Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZelfhulpgroepen alternatieven?

Zelfhulpgroepen alternatieven?

11 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
j
johannaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Lieve mensen, ik ben inmiddels behoorlijk goed bekend met de zogenaamde 12 stappen zelfhulpgroepen. Ik heb daar veel aan gehad en vind het fantastisch dat deze groepen bestaan. Ik denk dat dit voor veel mensen ook echt goed werkt. Ik voel me er echter niet thuis. Heeft veel redenenen, maar mijn weerstand (jaja, ik ben me er bewust van, heb er al veel over gepraat) zit in het extreem zwart/wit denken. Ik vind het te dogmatisch. Natuurlijk ken ik er bijzonder sympathieke mensen, maar het principe dat je clean moet zijn om in herstel te zijn, deel ik niet. Ik ken behoorlijk wat mensen die clean zijn en niet in herstel of omgekeerd. Lang geprobeerd om clean te zijn en ik zie dat het veel voordelen heeft, maar ook nadelen. En dan heb ik het uiteraard niet over dagelijks gebruik of echt extreem destructief gebruik. Zijn er wellicht mensen die andere vormen kennen, andere benaderingen? Nogmaals: niets tegen 12 stappen, maar ik kan me niet voorstellen dat het de enige weg is. Dank voor de eventuele reacties!
H
Harrie In De WarrieLid
01-01-2024, 00:00
#2
CGT therapie, EMDR als er sprake is van trauma's (je moet hiervoor wel clean zijn) Ambulante detox, Opname's in een kliniek of polikliniek. Muziek therapie, Hardloop therapie en er bestaan ook nog voor naasten zorg.
j
johannaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Harry In De Warrie zei:
CGT therapie, EMDR als er sprake is van trauma's (je moet hiervoor wel clean zijn) Ambulante detox, Opname's in een kliniek of polikliniek. Muziek therapie, Hardloop therapie en er bestaan ook nog voor naasten zorg.
Klik om te vergroten...
Sorry, misschien was mijn vraag onduidelijk. Bedoel: ik vind groepen superfijn, maar of er dus andersoortige groepen zijn.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Iriszorg heeft discussiegroepen die IrisCovery heten als ik het goed heb. Daar zitten mensen in gebruik en in herstel bij elkaar. Misschien hebben andere verslavingszorginstellingen ook wel dergelijke groepen. Bij mijn weten kan bij Iriszorg iedereen aansluiten, maar zoek dat zelf even uit ajb.

Verder ken ik nog SMART en Recovery Dharma als alternatieve fellowships, maar die zijn voor zo ver ik weet heel klein in NL. Even Googlen...

Wat vind je precies extreem zwartwit aan de 12-stappen fellowships? Dat er complete abstinentie wordt verwacht? In mijn ervaring zijn het juist programma's die openheid en zelfontwikkeling aanmoedigen. Als je gecontroleerd kunt gebruiken heb je denk ik geen 12 stappen programma nodig, hoewel het denk ik voor iedereen goed zou zijn om de stappen minimaal een keer te doorlopen. Dat wordt denk ik alleen best lastig als er niet een gemeenschappelijk probleem is dat door alle leden is ervaren, en een concreet doel om na te streven. Maargoed, iets om over na te denken misschien :)
j
johannaLid
01-01-2024, 00:00
#5
dupont zei:
Verder ken ik nog SMART en Recovery Dharma als alternatieve fellowships, maar die zijn voor zo ver ik weet heel klein in NL. Even Googlen...
Klik om te vergroten...
Super! Ik ga ermee aan de slag!
dupont zei:
Als je gecontroleerd kunt gebruiken heb je denk ik geen 12 stappen programma nodig
Klik om te vergroten...
Ik denk er heel anders over dan jij, maar gelukkig mag dat. Het zijn zeker prachtige groepen met openheid en groei. Maar daar ging deze vraag niet over. Dank iig voor je reactie en fijn dat jij je plekje gevonden hebt! 🙏
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
johanna zei:
Super! Ik ga ermee aan de slag!

Ik denk er heel anders over dan jij, maar gelukkig mag dat. Het zijn zeker prachtige groepen met openheid en groei. Maar daar ging deze vraag niet over. Dank iig voor je reactie en fijn dat jij je plekje gevonden hebt! 🙏
Klik om te vergroten...
Ik ben toch wel benieuwd naar hetgeen dat je zo zwart/wit ervaart. Als ik je daarmee niet te veel voor het blok zet :)
j
johannaLid
01-01-2024, 00:00
#7
dupont zei:
Ik ben toch wel benieuwd naar hetgeen dat je zo zwart/wit ervaart. Als ik je daarmee niet te veel voor het blok zet :)
Klik om te vergroten...
Hahaha, nee hoor, maar zoiets vind ik niet handig zonder elkaar te zien en te kennen. Het is niet mijn bedoeling om een discussie te openen of mensen die wel baat hebben bij deze groepen te bekritiseren. Wel zou ik het leuk vinden mensen te ontmoeten hier die ook 'moeite' hebben met ca/na/aa etc en die iets anders zoeken wat ook voor verbinding en herstel zorgt.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
johanna zei:
Hahaha, nee hoor, maar zoiets vind ik niet handig zonder elkaar te zien en te kennen. Het is niet mijn bedoeling om een discussie te openen of mensen die wel baat hebben bij deze groepen te bekritiseren. Wel zou ik het leuk vinden mensen te ontmoeten hier die ook 'moeite' hebben met ca/na/aa etc en die iets anders zoeken wat ook voor verbinding en herstel zorgt.
Klik om te vergroten...
Helemaal prima. Ik zie het niet zo zeer als kritiek als wel een check of het in de meetings die ik bezoek wel zuiver ga en of we geen dingen over het hoofd zien (die nieuwkomers wegjagen). Laat je van je horen als je iets meer te weten bent gekomen over SMART en RD?
j
johannaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ben geen nieuwkomer, Dupont. Maar erg lief. Denk dat het probleem altijd bij jezelf ligt, dus in dit geval bij mij. En daarom dacht ik, actie! Rd ga ik zo podcast luisteren, spreekt me bijzonder aan! Dus ben je sowieso nu al dankbaar 🙏
R
RnB_fanLid
01-01-2024, 00:00
#10
johanna zei:
Hahaha, nee hoor, maar zoiets vind ik niet handig zonder elkaar te zien en te kennen. Het is niet mijn bedoeling om een discussie te openen of mensen die wel baat hebben bij deze groepen te bekritiseren. Wel zou ik het leuk vinden mensen te ontmoeten hier die ook 'moeite' hebben met ca/na/aa etc en die iets anders zoeken wat ook voor verbinding en herstel zorgt.
Klik om te vergroten...
Ik ervaar zelf ook dat ik geen aansluiting vind bij de AA/NA/CA groepen. Voor mij heeft dit de volgende redenen:
- Je moet je machteloos opstellen tegenover je verslaving en accepteren dat een 'hogere macht' je moet helpen. Ik geloof enerzijds niet in welke vorm van 'hogere macht' dan ook. Anderzijds voel ik mij niet machteloos. Met wilskracht en daadkracht kan je een heel eind komen!;
- Ik vind de omgangsvorm met elkaar en het enkel op elkaar reageren vanuit je eigen ervaring helemaal niets. Ik ben niet RnB_fan 'verslaafd', maar RnB_fan 'achternaam'. En soms wil ik gewoon reageren op iemand, zonder enkel uit mijn eigen ervaring te redeneren. Een reactie mag soms best hard en confronterend zijn, als het verhaal daar om vraagt. Daar leer je van namelijk. Maar lijkt in deze zelfhulpgroepen uit den boze;
- Ik ontkom toch nooit aan het sektarische gevoel en het christelijke element dat in en rond deze groepen hangt. Ik heb het geprobeerd te negeren, maar dat lukt mij uiteindelijk helaas echt niet.

Daarom ga ik nu weer gewoon naar de reguliere GGZ dagbehandeling toe!
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#11
In mijn gemeente was er ooit een AA achtige groep, die het hogere macht gedeelte, wegliet. Om duidelijke redenen. Maar echt veel opkomst hadden ze niet. Misschien komt dat in de toekomst nog ooit.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#12
RnB_fan zei:
- Ik ontkom toch nooit aan het sektarische gevoel en het christelijke element dat in en rond deze groepen hangt. Ik heb het geprobeerd te negeren, maar dat lukt mij uiteindelijk helaas echt niet.

Daarom ga ik nu weer gewoon naar de reguliere GGZ dagbehandeling toe!
Klik om te vergroten...

Hey jij hebt mijn gedachtes gelezen, dat is knap.

Minnesota, in die tijdsgeest toen, das Trumpland, Biblebelt.

Je hebt een online boek dat 'the orange papers' heet, daar leggen ze uit hoe het werkt en wat het is en hoe ze doen en hoe ze de kerk proberen te verstoppen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."