Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEerste keer NA, iemand tips?

Eerste keer NA, iemand tips?

9 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
s
superlucyLid
01-01-2024, 00:00
#1
dupont zei:
Bel nog een keer, of vraag of iemand met je mee wil. Op een open meeting mogen ook gasten (die niet verslaafd zijn) naar binnen. En anders gewoon gaan en het laten gebeuren. Je mag te laat komen en/of eerder weg. Het is een heel veilige plek. Op een goede meeting word je vriendelijk onthaald en op je gemak gesteld.
Klik om te vergroten...
Dat klinkt in ieder geval positief! Ik ben nogal bang om daar aan te komen, en dat iedereen elkaar al kent en ik daar verloren bij sta. Maar hopelijk is dat niet het geval.
s
superlucyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Volgens mij is het doel van zulke meetings om verhalen te delen die dan vergelijkbaar klinken. Ze volgen het 12-stappenprogramma, waarbij de eerste stap is dat je erkent dat je een probleem hebt en dat je daar geen controle over hebt. Als je dat doet dan hoef je je ook niet meer zo te schamen, want waarvoor? Jij kan er toch ook niet zoveel aan doen? Vervolgens leiden de groepsgesprekken er volgens mij toe dat je die veronderstelling niet te ver gaat doortrekken, zo van: "ik kan er toch niks aan doen dat ik verslaafd ben dus hoef ik ook niet te proberen te stoppen".
Daarvoor worden er in een kringgesprek verhalen gedeeld over wat iedereen meemaakt.

Het idee is dus vrijblijvend verhalen delen die ervoor zorgen dat je erachter komt dat je niet de enige bent die dit doormaakt, en zodat je wat voorbeelden hebt hoe je weer omhoog in de positieve spiraal kunt klimmen.
Klik om te vergroten...
Dat klinkt wel fijn, dat mis ik ook vaak in mijn eigen omgeving. Niemand die ik ken heeft precies deze problematiek of ervaart hetzelfde qua roesverslaving. Dus ik ben wel echt opzoek naar lotgenoten, zodat ik mij wat minder alleen voel hierin.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
superlucy zei:
Niemand die ik ken heeft precies deze problematiek of ervaart hetzelfde qua roesverslaving.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je dit nog wel zal verrassen. De meeste mensen praten er gewoon niet over.
Zo weet ik dat bijna al mijn collega's drugs gebruiken, dat sommigen verslaafd zijn, dat iemand ayahuasca gebruikt om over zijn relatie heen te komen en zichzelf te vinden, dat een aantal tijdens het werk microdosen. Maar zij weten dat dus allemaal niet van elkaar :tearsofjoy:

De reden dat ze het tegen mij vertellen is omdat ze weten dat ik er geen probleem van maak. Tuurlijk, ik word door leidinggevenden en oude rotten ook vaak met scheve bekken aangekeken. Moeten zij weten. Ik vind voetbal stom, kan hun ook niks schelen.
Wat ik dan wel echt grappig vind is dat voor stuk de wat minder hoog in rang geplaatste werknemers schaamtevol en fluisterend naar me toe komen, om op te biechten dat ze van plan zijn om wat te gaan gebruiken, en dat ze mij dan om tips willen vragen. Kijk, bij mij blijft privé ook privé, dus mondje dicht. Maar ik vind het dan wel komisch dat ze dus allemaal denken ze dus dat zij de uitzondering zijn, en zich daarvoor schamen. Dat is dus eigenlijk nergens voor nodig.
s
superlucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Neo-Shulginist zei:
Ik denk dat je dit nog wel zal verrassen. De meeste mensen praten er gewoon niet over.
Zo weet ik dat bijna al mijn collega's drugs gebruiken, dat sommigen verslaafd zijn, dat iemand ayahuasca gebruikt om over zijn relatie heen te komen en zichzelf te vinden, dat een aantal tijdens het werk microdosen. Maar zij weten dat dus allemaal niet van elkaar :tearsofjoy:

De reden dat ze het tegen mij vertellen is omdat ze weten dat ik er geen probleem van maak. Tuurlijk, ik word door leidinggevenden en oude rotten ook vaak met scheve bekken aangekeken. Moeten zij weten. Ik vind voetbal stom, kan hun ook niks schelen.
Wat ik dan wel echt grappig vind is dat voor stuk de wat minder hoog in rang geplaatste werknemers schaamtevol en fluisterend naar me toe komen, om op te biechten dat ze van plan zijn om wat te gaan gebruiken, en dat ze mij dan om tips willen vragen. Kijk, bij mij blijft privé ook privé, dus mondje dicht. Maar ik vind het dan wel komisch dat ze dus allemaal denken ze dus dat zij de uitzondering zijn, en zich daarvoor schamen. Dat is dus eigenlijk nergens voor nodig.
Klik om te vergroten...
Ja goeie inderdaad, het is gewoon jammer dat het zo in de taboesferen zit terwijl het met elkaar over hebben zoveel helpt en ruimte biedt. En vaak zijn gesprekken met collega's ook te oppervlakkig daarvoor. Mijn doel is ook om het eerst tegen iedere vriend/vriendin die ik heb te vertellen en later ook wel tegen toekomstige collega's. Ik vind openheid gewoon enorm belangrijk en heb dat altijd al gevonden.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
superlucy zei:
Dat klinkt in ieder geval positief! Ik ben nogal bang om daar aan te komen, en dat iedereen elkaar al kent en ik daar verloren bij sta. Maar hopelijk is dat niet het geval.
Klik om te vergroten...
Ja, zo kan dat inderdaad voelen. Dat was voor mij exact zo, maar dat zat puur in mijn hoofd. Ik maakte er zelf bjivoorbeeld van "die kennen elkaar al jaren en staan lekker met elkaar te kletsen, en ik kan niet meepraten" maar in herstel ontstaat heel snel een band, en later hoorde ik wel dat er van alles en nog wat voor de deur stond. Mensen die elkaar inderaad al jaren kenden maar ook die er pas een paar weken kwamen. Je kunt dit soort dingen ook tegen de mensen zeggen die op een meeting zijn, dat je je niet echt op je gemak voelt als nieuwkomer. Je zult herkenning vinden. Iedereen is welkom en als je terugkomt zul je merken dat je enthousiast begroet wordt, en er al heel snel bij gaat horen.

En om je nog even verder gerust te stellen (hoop ik :)) - iedere meeting heeft een zgn Greeter voor de deur staan die als taak heeft om nieuwkomers welkom te heten en met ze te kletsen om ze welkom te heten en ze op hun gemak te stellen. Komt echt goed.
S
ShitzooiLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik ben een paar maanden geleden voor het eerst gegaan. Was zo zenuwachtig. Elke keer stelde ik het uit. voor al omdat ik ook vaak al had gebruikt en ik daardoor nog meer angst kreeg ervoor. Uiteindelijk toch gegaan (onder invloed).
ik kwam aan en hoop mensen stonden buiten. Kwam een vrouw op me af, gaf me een knuffel en ik vertelde haar dat dit me eerste keer was. Ze nam me gelijk mee. Gaf me gelijk een fijn gevoel. De rest trouwens ook. Iedereen was heel lief en voelde me echt welkom. Ook al was het nog steeds wel spannend.
je kan het! Ik ben er echt heen gegaan met het gevoel dat ik zou gaan overgeven van de spanning hahah. Maar echt het komt goed. Gewoon aangeven dat dit je eerste meeting is en mensen daar willen je graag helpen
s
superlucyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties, dit heeft mij wel gerustgesteld:redheart:. Mijn plan is om de eerst volgende keer te gaan, komende dinsdag. Ben benieuwd!
s
superlucyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hoi, ik ben een vrouw van 27 jaar en ik ben op dit moment werkzoekende en heb weinig om handen. Dit zorgt voor een versterking van mijn verslaving.
Op dit moment heb ik eigenlijk een roesverslaving, wat ik ook gebruik maakt mij niet zoveel uit zolang ik maar een roes ervaar.
Dit komt door complexe gebeurtenissen uit het verleden.
Graag wil ik hier wat mee doen, vandaar dat ik naar een NA-meeting wil gaan bij mij in de stad.
Maar ik vind dit dood eng, altijd al angst gehad voor het onbekende.
Ik heb al gebeld en gemaild, maar geen gehoor. Ik wil zo graag gaan, iemand tips wat mij over de drempel heen kan zetten?
En qua tips bedoel ik, een beetje beschrijven hoe het er in zo'n meeting aan toe gaat, en hoe er wordt omgegaan met nieuwe leden?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
superlucy zei:
Hoi, ik ben een vrouw van 27 jaar en ik ben op dit moment werkzoekende en heb weinig om handen. Dit zorgt voor een versterking van mijn verslaving.
Op dit moment heb ik eigenlijk een roesverslaving, wat ik ook gebruik maakt mij niet zoveel uit zolang ik maar een roes ervaar.
Dit komt door complexe gebeurtenissen uit het verleden.
Graag wil ik hier wat mee doen, vandaar dat ik naar een NA-meeting wil gaan bij mij in de stad.
Maar ik vind dit dood eng, altijd al angst gehad voor het onbekende.
Ik heb al gebeld en gemaild, maar geen gehoor. Ik wil zo graag gaan, iemand tips wat mij over de drempel heen kan zetten?
En qua tips bedoel ik, een beetje beschrijven hoe het er in zo'n meeting aan toe gaat, en hoe er wordt omgegaan met nieuwe leden?
Klik om te vergroten...
Bel nog een keer, of vraag of iemand met je mee wil. Op een open meeting mogen ook gasten (die niet verslaafd zijn) naar binnen. En anders gewoon gaan en het laten gebeuren. Je mag te laat komen en/of eerder weg. Het is een heel veilige plek. Op een goede meeting word je vriendelijk onthaald en op je gemak gesteld.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
Volgens mij is het doel van zulke meetings om verhalen te delen die dan vergelijkbaar klinken. Ze volgen het 12-stappenprogramma, waarbij de eerste stap is dat je erkent dat je een probleem hebt en dat je daar geen controle over hebt. Als je dat doet dan hoef je je ook niet meer zo te schamen, want waarvoor? Jij kan er toch ook niet zoveel aan doen? Vervolgens leiden de groepsgesprekken er volgens mij toe dat je die veronderstelling niet te ver gaat doortrekken, zo van: "ik kan er toch niks aan doen dat ik verslaafd ben dus hoef ik ook niet te proberen te stoppen".
Daarvoor worden er in een kringgesprek verhalen gedeeld over wat iedereen meemaakt.

Het idee is dus vrijblijvend verhalen delen die ervoor zorgen dat je erachter komt dat je niet de enige bent die dit doormaakt, en zodat je wat voorbeelden hebt hoe je weer omhoog in de positieve spiraal kunt klimmen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."