Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNA, CA, AA

NA, CA, AA

24 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
J
JapieVerslaagdLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dopemonster zei:
Dit zie je zoveel gebeuren het walgt me gewoon, ook in klinieken. Soms kom je van die vrouwen tegen die alle mannen in de kliniek willen neuken, no offence voor vrouwen mannen zijn net zo erg.
Ik vind dat je met verslavingsproblemen je op jezelf moet focussen en stel je krijgt echt een oprechte connectie met een mede verslaafde moet je het alsnog goed doordenken voordat je elkaar nog erger verpest.
Klik om te vergroten...
De mensen die dat doen zijn of nog ietsje te jong. Al hoeft dat zeker niet uit te maken. Of naïef en er simpelweg niet klaar voor. Hier zaten geen mensen onder rechterlijke macht. Dan zou ik het wel begrijpen want die zitten daar verplicht.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Of verslaving een ziekte kan zijn of juist niet, zie ik als een kip/ei vergelijking.
Maar ik kan wel zeggen dat de AA meetings na mijn detox opname, mij enkele jaren zeer goed geholpen heeft met het abstinent te blijven die eerste jaren!
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#3
JapieVerslaagd zei:
De mensen die dat doen zijn of nog ietsje te jong. Al hoeft dat zeker niet uit te maken. Of naïef en er simpelweg niet klaar voor. Hier zaten geen mensen onder rechterlijke macht. Dan zou ik het wel begrijpen want die zitten daar verplicht.
Klik om te vergroten...
Meer het probleem dat een hoop verslaafde ook andere psychische problemen hebben net zoals ik verslaving als een gedragsprobleem zie en niet als een ziekte. De mensen die je in een kliniek leert kennen hebben vaak ook extreme verhalen te vertellen over wat hun hebben meegemaakt. En het is diep triest hoe een hoop mensen niet goed geholpen worden omdat ze niet serieus genomen worden of doordat er slechte hulp gegeven wordt. Zo wou mijn verslavingsarts mijn diazepam in 10 dagen naar 0 afbouwen zonder te beseffen hoelang ik al wel niet benzo's gebruikte. Terwijl ik echt net van de opiaten af was en al in het behandelplan aangaf dat ik de dia zo laag mogelijk wou krijgen maar hoefde niet naar 0, en ik was in slechte lichamelijke conditie wat resulteerde in een methadon terugval om te kunnen ontspannen na 4 dagen klaarwakker te zijn waar ik uiteindelijk een officiële waarschuwing voor kreeg. En omdat ik moest vertellen dat ik dit van huis naar binnen had gesmokkeld omdat ik niet kon vertellen dat ik het van een mede patiënt dagelijks kreeg ( 5 dagen lang) voor de rest helemaal eerlijk geweest over de situatie. Die waarschuwing woog toen zo zwaar op dat bij mijn tweede waarschuwing wat 1! biertje drinken was bij het treinstation onderweg naar huis na 6 weken voor het eerst op verlof mijn exit uit de kliniek betekende. Terwijl ik dit diezelfde avond nog opgebiecht had toen ze me belde hoe het thuis ging en het "grappige" is als ik niks had verteld hadden ze de volgende dag niet eens wat in mijn urine gevonden en 0.0 geblazen had en had ik ook niet weggestuurd geweest, waarheid loont zeggen ze dan :tilttearlaugh: :tearsofjoy:
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik ben wel eens naar de NA geweest, maar dat was niet echt wat voor mij. Dat je alleen naar elkaar mag luisteren en niet op elkaar in mag gaan vond ik niks.

Ik ga nu naar een andere zelfhulpgroep en daar mag je wel gewoon interactie met elkaar hebben. Aan het begin van de bijeenkomst doen we een kort rondje hoe iedereen erbij zit. Daarna is er ruimte voor degenen die dat willen om te vertellen wat ze willen vertellen. En dan mag je dus gewoon reageren, vragen stellen en tips geven. En op het eind doen we een rondje wat je eraan gehad hebt en hoe je weggaat.

Ik vind deze manier van werken echt een stuk fijner en ik heb er op deze manier echt veel meer (steun) aan👍
Deze groep is wel wat breder ook dan alleen verslaving, het is voor iedereen met een psychische kwetsbaarheid. Dus naast verslaving ook mensen met bijvoorbeeld PTSS, depressie, autisme, eetstoornis, bipolaire stoornis, persoonlijkheidsstoornis, conversiestoornis, psychoses etc.

Maar vaak raken mensen natuurlijk verslaafd omdat er zoiets aan ten grondslag ligt. Ik heb zelf ook meerdere andere diagnoses. Dus ik vind het wel fijn dat het niet alleen over verslaving en (niet) gebruiken gaat, maar dat je dus ook andere dingen kunt bespreken 👍

En ik vind het wel fijn dat iedereen gewoon gelijkwaardig is en dat je met lotgenoten/ervaringsdeskundigen praat. Dat is toch heel anders dan wanneer je "echt" therapie hebt met een therapeut die zelf geen ervaring ermee heeft. Pas moest ik mijn psycholoog bij de verslavingszorg nog uitleggen hoe het werkt met natte speed en droge speed, dat je dat dus eerst moet drogen voordat je het kunt snuiven. Ik zo'n zelfhulpgroep hoeft dat niet en heb je aan een half woord genoeg om elkaar te begrijpen😊
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dat je alleen maar mag luisteren, tijdens een meeting, vind ik absurd.
Heel erg slecht zelfs.
Zo kan je nooit verder als je niet op het juiste moment kunt reageren!
Knuffelen, dat hoeft voor en met mij niet. Nee.
Dat voorrecht is alleen voor een ( mijn ) eventuele vrouwelijke partner.
Wie hier geen rekening mee houdt, scoort een stuk vers fruitig.
Namelijk een muilpeer....indien nodig, een zak vol.
Van mij en mijn lijf moet iedereen afblijven!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."