Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNA, CA, AA

NA, CA, AA

24 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
J
JapieVerslaagdLid
01-01-2024, 00:00
#1
WeAreThe99% zei:
jah dat laatste kan ik mij wel wat bij voorstellen waarom dat gezegd word. Ik ken genoeg stelletjes die elkaar daar gevonden hebben! :grinning:
Klik om te vergroten...
Stap 13. Lekker handig om met een andere verslaafde het bed in te duiken
J
JapieVerslaagdLid
01-01-2024, 00:00
#2
JapieVerslaagd zei:
Goede morgen,

AA

, hoofdprobleem voor alcohol is redelijk onder controle al heeft het wel littekens achter gelaten. Hiervoor krijg ik steun van brijderweb. En een AA groep met oude knarren. Ben zelf 40 en de rest zit boven de 60 een ton aan cleantijd en levenservaring. Perfect. Je krijgt de kans te spreken en je krijgt feedback van diegene de sessie voorzit. Dat verschilt. Mijn favoriet.

NA

Iedereen mag spreken en niet tegengesproken worden. Werken met muntjes voor mijlpalen mbt cleantijd. Een hoop geknuffel ook. Op zich ok nogmaals persoonlijke ervaring. Ik kneep m toen er een jongen van 18 in 15min vertelde dat hij zijn leven rikseerde omdat hij buiten een bank een joint had gerookt. Maar in de stijl alsof hij God zelf was. Mijn bloed ging koken, het werkte niet voor mij.

CA,

Lijkt op NA, maar uit mijn ervaring waren de mannen meetings heel goed. Met 40 man 3 min doodstil 3 min mediteren. Ik was erg onder de indruk. Ook meer recht voor zn raap. Verder hetzelfde als de NA. Maar volwassener.

Wat mij stoorde waren de muntjes voor cleantijd. Alsof ik net al vroeger een sticker in mij rapport kreeg als ik goed mijn best had gedaan. Vreemd, nomaals ik veroordeel niet als het werkt, werkt het.

Ik vind het jammer dat er bij de AA enkel over alcohol gesproken word. verder zijn die oude knarren mijn steun en toeverlaat. Groepsapp. Meetings gingen tijdens corona door door mini meetings bij mensen thuis. Dan is wel de anonimiteit eraf maar dat boeit mij niet. We hebben een groepsappp en staan tijd voor mij klaar.

Ik hoop door dit forum hulp te vinden bij het clean worden van diazepam en kratom. En hulp bij paniek zoals gisteren toen ik door mijn onwetendheid dacht dat ik per ongeluk een dubbele dosis dia had genomen. Ik werd direct gerust gesteld.

Ik denk dat het enorm scheelt welke groep je treft. Misschien probeer ik nog een andere NA groep in de nabije toekomst.

Zal wel eens besproken zijn maar dit is mijn ervaring.

Groetjes en veel plezier vandaag
Klik om te vergroten...
Ik ben er nog wat vergeten maar daar ben ik nooit geweest.
W
WeAreThe99%Lid
01-01-2024, 00:00
#3
JapieVerslaagd zei:
Stap 13. Lekker handig om met een andere verslaafde het bed in te duiken
Klik om te vergroten...
Hahahaha jah precies dat!
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#4
JapieVerslaagd zei:
Stap 13. Lekker handig om met een andere verslaafde het bed in te duiken
Klik om te vergroten...
Dit zie je zoveel gebeuren het walgt me gewoon, ook in klinieken. Soms kom je van die vrouwen tegen die alle mannen in de kliniek willen neuken, no offence voor vrouwen mannen zijn net zo erg.
Ik vind dat je met verslavingsproblemen je op jezelf moet focussen en stel je krijgt echt een oprechte connectie met een mede verslaafde moet je het alsnog goed doordenken voordat je elkaar nog erger verpest.
W
WeAreThe99%Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Dopemonster zei:
Dit zie je zoveel gebeuren het walgt me gewoon, ook in klinieken. Soms kom je van die vrouwen tegen die alle mannen in de kliniek willen neuken, no offence voor vrouwen mannen zijn net zo erg.
Ik vind dat je met verslavingsproblemen je op jezelf moet focussen en stel je krijgt echt een oprechte connectie met een mede verslaving moet je het alsnog goed doordenken voordat je elkaar nog erger verpest.
Klik om te vergroten...
precies wijze woorden! Je kunt elkaar omhoog trekken of naar beneden. Het laatste komt helaas het vaakst voo
J
JapieVerslaagdLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dopemonster zei:
Dit zie je zoveel gebeuren het walgt me gewoon, ook in klinieken. Soms kom je van die vrouwen tegen die alle mannen in de kliniek willen neuken, no offence voor vrouwen mannen zijn net zo erg.
Ik vind dat je met verslavingsproblemen je op jezelf moet focussen en stel je krijgt echt een oprechte connectie met een mede verslaafde moet je het alsnog goed doordenken voordat je elkaar nog erger verpest.
Klik om te vergroten...
De mensen die dat doen zijn of nog ietsje te jong. Al hoeft dat zeker niet uit te maken. Of naïef en er simpelweg niet klaar voor. Hier zaten geen mensen onder rechterlijke macht. Dan zou ik het wel begrijpen want die zitten daar verplicht.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Of verslaving een ziekte kan zijn of juist niet, zie ik als een kip/ei vergelijking.
Maar ik kan wel zeggen dat de AA meetings na mijn detox opname, mij enkele jaren zeer goed geholpen heeft met het abstinent te blijven die eerste jaren!
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#8
JapieVerslaagd zei:
De mensen die dat doen zijn of nog ietsje te jong. Al hoeft dat zeker niet uit te maken. Of naïef en er simpelweg niet klaar voor. Hier zaten geen mensen onder rechterlijke macht. Dan zou ik het wel begrijpen want die zitten daar verplicht.
Klik om te vergroten...
Meer het probleem dat een hoop verslaafde ook andere psychische problemen hebben net zoals ik verslaving als een gedragsprobleem zie en niet als een ziekte. De mensen die je in een kliniek leert kennen hebben vaak ook extreme verhalen te vertellen over wat hun hebben meegemaakt. En het is diep triest hoe een hoop mensen niet goed geholpen worden omdat ze niet serieus genomen worden of doordat er slechte hulp gegeven wordt. Zo wou mijn verslavingsarts mijn diazepam in 10 dagen naar 0 afbouwen zonder te beseffen hoelang ik al wel niet benzo's gebruikte. Terwijl ik echt net van de opiaten af was en al in het behandelplan aangaf dat ik de dia zo laag mogelijk wou krijgen maar hoefde niet naar 0, en ik was in slechte lichamelijke conditie wat resulteerde in een methadon terugval om te kunnen ontspannen na 4 dagen klaarwakker te zijn waar ik uiteindelijk een officiële waarschuwing voor kreeg. En omdat ik moest vertellen dat ik dit van huis naar binnen had gesmokkeld omdat ik niet kon vertellen dat ik het van een mede patiënt dagelijks kreeg ( 5 dagen lang) voor de rest helemaal eerlijk geweest over de situatie. Die waarschuwing woog toen zo zwaar op dat bij mijn tweede waarschuwing wat 1! biertje drinken was bij het treinstation onderweg naar huis na 6 weken voor het eerst op verlof mijn exit uit de kliniek betekende. Terwijl ik dit diezelfde avond nog opgebiecht had toen ze me belde hoe het thuis ging en het "grappige" is als ik niks had verteld hadden ze de volgende dag niet eens wat in mijn urine gevonden en 0.0 geblazen had en had ik ook niet weggestuurd geweest, waarheid loont zeggen ze dan :tilttearlaugh: :tearsofjoy:
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik ben wel eens naar de NA geweest, maar dat was niet echt wat voor mij. Dat je alleen naar elkaar mag luisteren en niet op elkaar in mag gaan vond ik niks.

Ik ga nu naar een andere zelfhulpgroep en daar mag je wel gewoon interactie met elkaar hebben. Aan het begin van de bijeenkomst doen we een kort rondje hoe iedereen erbij zit. Daarna is er ruimte voor degenen die dat willen om te vertellen wat ze willen vertellen. En dan mag je dus gewoon reageren, vragen stellen en tips geven. En op het eind doen we een rondje wat je eraan gehad hebt en hoe je weggaat.

Ik vind deze manier van werken echt een stuk fijner en ik heb er op deze manier echt veel meer (steun) aan👍
Deze groep is wel wat breder ook dan alleen verslaving, het is voor iedereen met een psychische kwetsbaarheid. Dus naast verslaving ook mensen met bijvoorbeeld PTSS, depressie, autisme, eetstoornis, bipolaire stoornis, persoonlijkheidsstoornis, conversiestoornis, psychoses etc.

Maar vaak raken mensen natuurlijk verslaafd omdat er zoiets aan ten grondslag ligt. Ik heb zelf ook meerdere andere diagnoses. Dus ik vind het wel fijn dat het niet alleen over verslaving en (niet) gebruiken gaat, maar dat je dus ook andere dingen kunt bespreken 👍

En ik vind het wel fijn dat iedereen gewoon gelijkwaardig is en dat je met lotgenoten/ervaringsdeskundigen praat. Dat is toch heel anders dan wanneer je "echt" therapie hebt met een therapeut die zelf geen ervaring ermee heeft. Pas moest ik mijn psycholoog bij de verslavingszorg nog uitleggen hoe het werkt met natte speed en droge speed, dat je dat dus eerst moet drogen voordat je het kunt snuiven. Ik zo'n zelfhulpgroep hoeft dat niet en heb je aan een half woord genoeg om elkaar te begrijpen😊
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dat je alleen maar mag luisteren, tijdens een meeting, vind ik absurd.
Heel erg slecht zelfs.
Zo kan je nooit verder als je niet op het juiste moment kunt reageren!
Knuffelen, dat hoeft voor en met mij niet. Nee.
Dat voorrecht is alleen voor een ( mijn ) eventuele vrouwelijke partner.
Wie hier geen rekening mee houdt, scoort een stuk vers fruitig.
Namelijk een muilpeer....indien nodig, een zak vol.
Van mij en mijn lijf moet iedereen afblijven!
J
JapieVerslaagdLid
01-01-2024, 00:00
#11
Goede morgen,

AA

, hoofdprobleem voor alcohol is redelijk onder controle al heeft het wel littekens achter gelaten. Hiervoor krijg ik steun van brijderweb. En een AA groep met oude knarren. Ben zelf 40 en de rest zit boven de 60 een ton aan cleantijd en levenservaring. Perfect. Je krijgt de kans te spreken en je krijgt feedback van diegene de sessie voorzit. Dat verschilt. Mijn favoriet.

NA

Iedereen mag spreken en niet tegengesproken worden. Werken met muntjes voor mijlpalen mbt cleantijd. Een hoop geknuffel ook. Op zich ok nogmaals persoonlijke ervaring. Ik kneep m toen er een jongen van 18 in 15min vertelde dat hij zijn leven rikseerde omdat hij buiten een bank een joint had gerookt. Maar in de stijl alsof hij God zelf was. Mijn bloed ging koken, het werkte niet voor mij.

CA,

Lijkt op NA, maar uit mijn ervaring waren de mannen meetings heel goed. Met 40 man 3 min doodstil 3 min mediteren. Ik was erg onder de indruk. Ook meer recht voor zn raap. Verder hetzelfde als de NA. Maar volwassener.

Wat mij stoorde waren de muntjes voor cleantijd. Alsof ik net al vroeger een sticker in mij rapport kreeg als ik goed mijn best had gedaan. Vreemd, nomaals ik veroordeel niet als het werkt, werkt het.

Ik vind het jammer dat er bij de AA enkel over alcohol gesproken word. verder zijn die oude knarren mijn steun en toeverlaat. Groepsapp. Meetings gingen tijdens corona door door mini meetings bij mensen thuis. Dan is wel de anonimiteit eraf maar dat boeit mij niet. We hebben een groepsappp en staan tijd voor mij klaar.

Ik hoop door dit forum hulp te vinden bij het clean worden van diazepam en kratom. En hulp bij paniek zoals gisteren toen ik door mijn onwetendheid dacht dat ik per ongeluk een dubbele dosis dia had genomen. Ik werd direct gerust gesteld.

Ik denk dat het enorm scheelt welke groep je treft. Misschien probeer ik nog een andere NA groep in de nabije toekomst.

Zal wel eens besproken zijn maar dit is mijn ervaring.

Groetjes en veel plezier vandaag
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Ben wel benieuwd of hier meer leden naar die meetings gaan of zijn gegaan?

Denk ook dat je maar net de juiste groep moet treffen? Als down to earth vent tussen de knuffelaars lijkt me ook niks
J
JapieVerslaagdLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ja en stel je voor dat je iemand niet mag. Awkward als de pest
J
JapieVerslaagdLid
01-01-2024, 00:00
#14
Bij AA is er dus geen geknuffel
Mrloverdj zei:
Ben wel benieuwd of hier meer leden naar die meetings gaan of zijn gegaan?

Denk ook dat je maar net de juiste groep moet treffen? Als down to earth vent tussen de knuffelaars lijkt me ook niks
Klik om te vergroten...
Misschien leuk om te checken. Er zijn zoveel groepen. Wereldwijd. Iedereen is altijd welkom maar als je voor het komt ben je toch die ene nieuwe. Snappie
W
WeAreThe99%Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Mrloverdj zei:
Ben wel benieuwd of hier meer leden naar die meetings gaan of zijn gegaan?

Denk ook dat je maar net de juiste groep moet treffen? Als down to earth vent tussen de knuffelaars lijkt me ook niks
Klik om te vergroten...
Ik ging in den Haag naar de meetings NA en AA en CA,. Ik vond het verschrikkelijk. Maar dat kon ook aan mezelf liggen omdat ik er op dat moment alleen maar heen ging omdat dat vanuit de verslavingszorg moest. Voor de rest gaat het goed met mij zonder die gekke 12 stappen programma en meetings.
J
JapieVerslaagdLid
01-01-2024, 00:00
#16
WeAreThe99% zei:
Ik ging in den Haag naar de meetings NA en AA en CA,. Ik vond het verschrikkelijk. Maar dat kon ook aan mezelf liggen omdat ik er op dat moment alleen maar heen ging omdat dat vanuit de verslavingszorg moest. Voor de rest gaat het goed met mij zonder die gekke 12 stappen programma en meetings.
Klik om te vergroten...
Yep, alleen AA. Zie het al uitje met een kop koffie. Die 12 stappen kunnen mij gestolen worden. Praat gewoon een beetje mee
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#17
WeAreThe99% zei:
Ik ging in den Haag naar de meetings NA en AA en CA,. Ik vond het verschrikkelijk. Maar dat kon ook aan mezelf liggen omdat ik er op dat moment alleen maar heen ging omdat dat vanuit de verslavingszorg moest. Voor de rest gaat het goed met mij zonder die gekke 12 stappen programma en meetings.
Klik om te vergroten...
Wat vond je er verschrikkelijk aan?
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#18
NA meetings gedaan en kon ook maar moeilijk connecte met de meeste mensen. Toch alsnog wel een hoop mensen die wel waarde toevoegde. In een kliniek gezeten met voorral oude alcoholisten en die brachten me toch meer steun en wijsheid dan op de NA meetings. Ook ik wil in de toekomst nog wel eens NA proberen. Voorlopig eerst op andere dingen focussen. Maar bij verslavingsprogramma's moet je bij voorbaat al rekening houden met toxische mensen aangezien verslaving samengaat met een hoop andere mentale problemen.
W
WeAreThe99%Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Mrloverdj zei:
Wat vond je er verschrikkelijk aan?
Klik om te vergroten...
Verschrikkelijk is misschien niet de juiste woordkeuze van mij. Wat ik er ongemakkelijk van vond is dat mensen zeiden dat ze zolang clean waren maar ondertussen wel jointjes roke in de avond en bier drinken. Het is niet erg wanneer men die dingen doet maar ga dan niet op de meetings vertellen dat men uit gebruik zou zijn. Waar het op neer komt is dat ik mensen niet oprecht vond overkomen in de meetings en ik vond het ook akward om je voor te stellen met "ik ben verslaafd". Ik wil niet iederen over 1 kam scheren die naar de meetings gaan en de 12 stappen volgen. Voor velen zal het zeker helpen en dat support ik ook. Ik heb ook echt wel leuke mensen leren kennen in het programma. Maar op een gegeven moment ga je je eigen weg op en heb ik dat hoofdstuk voor mezelf afgesloten. Misschien dat ik in de toekomst wel weer heen ga voor de verbinding.
W
WeAreThe99%Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Dopemonster zei:
NA meetings gedaan en kon ook maar moeilijk connecte met de meeste mensen. Toch alsnog wel een hoop mensen die wel waarde toevoegde. In een kliniek gezeten met voorral oude alcoholisten en die brachten me toch meer steun en wijsheid dan op de NA meetings. Ook ik wil in de toekomst nog wel eens NA proberen. Voorlopig eerst op andere dingen focussen. Maar bij verslavingsprogramma's moet je bij voorbaat al rekening houden met toxische mensen aangezien verslaving samengaat met een hoop andere mentale problemen.
Klik om te vergroten...
De NA was naar mijn idee het chillst maar dat kwam denk ik ook omdat daar meer jeugd op af kwam

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."