#1
Een vriendin die ik pas heb leren kennen, en die ik erg leuk vind, zegt maandelijks 3-mmc te gebruiken. Ik vind drugs ook interessant, maar ben bang dat als ik aan 3-mmc begin dat ik er misschien niet meer mee stop. Ik lees namelijk veel verhalen over mensen die er erg verslaafd aan raken. Maar je leest natuurlijk weinig van de mensen die daar weinig last van hebben, die hebben niet zo de neiging dit heel hard te ventileren. Als 3-mmc gewoon zoveel gebruikt wordt, dan is er natuurlijk ook automatisch een grotere groep met verslaving. Zou het zo zijn dat als een evengrote groep cocaïne zou gebruiken, dat die evenveel verslavingsproblemen ervaren?
De vriendin in kwestie nodigde mij uit het eens samen te proberen. Ik heb dat in eerste instantie afgewezen. Persoonlijk ben ik best nieuwsgierig, maar wil eerst goed ingelezen zijn. Daarbij is het handig om te weten dat in mijn familie van vaders kant, verslavingsproblemen erg aan de orde zijn geweest. Zelf heb ik in mijn tienerjaren veel geblowd en ervaarde het als moeilijk om daar mee te stoppen (maar misschien was ik wel gewoon nicotineverslaafd). Stoppen met blowen en roken is uiteindelijk op eigen kracht gelukt, het voelde niet zo als moeilijk als anderen soms zeggen te ervaren. Ik heb eigenlijk vooral ervaring met middelen die niet echt verslavend zijn (tripmiddelen, xtc). Maar ik doe soms ook ketamine. Een tijdje terug heb ik een avondje cocaïne gebruikt (geen combi met alcohol). Deze middelen staan ook bekend om hun verslavingspotentie in meer of mindere mate, maar ervaar ik niet als direct verslavend. Ik besef me dat geen mens of middel hetzelfde is, en dat het ene middel voor de ene persoon verslavender gaat zijn dan voor het ander. Ik probeer een objectief en gemiddeld beeld te vormen, om mijn eigen standpunt hier in te vormen.
Het is natuurlijk safe om geen 3-mmc te proberen. Maar ook wel weer jammer om niet te weten of het écht zo leuk is.
Om een wat meer objectiever beeld te vormen wil ik vragen aan de forumgebruikers hier hoe zij hier tegen over staan vanuit hun eigen ervaring met 3-mmc.
Tja.. is het verstandig? Nee, maar je zult er niet direct van in een diep gat vallen.
Persoonlijk vind ik het niet verslavend want dat wil ik echt met geen één harddrugs ervaren dus heb ik daar een ijzeren wil in ontwikkeld.
Maar dat gezegd hebbende zie ik wel waarom hier zo veel verslavingspotentieel in schuilt, dat is namelijk de spotgoedkope prijs en dat het zo makkelijk te krijgen is heeft men haast geen remmingen meer en blijven er maar poeders besteld worden zonder dat het echt zeer doet in je portomonee. In het begin dan, na een periode is je tolerantie zo gigantisch hoog dat het alsnog een dure hobby word.
Een direct antwoord op je vraag dat is er niet want voor hetzelfde geld verafschuw je de smaak en effecten wel. Maar de kans op verslvaving hangt af van veel meer factoren.