag te noemen.
Maar dat moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken....
F
Fighter1980Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Mrloverdj zei:
Het voordeel van dex is dat je geen fysieke afkick krijgt, van benzo's wel. Je kan dus gewoon in 1 keer stoppen met de dex. Voor je benzo's raad ik je aan ze allemaal te vervangen voor diazepam. Ik zal het omrekentabel even opzoeken.

Het voordeel van diazepam is dat je 24/7 effect hebt. Lorazepam werkt snel uit, waardoor je steeds schommelingen ervaart en moet bijpakken. In een paar dagen ben je al gestabiliseerd op diazepam. En je kan zo langzaam afbouwen ermee als je wilt. 1 mg per week of 5..en dan elke week een stapje eraf..het heeft een lange halfwaardetijd, wat betekent dat je pas na 2 dagen merkt dat je afbouwt,je voelt je hoogstens ietsje onrustiger,dat is wennen maar prima te doen. Gebruik je ook andere benzo's? En hoeveel lorazepam neem je per dag?
Klik om te vergroten...
Complimenten. Heb Ik ook iets aan. Top

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."